Author |
Topic |
|
JayBee
Member
201 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 21:24:16
|
Hej
Efter att ha studerat många olika skivspelarmodeller har jag sett att flera tillverkare använder sig av någon slags nylonlina som förbindelse mellan motor och tallrik. Vad är fördelarna och nackdelarna med att använda en tunn tråd istället för en rem? Är inte risken större att linan slirar och att den oftare brister. Berätta för en oinvigd. |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 21:41:16
|
Är det en vanlig nylonlina, typ fiskelina? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2008/01/25 : 22:02:15
|
Hmm, har läst detta nånstans. Problem är ju det intressanta, så det får bli vårt fokus. Remmar kan ha en förmåga att klistra sig fast och skapa ett ljud genom detta. Dock har det bättre grepp än en nylonlina genom avsevärt större anläggsyta mot hjul. En lina har genom lägre elasticitet en förmåga att bete sig som en sträng och ha resonans högre upp i registren, och en rem har resonanserna lägre. Man kan fiberarmera gummiremmen så att den blir stum.
Nånstans har jag läst nackdelarna att ha en rundrem i gummi, att det kan få konsekvenser för variationer i varvtalet, men jag kan inte hitta det jag läste igen.
En fråga jag har är; hur tillverkar man en kraftöverföring i form av en fiskelina? Hur får man den skarvlös? |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
plysch
Member
183 Posts |
Posted - 2008/01/26 : 21:34:12
|
Själv använder jag tandtråd (med mintsmak);-) Skarvlöst blir svårt, någon form av knut blir det, tandtråd är ju platt så jag har provat att limma den med alla möjliga olika sorters lim, men det håller inte speciellt länge. Så det blir en knut, finns en typ som kallas blodknut, används flitigt i flugfiskesammanhang, som funkar bra, & jag kan ej lyckas höra något ljud av knuten när den går över drivhjul eller tallrik. Har tidigare använt band från skrotade videofilmer, med det blir väldigt statiskt och skapar missljud.
Bild på blodknuten: |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2008/01/28 : 22:24:33
|
Skulle inte in tunn nylonlina slira väldigt mycket när man startar motorn? Sedan måste väl motorn vara fixerad för att inte linan ska kunna ramla av? Och så måste man väl knyta den "på plats" för att man inte kan trä på den pga att den inte är elastisk? |
--- |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2008/01/29 : 09:56:07
|
Apropå startproblem, är det fler vinyllyssnare än jag som låter skivspelaren gå hela tiden och byter skiva "i farten"? |
Hälsningar Jamo |
|
|
Sondek
Member
378 Posts |
Posted - 2008/01/29 : 12:37:14
|
En riktig vinylare slår väl aldrig av sin skivspelare om inte strömmen går
Om lagret för skrivtalrik vilar i oljebad så är det bara bra om den snurrar hela tiden man är hemma åtminstone. |
Bättre och bättre dag för dag :-) |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/01/29 : 14:50:43
|
Jag använde sysilke, finns på rulle för några kronor. Knuten är inte kritisk, den lägger sig av någon anlening på utsidan, se Scheu forumet. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2008/01/29 : 21:26:58
|
Det finns en fiskelina som heter fire line som är uppbyggd av fler fibrer och är grymmt stum.Den finns väldigt tunn typ 0,10mm. |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2008/01/29 : 21:47:40
|
Det där med att inte slå av sin spelare finner jag i två fall problematiskt. Det ena är att jag har en Clearaudio Harmo-nicer matta på den, det låter ruggigt om man släpper ner en skiva på den när den snurrar. Det andra är att jag tycker många nya vinylskivor är "tajta" i centrumhålet och måste tryckas på/dras loss från pinnen.
Går kanske lösas med en liten rundfil och filtmatta istället . Själv skaffade jag en golvströmbrytare som jag lätt stänger av och på motorn med foten när jag byter skiva/sida. Oljelagrat lager har jag inte och om det sliter mer på motorn är mindre viktigt, i denna hobbyn hinner väl inget slitas ut innan det byts? |
--- |
|
|
|
Topic |
|