HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Mäta och fixa basbummel med XTZ Roomanalyzer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/02/03 :  20:10:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
I vänster hörn finns inget rör alls och där mäter det så här.

Vänster hörn utan rör

>Vänster hörn med rör

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2008/02/03 20:10:44
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/02/03 :  20:20:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Glömde ju berätta att jag har 4 rör nu. Ett ligger upper på diffusorerna, ett i det främre högra hörnet och 2 st stående lite bredvid lyssnings positionen.

Det röret som ligger uppe på diffusorna var lite roligt. Det burrar inte mycket alls där borta men det gör stor nytta. Men flyttade jag det för nära väggen så gjorde det ingen nytta alls. Även röret i högra hörnet står 20 cm från väggarna.

Jag är så j-kla nöjd vad det här har gjort lyssningsmässigt o det kostade mig drygt 650 kr

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/02/05 :  22:02:56  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Gillar inte att efterklangen verkar hänga kvar LÄNGRE med ett rör för 42Hz än utan rör...?

Borde vara tvärt om! Lite luftresistans vid mynningen kanske?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/02/06 :  00:13:02  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Vad händer om man placerar ett 42Hz-absorbentrör just i hörnet?

Om det ändå är där mest energi hamnar innan den studsar tillbaka, vore inte det den mest logiska platsen?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2008/02/06 :  23:19:02  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Om man har två rör avsträmda till samma frekvens så funkar det ju perfekt om mynningarna är placerade symmetriskt från en mittenpunkt på väggen.
Jag har inte hela matematiken klar för mig men jag vet att vid riktigt låga frekvenser (lång våglängd) så spelar det ingen roll.
Om vi nu ratar en våglängd på 8,5 meter så är en kvarts våglängd 2,1 meter.
Om rummet då är 4 meter brett och absorbenten är i ena hörnet så blir det ju en "obalans" alltså betydligt mer absorbtion i hörnet med röret än i det andra hörnet.
Har bara prövat hyffsat i mitten av rummet...

Skulle satsa på två rör och prova!
Helt sant är att exitationen av resonansen i röret är betydligt kraftigare i ett hörn då trycket blir högre där. Och det är trycket som driver kvartsvågspiperesonansen.

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/02/07 :  09:10:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Gillar inte att efterklangen verkar hänga kvar LÄNGRE med ett rör för 42Hz än utan rör...?

Borde vara tvärt om! Lite luftresistans vid mynningen kanske?

Just nu är mynningen helt odämpad, lägger jag på ett tunnare tyg så blir röret inte lika effektivt. Men det ringer inte lika mycket.
Men rent lyssningsmässigt så upplever jag det bättre utan tyg. Som du ser så hittar inte programet någon resonans med rör ?!

Förflyttar man sig i tid utan rör så hänger pucklen kvar helat tiden 42 Hz. Med rör börjar det vid 40 Hz o förflyttar sig sakta upp till 48 hz. Frekvenspucklen minskar med 2,5 db med rör mätt i hörnet.
Glöm inte att dom andra 3 rören också stod på sina platser i rummet.

quote:
Vad händer om man placerar ett 42Hz-absorbentrör just i hörnet?

Jag följde vart i rummet min resonans går o sen testade jag flera olika positioner. Min lyssningspositionen är nästan mitt i rummet det kvittar hur jag testar o har mig, utan rör där så får jag inte ner efterklangen tillräckligt.

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2008/02/07 09:12:41
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2008/02/08 :  12:22:48  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Släng i lite extra rockwool i botten på röret och kör igen...
En teori jag har är att grundresonansen går den kortaste vägen mellan de två väggarna.
När du sedan placerar ett rör utanför mitten på väggen så kommer resonansen att succesivt gå mot en diagonal i rummet istället. Diagonalen är längre = resonansfrekvensen kommer att öka.minska och våglängden öka.
Jag hade byggt ett extra rör och placerat det på ett sådant sätt att mynningen var helt symmetriskt speglad från en centrumpunkt på väggen.
Alltså om mynningen är 1.2 meter ovanför mitten på väggen och 1 meter vid sidan av väggen. Så hade jag lagt den andra mynningen 1.2 meter UNDER mitten på väggen samt en meter åt andra sidan centrumlinjen.

/esl

Innovare necesse est.

Edited by - esl on 2008/02/10 15:15:53
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/02/08 :  23:37:51  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Diagonalen är längre = resonansfrekvensen kommer att öka.

Nu blev jag fundersam. När jag studerade våglära i skolan fick vi alltid lära oss att längre väg = lägre resonansfrekvens eftersom våglängden ökar.

Du får gärna utveckla ditt resonemang dock, jag kan ha missat något...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Fabola
Starting Member

40 Posts

Posted - 2008/02/10 :  07:38:08  Show Profile Send Fabola a Private Message  Reply
Intressant tråd. Bra att ett företag äntligen har plockat fram en användbar produkt till rimlig kostnad (var det 650kr?)

Har lite frågor om XTZ mikrofonen: Är det en riktmikrofon - det ser ut så för att den har slitsar. I så fall är det väl inte så bra att mäta rumsresnonenser nära väggar och golv (och tak och hörn) eftersom det är tryckmaxima där. Har fått uppfattningen att det är enklast att mäta rumsresonanser med tryckmikrofon (rundupptagande) i ett hörn i rummet eftersom alla rumsmoder finns där.

Undrar också om XTC mikrofonen kalibrerad och om det går det att byta mikrofon och då stänga av kalibreringen eller lägga in ny kalibrering i programmet?
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/02/10 :  09:43:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Fabola

Du får fråga Zalve för jag har inte en susning. Jag vet däremot att mjukvaran fungerar bara med deras mick och att det kompenserar för mickens frekvensgång.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2008/03/05 :  19:30:58  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Well Johan.. funkade det bättre för dig med en mer centralt placerad myning, eller med mer dämpning?
/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/03/05 :  20:01:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Fabola:

Som Johan sa, så är mikrofonen ihopkalibrerad med mjukvaran.
Det går INTE att köra mjukvaran med annan mikrofon. Det finns ingen lös kalibreringsfil.
Det är inga problem att mäta i hörn, eller nära väggar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/03/05 :  20:33:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Well Johan.. funkade det bättre för dig med en mer centralt placerad myning, eller med mer dämpning?
/esl

Jag har armen i gips så jag har inte haft orken att testa, men det kommer.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/03/06 :  00:44:30  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Aj!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2008/03/09 :  13:49:14  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
XTZ programmet verkar riktigt bra, har någon jämfört det med det tyska programmet 0ckså med mätmikrofon. mm. för under 150 Euro?
http://www.kirchner-elektronik.de/gb-atb-pc-pro.php

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/03/09 :  22:21:41  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
En snabbtitt på tyska hemsidan ger att det programmet är avsett för högtalarkonstruktion, medan XTZ mäter rumsakustik.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2008/03/11 :  21:58:17  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Det står att det klarar BÅDE högtalarmätning samt: "room acoustic optimise"

Alltihop i ett.....

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/03/11 :  23:34:57  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
Det står att det klarar BÅDE högtalarmätning samt: "room acoustic optimise"

Alltihop i ett.....

Det står så i reklamen, men tänk noga över vilka funktioner du behöver för akustikmätningar. Jag kan t.ex. inte finna några funktioner för mätning av rumsresonanser och efterklang (t.ex. vattenfallsdiagram).

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/03/12 :  09:06:53  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Finns XTZ Roomanalyzer att inhandlas än, har inte hittat någon som säljer...

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/03/12 :  10:55:51  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det blev tyvärr en fördröjning av den. Något som låg utanför XTZs område och vi inte kunde påverka.
SÅ fort den finns hemma i lager, så kommer den att finnas hos Fyndbörsen AB och andra butiker.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2008/03/12 :  19:32:00  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Vad kan en sådan kosta tro?

Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/03/13 :  08:28:22  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Zalve: Tack för infon

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/03/31 :  00:37:23  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
Johan, när du gjorde dom första mätningarna du visar i tråden utan positivt resultat, berodde det på fel placering av rören eller att de hade fel storlek (därmed avstämda på fel frekvens)?

Och hur visste du att du behövde 3 rör från början? Räknade du ut det från ett kalkylblad?

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2008/03/31 :  06:24:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nu ska vi se

Det är ganska många inlägg innan jag börjar med rören. Dom första med rör är bara frekvensmätning och där händer inte mycket alls. Men efterklangen sjönk dramatiskt vilket hörs ögonaböj. Men det var lite justerande innan jag träffade rätt.

Jag siktade på 2 rör o var inte 100 nöjd så det var bara att såga.
Hur tex en V4 - V5 hade påverkat frekvensgången vågar jag inte svara på. Men avstämningsfunktionen på dom är en hit. Även med teleskopfunktion så blir man lite låst med rören, men det är billigt

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2008/03/31 :  17:57:39  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
ok :)

Nu då en annan sak som jag inte är med på, varför har du mätt på 7 olika ställen? Det är väl endast intressant att det låter bra i sweet spot?

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000