HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ingen som varit i Umeå?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/10/14 :  18:09:04  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Skulle vara kul med lite bilder och snack från mässan i Umeå, ingen som sitter inne med lite info?

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/10/14 :  18:10:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det kommer väl nått får vi hoppas Icedearth verkar vara den som har kamera i högsta hugg där uppe

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/10/14 :  18:23:14  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Men jag äe ju otålig, vill se NU

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/14 :  19:31:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det blev i det närmaste en heldag i lördags men det blev inte mycket bilder tagna

Bara översiktsbilder egentligen så jag avvaktar, det kommer nog bilder snart nog!




Sammanfattningsvis så var det som det brukar vara på mässa, något rum som spelar på tok för högt, icke fördelaktig akustik vilket gör att dessa massa-hundratusen-anläggningar inte kan visa vad de gör för.

Audio Nord har som vanligt den mest förberedda och strukterade demo.

Dock är det lilla Dynaudiorummet (ovan) som hade bästa akustiken och matchning mellan högtalare och rum -- här spelade det trevligt när inte volymen blev för hög.

Mycket läckra skapelser på plats

Mest ljud? I stora Dynaudiorummet med Evidence Temptation där man försökte spela av en brallorna med ljudtryck -- aldrig någon justering av volymen mellan skivor här inte.

Eloge till Björn/Audio Nord som hade fingertoppskänslan att justera volym till skiva/låt/förutsättningar och spela med bra volym och då blev man också längst sittande där

Förrsten, jag lyssnade inte länge i Densen-rummet men där lät det också välbalanserat. Någon som har en bra förklaring till varför snittåldern på lyssnare alltid var högst i det här rummet?

Ser fram emot fler mässor i regi av Janne på Skönt Ljud.

Edit: En bild till utan Snoops kalufs

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/10/14 20:51:37
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/14 :  19:33:23  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Förresten, såg att du hade dina koner där Audionet Fingrade vid flera tillfällen på dem med kulan -- såg väldigt trevliga ut!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/10/14 :  19:45:04  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Tack för att du stillar min nyfikenhet EuphoniC.

Vilken elektronik kördes till Dynaudio?

Var där någon bra vinyldemo?

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/14 :  20:06:43  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det fanns bara två vinylspelare på mässan, dels VPI Scout som spelade på anläggningen på bilen och elektronik från YBA.

Den andra var en riktig läckerbit men stod bara på display: Oracle Delphi Mk V -- verkligen synd att den inte var klar för att demas.

Det spelades dock utimellan på VPI Lät riktigt bra!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2007/10/14 :  20:07:12  Show Profile Send J. Consul a Private Message
Jag var där.
Bäst tycker jag Klipsch La Scala eller Sonus Faber Eclipsa var. Sämst var Dynaudio, lät inte bra nånstans.

Andra gobitar var Verity Audio (som vanligt) och rummet med Densen. Kommer inte ihåg vad Densen-rummet-högtalarna heter men de lät mycket bra för att kosta under 10000kr, helt klart i klass med övriga rum.

/Jimmy
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/14 :  20:16:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Densen spelade på Patos

Jag hade förväntat mig att Elipsa (inte Eclipsa) skulle låta markant bättre än Cremona M men jag tycker nästan att det var ombytta roller. Nu spelade ju Cremona med Prima Luna ProLogue Two och Elipsa med AR men ändå -- ljudmässigt dock väldigt lika IMO.

Minst tid blev det i just rummet med Klipsh-hornen och JJ, där fanns inget som engagerade mig tyvärr

Ang Verity Audio så där finns mycket potential! Synd på det stora rummet där lilla Rienzi inte klarade att fylla upp. Oj oj va snygg Oracle CDn är

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/10/14 20:17:36
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/14 :  20:21:10  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Som vanligt är det lätt att bli besviken på mässa där anläggningar som kostar massor inte presterar ljud som man ens skulle ställa i något av grabbarnas rum, men samtidigt är det ju inte anläggningarnas fel Med 100% säkerhet låter samtliga anläggningar magiskt på sitt vis under rätt förutsättningar.

Temptationhögtalarna hade bra klipp!

Mest "vill ha hemma hos mig"-faktor blev dock för mig Dynaudio Confidence C2.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2007/10/14 :  20:27:48  Show Profile Send Krellman a Private Message
euphonic, du kanske skulle flytta våra inlägg hit?
Sen hade nån skrivit nånstans,att han ville bidra med bilder.

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/14 :  20:30:04  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tror jag inte att jag kan Kör en cut'n paste!

Funkar väl bra att smeta in bilder här va? Om man inte har tillräckligt för att rubricera det ett bildreportage.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2007/10/14 :  20:34:36  Show Profile Send Krellman a Private Message
Kan bli många bilder om många bidrar, det behöver ju inte bara vara från oss, det är samma mässa.

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/10/14 :  20:35:30  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Vad demade herr Wiman i Audionords rum tro
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/14 :  20:39:38  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message


Här kördes Elipsa med AR och som sagt var nya Cremona M med PrimaLuna. Båda tillsammans med AR Reference CD7. Vilket AR försteget/slutsteget var vette fåglarna

Det var ett frenetiskt putsande av skivornas övre sida med ECO3, "snake oil" eller "holy water", välj själv. Björn var fast övertygad om dess positiva effekt inte bara i jakten på att ta bort statisk elektricitet från skivor utan också CD-slädar, högtalarkablar och inte minst nätkablar

Som sagt var, hos Audio Nord får man alltid bra demos

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/10/14 20:42:40
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2007/10/14 :  20:42:52  Show Profile Send Krellman a Private Message
Sonus Faber elipsa med AR som jag aldrig hörde(lät inte bra enligt en del), Prima Luna (prolouge 2?) med nya "cremona jr", kommer inte ihåg vad det hette, nån annan kanske gör men de kostade 75-80k nånting o det lät väldigt trevligt.
Bästa demon man satt länge där o bara njöt.

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2007/10/14 :  20:44:07  Show Profile Send Krellman a Private Message
Ja, herremin vad han putsade!

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/14 :  20:44:16  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag hann först

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/10/14 :  20:50:08  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Har jag förstört "spänning" runt ett rum i ett eventuellt kommande bildreportage från mässan så kan jag lika gärna förstöra ett till



Kharma med Audio Aero Prestige SE CD, Belles 28A preamp och 150A Reference förstärkare. Lite Stillpoint prylar, racket inte minst och 20kkr/meter Stereovox snören.

Bara jag som har uppfattningen att högtalaruppställningen var felaktig, för brett och för lite toe in och ett ljud med röster som sprack upp och tappade fokusen? Ihåligt.

Har lyssnat på dessa Kharma tidigare och har goda erfaranheter av dem Dock då med en betydligt mycket mer intim uppställning.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/10/14 20:52:40
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2007/10/14 :  20:58:06  Show Profile Send Krellman a Private Message
Ja, du vet ju vad jag tycker euphonic, mässans bästa ljud.

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page

Krellman
Member

170 Posts

Posted - 2007/10/14 :  21:03:40  Show Profile Send Krellman a Private Message
Tydligen känsliga i uppställning o vart man sitter, metal o swen satt bakanför o bredvid mej o tyckte att det lät ok men inte så där magiskt som jag tyckte, iof tyckte jag inte om dom första gången jag lyssnade men då satt jag längre bak på sidan.
Mässans stora behållning för mej.

Ibland är tur bättre än förstånd-sa mannen som kastade en sten efter hunden och träffade svärmor
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/10/15 :  00:41:46  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Fick ihop några bilder . Fick tyvärr slänga en massa bilder som inte blev nåt bra.


























Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2007/10/15 :  09:39:37  Show Profile Send -AG- a Private Message
I mina öron var de bägge dynaudiorummen mässans stora behållning. Speciellt C2:orna som spelade fantastiskt ihop med YBA elektroniken, eller om det var vice-versa ;) Dessutom var det kul med en pratstund med utvecklingsfolket på dynaudio. Eftersom att jag själv är fysiker och pysslar med beräkningar och simuleringar gav det en ytterligare dimension till mässan.

I överlag tyckte jag att det lät bra på de flesta håll. Sonus Faber riktigt fint med viss musik, funkade inte riktigt lika bra med tok-mangel-musik. De kanske passar bättre med mera kräm? Jag är en stor fan af Sonus faber, men jag tror de behöver mer muskler. Klipsch funkade inte riktigt, om det var rummet eller nåt annat låter jag vara osagt. Däremot var det intressant bara att få lyssna på Klipsch'arna, det är ju lite magi och histora i dem. Med viss musik lät det dock riktigt bra.

Tummen upp till Janne som fixade det hela. Mycket uppskattat.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/10/15 :  10:32:17  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Vilket ARC steg var det som drev SF Svårt att se om det är en REF110 eller den nya hybriden HD220.

Oracle spelaren är lika vacker som jag kommer ihåg den från 80-talet

Edited by - Sceptic on 2007/10/15 10:34:20
Go to Top of Page

Bimota
Starting Member

41 Posts

Posted - 2007/10/15 :  14:11:38  Show Profile  Visit Bimota's Homepage Send Bimota a Private Message
Det är ett REF-110. För er som saknade vinyl på mässan - kom till Malmö nu näst-nästa helg. Då blir det sprak och puff så det står härliga till. Vi ska köra tung vinyl!!!

Släpp ned axlarna, stäng av hjärnan, och åk med på färden...

*** Stylus ***

Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2007/10/15 :  14:28:31  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Tack Ludwig säger en mer än lovligt grundlig figur .
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000