HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Nålrengöring
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/01/16 :  21:21:58  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Detta har väl säkert diskuterats men hur avlägsnar man damm o sånt smidigt från nålen? Tycker min tar upp rätt mycket damm som samlas som en boll i nålen som e svår att få bort. Blåsa går ju men inte alltid det funkar heller. Tryckluft e ju rätt bra annars, vad anses om det?

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/01/16 :  22:35:13  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

För att avlägsna damm använder jag en liten pickupborste.

För rengöring använder använder jag Lyra SPT.

Det skulle vara kul att testa denna vid tillfälle.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/01/16 :  22:45:17  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Ingen tryckluft här inte men jag har samma förbannade problem och jag vet att denna lilla boll efter en tid kan bli förhärdad och hård vad göra?

Borste och så har jag, kan jag doppa den i alkohol och rengöra den röda Benz PU:n, givetvis utan att röra vid det röda eller riskerar jag att nålspetsen lossnar pga upplöst klister!?. Skulle köpt en med helt friliggande nål.

Edited by - iroise on 2008/01/16 22:47:40
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/01/16 :  23:11:43  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag har tidigare använt Nagaoka Hi Clean 801 under lång tid utan problem.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/01/16 :  23:25:38  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Tryckluft? Ta det mycket försiktigt så du inte blåser sönder nålarmaturen, i så fall.
För att ta bort synligt damm använder jag först en liten nålborste som följt med någon pickup en gång i tiden. Clearaudio har en liknande som man får ge ca en hundring för (hutlöst).
Då och då sätter jag nålen på min Goldring Professional Electronic Stylus Cleaner, som är en batteridriven trianglformad liten sak med en platta med mycket kort kolfiberborst som vibrerar med ca 500 Hz och kör kanske 15 sekunder för att högglanspolera nålen. Tyvärr har den inte funnits i handeln på många år. Nu säljs diverse mer eller mindre suspekta vätskor, som man ska vara försiktig med så att de inte kommer i kontakt med upphängning och spolsystem. Jag använder inga.

Men steg ett är att tvätta skivorna innan spelning så att de aldrig bildas någon dammboll på nålen.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/01/16 :  23:32:22  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Jag fortsätter nog att blåsa bort dammet framöver också, möjligtvis lite tryckluft vid behov... Rengöringsmedel tror jag inte e det bästa att använda. Ortofon brukar inte rekomendera det har jag hört... Har för tillfälet en Ortofon 540mk II pickup så är nog lite försiktig gällande vätskor. Men en såndär clearaudio borste skulle man ha :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000