HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur taggar ni klassisk musik?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/02/06 :  09:45:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag har lite svårt att hitta bland klassiska verk, mest för att jag rippat ostrukturerat...

Vilken albumnamn? Vilket artist? Är det orkester, eller solist, eller dirigent eller kompositör?

Lite tips om ni tänker och gör vore fint.

Sen får man väl köra Tag&Rename i några veckor

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2008/02/06 :  11:14:12  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Bra fråga! Jag vill också ha en bra standard att följa gällande detta. Följer tråden med stort intresse.

/Mattias
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/02/06 :  11:18:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Inget problem för mig,, (då jag har väldigt lite klassiskt), men jag förstår problematiken.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2008/02/06 :  12:40:45  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply

Mycket bra fråga!

Ett av problemen är vad man ska sätta som "Artist". Kompositören kan väl vara ett bra val, men hur söker man då på Dirigent? Och Solist?

"Album" skulle man kunna köra någon namnstandard, typ
<dírigent>: <titel>
eller kanske t.om.
<dírigent>:<solist> - <titel>

men dels kan textsträngen bli lång (squeezeboxen får scrolla i sidled, suger...) samt att man får tagga ihjäl sig

Tips emottages tacksamt!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/02/06 :  12:42:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag låter kompositören vara Artist.
Eftersom jag använder iTunes så finns numera taggen "Albumartist" där också. Där lägger jag in musikerna.
Tidigare struntade jag i att skriva in info om musikerna.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2008/02/07 :  10:15:49  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Jag har gjort lite olika beroende på vad det är för skiva
tex Ashkenazy på piano, då är det pianisten som jag vill leta efter före dirigenten men även kunna söka efter Beethovens 4:e piano.
Så det blir helt klart lite klurigt hur man ska göra.
Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2008/02/08 :  15:58:04  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Efter mycket grunnande har jag kommit fram till vad som funkar för mig. Jag skiter i album. För mig är ett klassiskt verk en enhet. Jag skriver alltså verkets namn som albumnamn på följande vis:

Kompositör: Verk nr 4 - Huvudartist (och ev. inspelningsår om det är intressant)
t.ex.:
Beethoven: Symfoni nr 5 - Karajan 1963

Satserna blir då spår och får korta namn (Title):
1. Allegro

Som artist anger jag huvudartisten, t.ex.: Herbert von Karajan

Under Comments skriver jag alla artister som är med på inspelningen.

Och slutligen som Composer skriver jag kompositören på följande vis:
BEETHOVEN, Ludwig van

Det gör det lättare att skilja mellan artister och kompositörer som t.ex. i Squeeze Centre kan slås ihop till en enda lista.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/10/30 :  19:27:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Det här med taggning är en konst. Tack för att ni delar med er.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/10/30 :  20:30:08  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Nej, det är inte lätt. Jag rippar inte, men det är svårt nog att sortera i skivsamlingen. Det är ju inte ovanligt med två skilda konserter på samma skiva (t ex två pianokonserter av olika kompositörer, men samma solist)
Go to Top of Page

Wolverine
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/11/16 :  17:18:56  Show Profile Send Wolverine a Private Message  Reply
Jag anger var sak under sin rätta rubrik, trots att det blir en smula oöverskådligt. Men genom att använda sökfunktionen i iTunes brukar det ändå gå rätt smidigt att hitta det jag vill lyssna till, och då finns all info om verket där.

Nog är det uppenbart att tag-formatet inte är anpassat för klassisk musik. "Cover Flow" gör sökandet lite mer "analogt". Men då måste man ju se till att ha alla omslag inlagda, annars blir det ännu otydligare...

Hellre åt helvete för starkt kaffe än bara lite för svagt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000