Author |
Topic |
|
NSBVZY
Member
89 Posts |
Posted - 2010/07/17 : 21:22:26
|
hej! är ny här på forumet, eller nja, har snokat i några år och tycker allt som skrivs är jädrigt intressant! så nu har jag slagit i saken och blivit medlem
en kort presentation innan vi går in på de "intressanta"
heter niklas eklund är 20 år och bor i fagersta, är utbildad inom automation och el, och har ett stort intresse för allt tekniskt!, fast ljud är nog överlägset, har många olika högtalare, faktist så många att jag inte har någon koll på hur många... haha för mig är lite "äldre" prylar roligast, de enda som är hyfsat nytt är de stora evp-x15 som jag köpt 4 st av, resten är lite äldre grejer. philips högtalare står mig varmt om hjärtat
jag hade tänkt posta en tråd med lite retro-hifi samtidigt som jag vill ha förslag på åtgärd av delningsfilter i dessa högtalare. diskanten har med tiden blivit trött och svag, nu så mycket så jag irriterar mig på det.
jag har haft högtalarna i min ägo i ca 5 år och har under den tiden haft väldigt stor glädje av dem. de är på senare tid, ca2 månader sen jag tycker att diskanten blivit dålig, antagligen har de kommit sakta efter som jag haft en annan förstärkare tidigare, men som jag i dag inte använder pga, att de inte låter bra, men tänker jag efter så har högtalarna fungerat bra med den stärkaren tidigare.
delningsfiltret i en sån här pjäs är inte så komplicerat utan består endast av en kondensator, jag har två modeller av högtalare, en med 1 diskant och där sitter de 8µf kondensator, och så har jag den med två diskanter och där är de en 12µf till båda vilket bekymrar mig! kopplar jag bara in de högtalarna med en diskant så låter de kanon, men de med två diskanter i är inte som dom ska, frågan är då om kondensatorn blivit utmattad med tiden? eller om de är så att de är felberäknat så att diskanterna få mer bas än diskant?
en lösning jag funderade på var att sätta en 8µf kondensator till varje diskant på de högtalare som har två diskanter, skulle de kunna fungera?
historien om hur jag fick tag på dessa högtalare lär vi ta sen
nu ska jag inte babbla så mycket mer, skickar med ett par dåliga bilder på grejerna, hoppas ni ser vad de är
|
Edited by - NSBVZY on 2010/08/07 23:15:19 |
|
NSBVZY
Member
89 Posts |
Posted - 2010/07/17 : 23:58:05
|
hamnade inte tråden rätt så flytta den, är inte så van med detta upplägg än |
Edited by - NSBVZY on 2010/07/17 23:58:32 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2010/07/18 : 19:26:34
|
Kul, har haft precis ett par sådana med dubbla diskanter, spelade dock sönder dom i mina ungdomsdar. Har nog ett par lådor ståendes ifall du skulle få fel på dom, kan nog kanske ha 2 av diskanterna kvar, vet dock ej om dom fungerar. Om jag inte minns fel sitter det väl någon form av potentiometer på baksidan av lådan så du kan justera nivån mellan diskanterna, kan ju hända att något hänt där. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
NSBVZY
Member
89 Posts |
Posted - 2010/07/18 : 19:55:43
|
jasså, roligt att du också har haft två:) jag är faktiskt förvånad att jag inte lyckats ha sönder dem, men när man kopplar i hop fler så blir de tillräckligt med ljud! har spelat till smärtgränsen med ett pa steg utan att de låter illa:)
kan vara intressant med lådorna, tror jag har högtalare att bygga ett par till:)
kollade där bak vid potensiometern , och plasten har smält och blivit bubblig runtom, så de förklarar nog den dåliga diskanten! får köpa komponenter och bygga ett riktigt delningsfilter så kanske de låter bättre, frågan är då hur jag räknar ut detta då jag redan har färdiga lådor och okända element?? |
|
|
bibl
100.000-klubben
987 Posts |
Posted - 2010/07/18 : 20:05:09
|
Kul tråd, men snälla editera ditt första inlägg så att vi får se bilderna direkt istället för klipp och klistra. |
|
|
NSBVZY
Member
89 Posts |
Posted - 2010/07/18 : 20:48:18
|
jag ska fixa bilderna i nästa vecka, får inte forumbilder att fungera..... har precis flyttat och har inte fått internet än, men så fort telia får fingrarna ur, så lägger jag upp bilderna på min egen server, (antagligen måndag eller tisdag)
hoppas ni har tålamod att vänta tills dess |
|
|
NSBVZY
Member
89 Posts |
Posted - 2010/08/07 : 23:17:14
|
sådär, tog längre tid än jag hade planerat att få igång min server... men nu är tråden uppdaterad med nya fungerande bilder |
|
|
|
Topic |
|
|
|