HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ljudkort o driver för perfekt signal till DA-omv
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2007/10/08 :  22:50:44  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Tänkte ni kunde vara intresserade av detta...

Jag tröttnade på att min on-board-SPDIF inte fungerade stabilt och hade konstiga ljud för sig.
Jag kunde inte köra SPDIF till DA-omvandlaren i mitt Cambridge Soundworks 2.1-system, utan var tvungen att köra analogt.

Jag fick nys om C-Medias 8738-chip som många ljudkort bygger på.
Till detta chip finns open source drivers som, enligt uppgift, skall ge stabil bitperfekt digital signal ut på SPDIF, utan en massa tjafs med surround och en massa annan overhead som är vanligt med kommersiella drivers:
http://cmediadrivers.googlepages.com/home

Jag inhandlade ett Sweex SC003-ljudkort för ca 200 kr och installerade open source-drivern (naturligtvis efter att ha stängt av on-board Audio och MIDI/Game Port).
Resultatet är riktigt bra ljud tack vare korrekt digitalsignal direkt in i DA-omvandlaren (i subban) på Cambridge-systemet.
Ingen mullrande loudness längre (som när jag körde analogt), utan nästan HiFi-ljud.

Detta kort kombinerat med open source drivern är ett billigt och bra sätt att få ut datorljudet till en extern DA-omvandlare. Förmodligen ett bättre sätt att få bra datorljud än ett dyrt ljudkort med avancerad inbyggd DA-omvandlare.

Mitt Sweex SC003 har naturligtvis en inbyggd DA-omvandlare också, men ingen märkvärdig sådan, därav priset.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2007/10/08 22:52:26

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/22 :  19:53:18  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Låter som en bra idé! Kör själv digitalt ut från datorn, men måste även ha möjlighet att köra hörlurar.

Med mitt Creative-kort kör jag KX-drivers och sedan kör jag Foobar med Kernel-mixer bypass vilket ska ge "bit perfect" signal ut från coaxen. Är märkbart renare och detaljerat ljud än innan jag gjorde förändringarna.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

koffe
Member

94 Posts

Posted - 2007/11/25 :  23:43:59  Show Profile  Visit koffe's Homepage Send koffe a Private Message  Reply
Sweet! Jag går också och lurar på nytt ljudkort. Gå det att få bitperfekt överföring om man använder USB? Eller går signalen alltid via k-mixer då? Någon som vet?

WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000