Author |
Topic |
|
Luxoman
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2007/12/04 : 14:50:30
|
Hej. Det här är att svära i kyrkan och det kanske får mig utslängd från detta forum. Jag är löjligt okunnig - men väldigt ivrig att lära mig mer..!
Har precis införskaffat en Luxman PD-284. Nu undrar jag:
- Vad är antiskating? - Finns det nån allmän regel för hur mycket vikt som skall ligga på tonarmen? - Kort sagt, vilka tumregler finns för att "ställa in" sin skivspelare?
Be nice to me. |
iPod my ass, dude. |
Edited by - Luxoman on 2007/12/04 14:56:54 |
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/12/04 : 15:41:36
|
Antiskating ställer man in för att motverka den sidkraft som påverkar tonarmen, så att det spårar bättre. Normalt ställs antiskating med samma värde som nåltrycket. På en maxisingel eller annan skiva med mycket "tomt" på slutet kan man även testa antiskating. Släpp ner tonarmen där och pickupen ska "invänta" spåret, dvs stå still. Glider pickupen iväg för att hamna i spåret behöver antiskating säkert justeras.
Hur mkt vikt på tonarmen? Menar du nåltryck? Beror på nålen. Spannet går från runt 1 gram till 7 gram men de höga nåltrycken är mest för DJ's som scratchar etc.
Mer utförligt svar kan säkert vinylentusiasterna ge. |
Edited by - huzze on 2007/12/04 15:43:28 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/12/04 : 17:33:49
|
Det där med "blanka" stycken är tyvärr bara... fel. Det finns inget absolut rätt eller fel, eftersom effekten varierar mellan olika skivor mm. Man kan faktiskt se om man är ute och cyklar totalt med antiskatingen, dessutom så hör du det.Generelt så ska antiskatingen motsvara motvikten men inte heller deta är hela sanningen. Enda rätta sättet är att mäta med testskiva och osciloskop men det är lite överkurs. Om det inte hörs är det inte viktigt, enl Frank Kuzma. Mer förvillad? Prova extremerna och hitta en medelväg som låter bra och glöm bort.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/12/04 : 19:14:41
|
Adagio! Du får nog beskriva hur det går till när man har ett oscilloskop. Jag brukar själv lyssna på en ton och när skorret försvinner då får det vara bra. |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/12/04 : 21:19:13
|
Luxoman; Ställ upp spelaren så att den står i våg. Kolla med ett vattenpass. Lika viktigt är förstås att också skivtallriken står i våg. Om det är en fjäderupphängd spelare kan det vara lite lurigt eftersom spänningen på fjädrarna påverkar ljudet både i registeråtergivning och lugnhet. Gå varsamt fram.
Kolla så att effektiv längd är korrekt (avstånd mellan nålspets och centrumlager på tonarmen). Korrekt mått beror på vilken tonarm du har. Det finns också ett mått som kallas overhang, som är avståndet mellan nålspets och skivtallrikens centrumlager. Det finns en generell mall, så kallad protractor, här.
Kolla på pickupen rakt framifrån. Nålen ska vara helt vertikal. Lättast att se om du lägger en liten spegel under nålen. Hur man justerar ett eventuellt fel beror på vilken tonarm du har. Inställningen kallas azimuth.
När ovanstående är rätt så är det dags att ställa in rätt nåltryck. Om du har kvar något papper om din pickup så står det där. Annars kan du söka efter rätt nåltryck (engelska: VTF, Vertical Tracking Force) för din pickup på nätet, exvis här.
Fortsätt sedan ställa in antiskating så som nämnts ovan. Det kan vara bra att börja med samma kraft som nåltrycket, men ibland blir det galet.
En annan viktig parameter är att nålen har rätt vinkel i skivspåret. Normalt sett blir det bäst om tonarmen är paralell med vinylskivan. Denna inställning kallas VTA (Vertical Tracking Angle).
Det finns en del andra grejer också att kolla, men dessa är de viktigaste.
Om du inte får rätt på det så skriv här vad du har för pickup, tonarm och spelare. Kanske vi kan hjälpa till.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/12/04 : 21:23:24
|
quote: Har precis införskaffat en Luxman PD-284
Såg inte att du skrivit detta.
Här finns en komplett manual. Bara frågan vilken puppa du har.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
Edited by - calle_jr on 2007/12/04 21:27:09 |
|
|
Toerne
Member
54 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 09:49:45
|
Luxoman: Jag tror inte du behöver vara orolig för att ställa "fel" frågor här på forumet. Det verkar finnas många hjälpsamma här. Ställer man bra frågor får man bra svar. Jag är själv en novis i vinylområdet och för mig så distar det som precis på spåren längst in på skivan (detta gäller långa skivor). Vad jag har förstått kan det vara svårt att komma ifrån men man ska kunna "mecka" lite med inställningarna för att få det att funka. |
|
|
Luxoman
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 11:18:57
|
Stort tack till alla som har svarat! Superschysst att ni tar hand om en stackars novis... :-D |
iPod my ass, dude. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/12/05 : 15:34:11
|
Som Calle JR skriver måste man ha rätt overhang till att börja med, annars skorrar det i ytterlägena, sen ska man få till vinkeln på de två nollpunkterna och sedan kolla med overhang igen, det brukar bli många vändor fram och tillbaka. Inte nog med detta när man sedan justerar nåltryck ändras ju overhang punkten något, tillbaka på ruta ett. Det är A och O att få till både overhang och PU-vikeln, lyckas man, vilket man gör med lite envishet, skorrar/distar det aldrig i ytterlägena, om inte skivan är sönderspelad förstås.
gcs> Jag vill minnas att man ska ett spår för just detta och då mäter man på utgången och jämför höger/vänster kurva vilka bör vara så lika i utnivå som möjligt. Är anlägningen starkare i ena kanalens spårsida ska man justera bias, en liknande operation gör man för att kolla azimut men då ska man ha signal i endast först den ena sen den andra kanalen, den tysta kanalen kommer få "överhörning" om azimuten är fel. Signalerna ska vara så lika som möjligt och den tysta kanalen ska ha så låg och lika signal som möjligt. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
|
Topic |
|