HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Lite nytt igen, TV.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/03/21 :  10:36:28  Show Profile Send AndreasH a Private Message  Reply
Tjena, som rätt ny här tänkte jag ta och presentera mitt system lite grann.

Ännu på hösten körde jag med Densen. Skaffade 2006 Densen B-150 integrerad och Densen B-410 CD spelaren.

Jag var nöjd med förstärkaren, men CD spelaren var en besvikelse. Det var ett mycket tidigt exemplar, serienummret var 0007! Men i korthet hade den spelaren, svårt att identifiera CD skivor, dvs det fanns skivor i min samling som inte kunde spelas. Mycket högt ljud från CD mekanismen. Knapparna på frampanelen funkade som de skulle väldigt sällan, dock funkade Gizmo fjärrkontrollen bra med CD spelaren. Sedan blev jag besviken på lite av designen t.ex att de lämnat en tom knapp på bakpanelen. Digital on/off är en "död" knapp, en relik från B-400 serien. Varför?! Inte särkillt förtroende ingivande.

Gav upp med densen helt och hållet, ville ha nåt nytt.

Mina högtalare var ännu vid årskiftet ELAC 602 X-Jet.

Inhandlade en Pathos Logos hybridförstärkare i November 2007. Vilken förstärkare det är alltså. Den är ju dyr, men inte så dyr som man kunde tänka sig enligt designen och det fina mjuka kraftfulla ljudet. Blev alltså super nöjd med min Logos.

CD spelaren spökade. Vad skulle jag skaffa...?

Först köpte jag en Cambridge audio 840 i slutet av november. Visst en trevlig och förmånlig spelare som klarat sig fint i tester. På nåt sätt hörde den inte riktigt hemma i mitt system. Men ljudet är ju fint och detaljerat, men saknar själ. Den blev inte långvarig och innan Jul hade jag inhandlat en ny Meridian G06. Nu hade jag hittat hem...trodde jag.

Meridian hade det jag ville ha, fin design, fint varmt ljud, och status.
Tiden gick, jag var nöjd med systemet. Plötsligt faller bomben. Jag köpte ett par ELAC 609 X-pi! Fick mina "gamla" Elac 602 sålda lätt. En dröm gick i uppfyllelse, men samtidigt hände nåt i systemet... Ljudet kan väl inte ha blivit om än mer detaljerat, lite sämre på vissa punkter?!

Jo, ljudet hade förändrats rätt mycket, speciellt basen hade tunnats ut samtidigt som den hade fått mera detaljer. Visste att jag hade de bästa högtalarna från ELAC, och visste att min Logos har kraften att få dom att dansa. Var det CD spelaren som var boven?

Gick på problemet med tanken att jag vill ha min Logos. Jag vill ha Elac 609. Jag måste inte ha min Meridian.

Började söka efter en annan spelare. Förälskade mig i Yamahas nya retro spelare dvs CD-S2000. Köpte en sådan, eftersom den inte är så dyr, tog en risk, kunde inte få den på hemlyssning. Den var bättre än min Meridian! Systemet fick en bättre balans. Basen blev inte mer kraftfull, men snarare blev allt mera naturligt. Meridian kunde vara lite vass ibland tycker jag.

Tror ni jag blev nöjd? Nehe.

OK, gick igen i fällan och besökte "min" hifibutik. Äntligen fanns Pathos Digit CD spelaren på hyllan. Tog den på test direkt. Lyssnade på den kall med original rör, och tänkte: Jaha, är det verkligen dethär som kostar 3000 euro?!
Avbröt lyssningen efter 30min. Bytte rören (E88CC) från originalets Elektro Harmonix till Valvo White label 60-tal. (Har Valvo Red label 60-talare i Logos) Lade på spelaren på låg volym, den fick värma upp sig under en skiva. Bytte skiva, skruvade upp ljudet... Vad skulle hända nu?

Fick en känsla av att nu har jag hittat hem. Det hade jag.

Helt enkelt passar mina högtalare fint ihop med förstärkare och CD spelare som har en rundare kant i ljudet än normalt. Ni som känner till Elac vet att de kan vara rätt tunga att lyssna på med fel elektronik.

Hade ett spår in på en Pathos Endorphin, och det hade blivit den (demomodell) men naturligtvis blev den såld innan jag hann slå fast. Nå det heter ju att man kan inte fånga alla.

Tänker inte satsa på en ny Endorphin, för jag upplever inte skillnaden i ljudet mellan Digit och Endorphin vara värt 4000 euro.

Det har varit lite småjobbigt senaste tiden att hitta rätt elektronik. Men nu tror jag iallafall att systemet kommer att stå oförändrat en tid iallafall! :D

Ett litet bildspel följer:


Först fisken som kom av kroken :(



Yamahan, som är ett mästerverk för pengarna. Sitter ännu på mitt golv :)



Pathos Logos, ett designstatement som låter gudomligt.



Lillebror och storebror. Vackra för sig, kanske inte som par? Smaksak.



Mums... Man blir glad varje gång man tittar på dom Elac 609 X-Pi :D



En till, "gör en hungrig mätt"



En lite äldre översiktsbild, tyvärr med Meridian CD spelaren.

B&O Beolab 5, BeoSound 9000

Edited by - AndreasH on 2009/07/09 23:27:38

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2008/03/21 :  11:57:13  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
snyggt!
verkligen snygg hifi.borde låta helt ok med antar jag.
vad är det för kablar du använder??

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/03/21 :  12:24:05  Show Profile Send AndreasH a Private Message  Reply
Hej Pak,

Högtalarkablarna är Goertz MI2 veracity.
Signal kabel XLR är för tillfället Cambridge audio Azur reference, ska bytas till bättre, trolitgvis Goertz Sapphire XLR. Har ett par Goertz Sapphire RCA som jag gillar skarpt, enda felet är att de inte är XLR

Nätkablar, är Audioforte, köpt från Österrike, 3X2,5mm. Har även ett par DIY Ölflex kablar som jag gjort själv. 12X1,5mm! De finns dock inte på bild.

Sedan har jag en Brennensthul överspänningskydd / EMI RFI filter försedd grendosa.

Ljudet är det inget fel på :)

B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/03/21 :  13:10:27  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
Snyggt Andreas . Blir inte ljudbilden lite knepig när den ena högisen står ut mot den öppna delen (hallen)?

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/03/21 :  13:38:28  Show Profile Send AndreasH a Private Message  Reply
Njaa inte så mycket faktiskt.

Har löst det med att ha lite olika avstånd från sweetspot. Det blir dessutom vägg bakom högra högtalaren till ca 70% som man kan se på nästsista bilden. Men visst påverkar det lite, tyvärr har jag ingen lösning på det.

Kan vara att 4Pi elementet hjälper detta. Ljudbilden blir ju inte lika exakt stereoaktig med den påkopplad ändå, den blir snarare väldigt bred. Finns ingen exakt sweetspot.

B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2008/03/21 :  15:27:51  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
är diskanten ovanpå orginal eller är det tillbehör?
borde väl tillföra en hel det luft till musiken.

fina bilder var det föresten också...

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/03/21 :  16:22:54  Show Profile Send AndreasH a Private Message  Reply
Diskanten är helt original på 609 modellen. Den har både Elacs X-Jet element (coaxial) och senaste 4Pi band diskanten som strålar 360grader.

Man kan bestämma 4 olika cutoff frekvenser på 4pi elementet eller stänga av den helt. (Knapp på baksidan av högtalaren)

B&O Beolab 5, BeoSound 9000

Edited by - AndreasH on 2008/03/22 12:14:39
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/03/22 :  09:50:55  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Riktigt läckra prylar.. mumms + fina bilder !


Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/03/22 :  12:07:40  Show Profile Send AndreasH a Private Message  Reply
Smackman:

Tack, fotografi är Hobby nummer 2, eller 1, beror på dagen

Bilderna tagna med Leica M8.

B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/03/22 :  12:22:42  Show Profile Send AndreasH a Private Message  Reply
Angående delningsfiltret till 4pi och mellanregistret ser det ut såhär på högtalarnas baksida:


B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

HNK
Member

278 Posts

Posted - 2008/03/24 :  11:29:34  Show Profile Send HNK a Private Message  Reply
härliga grejor, älskar pathos förstärkaren
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/05/09 :  19:35:58  Show Profile Send AndreasH a Private Message  Reply
Nu har jag äntligen fått en Pathos Endorphin CD spelare.

Skillnaden till Digit är nog för att satsa på Endorphin.

Vilken CD spelare alltså...

Lite bilder:





Och de vackra fjärrkontrollerna





B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2008/05/11 :  17:48:41  Show Profile Send mmx_2 a Private Message  Reply
Syns att det är leica på kontrasten och briljansen i bilderna också leicafotograf med med R-systemet! Trevlig hifi har du också, verkligen snygga högtalare! Hur trivs du med M8:an? Är på min gamle far (som har en massa Leica) att han ska shoppa en!

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/05/11 :  20:22:35  Show Profile Send AndreasH a Private Message  Reply
MMX_2:

Hej!

Leica M8'an trivs jag verkligen bra med. Har haft den sedan Augusti -07. Har haft M6 och Epson RD-1 innan. Mätsökar kameror är min grej så att säga.

Din far ska absolut skaffa sig en M8. Den är hur bra som helt!

B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2008/05/12 :  11:58:45  Show Profile Send Ledzepp a Private Message  Reply
Mycket trevlig och stillfull anläggning!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/05/12 :  17:22:11  Show Profile Send AndreasH a Private Message  Reply
Tack för kommentaren, Ledzepp!

B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/05/16 :  01:15:56  Show Profile Send AndreasH a Private Message  Reply
Har lyssnat lite mer på endorphin nu, men ska änu nästa vecka prova med RCA istället för XLR, sen ska jag komma med rapport!

B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/08/05 :  23:09:29  Show Profile Send AndreasH a Private Message  Reply
Såja, en liten uppgradering...

Skaffade ny "stereobänk" tycker det blev OK. Kan rekommendera, finns bra med plats för CD skivor i lådorna då bänken är 60cm djup.




B&O Beolab 5, BeoSound 9000

Edited by - AndreasH on 2008/08/05 23:13:17
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/08/05 :  23:32:14  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Förra stereomöbeln du hade, var den från IKEA?

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/08/05 :  23:55:08  Show Profile Send AndreasH a Private Message  Reply
Jepp, likaså denna, då jag är en "generation" som inte tror att möbeln har inverkan på ljudet... Säger väl sig själv om man kan lösa en första gradens ekvation :)

B&O Beolab 5, BeoSound 9000

Edited by - AndreasH on 2008/08/05 23:56:07
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/08/06 :  00:05:28  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
hehe antar att det var Lack du hade då?

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/08/06 :  00:06:22  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Otroligt vacker elektronik!
Jag har själv lyssnat på högtalarna och tyckte att de lät riktigt bra.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/08/06 :  00:14:23  Show Profile Send AndreasH a Private Message  Reply
Jo, de låter underbart, MEN är tung drivna...

Vet själv demon som totalfloppat pga fel förstärkare. Pathos Logos är som en "match made in heaven" för dessa.

B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/08/06 :  00:15:49  Show Profile Send AndreasH a Private Message  Reply
Larsho:

Ja det var Lack :)

Nu hette detta nåt annat, lite längre namn, som jag redan glömt. Rätt modest pris på möbeln mot utrustningen En strömkabel kostar mer än möbeln

B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2008/08/06 :  00:22:12  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Den heter Bestå Jägra o kostar tydligen 1.095 kr



Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

AndreasH
Member

116 Posts

Posted - 2008/10/17 :  18:49:35  Show Profile Send AndreasH a Private Message  Reply
Såja, då har jag bytt sytem helt och hållet...

Har länge varit en fantast av märket, och även om märket inte erhållit paradplats i mitt hem på ca 5år, så har min kärlek för det aldrig avtagit, kanske tvärtom, att det hela tiden tilltagit.

Någon nyfiken?

B&O Beolab 5, BeoSound 9000
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000