HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Lur liknande Beyer DT770
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabrioth
Starting Member

30 Posts

Posted - 2007/04/20 :  14:15:37  Show Profile Send Gabrioth a Private Message  Reply
Tja

jag skulle vilja ha lite konstruktiv input i mitt sökande efter nya hifi-lurar.

Använder i dagsläget en MF X-Can V3 att driva mina Beyer DT770 och har så gjort i ett drygt år.

Efter inspelningsperioden är jag grymt nöjd med lurarnas ljudkaraktär och skulle egentligen inte vilja byta bort dem för allt smör i småland. De har dock en punkt de totalfaller på, komfort... Bygeln har alltid gett mit ont i huvudet efter en stunds lyssning och muffarna har efter ett års användning blivit lite "grundare" och går därför emot örat och orsakar obehag...

Jag har testat Sennheisers HD650 och blivit helt kär i deras komfort, bekvämare bygel får man leta efter och trots flitig användning har min kompis muffar inte minskat i "djup".
Dock gillar jag inte alls ljudkaraktären i dessa som därför inte är ett alternativ.

Ett vidare klagomål på Beyer, är att de verkar tillverka produkter med lätt undermålig hållbarhet trots underbart bra pris/prestanda-ratio. Har tre exempel på lurar där man efter ca ett års användande varit tvungen att byta element pga att de knastrade (så även på nuvarande DT770).
Detta är inte roligt i DT770's fall eftersom jag inte riktigt pallade att lyssna på dem några längre stunder innan jag spelade in dem pga vass diskant...

Har ni några förslag till mig? Vilket märke/modell borde jag titta på? Är min kvelitetsupplevelse av BD helt obefogad och tillfällig (säg gärna ja, eftersom jag gillar dem...)

Dilegua, notte!
Tramontate, stelle!
Tramontate, stelle!
All'alba vincerò!
Vincerò!
Vincerò!

Edited by - Gabrioth on 2007/04/20 14:28:35

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/04/20 :  16:03:13  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
vi har liknande åsikter. jag tycker också HD6xx är något skönare, men gillar ljudet i Beyer lurar bättre.

skulle du inte kunna modda dom på nåt sätt? nån extra mjuk kudde runt huvudbandet?

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2007/04/24 :  19:16:27  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
quote:
Ett vidare klagomål på Beyer, är att de verkar tillverka produkter med lätt undermålig hållbarhet

Jag köpte ett par DT770 i vintras jag tycker verkar väldigt solida i sin bygg kvalite.Men det spelar ju igen roll om själva elementet går sönder

Fick du nya lurar eller bytte de element?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Gabrioth
Starting Member

30 Posts

Posted - 2007/04/25 :  08:31:39  Show Profile Send Gabrioth a Private Message  Reply
hehe, jag har inte fixat det ännu. Troligast blir ju att de byter element. Jag jobbar långt från stan och har mycket sällan möjlighet att komma in till stan inom ljudmakarns öppettider. :(

Dilegua, notte!
Tramontate, stelle!
Tramontate, stelle!
All'alba vincerò!
Vincerò!
Vincerò!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/04/25 :  08:43:23  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag har ett par DT-931.
Gillar också ljudet i dem bättre än HD650
De tyvärr rätt plastiga men riktigt sköna att ha på sig.
Några kvaliteproblem har jag inte haft utan de har fungerat klanderfritt i några år nu..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2007/12/15 :  15:29:19  Show Profile Send widen76 a Private Message  Reply
Jag köpte ett par DT770 "Manufaktur", beställda och konfigurerade direkt på Beyerdynamics hemsida, 5.500 kr...
Jag valde äkta skinn för huvudbandet (bygeln) och tycker passformen och komforten även under långa lyssningar är outstanding. Men det är mitt huvud det
Kanske något mellanlägg kan fungera, såsom en handuk, skumgummi eller något i den stilen.
För övrigt går det att beställa "muffar" på Beyers hemsida, jag tog med ett par extra i min beställning så man är beredd när de börjar bli grunda.
Ljudet är okej, men det är mycket hissig diskant och ett dämpat mellanregister kombinerat med maffig bas som gör att det låter instängt och lite vacuumkänsla över det hela. Kör genom en NAD 350 med diskanten helt nerskruvad, så jag kanske ska testa med en riktig hörlursförstärkare istället...

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000