Author |
Topic |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/12/06 : 21:38:04
|
Efter en del sparande köpte jag en ny RIAA för en tid tillbaka, har inte haft tid att skriva eller fota bara. Kommer i en sådan här fin box
En verkligt stor, liten sak.
Inte är den stor på jorden direkt men vilket ljud!!
Det är i alla sammanhang löjligt att ens jämföra den här lilla manicken med min tidigare Pro-ject Phonobox SE, inte ens den berömda Blackcube SE kommer i närheten av denna silvertacka. Vad är det som är så bra då? Jo musikaliteten, drivet, microdetaljerna, förmågan att utan hårdhet och grynighet erbjuda en fullödig, mustig, samtidigt lekande lätt presentation av musiken. Den tappar aldrig andan, den bara ökar och drar ifrån sas. I jämförelse med tex Black Cube SE låter den senare väldigt korrekt, den presenterar allt väldigt snyggt och propert, lite som ett stelt cocktailparty där alla tänker på hur man uppför sig, kyligt och korrekt. I den jämförelsen är Lukascheken som ett riktigt duktigt nyårsparty, snyggt, men med fullt ställ, fyrverkeri, champange och stiliga lösläpta damer i sexiga kläningar och högklackat. Sådärja nu har jag börjat med sexism också, visst jag erkänner men det är Lukascheks fel, det är helt enkelt ett överskott av "sturm und drang" i denna box. Som en kompis sade i jämförelse med hans iofs mer eller mindre oinspelade ASR (förträflig sak det med), "Det är inte rätt! Den där lilla saken ska inte låta så där, med den lilla nätdelen!! Suck"
(Lite gamla bilder tyvärr, nu liras det faktiskt med Valhallakablage)
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2007/12/06 : 22:23:54
|
Grymt fin den där lilla lådan! |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 09:19:21
|
Ja, det är nästan löjligt att en liten snygg pryl kan prestera ett såpass makalöst ljud. Nu fattas bara en Ruby som lök på laxen. PP-1an är faktiskt designad att passa Ruby och LP, den har inga variabla instälningar, plugg and play sas. ACE är inte optimalt anpassad till lukaschek men jag säger som doktor Alban "det fonkar". Ni som vill ha en minst sagt intressant upplevelse och kan tänka er att lägga en rejäl slant på RIAAn ta med Lukaschek i beräkningarna, provlyssning anbefalles. Och låt den stå på något dygn, för det händer saker, vidare är tillspelning ett måste, minst 60 timmar musik.
|
Edited by - Adagio on 2007/12/07 09:20:48 |
|
|
JayBee
Member
201 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 11:20:00
|
Snyggt sak som tydligen låter mycket bra, perfekt. Investeringen, är den kostsam? |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 11:35:35
|
Verkar vara en riktig liten godbit! Är Lukascheken rent av skräddarsydd åt Rubypickupen? Kanske t.o.m. finns samarbete med Kuzma tro? Ser snyggt ut iallafall! |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/12/07 : 13:33:01
|
Nej inte mer än att importören är densamma som Kuzma. Benz Lukaschek PP-1 som den heter är i första hand designad (elektriskt) för att matcha just Ruby, ägaren/konstruktören av Benz heter Albert Lukaschek. |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2007/12/08 : 15:17:11
|
Superläcker och smidig ... Grattis till nyköp, Adagio! Gissa om man blir sugen?
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2007/12/08 : 16:21:39
|
Grattis... kan tänka mig att det låter kalas!
Däremot fattar jag inte varför dom väljer att göra boxen med uttagen på ovansidan så att kablarna står rätt upp i luften. Man vill väl inte att det ska se ut som att man bor i en inspelningsstudio? |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/12/08 : 21:30:57
|
Det är rätt snyggt i verkligheten, dvs om man har snygga kablar. Sen är det faktiskt praktiskt och i det här fallet en vesäntlig del av konstruktionen för kontakten sitter direkt i kretskortet på exakt rätt ställe mao en lödning mindre och inga interna kabeldragningar, extra lödpunkter samt färre övergångar mellan olika matrial och ledare. Det ska tagas lite nyare bilder så småningom, en annan detalj med att kablarna "står upp" är att dom inte kan ta upp någon vibration från underlag och föra med sig till elektroniken. Jag vet inte om det har någon relevant betydelse men bara vetskapen att en osäkerhetsfaktor är utesluten gör att man kan koppla av den nojjan iaf. |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2007/12/09 : 00:59:44
|
Haha... jag är nog för mycket designofil och för lite audiofil, eller nånting ditåt, för att resonera så. Men kul att det finns dom som gör det.
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/12/09 : 11:48:35
|
Men den är ju så liten så den går ju alltid att gömma om man nu inte gillar kablar och för mycket apparater. Men det är synd på en liten pärla som den här. |
|
|
snaggvovve
Member
114 Posts |
Posted - 2007/12/10 : 22:48:30
|
Finns den att köpa i Sverige eller man måste importera den själv ? |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 19:28:33
|
"Sen är det faktiskt praktiskt och i det här fallet en vesäntlig del av konstruktionen för kontakten sitter direkt i kretskortet på exakt rätt ställe mao en lödning mindre och inga interna kabeldragningar, extra lödpunkter samt färre övergångar mellan olika matrial och ledare." På bilden går det en kabel från kontakterna... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Fluffy
Member
166 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 22:49:54
|
"På bilden går det en kabel från kontakterna..."
Ser jag med. Men låter det bra så kvittar det ju om det är 2mm, 15m eller ingen kabel, eller hur?
Grattis till köpet iaf. Älskar RIAA-steg, dock är detta lite dyrt för mina övriga prylar och min ekonomi tyvärr. |
--- |
|
|
|
Topic |
|