HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Tweaka en Rega P25a
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ior
Member

76 Posts

Posted - 2007/12/16 :  19:16:33  Show Profile Send Ior a Private Message  Reply
Hej någon som gjort och kommer ihåg hur stor förbättring en motor uppgradering till en P3a innebar..
Lönt å lägga 1400- eller dags å titta efter bättre spelare, tex försöka hitta en P25a beggagnad..
Bra å vet innan cirkusen e igång å just nu inne på ny tonarmsvikt (ska va jääätestor förbättring), akryltallrik (ännu jääätestörre förbättring), å så motorstyrningen (otroligt jäääättestor förbättring)..
Ni som gjorde/gjort förbättringen (även dom andra), sluta de med att ni bytte upp till bättre spelare 3mån senare ändå ??
Tacksam för tips råd..

Hitta en P25a samma kväll som ovanstående inlägg postades, därav ändringen av ämne..

mvh
Mats

feel of the floor, man..

Edited by - Ior on 2007/12/20 02:58:50

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/12/16 :  22:09:58  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
När jag började spela vinyl och köpte min första rigg, bytte jag först och främst PU, denna kan ju användas på ännu bättre spelare om man blir fast, och det blev jag. När jag till en början började kika på lite olika tweak och tillbehör så insåg jag att jag nog skulle byta spelare i stället. Började titta på något snäpp över den nivå jag redan hade, insåg att när jag ändå skulle byta, varför inte byta upp sig rejält så man kan sluta bry sig om själva spelaren ett bra tag framöver. Jag dubblade den tilltänkta budgeten och köpte en som var ca fyra ggr så dyr som den första riggen något jag hittils inte ångrat, tvärtom. Den blir dessutom bara bättre och bättre ju mer den spelas. Varför hålla på med en massa dyra småförbättringar när du kan ta ett rejält kliv och känna dig nöjd.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ior
Member

76 Posts

Posted - 2007/12/17 :  00:33:35  Show Profile Send Ior a Private Message  Reply
Tack för tips, makes sense, helt klart de du säger å ha väl varit inne på liknande tankegångar själv, nu slummpa de sej så att en P25a dök upp frammför näsan på mej till ett pris som va oemotståndligt, så de bidde affär direkt ska hemta den imorrn, så de blir väl iså fall den som får tweakas till litt..
Tips på tweaks som e prisvärda till en P25a emotages tacksammt..

feel of the floor, man..
Go to Top of Page

Ior
Member

76 Posts

Posted - 2007/12/17 :  00:42:37  Show Profile Send Ior a Private Message  Reply
Puppan som jag har e jag helnöjd med, Denon DL103R å de e den tredje jag kör, på denna spelaren, börja med en Rega Bias 2, sen en Orthofon MC10 vidare till en Denon DL103a som förolyckades i förtid..

feel of the floor, man..
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/12/17 :  21:39:00  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det som gör störst skilnad är RIAA och PU, men spelaren sätter ju begränsningarna för hur väl man kan utnyttja PUens potensial. Med en så bra spelare ska du ju kunna hänga på en riktigt bra PU, glöm inte heller betydelsen av RIAA-steget.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ior
Member

76 Posts

Posted - 2007/12/20 :  02:54:48  Show Profile Send Ior a Private Message  Reply
Jo riaat e väl de som jag nu mest e sugen på å byta, sen skulle en motvikt med lägre tygndpunkt inte sitta helt fel..
Men faktum e att P25an spelar så pass mycket bättre att jag inte kännt nåt behov av att byta pu än utan spelat med den som satt på när jag köpte den (elys), men de ska bli kul å få på 103an å se hur mycket bättre de blir..

Andra tips på uppgraderingar eller modds som går å lösa emmotages med största tacksammhet..
Spelaren Rega p25 med nu en nu Elys 2 puppa, riaat en Projekt Tubebox mk2..(denon dl103r+au300lc kommer på snarast)..

feel of the floor, man..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000