HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Nerikes Audiofilers Orgelträff.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/12/01 :  13:37:29  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Vilket kanonreportage ! Jätteskoj att se och läsa. Har själv många gånger lyssnat på orgelmusik i olika kyrkor men aldrig fått en riktig demonstration av och lektion i teknik och teori bakom. Köpte faktiskt en Virgil Fox-skiva, The Fox Touch Volume Two, för 17-18 år sedan. En direct to disc-inspelning från Crysal Clear Records. "Maffig" lyssningsupplevelse men inget går upp mot verkligheten/live. Virgil spelar på en Fratelli Ruffatti-orgel med 6 791 pipor i.

Måste dela med mig av ett stycke text som man kan läsa på baksidan av skivan:

"In playing this recording, best result and proper balances will be achieved if it is played at high volume levels. However, a word of warning is in order, since there is really great mid and low frequency energy in the range from 16 Hz to 1,5 kHz. Furthermore, some of these thunderous pedal notes are sustained for a number of seconds, so fusing your speakers according to the manufacturers' instructions would be a proper caution. We should also note that the flat reproduction of the low frequency pedal notes on this recording are a formidable challange to most speaker systems. Those with sub-woofer systems will find that this recording will justify their cost and the reasons why they purchased such speakers!"

Kan tänka mig hur det låter hemma hos Bosse Hansson. Han är väl en av få som har ett system som rent kan återge vibrationerna av en 16 Hz-ton.

Tack för trevligt reportage!

/stefan
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/01 :  13:44:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Kan tänka mig hur det låter hemma hos Bosse Hansson. Han är väl en av få som har ett system som rent kan återge vibrationerna av en 16 Hz-ton.


Vi är ett par st som kan det

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/12/01 :  14:00:36  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis Johan!

Gick nyss ner och lyssnade på Virgil Fox skivan för första gången sedan jag köpte Orishornen med Reference-basarna till. !

Hela huset vibrerade och skakade när de djupaste tonerna spelades. Tyckte mig kunna höra hur mössen, under den panikartade flykten från huset, skrek att de hellre frös ihjäl i trädgården än fick sina inälvor söndervibrerade av idioten med "stereon" .

Skulle vara skoj att höra skivan på ditt system.

Hade varit skoj om euJeud kunde fixa en liknande demo i domkyrkan i Lund eller i någon annan väl vald kyrka.

/stefan
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2007/12/01 :  14:11:47  Show Profile Send Jan I a Private Message  Reply
WOW Kjempereportasje
Takker så mye for flotte bilder og gjennomgang.
Det skulle vært litt flere slike bildereportasjer med presentasjoner av musikkinstrumenter, lydstudioer, sceneoppsett + + +
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/01 :  14:21:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Hade varit skoj om euJeud kunde fixa en liknande demo i domkyrkan i Lund eller i någon annan väl vald kyrka.


Jag har fixat en stående inbjudan här i Trelleborg, tror det står med i mitt Kyrkoreportage. Så det är bara att snöra ihop nått i stugan


Att höra om ens system spelar riktigt lågt hänger väldigt mycket ihop med var man sitter i djupled. Sist jag mätte så hade jag - 5db vid 16 hz o det utan att ha korrigerat upp dom lägsta nivåerna överhuvudtaget så där är mer att ge neråt.

Ursäkta OT

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/12/01 :  19:05:59  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Hänger gärna med på orgellyssning........

Lunds domkyrka hade ju varit kul...

Jag har fortfarande inte fått något svar om hur luftförsörjningen funkar till orgeln..., hur många liter luft krävs det för att försörja pipan med den lägsta oktaven/min. ? Eller hur man nu räknar på orglar.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/12/01 :  19:26:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag frågade aldrig om hur lufttillförslen skedde då den digitala orglen var det jag hade sikte på.
Helt klart en miss

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/12/01 :  20:02:17  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag var på ett jobb i Västerås domkyka,uppdraget var att montera en gardin på insidan av dom enorma fönstren
Min fråga till min uppdragsgivare var,kan man montera en nytillverkad gardin på ett så vackert fönster!
Gardinens uppgift var att skydda orgelns innanmäte från direkt solljus.
Jag fick en kort vägbeskrivning......
Du behöver en stege på min. 5M,gå in genom stora porten sen vänster en trappa upp,till höger om tangenterna finns en liten dörr och den leder till en knixig och trång gång genom orgeln.
P-G min uppfattning om luft försörjningen är att det sker mekaniskt i lådor med en stor bälg,om du förstår.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/12/01 :  20:15:05  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Ta chansen och gör det vi gjorde. En riktig upplevelse är det. Det är bara att höra med organisten, dom blir enligt min erfarenhet glada att någon/några är intresserade och vill komma på besök. Har frågat på fler ställen, svaren Va roligt ni är välkomna.

Se det som en skatteåterbäring!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/12/02 :  00:14:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tack för ett trevligt reportage!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Graziano
Member

89 Posts

Posted - 2007/12/02 :  11:04:12  Show Profile Send Graziano a Private Message  Reply
Någon som vet ungefär, vad en orgel kostar? :)

Devialet 120, Audiovector Si3 Avantgarde
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2007/12/02 :  11:08:19  Show Profile Send Revoxarn a Private Message  Reply
En kororgel ca 1,5 till 3 miljoner.
en stor läktarorgel från ca 7 miljoner och uppåt.
Revoxarn.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/12/02 :  11:52:02  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Med tanke på jobbet så är dessa orglar billiga! En komplett MBL anläggning hamnar på ungefär samma slantar. Vi fick info om hur ofta orgeln stäms, service, inspelning, intonering, påverkan av fukt o värme m.m. Dessa instrument lever sitt eget liv!

Ulf Samuelsson har en kororgel hemma i kåken! Klart häftigare än en MBL rigg.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/12/11 :  01:40:50  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
"Ulf Samuelsson har en kororgel hemma i kåken! Klart häftigare än en MBL rigg."

Mannen som byggde Uffes hemmaorgel visade sej vara den man jag varit bekant med sedan *så länge jag minns* gm körkan.

Hans handslag var*** av den MKT stadiga sorten, en riktig hantverkare ut i fingerspetsarna.
Tog sej orgelbyggeri som hobby när han blev pensionär för dryga 20 år sen, innan dess byggde han hus.

***Har fått uppdraget att skruva PA-ljudet på hans begravning nu i veckan.

Märkligt det skulle inträffa så tätt inpå, när man nyss vart på orgelträff guidad av ägaren till en av orglarna han byggde.

R:I:P Sigurd I, hoppas du funnit nån häftig orgel att meka med, och spela på, där du är nu...






SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000