Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 10:25:10
|
reVintage: Din frågeställning är intressant och det har den varit i flera decenier. Jag kan inte minnas att någon svarat fullödigt på frågan.
Jag vet att det finns ett antal som använt/använder metoden utan att ha skadat förstärkaren. Så långt tror jag allt är OK.
Sedan till det som jag kan svara på: Om två basar jobbar i en låda och den ena slutar att jobba kommer den passiva att börja fungera som en slavbas. Problemet med den slavbasen är dels att den rörliga massan inte är tung nog för att vara avstämd till rätt frekvens samnt att elektroniken kommer troligtvis ligga med en spänning över elementet som på så vis försöker hålla kvar den i sitt läge som bestäms av signalens utseende. Dvs den kanske rör på sig en aning även om den inte används. I princip innebär det, som jag ser det, att elementet får en hårdare "upphängning" och därmed en resonans som ligger ännu högre upp än ett som inte är inkopplat. Eftersom den elektriska signalen inte är konstant kommer inte heller resonansfrekvensen att vara konstant. Det går alltså inte att beräkna vad som händer utan att känna till den (passiva) insignalen.
Rent konkret kommer lådan att låta förskräckligt om det inte kommer ut en synkron signal till båda elementen.
Men det finns faktiskt en lösning som flera aktörer använt sig av. När det gäller horn så konstruerar man två separata horn för de två första tredjedelarna av längden och låter den sista tredjedelen vara gemensam. Det är ju ofta den sista tredjedelen som tar mest volym. När ett element jobbar så kommer signalen att efter två tredjedelar plötsligt hoppa upp till en annan avstämning. Detta går att beräkna i HornResp där man delar upp hornet i tre delar. den första delen är då normalt beräknad, den andra delen gör man ex.vis 10cm lång med en kraftig konisk utvidning, den sista biten är beräkand för dubbelt så stort horn.
Sen har vi ju ett annat problem (du kanske nämnde det), det kan finnas en komplett vänster bas och en komplett högerbas med olika instrument i varje bas. Hur detta skulle låta i ovanstående horn skulle vara kul att testa. Jag har aldrig hört någon refrerera hur det låter.
Skulle vara intressant att höra någon som har mer koll på det elektriska vad som kan hända.
EDIT: Om denna diskusion drar ut i text kanske du skulle starta en tråd om det. den tråden kan bli väl så intressant. Jag ber om ursäkt för detta OT
|
Edited by - linnar on 2008/02/18 10:29:31 |
|
|
DrBoar
Member
457 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 10:25:53
|
Angående dämpglasen. Jag har själv haft ideer om kakel/klinkerplattor som dämpmaterial (Eller mer riktigt ett dämplim som kommer att fungera med skjuvning mellan vägg och platta) Danska High Fidelity hade stora lådor i en konstruktion for 15" Tannoy element där lådans insida var klätt med klinker, så iden är inte ny.
Det där med O-ring som packning: Elementen skall ju sitta så stumt som det går, HiFIkit har en mycket bra tätningslist som tätar och trycks ihop till "ingenting". O ring gummit är mer reaktivt i stället för resistivt.
Själv funderar jag på att bygga ett par K-25H horn (lite moddade) med SEAS 30-FA som drivers, tips och råd mottages tacksamt!
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 10:47:17
|
DrBoar. Alltid intressant med elementens upphängning. Det finns två "skolor" här en förordar fast montering medan den andra förordar mjuk montering, dvs att elementet kan röra sig något.
Jag har experimenterat med båda typerna. Jag tycker inte man kan höra någon skillnad. Men skall man vara nitiskt bör det finnas en sådan. Ett element kan gämföras med ett membran fast mycket tyngre. när membranet rör sig fram och åter tenderar också elementet att röra sig fram och åter med en resonansfrekvens som ligger långt ner i registret så långt ner att det sakna betydelse om den är fast monterad. Men även utanför detta register kommer den att fortplanta sina svängningar till lådan. Oftast kommer lådan att ta upp och dämpa bort svängningarna. Men det finns också ett strukturellt ljud som fortplantar sig i själva materialet. Om elementet sitter fast monterat kommer en del av detta att gå över i lådan. En del går över därför att även för ett hårt monterat element kommer det struturella ljudet att dämpas i övergången en del. De flesta lådor dämpar sedan bort resten av det strukturella ljudet. Så egentligen är problemet ganska litet om man använder spånlådor.
Men ibland är det kul med overkill. då lägger man in lämplig mjuk tätning mellan lådan och element. När man sedan drar fast skruvarna bör det finnas ett gummrör på skruvarna och en gummiskiva före en bricka.
Den ljudskillnad som teoretiskt kan uppkomma är att transienten försämras med ett gumiupphängt element. Skillanden blir större ju lättare elementet är då ett tungt element ofta tar upp rekylen och gör slut på energin i den genom att svänga mycket långsamnt fram och åter nere vid supersubfrekvenser.
Jag har hört att skillnaden kan höras i dipoler av någon anledning. Jag har dock aldrig själv testat detta.
Testa gärna med mjuk upphängninmg för det är jäkligt kul att experimentera.
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 20:40:53
|
Hmm, det är väl bara att bygga ett till ? Det funkar inte med ett horn om man inte har det alldeles symmetriskt, alldeles för fysisk uppenbarelse. Kul att det är någon mer än Classe och jag som tycker det är roligt med en aning större grejor ! Imperial har lite output kvar även neråt 25 Hz ( jodå!) och ett element till skulle nog missa målet, man skulle bara kunna spela ännu högre än vad man ändå vill... |
Lämnat forumet |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 20:51:35
|
bara 108db/1w ut vid 28hz, vid 20hz finns det så det räcker missade kommmmat |
18 ska de va.
|
Edited by - classe on 2008/02/18 21:18:40 |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 20:58:48
|
Det är verkligen imponerande återgivning hemma hos Time. Jag Skulle gärna ha ett par ståendes men tyvärr är dom alldeles för stora Får nöja mig med min lilla HW .
Lycka till med bygget, det är verkligen värt att lägga ner tid på, tror inte du blir besviken |
Edited by - Guru on 2008/02/18 21:00:51 |
|
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 21:04:39
|
quote: bara 108db/1w ut vid 28hz vid 20hz finns det så det räcker
Jag fattar inte, 28hz vid 20hz. Är detta ett sätt att mäta eller en felskrivning.
|
comfortably numb |
|
|
coraltomte
Member
83 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 21:15:12
|
Snarare vådan av sparsam kommatering |
Coraltomte - gla å go |
|
|
coraltomte
Member
83 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 21:45:32
|
Tack, Linnar! The knight in shining armour...
Ang o-ring: eftersom spåret i elementets fläns har ett kvadratiskt snitt och o-ringen ett cirkulärt, blir i praktiken passningen mot baffeln stum. Det o-ringen gör är att fylla i ev ojämnheter i underlagen så att skarven blir lufttät.
DrBoar: titta gärna på min tråd om mitt K25-bygge. Det vi diskuterade den gången fullföljde jag, dvs minskade kammarens volym, bl a genom att förlänga baffeln till hela hornets bredd och även fylla kaviteterna i hornets övre del med skum. Ta gärna upp k-25-tråden igen om det dyker upp fler frågor.
|
Coraltomte - gla å go |
Edited by - coraltomte on 2008/02/18 21:46:12 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 22:10:17
|
Man pratar om någon Hz hit och dit men det är inte det som är grejen med bashorn, det är sättet att spela. En lättflytande bas som inte ligger och "mumlar" men ändå brakar loss när det behövs är vad man får. På pappret kanske tex en Sunfire spelar likadant men ni skulle alla skratta gott vid en jämförelse Storleken är tyvärr ett problem och tex en Housewrecker spelar ganska nära med en betydligt mindre volym, de är bara på ca 300 liter. Glöm frekvensomfånget, det är inte sååå viktigt... |
Lämnat forumet |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 22:24:43
|
tack time det var dit jag ville jag komma
|
18 ska de va.
|
|
|
coraltomte
Member
83 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 22:32:21
|
Time: 60 Hz är nog bättre. Men den kommer att stå symmetriskt i vilket fall som helst.
Ja, storleken är ett bekymmer, för den är verkligen enorm. I garaget ser den ju stor ut, men inne i ett rum blir den plötsligt gigantisk. Allt annat ser ju ut att passa i dockskåpet...
Väl talat! Ända sedan jag som 12-åring hörde min brors 70/80-horn för första gången har jag varit förälskad i horn. Det är just upplösningen, distinktionen och explosiviteten som är så rasande läcker! Hurra för horn! |
Coraltomte - gla å go |
|
|
coraltomte
Member
83 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 22:38:21
|
Dax för fler bilder, eller vad tycker ni???
Elementet passas in i hålet i baffeln.
|
Coraltomte - gla å go |
|
|
coraltomte
Member
83 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 22:39:48
|
Kammaren provmonterad med alla delar.
|
Coraltomte - gla å go |
|
|
coraltomte
Member
83 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 22:44:44
|
Kammaren underifrån med porten som ska mynna ut i hornet.
Va? Har jag tre stjärnor nu? När jag började den här tråden hade jag ingen. Får man tre stjärnor när man har lastat ner bildservern riktigt rejält eller var det mitt hurra för horn?
|
Coraltomte - gla å go |
|
|
coraltomte
Member
83 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 22:57:56
|
Oroliga för ytterlådan? Vi ska titta till den en stund! Det mest oväntade hjälpmedlet vid det här bygget var - just det - en trappstege. Det skulle visa sig att mina limknektar var för korta och fick skarvas på mitten. Det var med ett nödrop jag fick plats med övre änden av knektarna under taket. Det som händer på bilden är att alla yttersidor kläs med lösa, fanerade 10 mm tjocka paneler. Därav alla limknektar. Detta innebär att den slutliga godstjockleken i ytterväggarna blir 30 istället för 19 mm. Pust, det blir tungt nu, gubbar...
Träslaget är, liksom på mina K25:or, ALM, det mest missförstådda, styvmoderligt behandlade mm etc osv svenska träslaget.
|
Coraltomte - gla å go |
Edited by - coraltomte on 2008/02/18 22:58:43 |
|
|
coraltomte
Member
83 Posts |
Posted - 2008/02/18 : 23:02:05
|
Lådan sedd framifrån. Bakre stagen och extrastagen under kammaren är monterade.
|
Coraltomte - gla å go |
|
|
coraltomte
Member
83 Posts |
Posted - 2008/02/19 : 11:39:20
|
Efter detta moment kånkade jag och min svåger en sen natt i hård konkurrens med tomten in delarna i huset och gömde dem lite diskret (men hur lätt är det?) i hallen, ett tilltag som naturligtvis misslyckades. Snart nog kom ironiska uttalanden från diverse julfirare:
- Jag visste inte att Ålands hav låg här! - Visst saknas det en dörr till den nya garderoben? - Så praktiskt! Ett utedass om den vanliga toan är upptagen!
|
Coraltomte - gla å go |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/02/19 : 12:00:45
|
Att du använder alm tyder absolut på GOD SMAK!!!! Du gör en sugen att testa horn, men kanske inte dessa Imperial som första objekt Tack för en fin tråd! |
Är stationerad i Uppsala. |
|
|
coraltomte
Member
83 Posts |
Posted - 2008/02/19 : 12:32:27
|
Andy: Tack för det! Alm försvann ur svenskt möbelmedvetande runt 50-talet, men börjar nu sakta återvända i t ex köksinredningar och även i möbler men då oftast bonat/betsat/laserat . Mitt intresse väcktes för 25 år sen när min pappa i övermod tog emot en almstock i kolossalformat - gratis, vilket inte var så konstigt - ingen kunde handskas med den. Den måste ha varit närmare 1,5 m i rotänden. Dessutom var den otroligt lång. När planken från den långt senare hamnade i rikthyveln blev jag förälskad. Dess mjukt ljusbruna, varma färg med inslag av allt från mörkbrunt till mossgrönt och rostrött tillsammans med en ådring som kunde vara vildsint, fascinerade. Kolla in detaljen från ett sminkbord som jag gjorde senare
Almsjukan har tagit knäcken på de flesta svenska bestånden. Amerikansk alm är resistent och finns att tillgå och den är NÄSTAN lika fin. Bohmans i Oskarshamn har bra sortiment. Dessutom är de rysligt trevliga
Horn är stora, men inte FÖR stora. Det är andra högtalartyper som är för små...
|
Coraltomte - gla å go |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/02/19 : 14:14:54
|
Månadens citat
quote: Horn är stora, men inte FÖR stora. Det är andra högtalartyper som är för små...
Det behövs viss storlek, så är naturlagarna! Det är inte skoj att sitta och lyssna på en br efter en omgång med Imperial kan jag säga!
Keep up the good work!
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2008/02/19 : 20:55:56
|
Coraltomte, menar du att du ska dela vid 60 Hz ? lite lågt om du har symmetrisk placering ? Det krävs i så fall en del av sidosystemet med... |
Lämnat forumet |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/02/19 : 22:29:12
|
coraltomte: Ser fram emot bild på ditt Imperial på rätt plats. WAF-faktorn är väl inte den högsta ens med alm?
Time: Har du någon generell rekommendation ang. delningsfrekvens för mono-sub-horn? Planerar som bäst ett murat 25Hz-horn med 18" till mina 511-massaker. Blir ännu större än Imperial, bortåt 3 kubikmeter brutto(2,3 kubik nto)!
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/02/19 22:33:27 |
|
|
coraltomte
Member
83 Posts |
Posted - 2008/02/20 : 01:11:15
|
Time: Jag velar lite ang delningsfrekvensen. Midbashornen klarar egentligen vilket som, men jag var inne på 60 Hz just för att inte kunna riktningsbestämma sub-basen (om den inte skulle hamna exakt symmetriskt). Men som sagt, K25-orna tar villigt över vid 60 eller högre. Vad föreslår du? |
Coraltomte - gla å go |
|
|
coraltomte
Member
83 Posts |
Posted - 2008/02/20 : 01:19:35
|
reVintage: Jag ser också fram emot den synen. Det är dock en del att göra innan dess som just hänger ihop med WAF:en, flyttbarhet, ytbehandling, lister osv. |
Coraltomte - gla å go |
|
|
Topic |
|