Author |
Topic |
patst577
Member
409 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 08:23:53
|
GIK: Bra att du nämnde Altmanns kassa lagring. Tänkte till( istället för att räkna fårskallar när jag lagt mig) och kom på att det finns ett sätt att bygga bort det dåliga: Extremt hög tyngdpunkt, svårjusterad centrumpunkt och lagertapp med grov yta. Återkommer med skiss på ännu en köksbordsvänlig "Teres"-variant på temat.
Ang. en ev. sin/cosin/oscillatorer så måste fasläget kunna justeras. 90 grader är inte optimalt enl. vad jag hittat. Med finjustering av fasen kan motorvibrationerna nedbringas avsevärt. Det är väl antagligen detsamma som att byta kondensatorvärde med konventionell lösning.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/09/12 08:41:34 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 08:49:45
|
Lasse: quote: .....detta med sinus/cosinus/ quadrature fortfarande är det som Altmann förespråkar.
Det är "fiffigt" det Alhman förespråkar! Detta med "sinus/cosinus/ quadrature" gör stegmotorn "mjukare" och ger oss möjligheten att använda en tredje motor, (förutom synkronmotorn och DC:n,) stegmotorn.
Men det jag har lite "ont av" är sättet att generera sinus/cosinus- vågorna. I "labbmiljö" är det Ok att använda MP3 spelare, dator och audio-förstärkare. Men absolut inte en "seriöst byggd" HFRP.
När vi titta på DC-motorn så funkar den så att; om man "belastar/bromsar" tallriken, sjunker spänningen över motorn. Och strömmen genom den ökar. Detta ger oss en möjlighet att "reglera" spänningen över DC:n.
Jag är ingen "elektronik-konstruktör", därför uppskattar jag allt stöd som vi kan få i detta avseende. "patst577", "silvervarg" initiativ är mycket välkommet och uppskattat. Vem som lyfte fram Ahlman minns jag inte, men ett stort steg framåt är det, helt klart.
Nu ska jag iväg med familjen till Skåne Och låter Er vara "ifred" under helgen.
Trevlig helg på Era alla! |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/09/12 08:50:41 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 09:30:21
|
Qudrature-oscillatorn kan dessvärre inte fasjusteras om jag fattat det hela rätt.
Om signalen är hårdvara(en microprocessor som diskuterats är faktiskt också en dator) eller mjukvara har väl ingen betydelse. Säkert går det att programmera in i stort sett samma mjukvaruprogram i en microprocessor som i en PC.
En "audioförstärkare" måste också till oavsett om den är ihop byggd med hårdvaran eller extern. En "audioförstärkare" är exakt detsamma som en motordriver. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 10:36:10
|
Det jag tror GiK reagerar mest på är att det ska vara dedikerad utrustning till skivspelaren och inte att man "lånar" utrustning, tex dator eller CD-spelare.
Hur stora fasändringar vill du ha? och har du nån referens så man kan läsa sig in på det hela?
Självklart som jag skrev ovan kan man istället använda en mikroprocessor istället för en ocsillatorlösning, men det blir krångligare och mikroprocessorerna måste brännas. Kan alla det eller kan någon ta på sig att bränna åt oss? Jag kan inte det. /Patrik |
/Patrik
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 11:04:26
|
Har inte koll på fasförskjutningen, men det handlade inte mer än om några grader. Den bör vara tillgänglig i form av trimpot.
|
Edited by - reVintage on 2008/09/15 08:31:22 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 14:48:29
|
Angående motorstyrning så kommer jag att prova detta http://focus.ti.com/lit/an/sboa043/sboa043.pdf jag råkar nämligen ha opa549 liggandes till en GC och jag siktar på att använda en förstärkarmodul till två hastigheter och det går att köra på 12V om man vill. Men det får bli när jag har tid just nu är det annat som drar i ens uppmärksamhet.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 15:13:27
|
Bubbel: Det där såg trevligt ut! |
|
|
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 15:26:05
|
Hmm, vad är viktigt i hastigheten för en skivspelare?
Det finns två stora fel som kan inträffa, antingen var för sig eller tillsammans.
1. Fel "gain", det vill säga att du har ett stationärt fel, istället för att få 33 rpm så får man 32,567 rpm.
2. Långsam kontroll, det vill säga att istället för att ligga på konstant 33 rpm så pendlar det mellan 32,8 och 33,2.
Som jag tror de flesta vet är inget av dem idealt men måste man välja så tar i alla fall jag gärna 1, att musiken går något långsammare/snabbare är bättre än att det varierar, det svajar.
Det jag vill komma fram till är att en öppen styrning av en DC-motor antagligen är ganska okej på 1 men att det är stora möjligheter till att fel 2 kan göra sig påmind alltför mycket.
/Patrik
PS. Kan tillägga att jag bara gissar |
/Patrik
|
Edited by - patst577 on 2008/09/12 15:45:09 |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 16:27:00
|
Jag trodde att en feedback behövdes för DC motorer, eftersom de annars ändrar varvtal "med tiden"... Men det kanske går att manuellt fixa den biten, att man helt enkelt kollar upp mha ett stroboskop med jämna mellanrum...
Mvh Andy |
Är stationerad i Uppsala. |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 18:40:31
|
quote: Bubbel: Det där såg trevligt ut!
visst gör de det.
Andy:
För det första jag är inte heller en fena med elektronik men lär mig ständigt och min devis har jag lånat från elektrikerna "friskt kopplat hälften brunnet" än så länge ligger jag på plussidan.
För att få en så stabil gång på en dc motor har man oftast någon form av återkoppling få man inte har samma möjlighet att frekvens styra den som en ac via nätets frekvens 50Hz. Men vad jag har läst mig till så skall kunna bygga denna krets med väldigt lite drift men det återstår att se.
Jag brukar renovera en del skivspelare till kamrat kretsen och ibland har det dykt upp motorstyrningar utan återkoppling så det är nog möjligt att det går att ordna.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2008/09/12 18:49:04 |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 21:01:20
|
Tre tankar:
1) I den aktuella designen, verkar det som att man kan byta ut R3 till en lämplig linjär (!?) pot, för att kunna justera hastigheten manuellt.
2) Det står att temperaturförändringar ändrar hastigheten. Betyder det att motorn, när den inte är varm, inte spelar i rätt hastighet? Hastigheten ändras ju också av förändrad last. Påverkar nålen lasten något nämnvärt? (Får välja en stark motor förmodar jag.)
3) På Digikey kostar 1 OPA548 $10. Kostar alltså inte skjortan...
Mvh Andy |
Edited by - Andy on 2008/09/12 21:02:10 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/09/12 : 23:04:33
|
Eftersom ni nu diskuterar DC-motorstyrning:
Vad har ni för DC-motor?
|
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/09/13 : 11:12:20
|
quote: Vad har ni för DC-motor?
Vad har VI för DC-motor, menar du? Det är väl inte bestämt än. Hittills diskuterar vi väl bara teorierna kring DC-styrning. Medans andra tittar närmare på en quadrature oscillator...
Angående Oscillatorn: Hur kan man finjustera hastigheten på den? Då måste man kanske justera något värde innan OP-amparna... Någon som är bra på matte?
"The loop gain is calculated from equation 18. When R1C1 = R2C2 = R3C3, equation 18 reduces to equation 19. When w= 1/RC, equation 18 reduces to 1<-180, so oscillation occurs at w= 2pi*f = 1/RC. The test circuit oscillated at 1.65 kHz rather than the calculated 1.59 kHz, as shown in Figure 21. This discrepancy is attributed to component variations. Both outputs have relatively high distortion that can be reduced with a gain-stabilizing circuit. The sine output had 0.846% distortion and the cosine output had 0.46% distortion. Adjusting the gain can increase the amplitudes. The penalty is reduced bandwidth."
Ovan ser ni ekvation 18.
Här är schemat (figur 21).
Mvh Andy
Edit: ändrade de obegripliga siffrorna till w (egentligen grekiskt litet ohmega), pi, och <. Se originallänken för rätta figurer. Ville väcka lite debatt, bara... |
Edited by - Andy on 2008/09/13 11:20:04 |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/09/13 : 11:23:33
|
Just det... Det här är en fas-skiftnings-oscillator, vilket har bättre distortion än en Wien-oscillator, men det är ändå relativt högt. Påverkar det drivningen? |
|
|
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2008/09/14 : 16:16:07
|
Hej!
Jag börjar alltmer fundera på om en lösning med en pic (microprocessor) inte är den bästa lösningen egentligen. Med en sån kan man egentligen göra vad man vill. Man kan lätt ändra hastighet och fas.
Jag ska lura på hur en sån lösning ska se ut och vad det kan kosta. Nackdelen är att det behövs utrustning så de kan brännas men någon här kanske har sådan utrustning? Har du det silvervarg? (Hej förresten, det var länge sedan)
Hur fungerar en audioförstärkare? kan den driva åt "båda håll" eller förstärker den bara positiva spänningar?
/Patrik
|
/Patrik
|
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/09/14 : 17:26:54
|
Jag kanske gjorde det hela lite för komplicerat. Få se när ingenjör-Gubben kommer hem, vad han säger. Det kritiska är väl egentligen att räkna ut vilka värden som komponenterna ska ha OCH att få komponenter som har EXAKT rätt värden. När det väl är gjort, så är det inga problem. Värdena på komponenterna måste ta hänsyn till två faktorer: 1) Frekvensen. Vi måste då ta hänsyn till tallrikens och trissans/drivhjulets omkrets. 2) Den behövda gainen för minimala vibrationer. Och då måste vi ha en lämplig stegmotor att experimentera med.
Allt det här gör slutsatsen: För att kunna testa den här motordrivningen, krävs antingen en färdig spelare där man byter motor, eller en färdig HFRP-prototyp. Så antingen säger vi att diskussionen kring det här konceptet är klart och tas upp igen vid testning, eller så försöker någon förstå sig på teorin bakom och presenterar sina fynd (tex behövs det redas ut exakt hur petigt det är med komponent-värden när vi rör oss runt 50Hz-frekvensen och hur negativt distningen i signalen påverkar gången).
Vi har i varje fall några koncept kring motorer: 1) Stegmotor med Quarature Oscillator (patst577) 2) DC-motor med styrning utan Tachometer Feedback (Bubbel) 3) Stegmotor med microprocessor (patst577)
De förslag som inte tagits med i den här listan är: 1) Altmanns CD/MP3-drivning 2) Silvervargs fototransistor/mikroprocessor-drivning (tills någon kan bevisa att den inte påverkar ljudet negativt) 3) Nät-drivning, med konding
HAR JAG GLÖMT NÅGOT KONCEPT??? När det gäller mikroprocessor-programmering så kan McGyver det (se hans tråd om RC motorstyrning...).
En tanke till. Detta är taget från en annan tråd på forumet, och är skrivet av folket bakom Nordic Concept: quote: Det finns minst två skolor vad gäller motorval för skivspelare. För våra egna spelare (Nordic Concept) valde vi, efter mycket provande, att använda en 24 polig DC motor som går med relativt högt varvtal och med förhållandevis lågt vridmoment.
Med den lösningen väljer man att inte lika aktivt driva tallriken, men i större grad bara underhålla tallrikens egen rörelseenergi. Då hålls farten konstant och tallriken störs mycket mindre under rotationen. Fördelen är vidare att med en bra utfört motorstyrning som komplement till DC motorn kan hastigheten justeras elektroniskt, - mycket noggrant.
Mvh Andy |
Edited by - Andy on 2008/09/14 17:39:54 |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 00:04:57
|
Jag pratade med McGyver här på forumet om pic-styrning... Han sade att det numera finns picar med inbyggd D/A omvandlare. Man kan ha en trimpot på en ingång, det kan vara en input, tex 0-5v. Sedan kan man lägga in i programmet vilken input (vilken volt) som motsvarar vilken utgångsfrekvens. Sedan kan man lägga en annan trimpot som styr ev fasförändringar. Sedan får man lägga två outputs, med varsin kurva. Fördelen med det här är att man också kan ha 3-fas stegmotorer (tre outputs). Han sade att han kan vara villig att programmera, men att han i dagsläget inte vet tillräckligt om just det här området. Men med en pic med inbyggd D/A omvandlare, hänger det ofta med en kontakt som man kan koppla till datorn. Då kan man göra allt jobb själv också.
Det här tycker jag tänder hopp, men jag uppskattar också precis hur bra det förslag Bubbel gav om DC-motor-styrning ovan. Jag föreslår att vi testar det förslaget först och om vi får justera hastigheten manuellt femton ggr i minuten, så kan vi se vad vi kan testa därefter. Det verkar vara det enklaste förslaget.
Mvh Andy |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 10:16:38
|
Kul att se, att det är "action" på "grabbarna". Det är mycket jag skulle vilja kommentera. Men vi tar det lite från början.
Mekanisk så är det axeleffekten och startmomentet som oftast dimensionerar driften.
Vad dimensionerar den elektriska delen? Det måste naturlig vis finnas tillräckligt med ström men sen måste man seröver "startströmmen". Det gäller alla motorer.
Den enklaste motordriften är att bara lägga en spänning över motorn, med en brytare i serie. Om vi lyckades med en sådan konstruktion vore det en "klockren fullträff". Och motiverar ett besök på Patentverket.
Nu har vi haft olika förslag på "reglerande utrustning". Men nu börjar det bli lite mer invecklat. Därför att en "reglerande utrustning" påverkar startströmmen negativt. Är Ni med? När motorn står still har den den absolut lägsta motståndet. Den "reglerande utrustning" ger order att kompensera, och strömmen ökar ytterligare.
A vist, vad är det med de då? kanske någon tänker. Antingen överdimensionerar man eller en krets som fördröjer inkopplingen av den "reglerande utrustningen".
En annan konsekvens av den "reglerande utrustningen" är att den säkerligen måste dämpas. Man brukar vilja ha något som hindrar kretsen från att komma i självsvängning, en dämpare. När vi talar om "styr och reglerteknik", ska vi använda en gångbar termelogi. Ett "bör-värde", är det värdet jag ställer in systemet mot. Ett "är-värde", är det värde vi får ut, i vårt fall, antal varv på skivtallriken. Varför är detta så viktigt? Jo, med ökad dämpning får vi också en större tolerans mellan "bör" och "är" värdet Om Vi ställer in ett börvräde på 33,3 rpm så ska vi inte förvänta oss att vi får det. I ställe kan vi få en spridning på +- ett antal rpm.
Ska Ni se detta som en "sågning" av allt som har med reglerteknik att göra. Nej absolut inte. Jag vill bara att Ni ska vara medvetna om var vi "kan förvänta oss" att problemen uppstår. Om vi får välja var problemen ska uppstå, ska det givet vis vara där vi har den största kompetensen och bästa resurserna.
Tittar vi på dom kommersiella DC lösningarna, så reagerar man på prislappen. Säkert betalar man en del för "utvecklingsarbetet" av styrsystemet. En skapligt bra DC styrning kräver nog lite mer kometens och resurser än en AC. Om vi gämför med synkron motorn i alla fall. Om vi går på Alhmans stegmotor, vad tillför vi för kvaliteer då? Någon form av finjustering av varvtalet bored finnas med även här. Alhman själv lyfter fram prislappen, och det är DIY-kavlitee om något.
Nä nu vänder vi på resonemanget, ett litet tanke experiment. Vi utgår från att vi har en synkronmotor, en stegmotor och en DC-motor. Kravspecen säger att vi ska ha ett "on/off" reglage, som ska ge 33,3 rpm. Och en ratt för finjustering av varvtalet +-10%. Med vilken motor får vi den mest "DIY-opimerade" konstruktionen? (Det låter nästan som en skoluppgift i elektromekamik)
|
|
|
patst577
Member
409 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 12:31:14
|
Andy: Det var något liknande detta jag tänkte på. Tänk bara på att en stegmotor vill ha både positiva och negativa värden på drivspänningen. Det ger att vi måste ha en Vref som är halva Vmax, är detta ett problem?
Som många nog förstår är jag för stegmotorn, detta av flera anledningar:
-Motorn ger ett stort moment utan växellåda -Den behöver INTE aktiv reglering, ger du order om 33,3 rpm så får du 33,3 rpm eller så står motorn stilla och då måste du ha mer spänning/kraftigare motor. -Den är "digital" och är enkel att driva, PWM funkar utmärkt (Vilket ger att vi inte ens behöver D/A) -Relativt billig -Går EJ att överbelastas så den bränner likt en DC.
Den har dock lite nackdelar med: -Gillar inte egentligen att vara inkopplad till stort tröghetsmoment -Ogillar höga varvtal -Inget extra startmoment -Bör rampas upp till rätt hastighet (beror på att motorn går i EN hastighet), detta går att lösa enkelt med en PIC. -Strömmen måste kunna vända och gå åt båda håll i lindningarna. Klarar en förstärkare det?
En utmärkt drivkrets är LM18200, den har dock nackdelen att den är överdimentionerad och dyr (200 kr st och det krävs två). Någon som har tips på en motsvarande fast mindre kraftig? Denna klarar 3 A kontinuerligt och vi kan nog kanske kbehöva 1 A, det måste dock räknas på.
GiK: Jag tror du har störst koll på ungefär hur mycket moment som behövs för att starta/hålla konstant hastighet. skulle du kunna räkna på det?
Ang reglering:
Jag är mycket tveksam till en öppen reglering av en DC-motor, det känns på något sätt att köpa en Ferrari och ta närmsta Fiatmotor och stoppa i. Överbevisa mig gärna.
Som GiK säger så ger en P-återkoppling ett stationärt fel, speciellt när den är för långsam. Är den däremot snabb blir den "nervös" och i värsta fall Oscillativ med effekten mycket svaj. Som tur är finns det bättre och snabbare reglerteorier. En PI-regulator tar bort det stationära felet utan att göra regleringen alltför nervös. Dock är den svårare att implementera. Det finns också mycket mer avancerade principer men det kan nog någon bättre reglertekniker förklara om det blir aktuellt.
|
/Patrik
|
Edited by - patst577 on 2008/09/16 13:33:33 |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 17:05:26
|
quote: patst577: 1. Fel "gain", det vill säga att du har ett stationärt fel, istället för att få 33 rpm så får man 32,567 rpm.
2. Långsam kontroll, det vill säga att istället för att ligga på konstant 33 rpm så pendlar det mellan 32,8 och 33,2.
Ojoj vad mycket som har hänt på några dagar som jag varit borta från forumet. Bra jobbat allihop! Och hejsan Patrik, det var länge sedan. Jag skickar ett PM. Bubbels DC-motorstyrning verkar väldigt intressant. Oavsett vad vi väljer för lösning så behöver vi en motordrivning (drivsteg). Se gärna bilden i posten från "Gubben i Kalmar" den 11/9 14:55. Frågan är bara vad som matar drivsteget och vilket drivsteg som väljs.
Nu över till styrning av DC-motorer: I Bubbels länkade PDF så är drivkretsen billig ($10) plus några motstånd som kostar några ören. Genom att man ersätter R3 med ett fast motstånd och en trimpot så kan man justera in drivningen kontra ändringen i last. Dvs hur mycket extra drag man skall få när något plötsligt försöker sakta ner skivtallriken. Vi får då alltså snabb kontroll (se patst577 punkt 2 ovan) som gör att vi minimerar svaj, så vi kan kalla trimpotten för svaj-justerare.
Inmatning till kretsen är vilket önskat varvtal vi får. I sin enklaste tappning så tar vi bara in ett DC-värde här, dvs en trimpott är allt som behövs för att välja hastighet. Man kan t.ex. växla med en brytare mellan två trimpottar för att kunna växla mellan två i förväg injusterade hastigheter. Jag hade tänkt en lösning med microkontrollen istället för dessa två trimpottar, och det låter förståss onödigt krångligt. I mitt originalförslag hade jag tänkt massor av små streck på undersidan av skivtallriken för att klara av mycket snabb återkoppling. Eftersom vi nu tar hand om den snabba återkopplingen på ett elegantare sätt (enligt PDF) så behövs inte snabb återkoppling, däremot vill jag fortfarande ha en långsam återkoppling. För att få en långsam återkoppling på hastighet så behöver man inte massor med streck som skall ritas så exakt som möjligt. I sitt enklaste fall så har man bara ett steck, vilket då per automatik blir helt exakt ritat relativt alla andra steck (dvs relativt sig självt). Genom att mäta tiden (görs internt i microprocessorn) mellan gångerna som strecket passerar så mäter man exakt hastigheten på skivtallriken. Microprocessorn genererar spänningen som är input till drivsteget och behöver då bara justera denna lite för att kompensera för felet i hastighet. En enkel switch (ev med flera lägen) är allt som behövs för att få olika hastigheter. Då och då under uppspelning så lagrar microprocessorn värdet för spänningen internt så att den vet exakt vad som behövs när man slår igång den. Då får man automatiskt kompensation för alla saker som ändrar sig, som uppvärmning av motor, slitage av lager etc. Microprocessorn fixar alltså till problemet med "gain" och förändring över tiden (patst577 punkt 1 ovan).
Programmering av microprocessor hoppas jag att vi kan få hjälp av MacGyver med, även om jag har tankar att lära mig allt om detta, så kan det ta sin tid innan jag kommer dit. Jag kan nog bränna in programmet i microprocessorerna om MacGyver kan skriva mjukvaran och maila hex-filen till mig. Steg ett är dock att prova Bubbels länkade PDF med en trimpot på ingången för att ställa varvtal, det visar ju på om saker fungerar som vi har tänkt. Microprocessorn är ju till för att höja kvaliteten på spelaren till något utöver det vanliga, så det kan vi stoppa in i efterhand.
Slutsatsen är att jag vill se mitt förslag som ett komplement till Bubbels DC-motor med styrning. Jag vill då inte längre kalla den för utan tachometer, för i original var det ju med tachometer som jag menade, och numera är tachometern reducerad till den långsamma återkopplingen. Genom den långsamma återkopplingen bör man till och med kunna byta till en helt annan motor utan att ändra någonting. Dvs spelaren kommer själv reglera in sig till perfekt rätt varvtal efter några varv. Det borde göra att noggrannheten i bygget inte behöver hålla yppersta klass.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 16:35:57
|
Som jag förstår så har vi två förespråkare för var sitt koncept. 1.Althmans stegmotor variant med Patrik "patst577" som ädel riddare. 2.DC varianten, med Anders och Silvervarg i spetsen. 3.AC varianten, som inte har någon "vapendragare",än i alla fall. Jag har funderat på hur vi ska kunna ta till vara på detta, på bästa sätt. Det finns stora möjligheter i alla varianter. Och det ens behöver inte motsäga det andra. Men vi måste vara medvetna om att för att få ut det mesta möjliga av tekniska prestanda kan vi bara optimera HFRP:an mot en drift. Mitt förslag är att vi tar fram ett optimalt DIY-vänligt och utprovat koncept till HFRP:an. Och dom andra två eller fler gör vi till någon form av "option". Det kommer säkert att krävas en det justeringar i plint och avibrering och eldelen förståss, för att vi ska få ut mesta möjliga av dom.
Jag har rotat i "KTH:s" arkiv och hittat lite material att studera, för båda varianterna.
Sen var det Andreas "Andy" som undrade hur vi testar motorer och styrningar. Man gör helt enkelt en "labbmodell" av det. Motorn skruvar man bara fast i en skiva tillsammans med styrelektroniken. Men så att man har lätt att mäta på den. Att sedan ersätta en skivtallrik är inte särskilt svårt heller, man gör ett svänghjul och sätter det på motoraxeln. Ge mig bara varvtalet och densiteten på materialet Ni vill göra svänghjul av, så räknar jag. Vet Ni inte vilken densitet materialet har? Ta en bit av materialet som Ni säkert vet volymen på. Gå till Konsum/Ica till grönsaksavdelningen. Där ska det finnas en våg som väger kilon och på grammet när. Vill Ni veta hur man räknar ut svänghjulet, skälkart ska jag visa Er det. Ja jag vet, det kan bli många "svänghjul", men det är bara bra. Vi ska jobba grundligt. Det vore önskvärt om Ni dokumenterade Era experiment. Om Ni är osäkra på hur man redovisar ska jag hjälpa till, givetvis. Det är bra med ett konkret underlag när det blir dax att bestämma oss. Sen lär vi andra oss en massa av Ert "pionjär arbete".
Vill någon/några dra en lans för AC alternativet, hör av Er! Det bör finnas en hel del att göra där också. Underlag kan jag hjälpa till med.
Gemensamt för motorstyrningarna är att vi ska klara ett rumble < -60dB och ett svaj på <0,2%.
Får jag förslå att styrningen ska klara 33.3 och 45 rpm. Samt ha en finjustering. Startiden ska vara minder än 5 sekunder på 45 rpm.
När det gäller "svängmassan" i skivtallriken kommer förutsättningarna förmodligen att variera mellan motoralternativen. Men om vi utgår från en "fiktiv HFRP", så ger en 3 kg tung och "slät" skivtallrik med ytterdiameter på 300 mm ett masströghetsmoment på 0,033 kgm^2. Startmomentet ska inte understiga 0,0328 Nm. (318 gcm , 31,8 mNm) Glöm inte att räkna om momentet efter utväxlingen. Motoreffekten tror jag inte ska vara mindre än 1W och inte mer än 2W.
Protestera om något inte "faller Er på läppen". Se detta som ett föslag på fortsatt arbete. Detta kan bli både roligt, spännande och lärorikt. |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/09/17 16:39:44 |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 17:09:06
|
quote: Startiden ska vara minder än 5 sekunder på 45 rpm.
Lite väl häftigt det finns risk att det inte låter sig göras med tyngre tallrik om man använder rem men vid direktdrift eller mellanhjul kan man nog ordna det.
Risken är att remmen kan slira så mycket att den glider av.
Kolla in en del dyrare varianter Linn tar en evighet innan den har nått rätt varv Nottingham får man ge en knuff så att motorn håller i gång tallriken.
Anders |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 17:48:24
|
Jag viste inte vad jag skulle ange för värde som förslag. Men en kille som ska vara "Thorens Guru", sa att om en Thorens inte får upp fraten inom 5 sekunder, ska den ses över.
Skulle remmen går av pga att motorns starmoment är för stort. Då har vi missat något viktigt, remmen ska vara "en slirkoppling mot överlast". Det för att skydda motorn.
Men å andra sidan, 5 sekunder är inte "heligt". Räkna ut hur mycket tid Du behöver med tanke på startströmmar och moment. Får vi "absurda" konsekenser ändrar vi givet vis.
|
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2008/09/17 : 21:41:33
|
Heja på, riddare patst577! Jag gillar stegmotorkonceptet, mest för den fina driftstyrningen. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
Topic |
|
|
|