HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Var finns DVD/nätverksspelaren jag är ute efter?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/01/27 :  22:39:18  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Efter att nyligen ha skaffat TV börjar jag nu titta lite på bra sätt att se film på. Jag har idag en DVD-spelare som är helt okej, en Pioneer DV-646, men om jag vill spela filmer som jag har tillgängliga på en hårddisk nånstans i ett eller annat format är jag hänvisad till att börja joxa med att koppla in ljud/bild till laptopen. Är ute efter en smidigare lösning. Vill helst inte ha ännu en burk stående i racket, så vad jag är ute efter är en enhet som är:
- En DVD-spelare
- En nätverksspelare. Dvs jag kan ha ett trevligt filmarkiv liggande på min filserver och sen ansluta på ett eller annat sätt till det från spelaren. Helst på nåt vettigt standardsätt, typ SMB/NFS.

Vill att den ska vara tyst, obuggig i mesta mån, smidig att hantera och att den ska stöda de vanligaste formaten - typ XviD.
Går detta att få utan att lägga ut 10k+ på en HTPC? Tips?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/01/28 :  08:45:19  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Vad sägs om en Kiss? Numera ägt av Linksys.



Bring your digital videos, pictures, and music into the living room!
Stream music, video and pictures to your TV and your Audio system from a computer (PC or MAC) on the Network either by wire or Wireless connection
Best in Class DVD Player and upscaling DVD to 720p using the HDMI 1.2 connection
Linksys Online portal provide you with thousands of Web Radio stations and Games
Playback Multi formats

Produktsida:
http://www-se.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=SE%2FLayout&cid=1172713275214&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=7521436184B02

"Learning by doing"
Go to Top of Page

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2008/01/28 :  10:31:11  Show Profile Send keefan a Private Message  Reply
Jag kör med en Helios X3000 (http://www.helios-labs.com/us/products/X3000/x3000_overview.shtml), den funkar fint. Verkar vara snarlik Kiss.
Om jag hade köpt en idag hade det antingen blivit en X3000 igen eller en begagnad Mac Mini.
/K
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2008/01/28 :  11:52:39  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Annars är nog Popcorn Hour A100 den hetaste maskinen nu. Klarar ALLA format med mycket bra prestanda och enkelt handhavande. Det krävs en mycket kraftfull HTPC för samma prestanda.

Två kompisar har köpt och är mycket nöjda. Vi såg på "Transformers" i HD-format genom en sån här under helgen och det var riktigt bra, även om inte TV:n var full HD (Panasonic 42").
Den har ingen inbyggd DVD-läsare, men tanke på priset kanske du kan acceptera en låda till. Annars går det bra att "mounta" en läsare i datorn. Den är liten och eftersom hårddisk är tillval är den tyst, du har ju ändå annan plats för lagring.

DeamBox, Transporter och Popcorn Hour är allt man behöver! Jag har tyvärr bara en av tre än...

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2008/01/28 :  12:26:05  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Den där ser ju ganska trevlig ut. Jag letar oxå efter nåt som kan ersätta min xbox (gamla) som mediaspelare.
Det jag gillar mest med xboxen är att den kommer åt allt som är utelat på nätverket utan att behöva ha några "server" program gående på varje dator. Fungerar den Popcorn modellen likadant?

Jag använder Squeezboxen som trådlös brygga idag och det funkar utmärkt.


/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2008/01/28 :  17:38:36  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Nu har jag snackat lite med en av kompisarna som har en box och svaret är både ja och nej!

Det går att spela upp från alla enheter som är tillgängliga utan programvara, i nätverket, på inbyggd disk, USB-minne i fronten på lådan etc. Men om du ska spela upp filmer med hög upplösning från en disk i nätverket (i PC eller NAS) är det bättre om den är uppsatt som http-server. Du får då högre överföringshastighet vilket ger mindre risk att filmen "laggar".

Popcorn Hours webbplats finns en länk till en community där man kan hitta mer om produkten. Tror man hittar en hel del om man söker lite på nätet, den är populär bland de som kan lite om sånt här. Produkten är ny och det är många som utvecklar mjukvaran själva...

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2008/01/28 21:03:07
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/01/28 :  18:09:22  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
http://www.dune-hd.com/

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/01/28 :  23:31:02  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Tack för all respons!

Har tittat på KiSS-spelaren lite, den verkar helt ok! Tyvärr verkar den stöda streaming över nätverk via UPnP endast (samma sak med Helios), vilket är en rätt trist begränsning. Synd, för den verkar ju riktigt bra i övrigt (såvida de har fixat buggar som enligt uppgift förekommit rikligt i tidigare versioner )

PCH verkar intressant. Det är ju det där med DVD-uppspelningen då. Jo, priset är ju lågt så det är ju en vettig tanke att skaffa en sån och stå ut med ytterligare en burk i racket - men jag är i en sån situation att jag faktiskt hellre lägger nån tusenlapp eller två till och får en vettig burk som har DVD inkluderad...det är galet fullt i racket!

Har gjort lite vidare efterforskningar och hittat en till kandidat: Ziova CS-505, som enligt nån recension jag läste tydligen ska göra väldigt mycket rätt.

Patrik, dune-hd-spelaren verkar intressant. Har du nån prisuppgift på den? Går den att köpa nånstans i Sverige?

Edit: Ziovan verkar gå bort - inget stöd för WPA-kryptering. Galet år 2008!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2008/01/28 23:59:20
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2008/01/29 :  00:01:47  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Jag vet inget om Dune spelaren, men den ser definitivt snyggare ut; och har DVD-läsare. Men när man Googlar och får upp den här texten i en av de första träffarna blir jag lite fundersam.
quote:
Vad Dune HD ULTRA kan ha för extra "godis" vet jag inte, efter att ha läst om deras rykte angående supporten för förra produkten känns inget från Dune så intressant längre. Hoppas någon annan gör en med "rätt" utseende.


Kan vara värt att söka lite och läsa vad fler har för erfarenheter. Här och här kan vara bra att börja. Priset verkar vara c:a 5000 kr, svensk ÅF vet jag inget om.

Edit: Stavfel

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2008/01/29 14:52:01
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/01/29 :  09:37:30  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Ett gammalt xbox är inte att tänka på? Fungerar otroligt bra.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2008/01/29 :  23:02:16  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Jag fick en fråga vi PM, eftersom den kan vara av intresse för fler svarar jag här.
quote:
Kan man bläddra bland låtar o album medan man spelar musik? Det går ju tyvärr inte på en tvix

Det korta svaret är: Jag vet inte!

Jag frågade en av kompisarna men han använde den bara för film än. Han säger dock att om den inte gör det finns det goda möjligheter att få den att göra det. Produkten är ny och de som utvecklar den är mycket lyhörda för kundernas önskemål. De kommunicerar via communityn jag nämnde ovan och anpassar sedan mjukvaran i apparaten. Inledningsvis såldes den bara till de som var medlemmar på denna community. De har rykte om sig att ha bra support och uppdateringar lär komma.

En annan sak som talar för Popcorn Hour är att det är Syabas Technology som ligger bakom. Det är deras chipset (Sigma Designs EM8634)som sitter även i Dune, men det är ett senare (Sigma Designs SMP8635) i Popcorn Hour.

Ayn: Såg i senaste HemmaBio att Grundig annonserade en liten smidig DVD-spelare. Ihop med Popcorn Hour tar de nog inte mer plats än en vanlig spelare.

Nu låter jag som värsta försäljaren, men jag har ingen koppling till produkten. Jag äger inte ens en än, och ska nog inte köpa just nu. Men jag har sett den och är övertygad om att det är en bra produkt, till ett bra pris.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2008/01/30 :  08:44:25  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Nu blir det lite OT från huvudfrågan

Det verkar som att det inte går att bläddra bland filerna när man spelar musik.
Frågan dök upp på communityn igår

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/01/30 :  10:08:32  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Japp, har också hört att det inte går att bläddra runt medan man lyssnar på musik. För min del är det ingen större fara, vill jag lyssna på musik har jag ju helt andra prylar som klarar saken mycket bättre misstänker jag.

Angående Xbox är det ju intressant, och jag läste en tråd på minhembio där nån ställde just frågan "hur kan det komma sig att det ännu idag inte verkar finnas något som slår ett hack till en 7 år gammal konsol?" - det verkar som det ligger något i det uttalandet! Nackdelen vad jag vet är att xbox framförallt har ett fläktljud som är riktigt högt. Annars verkar det ju som att själva XBMC är en riktig höjdarmjukvara, om man kunde få den med i nån annan hårdvara vore det riktigt intressant.

Om man bortser från priset verkar Dune-HD vara det som uppfyller kraven mest. I princip verkar det ju mest vara en Popcorn Hour med lite snyggare design och inbyggd DVD-spelare, och det är visserligen kanske mastigt med en bunt tusenlappar extra för det - men designen och kvalitetskänslan är något som verkligen talar mot PCH, tycker jag - vem tusan vill ha en stor fet popcorn-logga på enheten? Kanske blir till att måla över om man skaffar en.

Edit: Läste i en recension av Dune-HD att den inte stöder regionskodade DVD-skivor?!? Dvs typ alla på marknaden?...det är vansinnigt i så fall. Igen!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/01/30 :  10:48:25  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Jag har kört xbox i många år nu och jag håller med..varför finns det inget som slår den på fingrarna? Angående fläkten så går det relativt enkelt att byta. Jag har gjort så och hör den knappt.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/01/30 :  19:10:45  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
skulle också kört på antingen PCH eller en mac-mini!! i macen får du allt du efterfrågar i litet, snyggt, format och med smidigheten hos en dator och till ett riktigt bra pris även ny!!

eoJeud
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/02/01 :  20:35:10  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Ja, en Mac Mini verkar faktiskt som ett riktigt hett alternativ! Speciellt nu när de kör på x86-processorer, då kan man trycka in LinuxMCE, MythTV, MyMediaSystem, Freevo, osv osv...kan nog passa om man är rädd att inte trivas med systemet, då är det bara att byta och testa annat

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/02/06 :  09:55:20  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Ytterligare en kandidat - PS3?

Det kommer DivX-stöd för vanliga OS:et på PS3 tydligen, och dessutom går det att trycka in andra OS, som t.ex. Linux, i det. Är det någon som testat PS3 som mediacenter?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000