HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Helmholtz bakom soffan ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/04/10 :  10:45:32  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Hej,
Jag vill försöka dämpa rumsnoder och tänker därför be forumet om lite råd.
Noderna upplever jag fö som värst ngn stans kring 45-50Hz.

Tanken var att ställa en helmholtzabsorbent bakom soffan.
Tillgänligt utrymme är 70cm på höjden, 3 m på längden och djupet ca 15cm.
Detta ger en volym på ca 200 liter.

Porten tänkte jag kunde få vara en smal slits. Avstämningen av lådan tänkte jag göra genom att täcka för slitsen mer eller mindre.

Skulle det här kunna fungera ?
Hur dimensionerar man slitsen ?
Hur mycket dämpmaterial behövs i lådan ?

/Micke

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2008/04/10 :  11:00:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Det blir en lättare justerad öppningsarea av porten om du reglerar munstycket åt andra hållet, skjuter över från sidan istället för upp/ner.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/04/10 :  16:58:40  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Jag funderar på om det kommer att fungera som en Helmholzresonator. Den bygger ju på principen att en större del av luftmängden fungerar som fjäder och en mindre mängd luft fungerar som massa i ett svängningssystem, jämför en vanlig flaska där flaskvolymen är fjädern och luften i halsen fungerar som massa. Jag kan inte klart se vilken del i ditt system som kommer att fungera som massa.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/10 :  18:28:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/04/10 :  21:25:21  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
vemsom: Kan vara så, övervägs...

Jamo: Tanken var att lådan är sluten och kommunicerar med omgivningen via den smala öppningen. Borde inte det fungera ?

PetterPersson: Räknar jag som panel absorbent så blir det ca 30 st 15mm hål för 47Hz. Kan man översätta den arean och forma porten som man vill ?

/Micke
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/04/10 :  21:41:43  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Det är lätt att sätta in en teleskopisk port av den typen du finner på Biltema.
Mycket enkel att justera !
Hade kanske använt en del av volymen till en bredbandsabsorbent av typen markskiva med luftspalt bakom och ett tyg framför.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/04/10 :  22:02:39  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
esl: En sån här ?

Den ser stor ut ? Hur räknar jag på den ?
Jag kan ju fördela om i lådan det är bara yttermåtten som är bestämda. Jag trodde att jag behövde en stor volym för att kunna dämpa neråt 45-50Hz.
/Micke
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/04/10 :  22:32:26  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
Jamo: Tanken var att lådan är sluten och kommunicerar med omgivningen via den smala öppningen. Borde inte det fungera ?

Jag är osäker, någonstans går gränsen för hur tunn väggen kan vara och det ändå blir en luftmassa som samverkar med luftfjädern inuti lådan. Enligt beräkningsprogrammet som länkats ovan så verkar det dock gå.

Jag har själv byggt helmholtzresonatorer med Biltema-portarna. Med den större (14 cm utvändig diameter på flänsen, 11 cm invändig) så dämpar jag 41 Hz med en låda på 60 liter. Jag har fyra sådana lådor, de dämpar hörbart men det finns fortfarande en betydande stående våg kvar.

För övrigt så tycker jag att din utformning av lådan är mycket elegant. Frekvensen du anger tyder på en stående våg mellan två väggar med 3,4 - 3,8 m avstånd. Om väggen bakom soffan är en av dessa två väggar så är det bingo, då hamnar lådan i tryckmax och får då bäst effekt.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/04/11 :  09:18:41  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Jamo: Väggen bakom soffan är en av väggarna och det är 3,8 meter mellan dom, skickligt !
Du har alltså fyra st 60 liters lådor avstämda för 41Hz och det är inte tillräckligt ? Vad fattas, lådvolym eller tillräckligt med dämpmtrl i lådan ?

/Micke
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/04/11 :  11:51:58  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
Du har alltså fyra st 60 liters lådor avstämda för 41Hz och det är inte tillräckligt ? Vad fattas, lådvolym eller tillräckligt med dämpmtrl i lådan ?

Till saken hör att mitt lyssningsrum är som en orgelpipa för 41 Hz, vilket dessvärre också är frekvensen för lös E-sträng på en kontrabas eller elbas, alltså en ton som spelas ofta. Jag räknar inte med att kunna bli av med resonansen helt, bara att göra den mindre störande.

Helt klart är det lådvolym som saknas. Nu står de fyra lådorna i ett hörn, tolv till i övriga hörn så kunde det nog bli riktigt bra.

Dämpmaterial i lådan ökar inte absorptionen, det påverkar endast dämpkurvans form. Frånvaro av dämpmaterial ger hög dämpning inom ett smalt frekvensintervall, dämpmaterial ger lägre dämpning inom ett bredare frekvensintervall. Jag har sett på andra trådar att lådorna kan "låta" av sig själva i öppningarna, om detta blir störande kan det kanske avhjälpas med lite dämpmaterial i lådan. Jag har inget dämpmaterial i mina lådor.

Jag har tittat lite närmare på länken som PetterPersson angivit. Beräkningsprogrammet ger inte bara resonansfrekvensen för lådan utan även Q-värdet, dvs. hur smal dämpkurvan är, samt kopplingen till rummet, dvs. hur effektiv lådan är. Man får väldigt dåliga Q-värden om längden på "flaskhalsen" är liten.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/11 :  11:54:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tänk på att en HH måste placeras där du har ett tryckmaxima för just den frekvensen du vill att HH'n skall verka.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/04/11 :  15:18:57  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Jamo: Om jag tolkar dig rätt så är det bättre med ett rör som port för då verkar absorbenten bredare ?
Engelholm: Då lådans ena ände ska stå i ett hörn så bör jag alltså placera porten där ?
/Micke
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/11 :  15:24:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Spela basrik musik, lyssna där HHn kommer stå, där det låter mest (resonant)bas ska porten vara.

Du kan ju även göra 2 HH med 100 liter var. Kanske behandla två olika frekvenser?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/11 :  15:53:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Engelholm: Då lådans ena ände ska stå i ett hörn så bör jag alltså placera porten där ?

Tråkigt svar av mig men: Ja, om du har ett tryckmaxima där!

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/04/11 :  16:36:41  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Petter: Intressant ide att dela upp i fler volymer, lite det esl är inne på också.

Engelholm: Som man frågar får man svar Men generaliserar man så brukar det ju vara i hörn ?

/Micke
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/04/11 :  22:51:48  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
Jamo: Om jag tolkar dig rätt så är det bättre med ett rör som port för då verkar absorbenten bredare ?

Jag har nog inte uttryckt mej speciellt bra. Med ett (eller flera) rör som port får du en mycket smal och toppig resonanskurva för din låda (det går att platta till resonanskurvan med lite dämpmaterial inuti lådan, den stora Biltemaporten sticker man lätt in en hand genom). Med bara "en slits i väggen" får du en så låg och platt och bred resonanskurva så den är knappt användbar. Vill du ha slits så får du bygga en "flaskhals" innanför slitsen genom att t.ex. fästa en bräda på högkant en bit innanför slitsen så att du får en avgränsad volym som kan tjäna som massa i svängningssystemet. Därmed får du en toppigare resonanskurva.

Du har tryckmaximum utefter hela väggen bakom soffan, så det är inga problem med placeringen av portarna. Ju närmre väggen, desto bättre effekt. Likaså, ju närmre hörnet, desto bättre effekt. Inget hindrar att man sätter portar på båda kortsidorna.

Lite om språkbruket: I en Helmholtz-resonator sker egentligen ingen absorption. I stället sänder resonatorn ut ljud som är i motfas mot den inkommande vågen vid resonansfrekvensen, så det som sker är snarare en form av utsläckning. Det finns dock varianter där man använder dämpmaterial bakom en slitsad panel eller hålad platta, och där sker absorption vid specifika frekvenser.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/04/12 :  10:43:16  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Jamo: Ok då är jag med.
Jag kommer att använda Biltemarör och dela upp lådan i två eller tre sektioner. Får CADa om på måndag.
Har lite markskivor som ligger oanvända, skulle det funka som dämpmtrl i lådorna ?
Undrar också om jag inte måste överväga lite mäthjälp om jag ska få till det här.
/Micke
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/12 :  12:35:51  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Engelholm: Som man frågar får man svar Men generaliserar man så brukar det ju vara i hörn ?

Skall man vara mer precis "kan" dom vara i hörnen...men detta beror ju på vilken rumsdimension som ställer till med resonansen och vart dens tryckmaxima återfinns.

Av denna orsak säljer jag ogärna V4 och V6 till personer jag aldrig pratat med - ofta har dom en bestämd uppfattning vart V4'an skall stå, men där kanske den inte gör någon nytta. Då blir det pengar i sjön för personen och jag har lagt tid på nått som inte ger någon något.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/12 :  13:28:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Min 45 Hz resonans går jäms med ena väggen, ESL rör i hörnet gör ingen som helst nytta medans mer mitt på väggen gör susen.

jag tror inte det finns någogra fasta normer utan man får kolla av varje rum helt enkelt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/04/13 :  18:12:18  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
Har lite markskivor som ligger oanvända, skulle det funka som dämpmtrl i lådorna ?

Mitt grundtips är att börja utan något dämpmaterial i lådorna. Om det skulle eka inne i lådorna på ett störande sätt så föreslår jag Biltemas polyestervadd 31-604 på snedden i lådorna. Dämpmaterial tar man till om man upplever att lådornas resonanser är alltför smalbandiga.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2008/04/23 :  08:54:47  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Tänkte bara jag skulle bidra med en intressant tråd där det i något inlägg nämns var absorbenter bör och inte bör placeras(enligt den akustikern)
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5386&highlight=bakre v%E4gg absorbent
Min fundering när jag ser din skiss är väl varför du inte drar absorbenten hela vägen upp till taket(bygger en vägg på väggen sas) så du får lite volym och spela med.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/04/23 :  10:47:46  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Tack för länken, ska läsa den.
Lådan blir utseendemässigt för dominerande om den går upp till taket, tanken är att göra ngt som knappt syns.
/Micke
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2008/04/23 :  12:07:28  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Nja, jag tänkte inte att du skulle byyga en låda utan en vägg på väggen. Mer diskret än så går inte att göra en sån lösning(förutsatt att det är vad som behövs).
I länken nämns flyktigt att bas bör absorberas bakom lyssnar då absorbering framför skulle vara en distorsionshöjande åtgärd(och det vill man ju inte skapa)
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2008/04/27 :  18:00:59  Show Profile Send celef a Private Message  Reply
varför inte prova en panelabsorbent?

sound pollution
Go to Top of Page

phon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2008/05/27 :  19:00:16  Show Profile Send phon a Private Message  Reply
Precis vad jag tänkte föreslå också, en panelabsorbent. Samma mått som tidigare, tät låda, lite dämpmaterial och en vanlig gipsskiva på. Det ger ungefär rätt avstämning med 15 cm, och blir lite bredbandigare.
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/05/27 :  19:14:35  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Celef och phon: Så en panelabsorbent är som ursprungligt förslag men utan öppning/slits och skivan (nu utan öppning) i gips ?
Vad ska jag då med dämpningen till ?
/Micke
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000