Author |
Topic |
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2008/11/18 : 13:39:37
|
Har knappt varit inne på hififorum på några år nu, kul att se att ni är kvar! Men varför har jag inte varit här? Jo, jag tröttnade på att häcka i soffan framför stereon, insåg att för mitt eget bästa borde jag ha en hobby som gav mig frisk luft kombinerat med teknik. Så, varför inte gräva fram det gamla fotointresset igen (har fotat aktivt sedan mitten på 70-talet med en svacka från cirka 2000-2006)? Eftersom det är främst naturfoto jag är intresserad av så...
Jag har använt Canon sedan AT-1 i början på 80-talet så efter lite grundforskning sitter jag idag med följande pryttlar:
Canon EOS30D med grepp EF 17-40/4L EF 70-200/4L EF 300/4L IS EF 35/2 EF 24/2,8 Extender 1,4X/L Speedlite 430EX Manfrotto enbens- och trebens-stativ Photoshop CS3 Photoshop Lightroom 2.1 Proshow Gold 3.5 Huey kalibrator
Jag är nöjd med min 30:a, det enda som har varit med den är att jag fick lämna in den för byte av avtryck i somras, det gamla var utslitet efter cirka 9000 exponeringar. 40D verkar väldigt trevlig men är för litet steg för att motivera byte och 50D verkar ha lite brusproblem på höga ISO så 30:an får hänga med ett tag till... 5D eller 5DMkII vore mumma men är lite för dyra i dagsläget. Dessutom behöver jag förlängningsfaktorn i skogen. APS-C + 300 + 1,4 extender = !
Hifiintresset är fortfarande svalt men fick sig en liten "tryckare" förra veckan när en kompis ville ha hjälp med att utvärdera lite begagnade prylar han funderade på att köpa, lite kul faktiskt. Så, vem vet...??
Fotosidan: http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=53324
Hemsida: http://foto.stortsett.se/ (hemsidan är inte uppdaterad på länge, ska göra om den så fort jag är klar med ett par fotojobb som ska levereras först...)
Med tanke på utvecklingen senaste åren för mig var det lite kul att upptäcka denna tråden vid ett av de första besöken på länge här! Nu får jag sätta mig in i vad som hänt sedan jag försvann... Senaste inköpet med ljudanknytning är en Zoom H2 samt Wavelab Essentials 6 för att spela in samt redigera miljöljud till bildspel; håller på och lär mig nu, jättekul!
/Per
|
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2009/01/27 : 01:50:33
|
Hej alla.
Jag köpte mig ett Canon EF-S 55-250 IS för ett tag sedan men är inte riktigt nöjd med det och har börjat snegla på ett Canon EF 70-200/4,0 L USM, speciellt då kompisens syster har ett just sådant och jag har sett hur bra det verkligen är. Nu till min fråga: På en crop-kamera som jag har (400D) motsvarar 55-250 objektivet 88-400 mm i brännvidd. Detta tyckte jag nästan var lite för mycket tele då jag är van vid ett gammalt 70-200 mm som jag fått av min styvpappa. Detta är ännu en fördel för mig med Canons 70-200 L att den har en brännvidd jag vill ha. Men jag har fått vissa indikationer att detta skulle omräknas också till 112-320 mm? Jag hade för mig att alla objektiv som bara hette EF ger den brännvidd som är utsatt och att objektiv som heter EF-S ger 1,6 X faktorn? Eller är jag helt fel ute? Och hur vet man annars vad som är rätt brännvid för alla objektiven? |
Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen! |
|
|
rocksteady
Member
88 Posts |
Posted - 2009/01/27 : 02:11:17
|
det är egentligen lite fel att säga att brännvidden blir annorlunda. lite mer korrekt är det bildvinkeln som minskar och gör att man får samma utsnitt som om man hade använt ett objektiv 1,6 gånger brännvidden med en 35mm-film (crop factor). dvs att om man fotograferar med ett 50mm-objektiv med både en digital crop factor-kamera och en analog så kommer de ha samma perspektiv i bilden, men din digitala kommer att ge en 1,6 gånger mindre bild, i APS-format. men, för att nu komma till svaret på din fråga: i och med att din kamera utsätts för crop factor måste ALLA objektivs brännvidd räknas om med 1,6 för att ge samma utsnitt som en analog kameras. alltså ger ett 70-200mm-objektiv samma utsnitt på din 400D som ett 112-320mm på en analog kamera.
alltså: objektivens brännvidder är alltid det som står på dem, men för APS-formatsensorer måste man gångra brännvidden med 1,6 (för canon. till vissa nikon är det 1,5 tror jag. finns även 1,3) för att få motsvarande utsnitt som på analog.
|
Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet. |
|
|
rocksteady
Member
88 Posts |
Posted - 2009/01/27 : 02:21:10
|
det här var första gången jag såg denna tråd så jag tänkte att jag kunde presentera mitt fotointresse när jag ändå håller på. jag började fotografera efter gymnasiet med en digitalkamera som jag fick som studentpresent. intresset växte och med min allra första lön gick jag och köpte mig en 350d. nu har den uppgraderats till en 40D som jag för tillfället är nöjd med, men 350D hänger fortfarande med i bagaget.
min utrustning består av: EOS 350D med batterigrepp EOS 40D EOS 5 Canon EF 50mm f/1,4 Canon EF 28-135mm f/3,5-5,6 IS Sigma 10-20mm f/4-5,6 DC HSM
Sigma EF-530 DG Super blixt med off shoe flash cord från Canon DIY ringblixt Diverse väskor Manfrotto 055 CLB med kulled
Konica Auto S3 mätsökarkamera Polaroid Supercolor 635
Nu för tiden går fotograferandet i perioder, men då jag har börjat ta lite uppdrag får jag lite extra fart ibland. Jag tycker om att ha igång fotoprojekt och just nu är två i mittfasen och jag ska snart starta ett nytt. Så snart kodknackaren har byggt upp sidan, får ni hemskt gärna gå in på http://www.albingrind.se och ta en titt.
Flyttlasset går nu i februari, men när den är gjord ska jag visa er lite vad jag lyssnar på också.
Tack för mig / Albin |
Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet. |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2009/01/27 : 08:31:19
|
Alla Nikon har 1,5 alternativt 1 (D3 & D700). |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2009/01/27 : 10:45:51
|
Aha ok, jo det låter ju rimligt att de fortfarande har samma brännvidd men utsnittet ändras. Då förstår jag lite bättre. Men jag kom just på en sak. Mitt gamla objektiv som jag fick från mitt styvfar (80-200 mm och inte 70-200 som jag skrev i förra inlägget) har säkert en 10-15 år på nacken och är köpt till hans analoga canon. Jag har ju hela tiden trott att jag har haft ett 80-200 objektiv men egentligen är det ett 128-320? hmm... då behöver jag nog inte tänka så att ett nytt 70-200 objektiv ska ge mindre utsnitt (på lägsta brännvidden) eftersom det faktiskt motsvarar 112-320. Eller tänker jag helt fel? Det hade varit toppen om det var så för jag gillar brännvidderna på mitt gamla 80-200.
|
Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen! |
Edited by - Bogus on 2009/01/27 10:47:38 |
|
|
Jazzskägg
fd. Mattias A
424 Posts |
Posted - 2009/01/27 : 12:07:48
|
Jag köpte en Canon EOS400D förra året, är helnöjd ,drömmer om ett macro hoppas att det kan bli i år .Canon var det givna valet när jag funderade på en systemkamra .Fotar mest i naturen och givetvis d,i,y projekt
mvh mattias |
d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj ------------------------Jazzskäggs byggtråd------ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
|
|
|
rocksteady
Member
88 Posts |
Posted - 2009/01/27 : 12:31:44
|
bogus: i och med att ett 70-200mm har 10mm kortare brännvidd i nederkant, så kommer du att ha exakt samma brännvidder som på ditt 80-200, fast du har möjlighet att zooma ut 10mm extra. annars kommer det att uppföra sig precis som 80-200mm i utsnitt. som exempel: om vi tar brännvidden 50mm, kommer den att ge samma utsnitt oavsett om det är ett fast objektiv eller del i ett zoomobjektiv.
ztenlund: ja, jag kom på det sen. det är någon av canons 1D-varianter som har 1,3 i crop factor.
|
Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet. |
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2009/01/27 : 14:37:32
|
Perfekt! Tack för svaren!
|
Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen! |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2009/01/27 : 21:48:04
|
Bogus: Vad är du missnöjd med hos ditt EF-S 55-250 IS?
Själv har jag just EF 70-200/4L och visst är det skitbra (minst sagt!) Men jag har även provfotat med EF-S 55-250 IS och då funnit att det är "obekvämt nära" L-gluggen i allmän skärpa/kontrast.Distorsionen är säkert sämre på den billiga gluggen (har inte provat då motiven jag fotade var tämligen utan raka linjer) och så är ju ljusstyrkan sämre i mitt-till-teleläget, så sant.
Men jag har konstigt nog haft lite smålust att skaffa 55-250:an just för det väldigt "braa" IS:en, som verkligen ger möjlighet till flera steg längre slutartider än IS oftast brukar göra...
Tvekar ju då L-optiken redan är i väskan och är fukttålig, stötsäkrare mm...känns ju onödigt med två gluggar.
Hänger som så ofta annars på det egna behovet vilken man blir mest nöjd med, ställer frågan ovan mest för det är intressant höra din åsikt som ju äger 55-250:an.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 00:49:19
|
edison - jag tyckte att AF missade lite för ofta om jag tog på objekt på nära håll. Dessutom har kompisens syrra ett L objektiv och jag har jämfört bilder mellan hennes och mitt och jag tycker ändå att skillnaden i bildkvalitét motiverar ett byte. Sen var stället jag köpte det av så snälla att jag fick returnera det trots att jag hade haft det i nästan en månad, så jag behöver inte lägga så mycket pengar emellan för att köpa ett L objektiv. (Dessutom är det så coolt att ha en L objektiv... känslan är faktiskt värt lite bara det)
|
Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen! |
|
|
rocksteady
Member
88 Posts |
Posted - 2009/01/28 : 02:00:58
|
edison: om du ska göra dig av med 70-200 objektivet för en rimlig penning så hör av dig till mig |
Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2009/01/31 : 02:35:44
|
rocksteady:
Blir nog att det stannar, iaf tillsvidare då jag är kanonnöjd med det ;-) Hade jag god råd blev de iofs läge byta till 70-200/4 i IS-versionen, men inte än på ett tag (därav lite småsug på 55-250 IS:en...)
Vad mkt sämre är: Igår (ja, förrgår då...) så lade min EOS 350D av tvärt.Hann ta 5-6 bilder av syrrans förstfödda som jag "premiär-träffade" då, innan den bara slutade funka. Hjälpte inte ta ur batteriet och/eller minneskortet, alt ta bort/sätta tillbaka batterigreppet eller köra utan greppet.
SKIIIIIIIT, SHIIIIIIIIT, etc...
Visst vill jag ha tex en EOS 40D/50D men det vill ju inte plånkan/banken...suck.
Är ju glad Canon bytte kretskortet för dryga året sedan utan kostnad (man kan ha viss glädje av att jobba i butik) men symptomen var samma då, så är antagligen mer kostsamt än vad det är värt att åtgärda felet denna gång, då jag nu inte kan räkna med någon frihet från kostnad...bara bita ihop å tänka på annat...hehe ;-((
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 20:02:00
|
En fråga till mina Canonbrödrar
70-200/4.0 L USM
Är det någon som kör eller har kört en sådan på FF sensor ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 23:14:58
|
Johan B: På sätt och vis, ja.
Mitt 70-200/4L köptes 'till min väska' samtidigt som jag bytte till Canon genom köpet av en beggad EOS 600, runt sekelskiftet.
Så analogt fullformat (hehe) har jag kört en hel del med mitt 70-200/4L...och som du kan gissa med stor förnöjsamhet.
Körde mest dia med den och det blir lika kanonskarpt och färgmättat med film om jag ska säga min åsikt/erfarenhet. Även kantskärpan är mkt bra bör sägas då det är vad som ibland kan upplevas sämre med vissa objektiv vid jämförelsen fullformat vs "APS".
Hade även en EOS IX (film-APS-SLR) och där var denna optik också mkt trevlig, vilket iofs var att vänta... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/02/02 : 08:17:08
|
Tack för svar edison ! Har funderat en del på om det är värt att sikta in sig på 2.8:an.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2009/02/02 08:18:15 |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2009/02/02 : 10:32:28
|
Mmm...4 el 2,8 är ingen ovanlig valsutuation.
Har i förhistorisk tid ägt Nikons 80-200 2,8 AF-skjutzoom och senare Tokinas 80-200/2,8, men gjort mej av med båda efter nåt/nåt par år pga storlek/vikt.
"Ljusstyrkan samt möjligheten få kortare skärpedjup...är det värt vikten/stålarna?" Det är frågan, men om inte just de faktorerna spelar stor roll (nu lägger jag evt skillnad i "status" helt åt sidan), ja, då är 4:an en gåva från ovan/Canon till den som vill ha riktigt bra kvalitet men ändå något som är aningen diskretare/smidigare.
Jag skulle inte haft nåt emot om det hade funnits en svart version heller
Just 70-200/4 L´s existens i min "väska" gör det ganska mkt svårare att överväga annat märke när min trasiga EOS ska ersättas...inte för att andra bra prylar inte finns men den (70-200/4) är så trevlig att annat liksom inte riktigt kan sättas i dess ställe (om det inte vore för IS-versionen då, varför fanns inte den när jag var i köpetagen...???)
Fina kameror är en annan sak, finns många både Canon och (nu hädar jag) icke-Canon som skulle både duga och funka skitbra för mej...
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2009/02/02 10:39:24 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/02/02 : 11:05:03
|
Jag kan bara hålla med dig o statusjakt känns avlägset, det kostar förmycket Vikt/storleksförållandet är inte att leka med när man jämför även om jag oftast kör med stativ.
Avsaknad av IS känns just nu som det kvittar men risken finns väl att man får för sig att börja plåta fåglar o andra rörliga kreatur
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2009/02/05 : 16:52:27
|
Beställde ett 70-200/4 L i måndags och sitter och väntar på att få det nu. Borde få det imorgon... hoppas, hoppas, hoppas.
|
Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen! |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/02/05 : 20:39:30
|
Vilket hus har du ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bogus
Member
332 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 11:27:56
|
Jag har ett 400D.
|
Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen! |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 12:02:47
|
Hello Canon fans ... i och med att det blev så dyrt att anlita fotografer för produktfoto köpte jag egen fotoutrustning, som idag består av:
Canon EOS 5D Mark II m. batterigrepp Canon EOS 50D m. batterigrepp Canon 16-35mm F/2.8L USM Canon EF 24-105mm f/4L IS USM Canon EF 70-200/2,8 L IS USM Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM Canon EF 2x II extender Canon speedlite 580EX II Canon Speedlite 430EX II Manfrotto 190XPROB Manfrotto Monopod 694 magFIBER Hoya Filter Super HMC CIR POLARIZING DÖRR UV FILTER DHG Canon RC-5 Canon RS-80 N3 Canon Powershot S5 IS Canon Powershot SX1 IS
Mvh Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
Edited by - Creative Audio on 2009/02/06 12:21:34 |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 13:30:32
|
Jag har också ett Canon 400d och är mycket nöjd med huset. Köpte för en liten tid sedan 55-250 IS och är mycket nöjd. Visserligen så funkar inte AF när det är för mycket av samma (typ bara rött), men då kan man ju alltid använda den manuela. Annars tycker jag den tar skarpa och fina bilder. Duger utmärkt för mig. Naturligtvis skulle en glugg som kostar mera vara bättre, vore konstigt annars. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 19:10:23
|
Kan sägas att på ytor som är mkt jämna till struktur och/eller färg är det allmänt svårare för Autofokussystemen att fungera, oavsett man har "värsta L-gluggen", men de ljusstarkare objektiven kan som regel klara det ngt bättre.Helt jämna "ostrukturerade" ytor funkar uselt för det mesta (jag har iaf inte hittat/provat någon kamera som klarar sej då)
På 400D (såsom de flesta andra systemkameror) kan du bestämma att enbart köra med mittre AF-punkten vilken har (liksom på de flesta systemare) korslagda fokussensorer vilket iaf ger större chans klara Autofokus på knepiga ytor. På enkla(re) kameror är övriga AF-punkter mkt simplare och behöver mer tydlig struktur och ofta även struktur i viss vinkel för att funka bra.
På EF 55-250 IS såsom på många "billiga" objektiv är ljusstyrkan 5,6 i längsta teleläget vilket är ungefärliga gränsen på många kameror för att AF ska funka alls, och då blir det oftare strul med AF:en, antingen går det inte eller så funkar det långsammare.
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2009/02/06 19:17:03 |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 20:12:21
|
quote: blev så dyrt att anlita fotografer för produktfoto
om det verkligen är sant så fick du antingen väldigt dåliga råd av säljare alternativt att du läste på för dåligt själv. Finns ingen optik i din uppsättning som är ämnad för produktfoto. Produktfoto kräver mycket hög upplösning samt vara så befriad som möjligt från olika artefekter som CA osv. Detta är nämligen ett större bekymmer vid produktfotografering än ex.landskap, travel, porträtt, dokumentär etc. Man måste kunna styra skärpedjup även nära max närgränsen och gärna ha tillgång till perspektivkontroll.
Optikerna du skulle valt är 45/2.8 Tse samt 90/2.8 Tse.
Jag hoppas dock att det mer som du bara "skrev" och använder dem till annat som de är lämpligare till.... |
Artphotography |
|
|
Topic |
|