Tror inte själva komprimeringen är det viktiga så länge man kör någon form av "losless". Däremot så betyder noggrannheten vid avläsningen desto mer! Efter att följt rekommendationerna för optimal avläsning med hjälp av EAC samt inställningarna för att automatiskt få skivan taggad å klar i flac-format så vet jag inte vad mer man kan begära? EAC fungerar klockrent för min del och att fundera på något annat än Flac känns ointressant då det är så pass etablerat som losless-format...
Jag har gjort flera test där jag rippat med EAC till Flac och sedan packat upp i wave för att sedan bränna ny cd. Resultatet har varit bättre än perfekt! Datorn ser ingen skillnad mellan orginal å kopia medan kopian, i vissa fall, subjektivt låter bättre än orginalskivan!!! Troligtvis för att brännskivans kvalité är tekniskt mer lättavläst eller nåt? Men det viktiga är att jag uppnådde inte dessa resultat förren jag trimmat cdläsaren för dess offset, både avläsning å bränning! Innan dess fick jag avvikelser som var lätta att höra på en vältrimmad ljudanläggning!
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -
EAC programmet's nyesta version kan selv ta reda på det, men där finns en hemsida vart man hitter informationen, där finns länk till den sidan på min EAC-Guide som där finns länk till i min signatur här under.
Men rip59 har en bra beskrivning i sin länk. Jag skulle bara vilja betona vikten på "Step13" med att inte slarva med rätt Offset, samt att om man vill bränna en identisk kopia så måste alternativet under, "Use combined read/write...", vara bockat och konfigurerat med rätt offset för bränning. Och då naturligtvis bränner man med EAC...
Först då får du en helt identisk kopia av orginalskivan efter vad jag kunnat utprova mig fram...
"I am not young enough to know everything" - Oscar Wilde -
"Simplicity is the ultimate sophistication" - Leonardo da Vinci -
Jag har okcås hört mycket bra om eac, men har vid två tillfällen testat programmet och bägge gångerna har jag råkat ut för att det skjutit ner bredbandet, usb portar och att datorn hängt sig. Tror egentligen inte det är programmet, men något med eac gör att datorn ballar ur. :s
njae varken virus eller spyware och finns inte något piratkopierat öht på datorn. Nu är det egentligen inget problem då bonk fungerar finfint. Men förbryllande är det. Kör nod32 och spywaredoctor i bakgrunden så brukar inte slinka in bråk om jag inte ignorerar alla stora röda varningar :P
Bra information CC, ske genast se till att det är rätt inställt hemma. Intressant att det blir hörbar skillnad. Det påstås att jitter inte kan uppstå vid avläsningen av en skiva utan först i AD omvandlaren. Intressant tillägg till den debatten.