HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Ang dämpning av första sidoreflexen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/03/31 :  20:42:46  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
Jag testade idag att dämpa första sidoreflexen, och första intrycket var "fan vad äckligt det låter" så jag flyttade tillbaks dom till hörnen där de stod från början. Det lät som rummets sidoväggar expanderades utåt, och jag tror inte min hjärna gillade det.

Kanske bättre att diffusera första reflexerna istället (eller låta det vara kalt som det är nu)?

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/03/31 :  21:09:34  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Kanske det bara lät ovant att inte höra de reflexer man har vant sig vid
Jag skulle hur som helst låtit dem vara kvar ett tag för att sedan ta bort dem o se vad man tycker.

/Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/03/31 :  21:12:42  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
Patrik, du har rätt, det är helt klart värt att testa lite mera med den uppsättning. Men min hörnplacering var dock "wow" vid första intrycket.......bara en tanke iallafall....

P.s. hörnen jag syftar på är dom vid lyssningsväggen!

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design

Edited by - Silversurfaren on 2008/03/31 21:13:56
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/04/01 :  10:31:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det finns ingen regel som säger att du måste dämpa sidoreflexen. Bredden på ljudbilden påverkas som du uppmärksammat och man kan experimentera med detta.
Jag tror inte att det skiljer något på diffusion och absorption i det här fallet.
Är du nöjd så låt det vara.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/01 :  16:11:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Jag tror inte att det skiljer något på diffusion och absorption i det här fallet.

Diametralt olika tekniker/egenskaper tror du skiljer sig i upplevelse?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2008/04/01 :  17:01:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag menar att det inte skiljer när det gäller ljudbilden. I båda fallen tar man ju bort sidoreflexen mer eller mindre. Däremot kan det skilja i klangen, kan jag tänka mig.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/01 :  17:43:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Jag har andra upplevelser än dig, tydligen!

Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2008/04/01 :  18:42:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Kan du utveckla? Jag är nyfiken.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/01 :  18:57:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Enkelt: Jag har testat med både absorption och diffusion vid sidoreflexen och ljudbilden påverkas positivt av diffusion.

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/04/01 :  21:19:02  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
Skulle 4 st såna här vara dugliga som diffusion för en sidoreflex? Det är IKEA's Benno CD-ställ.

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/04/01 :  21:28:57  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
Det krävs dock ommöberling...

som det ser ut nu...(soffan är för låg för att absorbera första reflexen, reflexen går i väggen istället)

till detta...(CD-ställen diffuserar ena första reflexen, den andra är dock obehandlad här pga av att hela den kortsidan är ett långt fönster. Skulle möjligtvis gå att ordna med nån slags golvstående diffusion.)

Edited by - Silversurfaren on 2008/04/01 21:51:39
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/01 :  22:11:18  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Skulle 4 st såna här vara dugliga som diffusion för en sidoreflex? Det är IKEA's Benno CD-ställ.

Absolut, även om prestandan inte är extremt hög så är det bättre än inget plus att det är väldigt praktiskt!

Just Benno finns ju också som bokhyllor vilket möjlig-gör kombinationer där endast fantasin sätter begränsningarna.

Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/04/01 :  22:46:43  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Jag fick ett mycket lugnare o renare ljud när jag satt upp mina hembyggda diffusorer på bakvägg samt på sidoväggarna.
Framförallt märks det på volymkontrollen som "snittar kl 12 istället för kl 10

Patrik

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/04/02 :  00:23:06  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
Syftar du på väggen bakom dig eller bakom högtalarna? Har du testat diffusion på första reflexen bakom högtalarna?

Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/04/02 :  09:44:33  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Vad lustigt!!!

Ditt vardagsrum ser ju banne mig PRECIS ut som min gamla betongbunker i lägenheten jag flyttade från!!! Vad har du för storlek på rummet??

Ingången till Vardagsrummet på sammma plats som din och som du beskriver långt fönster på andra kortsidan!! Du skulle ju kunna titta lite i min medlemstråd angående mina erfarenheter av möblering och akutstiken. Kan ju kanske ge några idéer och tankar!! Sidan 1 visar min originalmöblering med stereon på kortsidan vid långfönstret. Sidan 3, 6 och 9 innehåller lite tankar om ommöblering och bilder.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34042&whichpage=9

Good luck

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2008/04/02 :  12:18:44  Show Profile Send Orpheus a Private Message  Reply
Diffusorn sitter på väggen bakom högtalarna.
Länk till lite bilderhttp://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66524

mvh Patrik

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/04/02 :  17:57:55  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
Mahler, det är 3,7 m x 5,7 m. Tack för tipset, ska kolla i din tråd ang möbleringstipsen!

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/02 :  18:02:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Med nästan 6 meters rumsbredd (sett till högtalarplaceringen) är förstareflexen inte riktigt lika kritisk, men det kommer säkert ge skillnader.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/04/02 :  18:25:00  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Kanske bättre då att satsa på takreflexen?!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/02 :  18:41:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Svårt med cdpelaren Benno i taket bara!

Annars håller jag med dig i din tanke. Lättast är att mäta fram vilken reflex som har kortast avstånd relativt direktljudet.

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/04/02 :  20:27:19  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
Petter, det kommer tror jag... jag har bara ingen diffusion i nuläget som går att fästa i taket... utan måste bygga eller köpa nåt... det får dock bli senare projekt.

Jag gjorde ommöbleringen idag som jag visat på bilderna ovan. Första intrycket är att det blev ett lyft, det går definitivt spela högre än det gjorde innan. Dock är högtalarplaceringen väldigt sporadisk i tillfället och jag kommer behöva minst ett par dagar för att finjustera den. Men annars är jag nöjd. Jag har även en misstanke, att öppningen till rummet störde ljudet innan pga av att öppningen står så närma högtalaren. Logiskt sett borde det bli svårare för hjärnan att skilja på ljudet från högtalarn och ljudet som studsar tillbaks in rummet som varit en vända uti hallen.

P.S. Diffusionen (CD-ställen) hade den funktionen som jag misstänkte dom skulle ha. Ljudbilden blir mer som en "förlängning" av rumsakustiken. Istället som för absorbenterna, som fick ljudbilden att hänga i sin egna lilla sfär frånkopplad från rummet.

Edited by - Silversurfaren on 2008/04/02 21:41:00
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/02 :  22:07:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
P.S. Diffusionen (CD-ställen) hade den funktionen som jag misstänkte dom skulle ha. Ljudbilden blir mer som en "förlängning" av rumsakustiken. Istället som för absorbenterna, som fick ljudbilden att hänga i sin egna lilla sfär frånkopplad från rummet.

Kan förklara lite mer/tydligare? Jag förstår inte hur du upplevde det hela...

Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/04/02 :  22:45:48  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
Jag ska förklara på ett annat sätt. Jag har en bild i huvudet av rummet som jag får utav rummets akustik, inte bara genom musiken, men ambiencen som finns där när man pratar också. Absorbenterna förändrar uppfattningen av rummets storlek, medans diffusorerna inte gör det på samma sätt. Dom skickar ju tillbaks energin ut i rummet igen, med den informationen att det finns en vägg där, fast reflektionen blir mycket softare för att diffusionen splittrar ljudet. Absorbenterna käkar upp reflektionen men också informationen att det står en vägg där. Detta är rent spekulativt förstås.

Med diffusion matchar ljudbilden rummets storlek/mått bättre. Med absortion matchar inte ljudbilden med rummet som man ser det med ögonen, därmed blir ljudbilden lite i "sin egna sfär" som jag uttryckte det. Och det är säkert en smaksak vad man föredrar. Men personligen ska jag gå försiktigt fram med absortion efter detta testet o satsa mer på diffusion.

Så ser det ut i min skalle iallafall :-)

Edited by - Silversurfaren on 2008/04/02 23:03:37
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/04/03 :  14:44:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tack då förstår jag hur du menar.

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2008/04/03 :  16:15:31  Show Profile Send Merkurius a Private Message  Reply
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------

Diametralt olika tekniker/egenskaper tror du skiljer sig i upplevelse?

Men Pär, det var ju ett aprilskämt som björn kom med
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2008/04/03 :  17:17:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Sparka inte på den som ligger.

Jag plockade förresten in två dämptavlor jag gjorde för 10 år sedan och som stått i garaget under ett antal år.
Men nu har jag bytt ut soffan mot två lättare fåtöljer och ljudet blev skrikigt.
In med dämptavlorna och jag tappade hakan. Igen! Jag hade glömt hur stor skillnad de kan göra.
De är gjorda av glasull-skivor 1200x600x100 mm.
Självklart är det skillnad på att diffusera och absorbera. I det senare fallet tar man bort energi, dessutom på ett sätt som påverkar klangen eftersom de nedre frekvenserna dämpas dåligt.
Jag menade att när det gäller att ta bort reflexer, vilket var problemet, så skiljer det inte mellan diffusering och absorption. De direkta reflexerna minskas i båda fallen och borde påverka ljudbilden på ett likartat sätt. Däremot så förändras klangen vid absorption.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000