En fråga om dina PM2:or. Köpte du dem möjligtvis på blocket från Åre? Såg en annons där för någon månad sedan och det som slog mig var att de hade C -seriens koner. Kan isf vara en förklaring till att det låter annorlunda jämfört med Bosses.
Hoppas att det kommer att låta som Du hoppas. Jag har själv AER MD2-element i mina Oris 200Hz tractrixhorn. Låter ruskigt bra. Om Du får råd någon gång så satsa på ett par AER MD3 eller MD2. Hästlängder bättre än Lowther.
Bert Doppenberg på BD-design i Holland vet allt som är värt att veta om denna typ av hornkonstruktioner och elementval. Han har tyvärr inte längre något samarbete med Filip Keller som tillverkar AER-elementen. Gå in på www.bd-design.nl och vidare till "showroom". En hel del bra läsning som kanske kan sprida lite ljus över elementvalet i framtiden.
Önskar att jag kunde komma till DIY-träffen för att lyssna. Min granne från "byn" ("lusse" här på forumet) får samla lyssningsintryck och rapportera om hur din skapelse låter.
Jag tyckte jag kännde igen dem Jo, nyaste varianten har rullad whizzer, men den kon du har är inte den gamla A -konen utan gamla C -konen. Den är vekare i konstruktionen och har annat material. Mitt tips är att investera i utbyteskorgar med nya konen. Jag mailade han du köpte av och bjöd 2500 med motiveringen att konerna behöver bytas. Fick till svar att var sålda för 7000! Om jag var du skulle jag kräva en bra slant tillbaka om du gav 7000 för dem...
Notera att det skiljer i pris mellan C och A konerna. Om du skulle hitta begagnade koner, tänk på att det skiljer i antalet monteringspunkter mellan modellerna. PM6A har 4 hål, PM2A 3 hål.
Hur som helst, hoppas det löser sig och jag tror du får ett GRYMT system när det är klart. Nej förresten, jag vet Värt att notera när det gäller ORIS hornen är att de är lite små i begynnelsearean. Min far har ett par ORIS150 och han har också byggt ett par liknande i spån enligt samma princip som du, men med större begynnelsearea. De hembyggda låter avsevärt bättre! ORIS150 låter "trattigt" vid en jämförelse. Det kan iofs bero på materialet också.
Jo, inne på bd design har jag varit och kollar. Var bland annat där jag fick inspirationen till Lowtherhornen.
Jag gav inte 7000 för dem. Så isåfall ljög ha till dig. Trist då att det var den gamla C-konen. Vad som händer med elementen får vi se. Jag har kontakt med säljaren och vill helst av allt lämna tillbaka dem, men det verkar vara lite problematiskt från hans sida.
Kommer inte fixa elementen själv, utan kommer få hjälp med detta om det blir aktuellt, men tack för tipsen!
Jag ska prova Lowtherhornet i helgen med ett fostexelement från "Luvan" För att kolla om det är fel på mitt horn eller inte, det elementet har ju låtit rätt bra innan...
Kan tänka mig att plasten får det att låta trattigt om den inte är tjock nog. Spån är ju rätt tacksamt och lätt att göra tjock.
Längtar riktigt mycket efter att få höra systemet, framförallt, som du även skriver Stefanolo, att det låter som jag önskar. Först då blir jag nöjd
Tror jag löst frågan om skillnad i slutarean mellan olika kalylatorer. Antagligen cm-avrundning! Gjorde ett Excel-blad med lite högre upplösning. Utvidgningen från dina 3550cm2 till teoretiskt riktiga 4185cm2, ca 3cm radieökning, sker på de sista 8 millimetrarna!
Jag hade PM6 i mina Lowther 150Hz(g:a med ChaveRex stuk utan bakkammare)ihop med Klipschorn(inte hembyggen) och delade vid ca 400. PM6orna orkade inte upp men jag körde 2405, stående inne i Tractrixhornen, i toppen.
Låter dina Lowther lika "illa" oberoende på om du kör bakkammare eller inte? Antar att du delar en bit ovanför 200Hz. Finns det några S/T-parametrar på gamla Lowther?
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ!
Okej, det var ju bra att du kom på vad det var Det är ju en så kraftig utvidgning på slutet som sagt att avrundningsfel spelar stor roll.
Det hela Lowtherelementet verkar ja "legat till sig" och skrapar inte i talspolen länge. Det trasiga är fortfarande trasigt...Med bakkammare blir ljudet lugnare och mer mer djup, men färgningen består. Jag har inte delat dem alls, men en sub har tagit vid vid 200 Hz. Jag jar dock inga T&S-parametrar på dem.
För att kolla om det var fel på Lowthrelementet eller hornet provade jag idag med Fostex FP203 i Lowtherhornen och det lät skit det med. Det lät lignare, inte lika hysteriskt nervöst och vasst, som med Lowtherelementet. Dock hördes färgnigen bättre eftersom de spelar med bättre verkningsgrad djupare i frekvens. Svårt att förklara hur det låter konstigr, men ungefär som om ljudet stannar kvar i hornet och ekoar sig innan det kommer ut. Troligtvis pga inre reflektioner. Jag ska försöka provspela ett av midbashorn tillsammans med Lowtherhornet och en aktiv B&W 8"-sub, då de tappade hornen är för stor aför att få upp på ovanvåningen De kommer dock spelas via en JVC-allt-i-ett-maskin, men låta ska det göra iallafall... Jag ar fått tag ie ett par smaskiga 15" element jag ska prova
Vill någon använda Lowtherhornen (Då sätter jag ihop den andra tratten också, den är 30 ringar av 43 klar) till mellan 250 och ett par kHz (Där inte färgningar uppstår) går säkert en bytesaffär att ordna för jag tror inte jag kommer använda dem hemma själv...
I början lät det resonansbetonat och helt utan de lägre registren, men allt eftersom vaknar den till liv. Får se om ett antal timmar till, hur den beter sig. Uppställningen är med B&W-sub delad vid 80 Hz, Midbas med Fane 158-element och Fostex FP203 i toppen utan hornet, över ca 600 Hz. Spelar inte riktigt ihop klangmässigt, men det är ju bara en testsetup...
Är ni helt säkra på att det inte är en PM2-kon? Säljarn sa att en förpackning till och med var oöppnad, men man vet ju inte hur snyggt ägaren innan det hade förslutit den...Om ni är säker på att detta är fel kon, kan ni ta fram bilder och visa dessa (C) koner?
Isåfall svarar jag honom med att det är fel koner...jag vill ju inte ljuga till honom om ni inte är helt säkra.
Idag har monouppställningen stått och spelat flertalet timmar med en klar förbättring. Dock finns det rätt gott om resonanser i nedre mellanregistret, murrigt på något sätt. Hörs tydligast på rockmusik. Akustisk är mer förlåtande. Pukor har som förväntat ett rätt bra klipp i dessa horn Nu gäller det bara att försöka få reda på vad som är felet med resonanserna. Jag vet t.ex. inte hur länge sedan de spalades på senast. Ska även prova med annan driver i morgon.
Måste bara säga att jag har fått hålla upp hakan med silvertejp när jag ser dina byggen, enormt mycket "hatten av" för dina insatser och bedrifter, helt fantastiskt!
Ser väldigt mkt fram emot att få träffa dig och ta del av dina alster den 19:e.
Tack, det ska bli väldigt roligt att språkas med dig och alla andra med! Längtar verkligen
Jag driver dem med hoplånade grejjer från mor och far. Först en nyinköpt NAD-cdspelare, sen mitt Behringer 3400-aktiva 3vägsfilter, 80 Hz / 600 Hz "Allt i ett" JVC-kompaktmaskin. Höger kanal till mid, vänster till toppen Basen delas till en aktiv B&W 8"-sub
Planerna i framtiden är att hitta en prisvärld rörförstärkare på mellan 2-6 W som ska klara av 80 Hz och uppåt. Jag kan ingenting om rör än, men med hjälp av kompisar här på forumet kommer jag nog lyckas knåpa ihop något. Alternativt dela aktivt mellan mid och topp sen, men då måste jag ju ha två kanaler till...
Har provat med ett annat element nu i midden. Fs ungefär hälften av Faneelementet och qts på 0.24. Det lät något renare men fortfarande finns ett slags mummel/skrammel som ligger i bakgrunden och stör. Det elementet vet jag har låtit rätt bra förut, så jag är mycket förvånad hur det låter som det gör i midbashornet. Börjar misstänka att det kan finnas någon elak eq eller liknande i förstärkaren som är anpassad efter de medföljande högtalarna.
Dessa horn simulerar (EDIT: och är mycket lika i måtten de första 50 cm) nämnligen mycket likt times Edgarhorn (som låter mycket renare, måste bjuda in mig där senare och fråga snällt om man får prova med hans midbaselement för att felsöka...), på alla parametrar, SPL, fas osv. Det enda som skiljer är att mina är ca 15 cm längre och då större i munnen. När jag tar bort de yttersta 10 cm låter det fortfarande likartat, bara inte lika djupt (såklart...). EDIT: Även med borttagen bakkammare låter det likartat. Jag är mycket förvirrad i nuläget
Eq:n som finns i alla småanläggningar är ingen dum idé!Den kan nog ställa till det.
Men jag tror att du måste försöka hitta ett element som passar ihop med ditt horn. Gå in på volvotreters v1.4, fliken "midbass fronthorns". Där ka du lägga in Qes, Fs och Vas för olika element för att se vad som kan tänkas passa. Ditt horn ligger ganska nära eller strax över M=1.
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ!
På bilden med det tappade hornet, versionen där man inte behöver ha fötter, kan man se vad som ser ut som någon slags inre avfasning av de inre hörnen, är det korrekt, och behövs det fasa av i de inre hörnen? Varför jag frågar är att jag så på nätet en herre som hade gjort en jättetjusig halvcirkelformad avfasning i den övre delen av burken, och då skrev flera att det var överkurs. Hur ligger det till med denna sak?
Det är nog en smaksak om man vill ha kurvor med samma tvärsnittsarea som resten. Mätningar har visat att man får mer bas om man låter vecken vara utan dessa avrundningar. Om man får stående vågor kan det dock vara en bra idé att vinkla hela ytor mellan långa raksträckor. 2m raksträcka kan ge en stående våg bla vid 170hz och underton vid 85hz osv. Med horn och diverse olika pipor ser inte tryckvågen de olika detaljerna på vägen genom hornet på samma sätt som exvis diskanthorn gör. En tumregel är att om ljudvågens längd understiger något avstånd i pipan/hornet så kan formen påverka ljudet. Exvis. ett horn som skall gå upp till 4000hz påverkar hornets form ljudet om diametern är större än 170mm. I princip kan man ha en rak gång och forma den till rätt tvärsnitt genom att slänga in lagom mängd dräneringsgrus efter gångens längd så länge ljudvågorna är längre än hornets/pipans tvärsnittmått. Men ljudkaraktären kan dock förändras men det gör den vid alla större förändringar.
Angående de vinklade hörnen i pipan håller jag med linnar. Det är mycket möjligt att man får ut mer bas om man utelämnar hörnvinklarna pga nya resonanser, men frågan är om det är just DEN basen man vill ha...Det är ju simulerat för en helt rak pipa och då bör man i största möjliga mån försöka efterlikna en sådan även vid bygget. Annars har man ju byggt något annat än det man simulerat... 45-gradersvinklar är fullt tillräckligt vid dessa våglängder för att ge ljudet en knuff i rätt riktning. perfekta hörn är overkill.
Jag har fortsatt plugga nu, så nästa chans att experimentera med hornen blir på mässan, men då kan jag ta med tyg och prova
Kom på en sak ang. dina Lowtherhorn. Gick tillbaka i tråden och såg att du valt At=210cm2(dia drygt 16cm) vilket normalt anges som Sd. Flera av de Lowtherhorn jag sett har betydligt större At, Lowtherelementet kanske behöver ha en bit över 250cm2? Titta exmpelvis på Bosses Chaverex. Stereolabs 140Hz KW har över 280cm2(19cm dia). Möjligheten finns väl att plocka bort 3-4cm i början?
Nu ytterligare en gissning sedan jag hållit på med KW: Den akustiska längden på ditt horn blir ca 15cm längre än den fysiska. Detta är säkerligen förklaringen att det går att använda lite längre ner än förmodat.
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ!
Okej, Tack! Visst kan jag ta bort 4 cm. Får se upp med skruvarna... men vi kanske ska prova sätta på en 2"-adapter först?! Det skulle vara ett skoj projekt.
F*n alltså...jag grubblar fram och tillbaka på varför midhornet lät resonansbetonat. Någon som kan ge en rimlig förklaring, om det nu inte skulle vara förstärkarens fel?
Det jag inte får att gå ihop och allmäna funderingar är
* Mina horn liknar ju mycket ett exponentiellt. Det är bara sista biten på ca 20 cm som ska till för att det ska bli ett "äkta" tractrixhorn * Volvotreter byggde ett par midbashorn som var 60 cm långa tractrix. Han klagade visserligen på att de inte hade tillräcklig slagkraft i övre basen men inget om resonansbetronat ljud. * Ett runt horn ska väl teoretiskt vara det bästa...Borde ju iallafall inte kunna vara till nackdel?! * Throat area ligger på fullt naturliga 500 cm2. Edgarhornen ligger bara något under, ca 420-450 cm2 har jag för mig.