HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Malmömässan - High-fi Consult
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/28 :  20:17:22  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

High-fi Consult
Malmö HiFi- Hembiomässa 2007




Det var många intressanta saker i High-fi Consults demorum (åtminstone för mig ).
Jag startar därför en separat tråd om detta rum.


http://www.highfi.se/


Tråden är självklart öppen för alla att posta sina intryck och bilder.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/10/28 :  20:30:00  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Verkar ju onekligen vara en rejäl bänk

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/28 :  20:38:01  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Ja, det ska ju kunna stå en så'n här på den :









Kuzma Stabi XL
Vikt (utan strömförsörjning): 77 Kg
Skivtallrik: 22 kg
Bas: 27 kg
Motor Torn (två): 14 kg
Tonarmstorn: 14 kg
Hastigheter: 33, 45 rpm
Mått: 450 x 400 x 300mm
Strömförsörjning: 110 V - 240 V, 50/60 Hz


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/28 :  20:52:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag var med när Roger och Charles ställde in Kuzman, det var så busenkelt gjort att till och med jag hade klarat det !

Bänken är en prototyp som med lite tur kommer i produktion om 6 månader. Den kommer i lite olika utföranden så det kommer nog att täcka dom flestas behov.

Förlänger man hyllorna med 1 meter så kan man ställa närmare 500 kg på den utan att den brister ! Som den står nu väger den "bara" 70 kg och är gjord av Alu kvalisort som ligger snäppet under flygplanskvalité.
Jag kommer att fiska duktigt om den här bänken för den är högintressant

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/28 :  21:22:36  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Klockan i bilden ovanför visar VTA, som enkelt ställs "on-the-fly" med en mikrometerskruv som sitter på sidan av tonarmstornet:




VTA kan justeras inom ett område av 12mm, med en noggrannhet på 0.01mm. Det finns också 3 förinställningar; normal, tunn (120g) och tjock (180g) vinyl.



Drivverket i mässing ger ett otroligt massivt intryck. I grundutförandet har det två motorer som sitter i separata torn.





Här är motorstyrningen, och till vänster (bakom ett kort skärpedjup) det lilla riaat Benz Lukaschek PP1:





It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2007/10/28 21:50:27
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/10/28 :  21:47:39  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Fina bilder som vanligt Calle. Läckert att se för en f.d. "Kuzmanian" som mig. Jag var inne och lyssnade en stund på svarven och PUn KC4 som satt på Stogi Reference-armen. Väldigt lik ZYX. Inte utan att man saknar att få fingra på en Stogi Reference-arm inför varje skivbyte.

Bland de absolut trevligaste rummen. Inget "påklistrat" säljsnack utan personligt med fokus på musiken och den personliga upplevelsen. Jag uppskattade detta mycket.

/stefan
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/10/28 :  21:50:26  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Halvmaffig svarv

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/10/28 :  21:55:43  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
De utställare som spelade vinyl, det var inte många, de hade verkligen lyckats på mässan.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/28 :  22:22:12  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Instämmer PG!


Här är några bilder till av Stabi XL.











Det har varit en intensiv dag. Återkommer i morgon om tonarm, pickup med mera


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/28 :  22:29:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jösses vilken pjäs!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/10/28 :  22:34:16  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Jösses vilken pjäs!


Ja man ville gärna gå fram och pilla på grejorna, bara för att se hur det hängde i hop , men jag stillade mig . Som Kristina i Utvandrarna sa en gång i tiden.................

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/28 :  22:41:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Man skulle kunna tro att Calle gillar vinyl, är det verkligen så ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/10/28 :  22:53:28  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Calle, funkade du som nån vib-ätare när du var placerad på bänken, eller är det bara ett fototrixande?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/28 :  23:36:52  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply


Det är inte jag. Jag är ju inte gift vet du väl.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2007/10/28 :  23:47:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag tittade lite på Kuzman när jag var in i rummet men direkt imponerad blev jag inte dels för jag inte gillar det groteska utseendet, men bänken var intressant.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/29 :  06:18:46  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Otroligt läcker spelare! Ser dock lite obekväm ut med handhavandet

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/10/29 :  07:49:00  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag saknar det lilla "handtaget" på tonarmshuvudet. Blir till att lyfta direkt i tonarmen eller?


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/10/29 :  08:44:12  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Den bänken ser riktigt intressant ut.
Kuzman lät riktigt bra också.
Handtaget stämmer, det skulle jag också vilja se ett.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/10/29 :  09:20:06  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Små hantag, snarare "fingertag" är bara för fegisar.
Skämt åsidå, jag saknade detta på min stogiS-arm, det vill säga i början, för när man senare vant sig vid mera handfasta tag känns det lite fånigt att dutta med fingret på andras spelare.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/10/29 :  09:28:35  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Föresten, superbra bilder på en brutalvacker skapelse. Jag säger brutalvacker för den är inte vacker i ordets traditionella mening snarare vacker i sin brutala framtoning, men med finess och mjukhet, vilket en del andra brutala skivspelardesigner saknar. Den för onekligen tankarna till teleskop och navigeringsutrustning mod.Ä klar örlogskänsla på något sätt.
Demades den där Ebony clampen mot mässingsdito någon gång?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2007/10/29 :  12:42:19  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message  Reply
Puppan ser ut som en ZYX Airy3 fast det står Kuzma på den.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/29 :  18:42:52  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Vanligtvis demas Stabi XL med Airline tangentialarm. På Malmömässan hade man monterat den nya Stogi Reference 313, som i princip är en 12"-version av Stogi Reference. Med princip menar jag att den är inte 12", utan 313mm

Franc Kuzma har efter en del påtryckningar från marknaden, och med viss skepsism tagit fram denna armversion. Enligt utsago är han själv förvånad över det goda resultatet - han hade inte väntat sig någon direkt förbättring.

En fördel är att denna även går att montera på Stabi Referenceverket utan modifiering av armbasen.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/29 :  18:49:34  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Jag tror att det finns ett fingerrest att montera på pickup-skalet, men fler och fler tillverkare tar bort eller minimerar det. Många har fått för sig att det fungerar som en antenn. Själv tycker jag det är praktiskt att ha fingerklykan, speciellt om man är flera i familjen som spelar skivor (läs slarviga sambos).

Det var ebenholz-vikten på hela tiden jag var där. Den är tydligen inte så lätt att skaffa. Materialimporten är försenad. Den tillverkas av instrumentträ och importeras från Afrika.



It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2007/10/29 19:20:32
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/10/29 :  19:43:43  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Puppan ser ut som en ZYX Airy3 fast det står Kuzma på den
Det stämmer. Puppan är en Kuzma KC4, nuvarande toppmodellen i en serie med 4 modeller. Det är ZYX som tillverkar dem och troligtvis är detta exakt samma pickup som ZYX R1000 Airy3S.

Här ser vi den in action:







Specifikationer:
Typ: MC
Utnivå: 0.24mV
Frekvensomfång: 10-100000Hz
VTF: rek 2.0g (1.7-2.5g)
Komplians: 15

Nålen är en 3x60 mikrons Microridge-slipad diamant. Vikten vet jag inte, men det kan säkert nå'n annan svara på.

Brickan som monterats mellan puppan och skalet är säkert för att öka vikten. Vad jag minns är det en lätt rackare (3-4g ???) och Stogi Ref 313 mår bättre av en något högre vikt.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2007/10/29 19:47:27
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/10/29 :  20:08:06  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Ser riktigt fin ut, nästan i klass med en gammal Thorens Reference.

Bernt:
quote:
Jösses vilken pjäs!


Skulle vara skoj och köra dom emot varandra och se vad tidens tand gjort.

MVH
Lech


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/10/29 :  20:22:54  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Lite data :

Thorens Reference MK I

First introduced in 1979

An experiment. Build the best sounding turntable regardless of cost. Put to use all of the knowledge gained in years of research and development. The result was The Thorens Reference.

Features:

THORENS belt drive

three phase motor with clutch pulley
electronic motor regulation
three speeds: 33 -1/3, 45 and 78 rpm
pitch control ± 6%
illuminated stroboscope at the outer turntable rim
heavy basic chassis and heavy floating chassis, both aluminum castings. The specially calculated chambers in the floating chassis are filled with grained iron for optimum damping
vibration and shock-proof 4-point suspension with gold-plated housings. Each suspension point is individually adjustable
bubble level
the resonance of the floating chassis can be adjusted (1-5 Hz) for exact matching with the tone arm and cartridge combination
specially damped turntable platter of 6.6 kg weight and 30.3 cm diameter
new and expensive main bearing construction for the world's best rumble figure. The high precision ground steel shaft rotates in oil bathed hard material bearings
record stabilizer, gold-plated
3-tone arm platforms of various sizes
2 electric motor lifts (optional)
gold-plated control boards, mounted on the main chassis
large dust cover
Wow and flutter according to DIN 45507: < 0.02% rumble un-weighted, measured with Rumpelmesskoppler* according to DIN A, better than 82 dB
weight: approx. 90 kgs
dimensions: 620x360x510 mm

Every REFERENCE turntable was individually manufactured by hand. This made it possible to comply with customer special requests regarding color, tone arms and motor lifts.

Officially, 100 units were built and sold.

BR
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000