HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 HiFiForums DIY-träff 2008, Bildtråd!!!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/04/22 :  09:39:59  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Du får väl komma på besök

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2008/04/22 :  10:56:18  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Stort tack för en underbar helg!
Söndagen var yr, lite illamående och full av skallebank, men vi gjorde det bästa av den ändå!
Planerna på att vara hemma vid tre föll i stöpen då vi inte var kapabla att åka hem förrän vid 18 från Gbg. Men det var det värt!

Tack alla utställare, engagerade och engagerande människor. Som jag har saknat er sedan i fjor!!
Det ger en alltid en otrolig mersmak för byggande, lyssnande, musik, umgänge och forumet!

Tack Pac för husrummet! hallen till garaget var en riktig svit!
Tack ESL och Illy för en trevlig och märklig lyssning dagen efter. ESLs ljudbild hemma i huset var en helt ny upplevelse för mig, maken till precis ljudbild när Carola satt i ens knä var märklig men häftig. Jag måste bygga BAD-diffusorer snarast möjligt samt fortsätta fixa rummet. Det ger utdelning lågt över mycket annat.

Tack alla som gillade mina grejor och alla som kom med konstruktiv kritik! Tack Circlan för alla dumma och bra idéer, Illy, Tobbe_L, Hoktuna, Imperial, U1, PG, Petter och alla andra som jag delade helgen med!

Vi ses nästa år!! om inte förr.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/04/22 :  11:01:32  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Vemsom: Finns det mer info om dina byggen ?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/04/22 :  17:47:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Dynamik får man aldrig nog av!




Å dynamik fanns det gott om även här. Shpongle på dessa var skoj. Basarna fick väl jobba lite, men det verkar vara så med alla högtalare som skall återge Shpongle. Tveklöst massor av välljud!




Tveklöst går priset för mässans gladaste kille till:


Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/04/22 :  17:54:46  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Här inne händer det mycket spännande:





Här inne hände det oxå mycket spännande och lärorikt.





Jag tänker på Music for the masses varje gång jag ser denna. Onken och multicell är ju inte fel.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/04/22 :  18:04:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Detta är mässans stora skamfläck! Det är bara sååå synd att Martinssons prylar inte fick bättre möjligheter.
De har massor av potential! De kan låta sagolikt. Måhända inte hifitrendigt med och hissad diskant och överdriven djupbas, men de har nerv, spelglädje och massor av detaljer (på ett naturligare sätt än de flesta hifidiskanter).De har lägre dist vid 120 dB ljudtryck än de flesta hifihögtalare har vid 100. EXTREMT högupplösta och med ett klipp som får en att tappa andan vid behov. Hade de stått i ett mycket större rum så hade de varit bland mässans större behållningar tror jag.

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2008/04/22 :  20:05:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Ja det var riktigt sorgligt att vi inte fick till det ordentligt för Martinsson.
Vi snackade om att flytta grejorna och spela i nedervåningen men Martinsson är en timid kille och ville inte störa... Martinsson, hur gör vi som vill höra hur dina skapelser låter? Kan vi muta dig med en grillafton?




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/04/22 :  21:42:09  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Och kablar........


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/04/22 :  21:43:14  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Den sladdrige typen i bakgrunden är Vemsom....

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/04/22 :  21:45:18  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Favorit i repris:::::::



Med Imperials rörbygge klart synligt...,..


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/04/22 :  21:47:48  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
En bild på några som har bråttom att komma in....




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/04/22 :  21:51:58  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Hehe, tyvärr så tog det lite tid att få tillgång till lokalerna......
pga bildcensur... får ni gissa vad det berodde på .

Börjar på P och slutar på ac..........


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/04/22 :  21:54:37  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Till slut så kom vi in......




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2008/04/23 :  04:28:50  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Några bilder till.

Inlastning av linesource - alla huvuden vändes mot Anders då han kom in!


Favorit i repris - klart roligaste bygget på träffen


Rörglöd från Imperials steg om jag inte är felinformerad


En lika glad som avslappnad hornbyggare av rang!


Och till slut - i eoJeud's rum var det lite roligare, här var det oftast trångt runt Vemsom öppna baffel och Magils Maggini.


Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/04/23 :  04:34:14  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Man kan ju inte göra annat än att hålla med om att det var en jättekul träff. Första gången, men inte sista gången man var med. Hela spektaklet var ju hur kul som helst och trevliga människor var man såg, och uppe i Bernts lödloft sov man så gott.

Det var ju jättetråkigt det där med Martinssons rum, när jag var på väg dit hade han redan packat ihop. I de större rummen var väl ljudet helt OK för att vara klassrum? Om jag inte missade allt som sades så mätte väl rummet med föredragen helt OK, för att vara klassrum då.

Ser redan fram emot nästa år............

Skall se om jag mäktar med att tömma minneskortet i kameran senare under dagen. Man kanske har någon bild man vågar visa forumet.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2008/04/23 :  07:04:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
På nedervåningen fanns loppmarknaden med skivor...


... DIY-komponenter...

... skivspelartalrikar ...


... och rör.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2008/04/23 :  07:07:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply



Det var trångt i rummet där "föreläsningarna" gick av stapeln. Marina och puck kom med några bullar innan nästa föreläsning startade som var...



... Mats Andersen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2008/04/23 :  07:14:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Mats förklarade sin väg från Chalmers till ...


... fulltidsarbetet med högtalarkonstruktioner och gav sin bild av hur man bör göra avvägandena runt en högtalarkonstruktion.



Mats pratade mycket om övertoner och dynamik och hur viktigt han asner de parametrarna vara.





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2008/04/23 :  20:53:55  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Mickeman:Det stämmer att det var mitt VT-25 se slutsteg som var kopplat till Petters "slädar"
Det slutsteget ger ca 1W/kanal.

Jag missade föreläsningarna men det ser ju ut som
att jag har en egen föreläning

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/04/23 :  21:10:47  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Fräckt!

Fler bilder på Evald mk X?

quote:
http://i202.photobucket.com/albums/aa59/PGJ_2007/DIY200814.jpg

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/04/23 :  22:02:08  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Hos www.faktiskt.se finns det fler bilder på PG's EVAL(d).

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/04/24 :  09:27:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Inte heller jag har spexiellt många bilder, inte hann jag på nån föreläsning, å inte hann jag lyssna så mycket heller.....hmm, vad 17 höll jag på med egentligen???

Några bilder alla fall...


Bernt och Preben är oense? om inriktningen.

Sedan var det ju klubbstugerummet som PG döpte till "euJeuds-rummet" och det stämmer ganska bra för det var mycket skåningar som huserade där...men de är ju trevliga så ngt problem var det inte med det.
Det spelades mest på Vemsoms vita läckerheter och diverse olika källor från södra Sverige, som lyssnades av vartefter.


Vemsom på språng, notera även Tobbes "måsar" som fick hjälpa till med golvreflexen.

Även Svavel hade fina grejer med, som syns i bakgrunden på denna bild. Fina skyltar som också beskrev vad man såg/hörde. De Svarta pelarna (scrapheap) hade bra ljud och bra skjuts i basen trots ett ynkalitet baselement.



Här lyssnas det dock på AÖ Maggini, det blev inte såå mycket lyssnat utan mest statisk visning och hel del av "speltiden" gick också åt till inställningar av filterparametrar då vi kopplade in Bernts Lynxgrejer. Tobbes paneler med FaneCoaxer(som står bredvid Scrapheap) fick en kort chans i slutet dagen men stod mest statiskt...så går det när man kokar kaffe hela dagen Imperial hade med sig rörförstärkare, men jag tror att de flesta lånades ut till andra rum.

Något battle blev det väl inte, systemen var alldeles för olika anser jag, men däremot trångt med tid, att spela på respektive system. (skulle infört timeslots) Fick flera frågor om när olika saker skulle spelas så det hade nog hjälpt en del. Tänk att det alltid finns grejer att göra bättre.

lite fler bilder....


martinssons PA och Scorpions öppna bafflar som vuxit lite sedan AÖ's DIY träff.







Sist en bild från Tre små rum, där inte bara rummen var små utan även nödutgången...det måste verkligen vara nöd för att man skall ge sig ut där. Notera även den vertikala skylten som antagligen är för de som fått lite mycket.





edit: nu skall alla länkar vara fixade.






- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/04/24 14:19:15
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2008/04/24 :  13:15:41  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Dom sista 5 bilderna blidde bara x i rutan.

/

Åsså va' det fixat

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

Edited by - Imperial on 2008/04/24 18:18:45
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/04/24 :  20:59:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jättetack till er alla, fantastiska mäniskor först och främst och helt enastående system på en mkt nära andraplats, helt otroligt, jag står i skuggan av vänliga och hjälpsamma giganter känns det som.

Jag behöver mer tid, så mkt mer jag velat lyssna och så många fler av er jag velat ge min tid och lära mig nya saker och lära känna fler av er, ni är underbara var enda en av er!

Så mkt jobb som lagts ner, så mkt intresse och i vissa fall långa resor, den sammlade kunskapen av deltagarna och besökarna på detta evenemang måste vara off the scale, för att inte tala om erat angagemeng.

Det som gör mig så glad över allt detta är att när man stod där smått förvirrad och nedstämd så dök den ena efter den andra in och kom med förslag på hur man skulle kunna lösa det, vissa ställde till och med upp som mick stativ :)

Ni är vad som gör allt detta så roligt.

Arrangörer, cd utdelare, bullbakare, kaffekokare, entusiaster, fotografer, föreläsare, lokalfixare, och begagnat försäljare samt inte minst hemmabyggare.

Representanter rån alla läger av vårt gemensamma intresse, det handlar inte om vem som bräcker vem, alla får glada tillrop och intressanta frågor det lyfter allt detta till höjden.

Tack för all hjälp, ibland har man otur, denna gång var min tur, men ni gjorde alla detta till en av de bästa träffarna så här långt, tack för alla bra förslag, men tiden var knapp och jag hann inte utföra dem alla.

Till sist, jag var tvungen att sticka från träffen i all hast då jag hade en resa till Kalmar att göra samma dag och mjölkade det sista ur tiden, jag ber om ursäkt att jag lämnade scorpion i en röra och att jag inte sade hejdå och tack till så många av er.

Mvh // Anders

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/24 :  21:12:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tack själv för det lilla vi hann språka och lyssna. Jag får komma ner och våldgästa dig i sommar tror jag bestämt
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000