HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Tips och trix för iTunes och iPod
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/01/03 :  19:11:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Här kan vi utbyta tips och trix!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/01/03 :  19:17:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Sångtexter!

Från G5 så finns ju möjlighet att visa sångtexter i displayen på iPoden.
Det är inte så högprioriterat för mig och inget jag gör manuellt.
Men det finns ett program som hämtar texter från en databas och lägger in det i låtarna medan du går och kokar kaffe.
Det fungerar bra och har lagt in texter på 90% av låtarna jag har i iTunes.
http://code.google.com/p/ilyrics/

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/01/03 :  19:22:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Volymbegränsning på iPoden.

Detta ställer till det när jag använder en mindre känslig hörlur.
Ljudvolymen blir för låg.

På G4 använde jag programmet GoPod för att ta bort volymspärren men det finns ännu ingen version som klarar G5.

Det program jag numera använder är euPOD. Den boostar volymen på samtliga låtar i iPoden och måste köras varja gång man lägger in ny musik.
http://www.tucows.com/preview/396211

Vet ni om något annat program som helt enkelt tar bort volymspärren som GoPod gör och som klarar G5?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/01/03 :  19:30:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Om man använder Airport Express för att skicka musik från datorn till stereoanläggningen så har det varit irriterande att Apple inte tagit fram någon WiFi-fjärrkontroll med display för att styra musiken från soffan utan att behöva springa till datorn.
iPod Touch är hårdvaran som skulle kunna klara detta om Apple bara hade lagt in en sådan programvara. Det har dom struntat i! Hur fan tänker dom egentligen?
Istället börjar det dyka upp plugins från annat håll.

Själv styr jag iTunes med min mobiltelefon via blåtand och programmet Salling Clicker.
http://www.salling.com/Clicker/windows/
Det fungerar hyfsat. Jag kan bläddra bland artister och album och välja låtar precis som på en iPod.
Enda nackdelen är blåtands lite begränsande räckvidd, men det fungerar i en normalstor lägenhet.
Det finns ju förståss wifi-telefoner istället.
Programmet kostar ett par hundralappar och har man en lämplig mobiltelefon så..



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Patric
Starting Member

19 Posts

Posted - 2008/01/08 :  20:16:15  Show Profile Send Patric a Private Message  Reply
Det är onödigt att prova massa program för att höja volymen!
Jag har provat flera program utan att lyckas. Utan att för den delen säga att inte andra får det att funka...

Det som går att göra är att höja volymjusteringen i iTunes till lämplig nivå, och sedan ta bort volymgränsen i iPod. Jag testade att sätta volymjusteringen på 100%. Från att ha haft volymen på ca 80-90% så behövdes nu bara va 30-40%. Jag var tvungen att minska volymjusteringen i iTunes för att inte riskera att spela sönder både öron och/eller lurar.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/01/09 :  08:35:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det vi talar om är den volymbegränsning som EU-regler har tvingat på.
Det går alltså inte att få ut maximal ljudvolym ur spelarna och det är ett problem om man använder hörlurar med låg känslighet. Inte annars.
Den begränsningen är gjord i mjukvaran. GoPod tog helt enkelt bort ljudvolymspärren i programvaran.
Sedan kan du ju manuellt lägga in en egen volymspärr i iPoden som du anpassar till hörlurarna du använder.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/01/10 :  17:32:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vill man lägga in filmer från YouTube i iPoden så fungerar den här länken bra:
http://www.techcrunch.com/get-youtube-movie/
Spela filmen och kopiera länken till filmen.
Därefter går du över till länken ovan och klistrar in filmlänken i avsedd ruta.
Tryck på knappen get video.
Därefter får du döpa filen och lägga till ändelsen .flv och tala om var du vill spara ner den.
Filändelsen .flv är viktig för att du ska kunna spela filen.

Sedan måste du tyvärr göra om filen till iPod-format.
Detta gratisprogram, Videora iPod Converter fungerar bra:
http://www.videora.com/en-us/Converter/iPod/
Det följer med bra instruktioner. Dessutom rekommenderar de ett gratisprogram för att rippa DVD-skivor.
De konverterade filmerna läggs automatiskt in i iTunes som film.
Vill man ändra filmerna till "videofilm" så får man göra det manuellt genom att högerklicka på filmen och välja "visa info".
Under fliken video finns videotyp. Man kan också skriva in artistnamn m.m. precis som i en musikfil.
Under "alternativ" finns "kom ihåg uppspelningsplats". Den är ibockad. Det innebär att om du avbryter mitt i filmen så kommer iPoden ihåg var och startar från den punkten när du spelar spåret igen. En resumefunktion alltså. Bra med längre filmer, men med kortare videofilmer så kan man med fördel ta bort funktionen.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/01/10 :  17:53:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vill man göra om sin G4 eller G5 iPod till en highend-spelare så kan detta vara intressant:
http://www.redwineaudio.com/iMod.html
Man behöver då en separat hörlursförstärkare.
Kanske mest intressant om man reser mycket och är totalt kompromisslös när det gäller ljudkvalitet.
Intressant är också att de anser att det bara är 4:e och 5:e generationens iPodar med Wolfson-dacar som är värda att modda. Den senaste generationen med sämre dac moddar dom inte.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2008/02/28 :  23:47:59  Show Profile Send minoman a Private Message  Reply
Om du är lycklig ägare till en mac och kör iTunes får du bara inte missa Doug's Apple Scripts för iTunes.

http://dougscripts.com/itunes/

Om "stackars" du kör Windows så erbjuds lite tröst längst ner i länk samlingen till vänster.

mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/02/29 :  11:43:48  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Sångtexter!
...
Det fungerar bra och har lagt in texter på 90% av låtarna jag har i iTunes.
http://code.google.com/p/ilyrics/
För mig hittade den bara ca 50% (Jean Michel Jarre ej inräknat). Nästan inga AC/DC, nästan inga Bo Kaspers eller Adolphson&Falk (räknade knappast med det, dock), saknar ett gäng Magnum-texter.
Blev lite förvånad över att enstaka "vanliga" ABBA saknades också.
Har inte synkroniserat iPoden än.

Är det fler än jag som tycker att iTunes är seg att arbeta i?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/03/02 :  12:46:19  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Om du vill sortera efter Artist - År - Album tryck på knappen "Album" tre gånger tills titeln ändrats till "Album efter år"



/Micke
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/03/02 :  23:47:54  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Om du vill sortera efter Artist - År - Album tryck på knappen "Album" tre gånger tills titeln ändrats till "Album efter år"

Tack! Jag älskar dig!
Var får man reda på sådana grejjor egentligen?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/03/29 :  16:59:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
En länk till lite ipod-info där man jämför ljudkvaliten mellan olika format samt länkar m.m.
Ljudkvalitetjämförelsen mellan olika iPod-generationer är intressant och överenstämmer tyvärr med min erfarenhet att man med den senaste generationens iPod tagit ett kliv tillbaka ljudkvalitetsmässigt.
Köp hellre en begagnad iPod G5 än en Classic om det är musiklyssning du främst är ute efter.

http://homepage.mac.com/marc.heijligers/audio/ipod/index.html

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/03/29 :  17:48:35  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Använder själv iTunes samt Airport express till min anläggning.

Kul att få lite tips¨och trix, nån som har fixat så att man kan spela flac filer då ?
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/05/19 :  14:55:06  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jag såg att det finns testare som anser den gamla modellen av ipod låta bättre än den nya. What hifi tycker inte det utan menar att såväl ipdo classic som Nano låter minst lika bra som de tidigare modellerna. Vidare skriver What hifi att Nanon sätter standarden för så små musikspelare och beskriver den som dynamisk, med stort luftigt ljud.

Jag har själv aldrig hört någon ipod så jag låter det vara osagt hur det är med ljudet och What hifi kanske inte ses som någon direkt auktoritet på den här fronten.

Tänkte bara att jag skulle dela med mig av lite motsägande information.

Dessutom är jag lite intresserad av en spelare och sneglar, som gammal macanvändare, på ipod. Gillar deras (apples) tänk med intuitiva grafiska miljöer.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/05/19 :  15:17:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är absolut inga stora skillnader. Men det satt en bättre DAC i G5.
Jag har jämfört iPod G5 mot iPod Touch och tycker det är lite mer liv och lyster i ljudet på G5. iPod Touch låter lite tråkig i jämförelse. Använde Sennheiser HD600 vid jämförelsen.
Har man köpt en Classic så finns det ingen anledning att gräma sig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2008/05/19 :  15:45:30  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Jämför man gamla ipod med svartvit skärm (f-n vet vilken generation) så låter den MYCKET bättre än dom nya, tycker jag. Ljudet distar i dom senaste (jo jag har en senare,med färgskärm, dock inte touch..) med andra ord så kan man ikke använda eq,n alls. Shufflen tycker jag låter bäst av alla...

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/05/19 :  18:07:42  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Hur är det med Nanon som säljs nu jämfört med classic som säljs nu? Funderar på att skaffa den ena eller andra. Prisskillnaden är inte så stor men storleksskillnaden desto större.

Det är ju roligt om ipoden låter bra eftersom jag diggar den i övrigt, menyer och så.

Sen blir det väl en iphone vad det lider. Den verkar faktiskt vara den perfekta prylen med både telefon, bra kamera och toppklass musikspelare, finns ingen annan som erbjuder det så snyggt förpackat eller så smart enligt mig.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/05/20 :  02:58:05  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Sen blir det väl en iphone vad det lider. Den verkar faktiskt vara den perfekta prylen med både telefon, bra kamera och toppklass musikspelare, finns ingen annan som erbjuder det så snyggt förpackat eller så smart enligt mig.
Smart och smart kan väl vara osagt, iPhone finns väl inte för 3G, bara GSM? Har den ens EDGE?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/05/20 :  10:38:30  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Nej men den kommer med 3G.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/06/27 :  19:38:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Ryktet säger att när iTunes 7.7 kommer så skall man kunna ladda ned ett gratisprogram från Apple för att kunna fjärrstyra iTunes i datorn från iPod Touch. Varför gjorde man inte så från början?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/06/28 :  02:23:25  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
quote:
Ryktet säger att när iTunes 7.7 kommer så skall man kunna ladda ned ett gratisprogram från Apple för att kunna fjärrstyra iTunes i datorn från iPod Touch. Varför gjorde man inte så från början?
Ryktet är väl mer eler mindre bekräftat vad jag förstår.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.170055
Ser fram emot att styra iTunes med nya iPhone via APE in i Naimen.. mums
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/07/03 :  08:38:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Från en beta-version av iTunes 7.7



"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2008/07/03 08:40:14
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2008/07/04 :  07:18:31  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Enligt hemsidan för goPod http://gopod.free-go.net/# så klarar programet numera alla spelare utom touch och iPhone - dvs den klarar numera 5G...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/07/04 :  08:36:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tyvärr stämmer det inte.

Jag får den inte att fungera på min G5 och när man läser ifo-texten till programmet så står det:
THIS PROGRAM ONLY WORKS WITH 3G, 4G AND MINI IPOD'S.
UNCAPPING 1G AND 2G IS VERY EASY. INFORM YOURSELF.

Jag vet inte varför dom skriver på hemsidan att G5 stödjs.
Så har det varit ett bra tag och det verkar som att de har lagt ned utvecklingen av programmet.
Man får använda EUPOD istället.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2008/07/04 08:41:34
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/07/12 :  20:47:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nu är iTunes 7.7 här och därmed kan man använda iPhone eller iPod Touch som fjärrkontroll för iTunes och Airport Express.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000