HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Liten bärbar hörlursförstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/03/20 :  11:29:59  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
AD8397 borde väl inte behöva använda sig av R5+C2(R12+C5)? Den borde, enligt databladet, inte behöva kompenseras för den höga bandbredden.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2008/03/20 :  11:42:29  Show Profile Send jonsson a Private Message  Reply
1st komplett (alt.1) på mig tack:-)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/03/20 :  13:07:57  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
...synd man inte kan bygga

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Material
Member

127 Posts

Posted - 2008/03/20 :  13:26:50  Show Profile Send Material a Private Message  Reply
1 st alt 1

En Feminist och en Gentleman
Go to Top of Page

Brus91
Member

71 Posts

Posted - 2008/03/20 :  17:47:00  Show Profile Send Brus91 a Private Message  Reply
jag är med på 1 st alt 1 jag med :)

/Martin
Go to Top of Page

andreas75
Starting Member

49 Posts

Posted - 2008/03/20 :  19:53:53  Show Profile Send andreas75 a Private Message  Reply
1st alt 1

/ Andreas
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/03/20 :  20:06:20  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
>abbot
quote:
Kan du inte ta med 16 Ohm också, när du ändå håller på?

Ja, jag kommer att mäta dist ner till 15 ohms belastning. Äger inga 16 ohm lurar men mätning med en resistor istället för mer komplext last (som lurar + kabel ju är) borde ändå ge ett tillfredställande resultat.
Kommer mäta vid 15, 33, 100 och 300 ohm.
Riktiga lurar använder jag mest för att leta instabilitet i kretsen.
>Mc Square
quote:
Finns det några andra opampar som går att använda till den?

Kommer att titta närmare på AD8066 som oxå kan matas med låga spänningar och har "rail-to-rail" output. Tror dock inte den kommer att klara av att driva riktigt lågimpediva lurar. Men för impedanser i intervallet 100-300 ohm borde den kunna prestera ungefär lika bra som ad8397...
>Lovan
quote:
AD8397 borde väl inte behöva använda sig av R5+C2(R12+C5)?

Jag tycker inte att det skadar att ha med dessa komponenter i layouten. Det är enklare att inte bestycka dessa komponentplatser än att i efterhand försöka lägga till dem om de skulle behövas.
Sen gillar jag bandbegränsa bredbandiga kretsar som dessutom avslutas med långa antenner som ju lursladdarna oxå är.

Go to Top of Page

abbot
Member

666 Posts

Posted - 2008/03/20 :  20:38:25  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Jag skulle kunna tänka mig en alternativ 4; färdigbyggd. Är det bara jag som tycker att en vippströmbrytare är vansklig?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/03/21 :  20:05:27  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
quote:
Är det bara jag som tycker att en vippströmbrytare är vansklig?

Det är svårt att hitta små 2-poliga kretskortmonterade brytare (ej nödvändigtvis vippströmbrytare) som passar.
Det är den här typen jag caddat in:
http://www.farnell.com/datasheets/104813.pdf
Egentligen skulle jag vilja använda mej av vippbrytare med kortare arm (6,3mm) men dessa säljs inte i Sverige. Man kan alltid be om offert på icke standard grejer men det tar oftast tid och man måste beställa en viss minimikvantitet (MOQ).
Tipsa mej gärna om alternativa brytare i ungefär samma storlek så tittar jag på möjligheten att byta ut b22-an mot nåt annat.
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2008/03/26 :  21:03:33  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
1st. Alt 1.

Det här får man ju inte missa =)
Go to Top of Page

Jacken
Starting Member

43 Posts

Posted - 2008/03/26 :  22:33:36  Show Profile  Visit Jacken's Homepage Send Jacken a Private Message  Reply
1 st alt.1

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2008/03/27 :  08:49:25  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Ursäkta OT!
Men köpte precis en sån här att jämföra med.



Altoids Tangerine Sours Tin

Texas Instruments Burr Brown Opamp 2227

Panasonic EVJ-Y10F03A14 10K Potentiometer

Aluminum 1/2" knob

SPDT toggle switch

Sealed 3.5MM stereo jacks

Aluminum 3mm LED holder

3mm green or blue voltage LED

9V battery strap

nichicon 1000uf electrolytic capacitors

BC components 0.1 µF 50-plus volt film caps

10KO 1/4W metal film resistor
4.75KO 1/4W metal film resistor
100KO 1/4W metal film resistor
1KO 1/4W metal film resistor

3m Heat-shrink

Protoboard

New 9v Battery included

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2008/03/27 :  11:13:11  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Hej!

1st alt 1 för mig med!

MVH
Daniel

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2008/03/31 :  09:54:44  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
Hej Ludo!
Har du haft tid att göra de mätningar du ville göra?? Med 'önskat' resultat?
Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/03/31 :  11:58:23  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Är nu på sluttampen av utvärderingsfasen...
Har använt mej av 4 st labbplattor (3 med ad8397 och 1 med ad8066).
Lyssnat - jämfört - mätt - ändrat - lyssnat igen...
Ska fösöka summera intrycken snart.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/04/05 :  16:34:56  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Ja, då var dax att summera resultaten.

Vill börja med att säja att det inte krävs särskilt stora spänningssving ut till hörlurar för att det ska låta högt / för högt.
Vi testade hur högt man kunde spela utan att få ont i öronen.
Kopplade sinusgenerator till hörlursförstärkaren och mätte spänningssving på hörlursutgången då vi tyckte att signalstyrkan var så hög att man inte kunde höja mer.
Använt oss av testsignal på 2.5kHz, dvs en frekvens för vilken örat har sin känslighetstopp (1-5kHz).
Vi fick följande värden:

Sony MDR EX90SL (16 ohm) - 0.1 Vpp
Pioneer SE-M10R (35 ohm) - 0.4 Vpp
Sennheiser HD650 (300 ohm) - 1 Vpp

Alltså bör matningslinor på så lite som +-3V räcka till för att driva även högohmiga lurar (med god känslighet förståss) utan att man behöver vara orolig för att signalen kommer att klippa vid höga lyssningsnivåer.
En förutsättning är naturligtvis att opampen klarar av att arbeta med så låga matningslinor.

Edited by - ludo on 2008/04/05 16:36:13
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/04/05 :  17:17:29  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Vidare har det visat sig att hörlursteget byggt kring ad8066-an klippte / distade vid normala lyssningsnivåer tillsammans med 35 ohms lurar.
Därför har vi lämnat den lösningen åt sidan och koncentrerat oss bara på ad8397-an.

Här en bild på övertonsspektrat för ad8397 som driver 16 ohms resistor - grön kurva (vit kurva - steget lastat endast av sin egen återkopplingslinga).

THD ligger på under 0.001% vid 16ohms last mätt vid utsignalnivån på c:a 1-1.5Vrms.

Edited by - ludo on 2008/04/05 17:18:14
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/04/07 :  16:49:55  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Övriga mätdata vid RL = 16 ohm
(mätningar är gjorda mha ad8599-bestyckat emu1616m):

Utgångsoffset är beroende på volymnivån men ligger för de 3 testade exemplaren på <= 7mV vid max volym.
Brus och brum är helt frånvarande även vid maxvolym.
Vi som har lyssnat är riktigt överraskade hur bra den här lilla krabaten presterat i jämförelse med betydligt mer påkostade diskreta konstruktioner.

Edited by - ludo on 2008/04/07 16:51:26
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2008/04/13 :  14:10:14  Show Profile Send ludo a Private Message  Reply
Vill bara berätta lite om hur det går.
Anser mej nu vara klar med testning och verifering.
Som jag nämnt tidigare - vi som lyssnat är överraskade över att det skiljer så lite mot dyra diskreta konstruktioner.
Det som har varit den här lurstärkarens starka sida (subjektivt) var återgivning av röster som var lätta att följa (...) och även återgivning av mer koplext klassisk musik. Det kändes ibland att instrumenten lät mer rätt via den här stärkaren än via vår diskreta referens.
Den diskreta referensen som jag refererar till var istället liiite bättre på att återge "bredden" i musiken och på att "gräva fram" detaljer.
H3:an (alltså den bärbara) var lite mer förlåtande mot inspelningarnas skavanker om man får uttrycka sig så.
Ju bättre inspelning/källa och ju bättre lurar desto bättre presterade H3:an & hela systemet.
Vill oxå nämna att jag för första gången har lyckats få fram dynamiken ur mina Pioneer SE-M10R (slutna lågimpediva monitorer) - tidigare lät de här lurarna bara tamt och livlöst.

Ang gruppköpet.
Beställt nu ett gäng reviderade kort så att det ska räcka till alla som har anmällt sitt intresse här i tråden. Korten är något omcaddade - gjort mycket små justeringar i främst hådiametrar, flyttat på komponenterna något (...) och gjort silksreenen ännu lite tydligare.
Korten förväntas dimpa ner i lådan i slutet av veckan.
Att få tag på de övriga delarna brukar inte ta mer än ett par dagar förutsatt att de finns på lager.

Kostnad.
Alla som har anmällt intresse att delta i gruppköpet har valt alt.1 dvs att beställa hela kittet.
Om jag nu inte har missat någon eller om någon väljer att dra sig ur innebär det att c:a 20 pers kommer att delta i gruppköpet.
Det i sin tur bör betyda lägre komponentkostnad.
Hur mycket lägre ... det kommer att visa sig när jag har beställt och fått hem alla komponenterna.
Så här mellan tummen och pekfingret känns det som att det borde räcka med 500:-/kit (även emballage och porto inkluderat).
Jag föreslår därför att ni som önskar delta i köpet för över just den summan till mitt konto (mina konto-tfn-adressupgifter får Ni via PM).
Skulle det visa sig när jag räknat ihop alla kostnader att gruppköpet blivit billigare så betalar jag tillbaka den överskjutande summan (och vice versa skulle det visa sig att det är lite för lite - vilket jag i o f sig inte tror blir fallet - så får Ni lägga ut lite till).
Hoppas det är OK för Er med resonemanget ovan. Det är mycket komponenter som ska handlas in. Priser ändras, vissa komponeter kanske är slut och jag kanske måste hitta ersättningskomponenter. Folk kanske hoppar av osv. Det är för många parametrar att hålla reda på för att ge en precis prisuppgift idag.

Gjort en lista på de som anmällt sitt intresse.
Kontrollera att Ni finns med på listan.
Editera gärna I listan - ta bort eller lägg till Ert nick beroende på ifall Ni är intresserade av att delta i gruppköpet alternativt önskar hoppa av.

Jag tror att vi börjar där...

Alt.1 = hela kittet (kretskort, alla komponenter inkl AD8397 + låda)

1 Pac
2 hoktuna -2st
3 Zalve
4 zikkan
5 räven
6 Nitram
7 Yunick
8 Mc Square
9 Mey
10 jonsson
11 Material
12 Brus91
13 andreas75
14 Neville
15 Jacken
16 xdakob
(17 abbot)
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/04/13 :  14:33:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
OK med mig

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mey
Member

899 Posts

Posted - 2008/04/13 :  15:03:43  Show Profile Send Mey a Private Message  Reply
Jag är på.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/04/13 :  15:52:01  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Fortfarande med jag oxå.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2008/04/14 :  07:56:15  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
Självklart. Jag är med! (f-n vore väl annars eftersom jag först ställde frågan om gruppköp ...)
//zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/04/14 :  08:19:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
U bet!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2008/04/14 :  08:25:19  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Är det för sent?

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000