HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Några mätningar....
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/01/22 :  22:42:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Gjorde några mätningar från min lyssnings soffa:



Det blev ungefär som jag trodde,det fattas bas...:



Mätte bakom soffan,å där var basen..



Så vad göra?Ta bort sängen och flytta tillbaka soffan,men då blir ju avståndet till högtalarna stoort!Flytta efter högtalarna,men då kommer dom längre från väggen,med mindre bas som följd,om nu kablarna räcker.


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/22 :  23:11:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hur stort avstånd flyttade du micken mellan dessa 2 mätningar ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/01/22 :  23:26:00  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message  Reply
Mät inne i hörnet i sängen skall du få se..du får ligga i sängen och lyssna istället!

/Jonas
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/01/22 :  23:26:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Knappt 1 meter,avståndet mellan soffa och säng är mindre i verkligheten än på bilden.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/22 :  23:31:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
rent mätmässigt så hade en halv meter kanske suttigt som handsken

Stirra dig heller inte blind på hur lågt basen går, vid andra mätningen har du en kraftig utsläckning vid 150 hz. Inget man kanske tänker på direkt när man har fått tillbaka sin förlorade bas

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2008/01/22 :  23:40:40  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message  Reply
Man tar ju hellre att det finns energi från 70Hz och ned, än att man inte har det men får tillbaks massor vid 150 och däromkring.

Örat är (mitt åtminstone) känsligt mellan säg 125-200z, och om det är bara en aning för högt där så kommer det låta BURK. Då tar man hellre det lite lågt där, för det tenderar att låta varmare då.

-20dB från 70Hz och nedåt är ju ingen hit.

mvh Jonas
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/22 :  23:45:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
smaken är som baken, o utan att ha lyssnat hur det låter hemma hoss Ryssen så ville jag bara påpeka det.
Jag sätter hellre någerlunda rak frekvensgång med tapp på slutet före berg o dalbana.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/22 23:46:02
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/01/23 :  00:58:06  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Många "basiga" instrument har sin viktigaste energi runt 80-150 hz...inte bra ha MKT svag återgivning där, medans en liten svacka kanske inte försämrar så jättevärst...

Givet är ju då också att en stark topp runt 80-150 hz inte heller är särskilt önskvärd.
Nånstans har jag läst/hört att det som regel går lättare att "leva med" en och annan dipp i frekvensgången, medan toppar oftare stör totalintrycket.

Inget jag själv har provat fram/mätt eller så dock


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2008/01/23 01:03:10
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/01/23 :  08:37:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Ryssen

En perfekt illustration till vad rum och stående vågor i basen gör. Botemedlet stavas högtalarplacering och basabsorbenter. Johan har en bra tråd om det senare nu. Kolla noga för åtgärderna kan vara väldigt billiga.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/23 :  09:18:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Man ser klart o tydligt på båda mätningarna att runt 45 o 70 har du resonanser. Basabsorbenter är snabbt ihopsatt o i mitt fall sänkte jag efterklangen med 9 db vid 45 Hz

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/01/23 :  09:28:37  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
försökt med tune dem?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/23 :  09:47:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det var lite klydd med det men med XTZ:a programet gick det förhållandevis snabbt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/01/23 :  09:54:18  Show Profile Send Sundström a Private Message  Reply
Placeringen skvalrar om att det finns en TV ovanför stereobänken. Mitt förslag är att sälja TV:n och ställa soffan där stereobänken står så viss symetri uppstår och sitta på en trästol framför kaminen och lyssna till högtalarna som ska stå en bit ut från fönsterväggen :-)

Basen borde kunna bli riktigt bra eftersom öppna dörrar kan hindra stående vågor.

Skämt åsido så skulle jag faktiskt försöka ställa högtalarna på hjul eller på en bit matta så att de går dra dem till fönsterplaceringen när det är dags för riktig musik.


Edited by - Sundström on 2008/01/23 09:55:31
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/01/23 :  22:50:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jomenvisst hänger det en TV ovanför stereobänken,det är ju orsaken till att sängen står där..att slippa gå in i sängkammaren när jag tryckt på OFF knappen,bara somna..
Jag får flytta högtalarna lite och mäta,räcker inte det,åker sängen.

quote:
Man ser klart o tydligt på båda mätningarna att runt 45 o 70 har du resonanser. Basabsorbenter är snabbt ihopsatt


Med absorbenter avses rör då?(är inte jätte insatt->än!)Och dom kunde även ligga på golvet?Då stereo bänken är just en bänk på väggen ca90cm upp.Kanske bakom soffan?Även om jag inte förstår hur dom ska kunna höjja basnivån vid lyssningsplatsen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/23 :  23:25:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Med absorbenter avses rör då?(är inte jätte insatt->än!)Och dom kunde även ligga på golvet?Då stereo bänken är just en bänk på väggen ca90cm upp.Kanske bakom soffan?Även om jag inte förstår hur dom ska kunna höjja basnivån vid lyssningsplatsen.


Yep

dom ska stå där basen burrar värst vilket är rumsberoende. Jag har 2 st liggande bakom lyssningspunkt och ett i mitt högra hörn, tar 9 db av efterklangen

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66155

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/01/23 23:26:31
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/02/03 :  19:04:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Flyttade högtalarna en halvmeter till mot soffan och mätte.



Så sängen måste nog åka..

Har läst tråden om "rören"nogamen några frågetecken dyker ändå upp.
Rör excel

Tänkte använda 2st rör till 40 och 70hz, men då blir 40 hz röret 2,59meter eftersom jag lyssnar på längden,även om det bara skiljer 0,5m.Men då takhöjden är 2,65m så blir den nog för snävt mot taket.
Därför undrar jag hur det var egentligen med att använda 2 rör fast mindre diameter,blev frekvensen den den samma om man gör så?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2008/02/03 :  19:14:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag tycker det verkar som att du har knasat till det där kalkylarket ordentligt. Ett 40 hz-rör blir inte 2,59 meter.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/03 :  19:18:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
40 hz borde bli runt 1.85

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/02/03 :  19:25:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Okej,men om jag fyller i rummets mått,så stämmer ju inte resonansfrekvenserna med de mätningar jag gjort,vilket ska jag gå efter då?

Enligt bladet blir 1:a frekvensen 31hz och röret 2,59m.På ett nyss nedladdat excelark.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/02/03 19:33:59
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2008/02/03 :  19:42:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Om du vill få rörlängden för en annan frekvens får du skriva frekvensen i rutan nere till vänster så att du får våglängden. Den dividerar du med två och matar in som ett rumsmått.

40 hz är 344/40/2=4,3m

Röret blir strax under runt 2 meter, hur Johan fick 1,85 vet jag inte?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/02/03 :  19:48:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ok,jag trodde man kunde ändra på dom gula fälten men då ändras endast de 2 följande frekvenserna,och INTE längden på rören.
Men då kan man inte följa detta blad ,utan mätning eller lyssning,IoM olika möblering i olika rum.?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/03 :  19:50:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
1.85 var en gissning då 45 hz som jag har ger runt 1.77 om jag minns rätt. Har inte Excel på den bärbara

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2008/02/03 :  21:55:43  Show Profile Send TomasF a Private Message  Reply
Kanske kan mina erfarenheter vara lite till nytta. Jag har ungefär samma mått på rummet som du, något mindre på alla ledder dock. Jag har bra balans mellan frekvensregistren på de flesta lyssnarplatser i rummet, nu sitter jag med öronen mellan 70 cm och 130 cm från väggen bakom fåtöljen. Där låter det mesta rätt, en svag dämpning kring 110 Hz men annars bra balans.

Dock finns det ungefär en kubikmeter av rummet där allt mellan 25-45 Hz dämpas dramatiskt och det är kring positionen när avståndet mellan öron och vägg är 160-220 cm. Dvs ungefär där du har din lyssnarposition.

Var inte rädd för lite osymetri. Min erfarenhet är att det går MINST lika bra att sitta någon halvmeter åt sidan jämfört med centrumlinjen mellan högtalarna som att sitta med exakt samma avstånd till högtalarna.

Jag trodde att mina högtalare skulle hamna lite för tätt ihop (dvs för liten vinkel mellan dem) när jag flyttade bak lyssnarpositionen. Men det upplever jag faktiskt inte som något problem.

Så jag har två tips: Kan soffan stå ännu närmare sängen så du kommer med öronen 70-130 cm från väggen? Kan du flytta en av högtalarna till andra sidan av objektet märkt "140 cm" på ritningen?

musikälskare
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/02/03 :  22:32:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Så jag har två tips: Kan soffan stå ännu närmare sängen så du kommer med öronen 70-130 cm från väggen? Kan du flytta en av högtalarna till andra sidan av objektet märkt "140 cm" på ritningen?

Jag kommer senare att flytta ut sängen,och flytta bak soffan,när jag hadde min "gamla"annläggning så hadde jag en fåtölj ungefär där sängen står nu,lite längre fram och det funkade då.
Det som mäter 140cm är en tjock matta som hänger från taket till golvet,på andra sidan är en dörr till ett utrymme på ca 1m2 med dörrar till en skrubb och en toalett,där blir den i vägen,och ställer jag den bortanför dörren blir det för brett isär (tror jag).Jag får senare börja med sängen sedan rören.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/02/03 23:33:10
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/02/17 :  21:31:58  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag har inga tipps om placering och så,men undrar om du kan redogöra för vlken hårdvara du använder vd mätningen.
Mic,ljudkort,osv.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2008/02/17 :  21:56:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Va!Inga tips nää då talar jag inte om..
Samson S-mix Funkar nog med likvärdig mikförstärkare.(Med fantom matning till micken)
ecm 8000
Tombstone,tongenerator
Provade oxå Room eq
Verkar finnas hur många sådana program som helts (Gratis)(Freeware..)

Edit:ljukortet var det inbyggda i bärbara.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2008/02/17 22:01:07
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000