Author |
Topic |
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2008/02/27 : 18:20:18
|
Vad ska jag välja?
Det ska inte bli ett värstingtak utan ett vanligt tak som gärna ska ha bra egenskaper som jag tycker om:)
Idag så har jag ett betongtak i lyssningsrummet och nu så ska detta kläs in på nått sätt.
Gipsplattor eller akustikplattor typ ecophone? Vilken väg ska man gå och vad är att tänka på?
Ska man välja en generell lösning eller mäta upp rummet först. Det finns plats för ca 10 cm sänkning av taket
Som ni märker är jag helt novis på tak men kanske det finns lite generella tips därute i sajberspäjs
mvh Patrik |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/02/28 : 12:43:27
|
Det finns säkert mycket åsikter om det här och det beror också på vad man vill åstadkomma. Själv tror jag du har störst behov av dämpning i basen och då är gipsskivor på en kraftig regelstomme inte så dumt. Annars tror jag Svanå har välvda skivor för undertak som fungerar som membrandämpare. Ett exempel jag sett på det här så blandades dessa välvda skivor med vanligt akustiktak. Det var riktigt snyggt. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Magic
Member
105 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 15:06:28
|
Tänk på att plattornas tjocklek och luftspalt bakom har betydelse för hur de absorberar. Ett tips är att ALLTID kolla absorptions egenskaper hos det material man köper eftersom man inte vill dämpa fel frekvenser. se absorptions egenskaper i länken som exepel på sidan 5 http://www.parafon.se/index2.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=38&Itemid=206
|
"Ljudrätts Aktivist Javisst"
Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se
Nu med Web-shop |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/02/29 : 16:51:04
|
Taket är en bra lösning för bra rumsakustik! Det blir snabbt många kvadratmeter och taket hamnar inte i blickfånget på samma sätt som väggarna gör!
Jag föreslår absorption av området mellan 100 och 300 Hz. Detta medelst HH (tror inte du hittar nått annat som funkar med 10 cm's inbyggnad). Detta är en billig lösning och är smart att använda som "utfyllnad".
För förstareflexen (använd spegel) rekommenderar jag diffusion och inte vilket diffusion som helst, utan bredbandig diffusion med jämn och låg absoprtionskurva.
BjörnOla: Mig veterligen har inte Svanå några som helst membrandämpare. Tvärtom rekommenderas membranabsorbenter inte alls.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 10:05:22
|
quote: Annars tror jag Svanå har välvda skivor för undertak som fungerar som membrandämpare. Ett exempel jag sett på det här så blandades dessa välvda skivor med vanligt akustiktak. Det var riktigt snyggt.
Där finns en produkt som heter PC1200 som är en polycylinder med mått om 1200*1200*250. Denna kan i sin tur förses med AD20 eller AD40 eller dito mix. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 10:15:31
|
Vad sjutton är en polycylinder? Finns det en bild? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/03/01 : 10:19:25
|
Hej Bernt,
Det är en "fattigmans" akustikpanel! Det är en böjd skiva på vilken man applicerar AD20 eller AD40. Lösningen är kostnadseffektiv och ger diffusion ner till lägre gränsfrekvens än AD40 (eller AD20) klarar fristående.
Nån bra bild hittar jag inte, men jag vet att Matts skickat mig nån bild på ett USA-rum...Maillådan är lite stor att gå igenom, men jag hittar den nog till slut!
|
|
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
|
jari
RödaTråden vinnare
4459 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 17:06:54
|
quote: Som ni märker är jag helt novis på tak men kanske det finns lite generella tips därute i sajberspäjs
Generella tips är inte bra,anlita en akustikkonsult så det blir rätt. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2008/03/21 : 23:31:07
|
Jag har sett den välvda skivan i ett undertak levererat av Svanå och jag fick det förklarat för mig att det var för att komma till rätta med basen i ett rum av typ betongbunkert. Men jag kan inte hitta detta någonstans på internet. Det måste vara PC1200, men varför kan man inte hitta något om det på internet? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/03/27 : 18:33:27
|
quote: Vad sjutton är en polycylinder? Finns det en bild?
Just nu pågår jobb att få produkten PC1200 Community Design-märkt. Av denna orsak ligger inte bilder ute i offentligheten. Men det kommer!
|
|
|
|
|
Topic |
|