HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 JBL-Horn och massor av musik
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/01/16 :  20:02:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vi tar en till Nagra bild eftersom det verkar populärt.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2008/01/16 :  20:39:35  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Det måste vara en av de snyggaste hifi-prylarna som någonsin tillverkats.

Mjae, det är ju egentligen en proffsbandare. Nagra är ett märke som har sin bas på proffssidan, det var först 1997 som de började tillverka ren HiFi-utrutrustning. En gemensam sak för båda produktlinjerna är dock designen. Det är knepigt att exakt placera olika Nagraprodukter i tid om man inte är insatt eftersom designen är väldigt konstant över tid, men jag klagar inte. Apparaten ovan introducerades i början av 70-talet... Jo, jag erkänner att jag fuskade och kollade.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/01/16 :  20:40:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Skyddsgallret för baselementet skyddar qcs från att få konen i ansiktet när volymen blir hög. Det här systemet kan verkligen spela grymt högt.





Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2008/01/16 :  21:38:04  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

vad roligt det måste ha vart att besöka GCS, om det är någon som alltid har med sig BRA intressant musik är det GCS Läre finnas mkt bra skivor där hemma !


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2008/01/17 :  15:20:48  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Nagran var något av det absolut vackraste jag sett
Kan tänka mig att kvalitetskänslan är grym

Andreas
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/01/18 :  07:26:36  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Mkt fint, vore nog säkerligen en underbart rolig upplevelse att lyssna på.

Det där 2" hornet är lite intressant, drivern (2445/2446 gissar jag) monteras den innifrån ?

Mer bilder!


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/01/18 :  20:02:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Här är några bilder på elektroniken

Här mätes hur högt vi spelar



åh här är en massa mojänger som jag inte riktigt har koll på. Längst ner näst längst ner är i alla fall försteget som har några år på nacken.



Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2008/01/18 20:03:47
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2008/01/18 :  21:28:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vardagsrummet har motsvarande stapel med bio
funktion





Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/01/18 :  21:29:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jäklar vad med maskiner

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/01/18 :  23:37:50  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Ovanpå Nakamichi´n sitter det en TC-Finalizer som jag ibland använder som förförstärkare. Alla prylarna går genom den balanserade växel som sitter under Nackan och ovanpå Finalizern har vi ljudnivåmätaren som också är en RTA från Audio Control. Jag har tänkt mig att byta ut televäxeln mot en motsvarande fast med Canon kontakter. Jag har en 2HE panel för detta med plats för 12 canon. Om vi nu tittar på bilden från "vardagsrummet" så sitter det överst ett något äldre mätinstrument fån DK som också innehåller en FFT. Under så har vi en annan TC Finalizer och under den sitter det ett reverb från TC, modellen heter M3000 och är den näst bästa som dom tillverkar. Sedan sitter det tre snörväxlar eller patchar som det egentligen heter och under sitter det en hörlursförstäkare från Behringer och vidare under den sitter det ett Dolby aggregat som egentligen ska sitta monterad på en Studer(A812) bandare som jag just nu har stående i ett förråd. Dolby´n är tvåkanaligt och klarar Dolby A och SR. Sedan har vi en DVD från Pioneer en DV757 och under sitter det en klenod från BSS, ett fem bands parametriska filter 50 minnen och som går att Midi styra. En CD brännare från HHB och som är en som synes kraftigt moddad tidigare CD från Pioneer. Två burkar från Behringer och en Hitachi förförstärkare från slutet av 70-talet. Till sist allra längs ner sitter det en subharmonic synthesizer dBx120. Ja det var det som syns på bilderna men man kan ana andra grejer till vänster.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/01/19 :  16:15:17  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Martinsson skriver:
quote:
Det där 2" hornet är lite intressant, drivern (2445/2446 gissar jag) monteras den innifrån ?
Det sitter 2445:or i lådorna och dom är monterade inifrån. Vi lade lådorna på rygg och fick bygga upp tillfälligt en liten plattform i lådan för att lättare kunna skruva ihop drivern med hornet. Det sitter ett selén membran i driver vilket gör att hornen går upp till 20KHz. Nåja nästan. Men jag har låtit 2445 gå så långt som dom orkar och skarvat i med 077 som jag delat vid 16KHz 6dB/okt. Det har nu blivit mycket lyckat. Vad beträffar bruset från Driveracken som jag tidigare skrivit om, verkar det som om det har minskat betydligt...inkörningstid.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/01/20 :  16:54:05  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Har du fortfarande original fläktarna inkopplade i apparaterna?
Eller har du kopplat ur eller bytt ut dom?

mvh/Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/01/20 :  17:13:02  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Har du fortfarande original fläktarna inkopplade i apparaterna?
Jag vet inte riktigt vad du menar för apparater med fläktar. F.ö. så tror jag inte att jag har en enda fläkt i någon apparat. Ja det ska väl möjligen då vara Dolby 363, men den är inte hörbar. På mina slutsteg övervägde jag någon gång att sätta fläktar i men det blev aldrig av. Det har ju fungerat bra ändå och det blir inte heller speciellt varmt trots att slitstegen är bryggade.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2008/01/20 :  18:50:06  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Aha, trodde t.ex. Driveracken hade fläkt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/01/20 :  19:17:04  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Driveracken har ingen fläkt. Jag kan tänka mig att dom större modellerna kan ha det. Marinsson kanske vet något om det.
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/01/21 :  10:20:19  Show Profile Send lusse a Private Message  Reply
Hejsan! Fin fina grejer du har.

Grejerna på bilden påminner om min anläggning. Jag använder också driveracken DBX 260 till att equalizera rummet. Gör du det också? Jag fick en fantastisk ljudupplevelse efter att jag gjorde detta. Om du har gjort det. Fick du också ett bättre ljud?

Bor du i Stockholm?

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/01/21 :  10:41:25  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Vad beträffar bruset från Driveracken som jag tidigare skrivit om, verkar det som om det har minskat betydligt...inkörningstid.


Nej, det beror på att hörseln stadigt och obevekligt försämras med ett hornsystem..
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/01/21 :  10:50:48  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Vaa! eré sant
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/01/21 :  10:54:46  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jo visst det blir en dramatisk förbättring när man equalizerat med driveracken.
quote:
Bor du i Stockholm?
Ja jag bor i Stockholm.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/01/21 :  12:54:57  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
läckert gcs!!! detta är verkligen en skön blanding fina apparater från olika tidsåldrar, rackmonterat rules! :)

quote:
Driveracken har ingen fläkt. Jag kan tänka mig att dom större modellerna kan ha det. Marinsson kanske vet något om det.


Driveracken var från början tänkt att ha fläkt, detta kan man se om man tittar på baksidan av tidiga modeller eller i äldre manualer för exvis föregångaren 240/241, mig veterligen övergavs detta rätt tidigt, tacksamt, har redan 3st fläktar att bråka lite med :)

Jag efterlyser nu mjukvara kompatibel med linux för att styra driveracken (driveware).

Skulle inte klara mig utan denna lilla mirakelmaskin (DR), värd varenda krona som jag ser det!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

miaber
Member

1344 Posts

Posted - 2008/01/21 :  17:12:06  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Läckert!
Vad är det för basar du använder?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/01/21 :  17:54:27  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det är original basar som jag köpte 70-talet men nu så klart omkonade. Det står LE15A på baksidan men jag tror att dom senare fick heta 2215. Fs 20Hz och känsligheten 93dB/1watt/m. Det är bara den ena av dom som är aktiv i varje låda, den andra är en slav. ett tag var jag inne på att byta slaven mot en aktivbas typ en JBL 15":s bilbas(W1500GTi). Problemet är att jag då måste bygga en ny låda som antagligen blir större och det för att kunna dela lådan i två. LE15A kräver dessutom rätt så mycket volym. Min tanke var då att jag skulle ha olika delningsfrekvens. Nu blev det nu istället en Velodyne DD18.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/01/21 :  19:46:04  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag måste rätta till ett fel som jag tidigare skrivit. Hornen är i selenium och monteras utifrån som synes på bilden. Drivern monteras inifrån och membranen är tillverkade i titan och ska ha ett frekvensomfång upp till 20KHz allt enligt JBL. Men hur låter det? Det har Micke inte sagt något om. Spela högt det vet vi alla att dom kan men hur låter det?
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2008/01/21 :  20:09:31  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Varför otroheten gentemot JBL när det gäller suboktaven....?
Anser du att Velodynen fixar det bättre än vad t.ex. en 2245 med rätt förutsättningar skulle göra..? Får du den att integrera 100%..??

Nyfiken då jag själv letar lösning för de lägsta frekvenserna..och DD18 är en intressant kandidat.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/01/21 :  20:43:12  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
2245:an dom gånger jag har hört den så har jag fått en känsla av att den inte har gått så lågt ner i frekvens, i alla fall inte med den kraft som jag vill ha. Mina LE15A har jag mätt i mitt rum till -3dB vid 25Hz vilket inte är så dåligt. Men det saknas den kraft som bara en bra subb kan ge. Jag vet inte hur jag ska förklara det här men när det gäller Velodyne så verkar det inte som om det finns någon begränsning i kraft nedåt. Om man t.ex spelar upp ett åskväder då ska mullret fara som en slägga i rummet.(En Torshammare)Jag vägde mellan att bygga en subb där jag använder en JBL W1500GTi som jag hört och låter bra. När jag räknade på det så skulle det inte bli så stor skillnad mellan den och en Velodyne DD18. Plötligt så dök det upp en beggad DD18 och då var saken klar. En fördel med Velodyne är att den har en sorts servo som sänker disten till under 0,5%. En sak som också förvånar mig är att lådan trots att den kostar en del inte är stadigare, den borde inte vibrera så mycket som den gör när man spelar starkt med frekvenser under 20Hz.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000