HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Bygga ny HTPC - vad behöver jag?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/06 :  23:46:06  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
SKa dra igång projekt HTPC som ska ersätta mina samtliga källor jag har idag.

Den ska således klara DVD-uppspelning galant, kunna driva runt HD-filer utan problem och även lira musik och DD och DTS klanderfritt.

Helst ska den inte låta något heller och ha ett snyggt chassi som man kan ställa i hifi-möbeln utan att den skäms för sig.

Vattenkylning eller heatpipes? Eller s.k silent-fläktar? Nätagg? Finns det tysta som är tillräckligt kraftfulla?

Fjärrkontroll är ett måste, den ska kunna styra de vitala delarna när man sitter i soffan och degar.

Musiken kommer jag köra via Foobar, dvs ingen "klämbox".

Kommer köra ljudet digitalt ut till min Sony som fixar DA-omvandlingen.

Inledningsvis får mitt Creative Audigy tjänstgöra som ljudkort, senare kanske det uppgraderas, men initialt är det den andra hårdvaran jag riktar in mig på.

Har sett en del nVIDIA kort utan fläkt, funkar de bra?

Hur mycket RAM behöver jag och processor är en hel djungel... AMD eller Pentium?

HDD? Gärna snabba och tysta diskar med minst 500 gb lagring och nån sorts backup typ spegel raid eller liknande...

Ge mig lite tips på vad jag ska rikta in mig på! Kommer att bygga ihop den själv, men har en god vän med datafirma som jag kan köpa delar av till inköpspris.

Tyst, snygg och kraftfull är ledorden. Finns det några blu-ray drivverk att köpa i handeln i dagsläget och funkar de bra?

Grafikkortet ska palla full HD upplösning. Har en Pioneer-plasma idag, men den ska bytas ut mot en full HD LCD när väl projektet är klart. Pioneeren passar inte särskillt bra som dataskärm, men till film går det bra. Pioneer får bli sovrums-TV...

Kanske en projektor lite senare, men en full HD LCD som dataskärm är vad jag vill ha, sen får jag ta smällen att det kanske inte blir riktigt lika bra bild på TV-program och film som med en fräsch och ny Pioneer plasma, men skärmen ska ju passa flera behov än just TV.

TV-kort i datorn för satelit och boxer vore ju inte fel det heller så kanske man slipper extra box för det, beroende på hur funktion och bildkvalitet är?

Tanken är att jag även ska surfa, spela spel osv på denna HTPC via LCD-skärmen. Skärm-tips tar vi en annan gång när det blir dags för det!

Tack för hjälpen so far!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/06 :  23:51:51  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Här är två sidor som kanske kan vara till hjälp:

http://www.silentpcreview.com/

http://www.kylning.com/

Jag kör lite samma typ av lösning som du är inne på, dvs tyst pc (fläktlös) med Foobar, ut till en extern DAC via USB.

Angående extern hårddisk. Alla säger att Samsung Spinpoint är de tystaste hårddiskarna och min första externa Samsung på 250 Gb är verkligen helt knäpptyst. Me like. Sedan köpte jag en ny, större på 450 Gb som de sa skulle vara lika tyst, men det är den inte alls. Den susar/surrar och det stör jag mig på. Generellt sett gäller att ju större disk dessto mer ljud, så det är inte konstigt. Men irriterande. Kan vara något att ha i åtanke.

Mvh,
Marc

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2008/01/06 23:59:36
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/01/07 :  00:17:03  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Tack för tipsen!

Jag tänkte köra interna diskar i datorn. Dels för att få ner ljudnivån, men dels för rent estetiska skäl.

Har hört att 2,5" diskar är tystare än 3,5", men vad skiljer dem i övrigt? Prestanda, pris etc?

Finns ju även silent-lådor till HDD att köpa, men är lite orolig för värmealstring osv. Vet att IBM har/har haft ett gäng diskar som beckar ihop totalt om de blir för varma.

Har en Western Digital 160gb disk i min dator nu och den låter ingenting. OS sitter på en 60 gb IBM disk och den väsnas som en gammal rasterprinter...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2008/01/07 :  00:47:06  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Om du kör interna diskar kan det vara bra att vibrationsdämpa dem på ett sätt som inte begränsar värmeavgivningen. Jag har sett en del som skruvar loss diskarna från chassit och hänger dem i någon slags gummibandsupphängning. Annars fins risk att vibrationerna fortplantar sig till lådan och förstärks.

2,5"-diskar är tystare men rymmer inte lika mycket som de största 3,5". Sen är långsamma diskar bättre än snabba också, i detta sammanhang.

Jag hade tidigare en intern Toshiba-disk som smattrade som tusan. Byttes ut mot en liten 2,5" Samsung 40 Gb - och nu är det knäpptyst.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2008/01/07 00:48:52
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2008/01/08 :  08:01:14  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message  Reply
Seagate diskar är ganska tysta men du måste isolera dem från chassit.
ATI Radeon HD2600XT är ett bra grafikkort om du ska kolla på film, det har bra hårdvarustöd för 1080p vilket avlastar processorn duktigt. Det är inte fläktlöst dock, så du behöver heatpipes till det om det ska bli helt tyst.
Fire/Floppy DTV är bra om du ska köra TV. Räkna inte med att du får mycket HDTV dock, korten är parade med boxarna tyvärr (SVTHD går att få med rätt viewer men det är allt). Doch får jag riktigt bra bild med standard TV om du använder rätt codec (jag använder PowerDVD) och lite pill för att få vettig pixel matchning (kolla på tystpc.nu för mer info).
Fjärrkontroll är inget problem, finns flera lösningar att välja mellen, själv kör jag med Microsoft lösning och MCE.
Createve ljudkort är inte mycket att ha, köp nått bättre. Kolla på studiokort, även för digital ut.
Ska du köra fläktlöst snyggt chassi är det nästan bara HFX att kolla på. Att få "tyst" på en dator med fläktar är mycket pyssel. Bästa är att ha den i ett annat rum.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2008/01/08 :  08:39:09  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Köpte Western Digital 500Gb i mellandagarna. Har WD sedan tidigare fast i 80Gb utgåva. Det har hänt en del de senaste åren, den nya hörs ingenting, imponerande. Har mina upfästa med små FASTY-band. Fungerar mycket bra för sin rimliga kostnad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000