HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Någon här som har koll på ljudkort?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/10/20 :  18:40:14  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Det finns ju lite olika studio forum osv där ute.. Men jag vet ju att det finns en och annan hifiintresserad här :).

Jag är iallafall ute efter ett Firewire ljudkort till min mac. Jag behöver inte ha massa in och utgångar på det, det som är viktigt för mig är att den funkar bra som DAC och eventuellt även en riktigt bra hörlursförstärkare. Jag använder idag en Harmony design ear90 så det är inte ett måste med hörlursutgång.

Jag har sett detta:

http://www.apogeedigital.com/products/duet.php

Det verkar helt klart intressant. Frågan är vad man får för pengarna.

Kom gärna med lite förslag, pris runt 1-5000:- känns lagom. Det ska driva ett par Sennheiser HD-650.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2007/10/20 18:44:04

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2007/10/30 :  22:12:26  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Stalltips kompis!

Logga in på tidningen Studios Forum och släng ut Din fråga.
Garanterar ett uttömmande och grundligt svar.

Vänligen
Gubben i Kalmar

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2007/10/30 22:13:16
Go to Top of Page

koffe
Member

94 Posts

Posted - 2007/12/12 :  00:58:57  Show Profile  Visit koffe's Homepage Send koffe a Private Message  Reply
För det första: Apogee Duet:en är grymt sexig. Låter den lika bra som den ser ut?

Jag kan inte säga att jag har en superöverblick över hela ljudkortsmarkanden men jag har precis gjort samma "rek" som du gör. Duet:en var en av dem jag dreglade över när jag kollade på "kandidater" på internet. För mej var USB en fördel. Det hade iofs inte varit hela världen om jag hade varit tvungen att sätta i ett firewire kort - men usb gjorde det hela mycket enklare. Desto viktigare var ASIO för att få en säkerställd och bit-perfekt överföring till ljudkortet. Efter som jag kör PC var detta ett problem.

En av de butiker som säljer Apogee - Duet är 4Sound i Stockholm. När jag gick in där för att titta så slutade det med ett E-MU 0202 USB.

Jag har skrivit mer om E-MU 0202 (och detta) på WTFHiFi.

Min blogg-kollega, TCM har gjort en liknande "resa" och istället hamnat i en Meier-Audio - Corda Move. TCM har skrivt om hur han tänkt här och här.

Hoppas att våra våndor kan vara till någon hjälp... Och lyckat till! Berätta gärna vad du kom fram till!

WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/12/16 :  03:00:07  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Jag har kollat lite på Duet'en och tycker den verkar helskön (ännu snyggare i verkligheten än på bild).
Kan inte tänka mig att Apogee sätter sina logga på vad som helst.
Ska efter julhelgerna låna hem ett ex och testa och jämföra med mitt M-Audio firewire 410

Om du inte ska använda kortet till inspelning kanske det finns bättre lösningar? En separat DAC kanske?
Go to Top of Page

koffe
Member

94 Posts

Posted - 2007/12/16 :  23:41:59  Show Profile  Visit koffe's Homepage Send koffe a Private Message  Reply
Sweet!
När det gäller elektronik tror jag mycket på stordriftsfördelar. Man får nog mycket välljud per hifi-krona när man köper ljudkort. Sen kan det finnas undantag och entusiastprodukter som ger mycket... men generellt tror jag att det är sant. Och prova 0202 och 0404 när du ändå håller på :-)

WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000