HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Luxman KMQ60-klon - (ny titel)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/02 :  12:36:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det här besynnerliga projektet åker som en jojo, upp och ner, i min projektlista. Det är framför allt tillgången (eller brist på) av rör som gjort det till en sådan röra för mig.
För några år sedan beställde jag nättrafon - en maffig sak från Röhrentechnik i Tyskland. Rör har jag (nästan??), jämte alla lösa komponenter. Helt nyligen beställde jag ett par utgångstrafar från HongKong. Inte världens vackraste men fullt dugliga (hoppas jag).


Och lite löst skissar jag på hur allt ska förpassas i lämpligt chassi.


Det där ser inte bra ut. Jag får nog spana på originalets, Luxman MQ60, layout för det här ska bli ett kvalitetsprojekt. Och med kvalitetsprojekt menar jag ett bygge som ser skapligt strukturerat ut med skapliga komponenter och som har lite uteffekt (30W).

Alla komponenter har jag beställt och haft i mina samlingar ganska länge. Jag byter ut dock troligen ut de grå plastkondingarna mot bättre som inte misshandlats på det viset. Får kolla på BHIABs surpluslista.
På bilden oven har jag placerat ut RIFA-kondingar men jag har andra som är bättre lämpade (spänning).


Jag skulel slutligen föreslå publicum att inte bänka sig riktigt än och öppna popciornpåsarna. Det här tar troligen mycket lång tid, eftersom sviterna från höstens händelser sitter i mycket länge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/04 :  13:33:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Lite research på nätet gav visst resultat. Jag hittade hos en rörnisse i Kina två (de två sista i lager enligt säljaren).
Om jag någonsin ska transportera den här pjäsen, om den blir klar, är det med största försiktighet eftersom rören inte bara var dyra, de är hart när omöjliga att få tag på.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/05 :  18:47:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
OUCH!
Sitter nu och plockar med min nättrafo och undrar varför jag specade den för 360V, men jag hittar ett foto av en Luxmanmodell med samma trafo som specats som min. Då får jag grubbla en del på hur jag gör nödvändiga justeringar för att få en bra B+ på 410V. Det blir väl att satsa på ett LCRCRC-filter.
jag får ägna en del studier på Sowters hemsida resp lite torrsim i PSUD ...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/07 :  16:41:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Inte så att jag tagit intryck av Pix Denchi-tråd, fast jag de facto delvis gjort det. Hur bygger man rent (elektro)mekaniskt upp sin rörförstärkare? Jag har kört med olika varianter - "i luften", på mönsterkort (eller labkort) och på speciella lödplattor.
Grejen är lite som med sömnad; tråcklar man blir det bättre - bygger man på någon sorts platta blir det också bättre. Med bättre avses inte bättre ljud utan överskådligare, felfriare och troligen tystare. Here are m,y options. Riktigt frestande är det där labkortet i vilket jag fäster rörsocklarna till ingångs- och fasdelarrör samt deras respektive komponenter. Det blir ju moduler av det, faktiskt. Och dessutom kan man göra allt byggande/lödande utanför ett alldeles för stort och tungt chassi.


Kort kommentar om moduler. Jag spanande på ett otal lösningar till ingångs- fasdelarsteg till ett PP-steg med 6L6 och där hade det varit roligt att göra moduler som bara pluggades i efter önskemål. Jag har ett gäng varianter jag gärna ville testa.

Edited by - soundbrigade on 2010/01/07 17:21:13
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/01/07 :  17:03:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag vill först på peka att bilden syns inte men det fixar du enkelt.

Bygg du med modulstruktur det kan inte vara fel och är som du påpekar mer överskådligt framför allt blir det enklare att felsöka och att komma runt de fel som uppstår det kan ju inte vara helt fel heller.

Sedan hoppas jag att vi får ett välljudande avslut på denna långa följetong på dina försök att få ihop en MQ60.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/07 :  17:50:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag vet inte om det här blir välljudande. Om man studerar schemat är det här en förskräckligt traditionell historia med en pentod på ingången och ett långsvansat ben som fasdelare. Det som skulel avra speciellt är väl då utgångsrören - 50CA10. Det är 30W-trioder som av en outgrundig orsak levererats med novalucol-socklar ... jag menar compactron.

Men visst är det så - ser det bra ut är det oftast bra.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/11 :  18:27:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Mina extrabeställda rör kom idag.
Kompisen som var på besök i helgen hade inte hunnit klippa till den önskade aluplåten till chassit, men pratade om att göra det när han var tillbaka och skicka. Det rör på sig så sakta.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2010/01/11 :  20:47:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vad kul att det rör på sig det är ett av de mest tråkiga grejer att det tar sådan tid att komma igång.


Jag har funderat på att göra något liknande på socklarna för att få en bättre överblick när man bygger sedan blir det snyggare också. Jag har sett sådana lösa men hittar inte det just nu...

jo det gjorde jag hos http://www.thlaudio.com/indexE.htm

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/11 :  21:26:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det tar någon halvtimme att borra alla hål ... fast jag ska försänka trafarna i chassitplåten, Sedan är man ju i princip klar.
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2010/01/14 :  14:50:10  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Köpte du de rören !?
En mild puts på "end bels":en skadar ju inte...blir den färdig till audio-träffen ?

Plattan på bilden, den långa...är det ELFA's ?

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..

Edited by - Gastone on 2010/01/14 14:52:32
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2010/01/14 :  15:26:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Rören är köpta och har anlänt, nu ska jag ha minst 4 fungerande rör - men jag får handskas MYCKET försiktigt med dem.
Ska ta och köra med tandkräm och min eltandbortse på bell-änden. Jag skulle vilja ha en bellend-tråd men måste samla mig lite och få ihop frågorna jag har.
Den gröna plattan kan komma varifrån som helst (Svebry, BHIAB). Den lilla bruna med lödtorn är köpt på BHIAB och den långa med lödplättar är fådd. Detta är nog den sista jag har. Överväger att montar ingångsrören - totalt 4 - på den gröna plattan och bygga kretsarna på denna som ett sub-chassi. På så vis blir det mer lättöverskådligt och jag slipper att montera "skiten" med 8 skruvar i chassit utan kan borra upp 4 rediga hål för rören och bulta fast med kanske 4 skruvar.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/12/05 :  23:01:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Kul att gräva i gammal mög.
Jag ska bara sno ihop en Darling (1626-SE) och ett försteg och lite till, fast mycket lär bli hopsnott samtidigt. Men nu har jag beställt ett chassi till Luxmanmaskinen. Försökte ett par gånger bocka chassin på jobbet men med klent resultat, så nu får det bli ett chassi från Hammond (400 x 200 x50).
Det blir alltså i den närmsta framtiden någon veckas skissande, borrande, filande och svärande. Alla delar finns som sagt på plats och OM det går som tänkt kanske kanske kanske eventuellt måhända det blir lite nya kuliga rörförstärkare till någon träff till våren.

Bild på första lådförsöket. Kom på att JAG BORDE BOCKAT NER FRAM OCH BAKKANTERNA I STÄLLET. Sedan fick jag inte stil på underdelen. Etta nnat försök med att bocka en kant ovan och under vilken det skulle nitas fast lagom fina plåtar misslyckades liksom att bocka hela lådan i ett stycke.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/01/24 :  18:22:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag fick hem en alulåda av fabrikat Hammond jämte en drossel idag. Det ser ut att bli ett bygge även om mitt ojämna humör säger mig att bunda ihop "skiten" och sälja till högstbjudande. Bara rör räcker till hyrbilen vi bokat på Sicilien i maj ....

Den mer vankelmodige Huggbävern säger stopp och belägg.

Bilder:


Markerat där rören är tänkta att sitta.

Edited by - soundbrigade on 2019/10/30 13:52:44
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/01/24 :  18:45:05  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Sätt Hammonddrosseln under locket! Den är inte vacker okapslad. Skjut bak trafon och sprid ut rören lite så de inte får värmeslag.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/01/24 :  19:00:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Drosseln skulle få sitta på bakkanten var det tänkt. Den är ju inte alldeles liten (2H @ 300mA), men det kanske går att trycka in den.
Jag ville inte ha för stor låda utan tyckte att den här (16" x 8") var i största laget. Nu ser jag att så INTE är fallet.
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2012/01/24 :  19:18:49  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
quote:
Jag ville inte ha för stor låda utan tyckte att den här (16" x 8") var i största laget. Nu ser jag att så INTE är fallet.


Ähum! Har upplevt det själv några gånger.

Tar numera till rejält. Min DAC hade väldigt stort schassie tyckte jag från början men nu är det ganska välfyllt.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2012/01/24 :  19:24:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fast ett mindre chassi tvingar en att tänka en extra gång innan man sätter borren i plåten och börjar löda kabel. Men det är en smaksak.
Jag måste först fräsa ur ett träblock som ska innehålla en klocka med nixierör.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/30 :  14:19:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Sådär, en djupdykning i lådorna i källaren resulterade i det här:



Det får bli mitt julpyssel (ljudpyssel). Jag fattas bara tre socklar till utgångsrören och fyra till ingångs/drivrören. Kondingar till nätdelen (1x220uF/500V och 2x100uF/500V) beställda.
Det finns ju ett gäng varianter av den här förstärkaren med olika biasinställningar, olika nätdelar och olika ingångs/drivsteg ... julpyssel var ordet.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/10/31 :  09:46:14  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det var ett tag sedan det var någon fart i denna tråd kan det vara så att helgens utflykt har satt sina spår. Tappa nu inte fart på ditt julpyssel Magnus.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/31 :  11:07:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det var helgen som satte sprätt på det hela - insikten att man inte kan komma släpande med samma grejer år efter år. Att jag hade besök av en ungdomskamrat som blivit präst på äldre dagar var också upplyftande.

Så här är alltså läget:



Jag får fila lite på aluminiumkransarna runt compactronsocklarna - de överlappar.
Det fattas en novalsockel, men jag kan väl plundra något halvfärdigt projekt.
Drosseln ser för djävlig ut; kan man gjuta in den i något? Nättrafon kom färdigingjuten och den ser proffsig ut.
Hål på fronten: nätströmbrytare, indikatorlampa (i blått kanske) och ev en ratt för inställning av känslighet (volymratt nästan).
Hål på "bakfronten": högtalaruttag (4/8 Ohm), signal in, nätbrunn med secret (säkring på svengelska).
Hitta att sätt staga upp lådan eftersom de stora hålen och tyngden av trafar och skit får plåten att svikta.
Genomgång av komponenterna - finns allt, har jag måttat fel (effekt/spänning) och kanske viktigast - vilken av 3-4 modeller var det jag skulle bygga???
Där kan nämnas att några varianter använder ECC85 som fasdelare/drivrör. Det känns som ett annorlunda och något udda val.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/31 :  11:12:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Åsså fick jag tag på en service manual med ännu ett schema med ännu fler trimpunkter - KUL!!!!!! Jag har något att läsa och studera på min resa till fjärran och exotiska länder.

(Jag ska spana lite på vad jag har i bildväg och kanske försöka återskapa lite i tråden)
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2019/10/31 :  12:40:45  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Magnus on a slow boat to China.

Ett allvarligt menat förslag på hög teknisk nivå; ingen blå diod. Grön, röd, orange, vadsomhelst annat duger men med en blå kommer det att låta för jävligt!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/31 :  13:34:13  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Magnus on a slow boat to China.

Ett allvarligt menat förslag på hög teknisk nivå; ingen blå diod. Grön, röd, orange, vadsomhelst annat duger men med en blå kommer det att låta för jävligt!

Slow boat, kan ju stämma. När jag rotade i källaren hittade jag det nästan färdigbyggda chassit till en 2A3-SE. Undrar när jag började bygga på den????

Oroa sig icke, här blir det inget blått, inte ens Edcors blå trafar utan här spelas Brasse Brännströms grå-grå-grå-grå. Jag har två tankar, antingen en fin neonlampa eller, om jag hittar, min vippströmbrytare med en neonlampa längst ut i toppen.

Här är förresten manualen till MQ68:an: Service Manual


Här är en bild på den fina flippedippströmbrytaren:



Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2019/10/31 :  21:09:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Hitta att sätt staga upp lådan eftersom de stora hålen och tyngden av trafar och skit får plåten att svikta.


Jag brukar använda L profiler som skruvas eller limmas på undersidan kan bli rejält styvt. Kolla med olika bygghandel tex hornbach.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/11/01 :  08:12:38  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det kanske blir styvare när trafarna är bultade. Jag kan säkert hitta något lagom stadigt på jobbet annars.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000