HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Aktivt system med Tangband, HiVi & Peerless
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2008/02/15 :  11:46:08  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Har nu färdigställt min aktiva högtalare med Tangband W3-871S och HiVi M5N. Tanken var att jag skulle ha en enkel högtalare som summerade höger och vänster kanal och sedan använda den som kontors- eller köks-högtalare. Men blev såpass nöjd med resultatet att jag ska bygga en till och ska även komplettera med en aktiv sub med Peerless 8" SLS.

Nedan följer lite bilder och beskrivning.

Först en bild på högtalaren. Båda elementen sitter i sluten låda, Qtc = 1,1 för W3-871S och Qtc = 0,73 för M5N.


Och så en bild på elektroniken.


Uppmätt frekvensgång, i fas [blå] och ur fas [grön].


Överföringsfunktion för det aktiva filtret för W3-871S.


Överföringsfunktion för det aktiva filtret för M5N.


Schema för filtret.


Närbild på mock-upen utav filtret.


Närbild på den tillfälliga förstärkaren, baserad på TDA-2030AV.

Filtret och förstärkaren ska göras till ett mindre kort som passar i högtalaren. Håller på med layouten till det just nu. Även en snyggare låda ska göras.


MVH Martin

EDIT: Fixat bildlänkar och ändrat text.

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2017/05/31 13:47:42

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2008/02/15 :  12:27:32  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Kul att det är fler som bygger med bredbandare och basar i aktiv delning, visst är det kanon
Bra jobbat

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2008/02/15 :  16:11:12  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Ja, jag är väldigt positivt överraskad över slutresultatet. Och detta med så enkla medel, så man börjar ju fundera i större banor.. Men kan ju slutföra det här projektet först, innan jag börjar på nästa.

Kommer nog sätta ihop en låda och beställa en SLS 8" i helgen, saknar den djupaste basen i denna högtalaren. Med lite flax så får jag hela systemet färdigt i nästa vecka. Sedan kvarstår bara att få byggt en till högtalare så jag får stereoljud också.

Förstärkare och aktiva filter ska inte vara så svårt att få ihop heller. Blir nog någon klass D historia till subben och TDA2030 till mellanbas och fullregistret.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2008/02/19 :  11:09:07  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Nu har jag beställt en SLS 8", en Tangband W3-871S och en HiVi M5N samt färdigställt en låda till SLS 8". Får SLS 8" om tre-fyra veckor, så då får jag iaf ett 1.1 system. Hoppas få tid snart att bygga en till låda till Tangband och HiVi elementen, eller ifall jag eventuellt låter en snickare göra två nya.

MVH Martin

EDIT: Urk, lång leveranstid på Peerless SLS 8".

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2008/02/19 12:31:39
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2008/03/12 :  10:34:56  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Fått hem SLS 8" och spelat in och mätt upp den. Lådan, en kub på 3dm, är av modellen quick'n'dirty.. Med mycket fluff så blev Qtc = 1,05 och fc = 61Hz. Kommer Linkwitz-transformera det till Qtc = 1,0 och fc = 40Hz. Linkwitz-transformen kommer gå att slå av/på med brytare. Kommer även göra möjlighet att slå av/på HP-filtret till satelliterna.


Bild på elementet.


Och lådan, elementet håller på att spelas in.


Uppmätt frekvensgång.


Överföringsfunktion för det aktiva filtret till satelliterna.


Överföringsfunktion för det aktiva filtret till subwoofern.


Ska ge detta resultatet för systemet.


Och till sist en jämförelse med och utan Linkwitz-transform.


MVH Martin

EDIT: Fler bilder.

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2017/05/31 13:48:27
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/03/14 :  17:08:15  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Sött system, men du kunde väl åtminståne försänkt skruven till basen...? Med tanke på vad elementen betingar så verkar det vara lite av killer pris/prestanda mässigt.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/03/14 :  18:56:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Läckert bildreportage!

Är det OK att flytta den till bildreportagedelen för Teknik & DIY istället för att ha den i vårat diskussionsforum?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2008/03/14 :  23:20:06  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Beat:

Kommer inte behålla denna lådan speciellt länge, slängde ihop den på två timmar bara för att ha något att testa med. Har gjort färdigt schema och layout till subwoofern, så beställer PCB och komponenter i de kommande veckorna.

Pac:

Japp, det är okej, den passar nog dessutom bättre där, är ju inte så mycket diskussion, snarare presentation.


MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2008/04/07 :  12:02:05  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Har fått PCB:er och plåtarna till satelliterna! Så ska försöka få tid denna veckan att göra en ritning på plåten till subben och bygga ihop en modul till satelliterna.


Plåten till satelliten, 2mm rostfritt stål.


PCB:t till satelliten, dubbelsidigt 2x35um (i princip bara jordplan i botten).


PCB:t till subwoofern, dubbelsidigt 2x35um (i princip bara jordplan i botten).

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2017/05/31 13:48:56
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2008/04/09 :  21:41:33  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Nu är korten monterade, dock inte helt utan problem, har mycket brus i HF ut och DC-offset i LF ut.. Men fördröjt-tillslag/snabbt-frånslag och clip-detect kretsen funkar, fast den sistnämnda är lite feltrimmad, indikerar clippning först vid 16% distorsion, så får trimma den lite.. Men orkar inte ta itu med problemen idag, det får bli morgondagens eller nästa veckas jobb.


Alla ytmonterade komponenter monterade.


Även hålmonterade komponenter monterade.


Kortet fäst i plåten och kablarna dragna.


Slutresultat! Tyvärr fingrat massa på plåten, så är inte så blank längre. Men det är inget som inte lite t-sprit kan fixa till!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2017/05/31 13:49:25
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/04/09 :  22:42:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Älskar att se era byggen boys !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2010/12/03 :  10:52:28  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Dags att skrämma liv i den här gamla tråden igen! Subben är skrotad men har nya lådor på gång till satelliterna, gjorda med kexmaskin och lim, blir riktigt bra! Ska fräsa radie på alla kanter som på första versionen, sedan blir det sprutspackel på burk och roller på det. Förstärkarna kommer uppgraderas till Abletec ALC0180-2300.


Andra lådan i nuläget. Första lådan är redan gjord, väntar bara på fräsning.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/12/03 :  12:22:30  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Var har du fått tag på dom där spännbanden för limning med den smarta plastgrejen för hörnen?
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/12/03 :  13:02:31  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
bibl
Tror det är biltema för hela slanten.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/12/03 :  17:20:04  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Blir det till att besöka dom och klämma lite på grejorna då...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2010/12/03 :  17:55:44  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
bibl.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Skruvstycke/Klammor/Bandspannare-med-skruvtving/

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/03 :  19:20:46  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Snygg variant av skatbo, tycker jag.


Såvitt jag kan identifiera saker och ting har du en remsa med + och - matning på varje sida och jordplan i mitten.
Har du bara skrapat eller karvat på något vis för att göra de olika kopparområdena?
Förövrigt kanske en brytbladskniv och linjal är det bästa. Två ritsar och sen skrapa bort kopparfolien mellan ...
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2010/12/03 :  19:43:10  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
bibl:

De är dock inga höjdare, det är inte mycket de hjälper till, det håller delarna på plats men pressar inte ihop dom, därav alla tvingar. Skulle rekommendera en bättre variant än biltemas.

Mickel-mackel:

Precis, jordplan i mitten, och de olika matningarna på remsorna längst ut. Kör alltid med dremel för att fräsa bort kopparn.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2010/12/03 :  20:56:52  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
det håller delarna på plats


Det räcker långt ibland när tre händer inte räcker till.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2010/12/03 :  21:46:50  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Nu är korten monterade, dock inte helt utan problem, har mycket brus i HF ut och DC-offset i LF ut.. Men fördröjt-tillslag/snabbt-frånslag och clip-detect kretsen funkar, fast den sistnämnda är lite feltrimmad, indikerar clippning först vid 16% distorsion, så får trimma den lite..

Det här skulle vara kul att få veta mer om.
Särskilt som jag håller på och designar en liknande pryl. Bra ifall man kan undgå någon fallgrop.

Vad berodde bruset och DC-offseten på?

Kan du visa något schema över till/från-slag och clip-detect-skretsen?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2010/12/04 :  01:41:52  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Mickel-Mackel:

Det blev aldrig att jag tog reda på vad det berodde på, men har tänkt göra det nu innan jag beställer de nya filterkorten så jag inte gör samma miss igen. Återkommer i ämnet..

Ska se om jag inte kan få upp ett schema lite senare också, just nu är jag rejält trött efter en ofrivillig 18h arbetsdag..

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2010/12/14 :  14:42:18  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply

Förra veckans status, mycket sprayspackel och putsande blev det..


Nuvarande status! Är ganska nöjd, hade kunnat lägga ett lite tjockare lager både sprayspackel och sprayfärg så det hade funnits mer att våtslipa till en finare yta, men för att vara ett första försök med sprayspackel och sprayfärg får det duga.

Bara elektroniken kvar.. Får bli till nästa år, mycket med julen nu.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2011/02/27 :  08:44:02  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Spännande projekt! Vad hände se'n?

Snygg elektronik! Hur gör du layout och modellering? Hade gärna svängt ihop ett aktivt filter på liknande sätt, men saknar CAD-erfarenhet...
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2011/03/01 :  10:10:32  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
Leffler:

Tack, är själv ganska nöjd. Fast projektet har tyvärr blivit vilande pga. tidsbrist. Men kommer ta tag i det så snart jag får mer tid över igen.

Jag jobbar i CADint för elektronik-CAD och AutoCAD för mekanik-CAD.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/03/01 :  16:54:46  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Vilket sprayspackel använder du, var finns det. Hittar inget bra själv.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2011/03/02 :  08:39:41  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
fixarstig:

Hagmans Stålplast/Spray Filler 1k från Jula eller annan Hagmans återförsäljare. Fungerar imponerande bra, bara man lägger på flera lager innan man börjar slipa och inte gör som jag gjorde först och slipa mellan varje lager. Det blir ett så tunt lager att man lätt slipar genom, men lägger man 3-4 lager och sedan slipar (använd våtslippapper, jag använde 1200) så får man en riktigt riktigt fin och jämn yta. Överhuvudtaget så tycker jag man ska använda våtslippapper så mycket man kan, blir mycket bättre resultat, vattnet tar upp dammet så varken dammar eller att slippappret sätts igen utav dammet.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000