HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Tips på media enhet ?!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/10/17 :  05:10:32  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Halloj! Jag är på jakt efter en enhet som jag kan köra nätverk mellan dator och min vartdagsrum för att komma åt alla mina mp3or!

Kraven jag har är

Att man inte måste ha tv'n på för att kunna navigera och välja låtar utan kunna detta ändå med fjärr eller på enheten direkt.

Coaxial ut med DAC inbyggt i enheten (ingen lågbudget DAC)

Vill komma åt mitt nätverk utan att behöva slå på tv'n varje gång man ska lyssna på musik helt enkelt. Vad finns det? Jag har ingen koll alls och vet knapp vad jag ska söka på för allt är nästan baserat på att man ska ha en tv påslagen när man använder det.

Tacksam för tips! PS. Prisbilden är inte jätteviktigt utan mer att det är bra grejer.

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/10/17 :  06:43:03  Show Profile  Reply
http://slimdevices.com/pi_transporter.html

Bättre blir det inte, detta är den ultimata produkten.
Själv kör jag med lillebror Squeezebox och har inga som helst planer på att byta.

Dock förstår jag inte detta riktigt "(ingen lågbudget DAC)". Rimmar illa om du ändå tänkt köra mest mp3, då tycker jag det duger gott med en Squeezebox.

En transporter förtjänar minst FLAC, ännu hellre högupplöst 24/96 material.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2007/10/17 06:45:11
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/10/17 :  15:46:05  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Tjena Martin! Tackar för tips, jag hittade den sidan igår när jag googlade lite. Verkar ruskigt intressant faktiskt.

När jag säger bra DAC menar jag alltså inte en spelare för 500 kr som låter blajja utan nåt som (även om det är mp3) att låta lite bättre.

Idag sitter jag med en Xbox som är helt fantastisk men DAC'en som sitter på kabeln är fantastiskt kass. Det jobbiga är också att man måste slå på tv'n för att kunna navigera. Därav står jag mellan att köpa en vanlig DAC eller en egen enhet just för mp3/wav osv ...

Är den mindre varianten av Squeezebox lätt att navigera mellan låtar och skivor?! Säg att du har 2000 album i en mapp, blir det bara rörigt eller har den lite bra finesser så man lätt kommer åt det? Är DAC'en som sitter i "hyffsad", matchar den en halvbra CD ungefär i kvalite? Även om man skicka in nåt dåligt (mp3) så blir det ju iaf inte sämre av att ha en bra DAC. =)

Såg även på HiFi Klubben att Pinnacle har en modell som heter soundbridge (verkar vara lågbudget) och sen en annan modell som heter SONOS ZP80 ZonePlayer .... Nån som provat? Står sig squeezeboxen bättre mot dessa?

Tack igen!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/17 :  15:55:33  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Soundbridge är lågbudget, you get what you pay for.
Sonos är ball, men ett annorlunda koncept iförhållande till SB3.

SB3 har funnits ett tag men håller fortfarande och är värd sina pengar. Riktigt bra ljud också.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/10/17 :  16:26:37  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Du säger lågbudget men har riktigt bra ljud! Menar du att den krossar men är billig eller att den är relativt kass =)

Jag håller med om att man får vad man betalar för men jag är lite rädd för att köpa nåt och sen få hem det och omvandlingen (analog ut) på enheten låter riktigt kasst..... Dom flesta kör väl med DAC i sin stärkare men jag sitter på tung hifi från 90 tal utan DAC därav min oro!

Ljudmässigt hur är Sonos kontrat SB3 ?
Hörde att Arcam är på gång med en JCM musikcenter som hamnar på runt 40 000 kr .. intressant men lite smådyrt =)
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/17 :  16:42:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Soundbrigde är en sak ---> www.rokulabs.com

SB3 = Squeezebox är en annan. ---> www.slimdevices.com

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/10/17 :  16:44:50  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message  Reply
Sorry, blandade ihop nu! Du pratade om 3 prylar jag fick det till 2 =) Då är jag med! Har kollat närmare och det går bli en SB3, blir jag inte nöjd med den går jag upp till en Arcam eller Transporter men då blir det ju lite mer flis också =)
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2007/10/28 :  10:14:36  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
sökningen på SB3 är mycket enkel med "Lazy Search" plugin installerat.
Om du vill söka efter Diana Krall t.ex. trycker du:
"search", "pil vänster" för artist, "342" för DIA (GHI är på knapp 4 men det behövs bara 1 tryck för varje bokstav).
Då får du en lista med alla artister som stämmer med sökningen och du bläddrar bara ner till du hittar rätt.

Standardinställningen för sökning på artist är 3 tecken och låt 4 tecken men du kan välja antal själv.

När jag testar på min blir det alltså 6 knapptryckningar för att hitta Diana Krall då hon ligger som nummer 2 i min lista.

Det går lika bra att söka på efternamnet (KRA ger 8 knapptryckningar för mig då jag har ett par fler träffar före).

Vad gäller ljudkvaliten så spöar SB3 båda mina, gamla, men moddade (nya klockor samt nya OP i den ena) CD-spelare i 5000:- klassen.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2007/10/28 :  11:49:44  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
"Vad gäller ljudkvaliten så spöar SB3 båda mina, gamla, men moddade (nya klockor samt nya OP i den ena) CD-spelare i 5000:- klassen."

Hej
Kör du med en extern DAC då eller?
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2007/10/31 :  13:49:34  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
Nej, den inbyggda.

CDspelarna är från förra millenniet men som sagt moddade och den ena (NAD) stod sig bra mot en Rega Planet vid jämförelse (jag behöll NADen i.st.f att köpa en ny).
Den andra (TEAC) stoppade jag sen in i.st.f NADen och den är inte sämre än NADen i alla fall.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000