HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vilken komprimering är bäst?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/31 :  16:20:36  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Ja, så enkelt som frågan kan ställas - vad är bäst att köra in sin musik som på datorn?

Har kört in ett par skivor i WMA lossless och tycker det funkar utmärkt. Är lossless WMA lika bra som FLAC?

Fördelen med WMA är att det bara är att damma in skivan i datorn och trycka på en knapp så kopierar Media Player över allt i lossless-kvalitet. Är datorn uppkopplad letar Media Player upp fodral, låttitlar, skivnamn, artist osv... Suveränt enkelt!

Frågan är dock om FLAC fungerar bättre i ljudaspekt eller duger det lika bra med WMA? Filerna blir rätt stora, men å andra sidan är det i princip CD-kvalitet. Klår mp3 med hästlängder iaf... Bara att köpa en extern disk och ta ett par timmar åt att lagra in CD-samlingen!

Input tack!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/10/31 :  16:47:42  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Lossless är lossless...
Personligen föredrar jag flac men det är mest av marknadspolitiska skäl
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/31 :  18:54:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag kör flac eller ape, det är vad spelaren vill ha.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/10/31 :  19:58:07  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
FLAC tveklöst.
FREE Lossles Audio Codec dvs ingen bindning till Apple, MS el dyl.
Med DBPoweramp så är det superlätt att rippa till flac, rekommenderas.
Ang ljudkvalitet så är jag rätt säker på att jag inte skulle höra skillnad på waw, apple lossless, mp3>200 och flac.
Men som sagt för att vara fri från företag så väljer jag tveklöst flac.
/Micke
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/10/31 :  20:01:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Kör med flac och har så gjort i flera år. Tänker inte byta.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/31 :  20:12:56  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
ape komprimerar mer än flac (lossless alltså). Men jag föredrar ändå flac av någon anledning.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/10/31 20:13:24
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/31 :  22:20:26  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
För egen del spelar marknadspolitiska skäl mindre roll, bara handhavandet är enkelt och resultatet bra. Så jag kör vidare på wma lossless av rent praktiska skäl egentligen, lat som man är... Tycker det är grymt smidigt att bara ladda i skivan, få alla titlar osv direkt på skärmen och bara trycka på en knapp så sköter sig allt själv. Vad jag förstått är FLAC bökigare eftersom du måste rippa till wav innan du komprimerar till FLAC?

Bra att veta att de olika formaten är ljudmässigt likvärdiga.

Frågan är bara om Squeezebox hanterar wma? Har själv ingen aning...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/10/31 :  22:52:54  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Hittade just en informativ jämförelse mellan olika lossless-format:

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Lossless_comparison

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/10/31 22:53:15
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/10/31 :  23:19:16  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Marc -> Tack! Helt suverän info!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2007/11/01 :  14:08:27  Show Profile Send benekm a Private Message  Reply
Jag kör EAC (Exact Audio Copy). Ultimate EAC Pack för att skapa flac av skivor. Autoflac om jag skulle vilja bränna en skiva till bilen. Foobar2000 som spelare. det funkar klockrent för mig.


-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/11/01 :  14:23:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Vad jag förstått är FLAC bökigare eftersom du måste rippa till wav innan du komprimerar till FLAC?
Beror på vilket program du använder.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2007/11/01 :  14:39:46  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
quote:
Beror på vilket program du använder.

Och vilket ska man använda sig av?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/11/01 :  15:05:30  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
CD måste alltid rippas "till wav" först. Det som skiljer olika program/tekniker åt är huruvida den wav-strömmen används direkt för att koda till något annat (on-the-fly encoding).

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/01 :  19:55:56  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Lite besserwisservarning men det måste inte rippas till wave först nödvändigtvis iomed att formatet på CD-n redan är i PCM-format. Wave är egentligen en container och säger ingenting om vad det är för format på ljudet. Dock har det blivit synonymt med 16 bit 44.1KHz stereo PCM när man pratar i det här sammanhanget.
/Besserwisser out.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/11/01 :  20:54:30  Show Profile  Reply
quote:
Vilken komprimering är bäst?

Egentligen är det oväsentligt då det rör sig om någon enstaka % eller ännu mindre i utrymmesskillnad.
Flac är de facto standard för musik i lossless på samma sätt som mp3 är det för lossy. Sen är det ett fritt format som inte är knutet till någon företag.

FLAC är det som gäller hela veckan

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/11/01 :  21:01:29  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Kör man DBPoweramp så är det bara att stoppa i skivan och trycka på en knapp så har du flac-format, taggning, skivomslag osv.
/Micke
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/13 :  15:19:23  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Varför komprimera ? Kör Wv rakt av. Ifall du måste komprimer inför internet så använd dig av Windows det kan oftast läsas i flest datorer. det har vi gjort på mitt jobb.
Se länken där nere.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/11/13 :  15:51:39  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
poppen -> hur taggar du dina wav filer då? Måste ju kunna organisera allt snyggt och det ska vara sökbart...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/13 :  16:55:53  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag ser inga skäl till att använda wave-format i dagsläget när FLAC och Ape komprimerar filen neråt 50% av storleken på wave-filen.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/11/13 :  20:08:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Kör FLAC sedan många år,brukar använda MediaCoder b.l.a,tror inte den först omvandlar till wav,så fort som det går att komprimera.Men man vet ju aldrig..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/11/13 :  20:19:45  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Konvertera till Wave(PCM) från CD(PCM) är en motsägelse tycker jag iomed att man inte konverterar.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/11/15 :  11:38:38  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Vi konvertera dem till WMA format. Wav används som arkivlagringsformat.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/11/15 :  18:38:03  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message  Reply
MediaMonkey rippar direkt till många format, bla FLAC. Enkelt och bra. M$ format undviker jag helst.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/11/28 :  19:33:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
iTunes är smidigt och fungerar bra ihop med Slim Server. Därför kör jag med Apple Lossless.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/11/28 :  21:27:44  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
På mitt jobb kör vi allt numera som wav. Tidigare har vi haft SD II och Aiff. I den hos oss senaste versionen av Protool som heter 7.3 kan man överhuvudtaget inte änns konvertera Digidesigne´s eget äldre format SD II. Det betyder att vi måste spara åtminstone en dator med en äldre version av Protool. Wav formatet verkar vara det som alltid kommer att finnas.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/11/30 :  16:14:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
..men saknar taggar vilket ställer till problem när man flyttar arkivet till en annan dator.
Jag spenderade en söndag på jobbet för att med tre datorer samtidigt rippa av mina cd med iTunes till WAV-formatet.
Sedan lade jag över filerna på en lös hårdisk som jag kopplade till datorn hemma. Där sorterade iTunes glatt om filerna och dumpade alla låtarna i mappen okänd artist/okänt album.
Jag blev glad som ett troll.
En del lär sig saker den hårda vägen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000