HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Nybörjare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2007/11/07 :  12:47:49  Show Profile Send Balder a Private Message  Reply
Jag har efter många resor och mycket besvär fått hem en fungerande burk från netonnet:(se min tidigare tråd om detta)
En Fujitsu Siemens Scaleo P:

AMD Athlon 64 X2core 4000+
2.6GHz
1Gb minne
320 Gb HDD + 500 Gb ext. HDD
Kör VGA ut, men den har DVI-I, från NVIDIA grafikkort till 32" LCD.
Kör standard ljud ut med lakritssnöre men den har toslink ut, så det blir en DAC så småningom.

Kör line in på datorn från rec out från försteget.

Mina prylar i övrigt finns under min profil.

Håller på och lägger in mina bästa vinyl på HDD i Wav format med ett program jag hittade på nätet,"RosoftAudioRecorderFree", låter helt OK tycker jag, men jag är tacksam om någon har hittat något bättre och kan tippsa mig... Men det skall vara gratis!

Ett problem jag upptäckt är att "Foobar 2000" inte verkar fungera i Vista miljö, det "hackar" ganska ofta. jag kör med Media Player och det funkar mycket bra om man skiter i allt det med Bibliotek och sånt.

Jag har en speciell fil med musik(flera egentligen) där jag drar och släpper musik till Media Player'n och den hittar album och låt titlar, samtidigt som man får en psykedelisk ljusupplevelse, coolt!

Detta med HTPC är kul och så bekvämt att CD spelaren inte varit använd på länge trotts lite sämre ljudkvalitet fån datorn.

Mvh/Thomas

edit: naturligtvis har jag trådlöst tangentbord och mus så jag kan sitta i sweetspot och njuta. Samt stavning.

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."


Edited by - Balder on 2007/11/07 17:34:57

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2007/11/07 :  19:24:16  Show Profile Send ryst a Private Message  Reply
1GB RAM är lite i underkant för Vista. Sätt dit 1GB till så flyter det på lite bättre.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/08 :  09:35:56  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Vad kör du med för ljudkort? Ett tips är att byta ut det som sitter i (om det är ett itnegrerat eller liknande) till ett bättre. Gör enorm skillnad! Creative-kort är billiga och kan vara en bra början att testa med. Annars har M-Audio riktigt trevliga kort för relativt små pengar som låter mycket bra.

Byt ljudkort samt kabel mellan datorn och stereon så får du ett rejält ljudlyft kan jag lova!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2007/11/09 :  07:46:21  Show Profile Send Balder a Private Message  Reply
Windows Media Player låter inget vidare upptäckte jag när jag efter en tids lyssnande testade Foobar igen, det blev mer upplöst, som att ta bort en filt framför högtalarna.

WARNING Mediaplayer strular till musik filerna, trevligt att man får låt titlar mm, men till min fasa upptäckte jag att den tagit bort låtar och stuvat om låtar och i vissa fall tagit bort hela skivor som jag spelat.

Den har troligen lagt dom saknade filerna i sitt eget bibliotek, men jag vill ha mina filer där jag lagt dem. Jag kör inte Media Player igen.

Någon annan som råkat ut för samma?

Mvh/Thomas

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2007/11/09 :  11:11:30  Show Profile Send Balder a Private Message  Reply
"ryst" och "OcA". Det är en flång ny burk som är plomberad, då kan jag väll inte öppna den och lägga till minne och ljud kort utan att den 2-åriga garantin ryker, eller?

Mvh/Thomas.

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/11/09 :  13:28:53  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Om du går till stället där du köpte datorn kan de säkert sätta in minne och ljudkort åt dig utan att garantin ryker. Nytt ljudkort är verkligen att föredra. De inbyggda brukar sällan hålla någn speciell kvalité.
Hmm, såg just att du köpt den på netonnet... om du inte bor i närheten av netonnetbutikerna så ring och hör med dem.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2007/11/09 :  14:06:20  Show Profile Send Balder a Private Message  Reply
När det gäller ljudet så kommer jag troligen att köpa en begagnad DAC eftersom jag har Toslink out. Det tror jag blir bättre än ett ljudkort för samma pengar(ca 1000:-) eller vad tror ni?

När det gäller minnet så får det nog vänta ett tag, först bättre ljud sedan minne...kassan är begränsad så här när Julen närmar sig

Mvh/Thomas

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/11/09 :  14:11:42  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message  Reply
Ett USB ljudkort kanske är något för dig? Finns ju tom DIY-varianter om man är lagd åt det hållet.


//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/09 :  15:58:27  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
DAC eller inte, det inbyggda ljudkortet är inte bra. Skit in - skit ut, tyvärr...

USB-ljudkort är en jättebra lösning och kommer att göra under för ljudet! Byt sedan kabel och det kommer bli väldigt bra!

Kör sedan Foobar 2000 och kör med Kernel-bypass så blir ljudet ännu bättre! I princip betyder det (väl?) att man smiter förbi Windows multimedia mjukvara och går direkt med bitstream till ljudkortet? Betyder mer exakt data och därmed mindre jitter och bättre ljud. Gjorde en liten skillnad hemma hos mig iaf jämfört med att köra utan Kernell-bypass. Alla ljudkort fungerar dock inte med detta och det kan bli instabilt. Fungerar dock helt problemfritt hemma hos mig. Tror inte det kommer funka med ditt inbyggda kort dock.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/11/10 00:52:22
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2007/11/10 :  01:42:42  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Eller en separat DAC med USB ingång, tex Stello.
http://www.andervikaudio.no/Stello/Produktside%20DA%20100.html

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Balder
Member

171 Posts

Posted - 2007/11/24 :  15:20:46  Show Profile Send Balder a Private Message  Reply
Köpte en begagnad DAC, en DAC-OH av en forummedlem som i sin tur är kraftigt moddat av en annan forummedlem. Ahh vilket ljud, CD spelaren hamnar på vinden och både vinyl och CD samlingen skall på sikt in i datorn. Så just nu sitter jag ganska nöjd

Mvh/Thomas

"...none are more hopelessly enslaved, than those who falsely believe that they are free..."

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000