Author |
Topic |
|
Gösta
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2007/10/10 : 19:09:34
|
Hallå!
Jag har precis fått mitt gamla verk (Braun PS-1000 ordentligt inställt och jag blev nöjd, men inte lyrisk. Spelaren har fortfarande lite svårt med högt utstyrda partier och i innerspår.
Det sitter en M75-pick-up med ny M91E-nål på nu och radiohandlarens gissning var att jag helt enkelt borde skaffa en modern pick-up för att slippa dist i "s"-ljud m.m. Han föreslog Goldring 2300 för 2000:-.
Jag undrar om det är någon som har en Goldring 2300 och i såfall om den spårar bra?
Tonarmen är i stål, är det för tungt för pick-upen?
Tacksam för tips, Gösta. |
|
kansas
Member
260 Posts |
Posted - 2007/10/10 : 21:24:23
|
Hejsan!
Jag har en Goldring 1022GX med Gyger I slipning. Den tycker jag låter extremt neutralt och moget. Sen är spårningen även väldigt bra på den. Innerspår klarar den galant, men problemet FINNS givetvis men inte något som utmärker sig speciellt som billiga pickuper gör. Goldring överlag verkar vara mycket bra pickuper... Ett tips nu när dollarn är låg är att handla pickup på t.ex Ebay. Där finns mycket kul att köpa :) |
|
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2007/10/10 : 23:17:55
|
Det kan ta något tiotal timmar innan nålupphängningen mjukat upp sig. Min erfarenhet av M75 (på en ERA 444) är att den är fullständigt med på noterna i innerspår och utstyrda partier. Kanske inte den allra mest romantiska eller engagerande upplevelsen, men 100% "korrekt" (i cd-meningen) om skivan inte är trasig. |
|
|
Gösta
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2007/10/11 : 19:30:40
|
Hmmm... Nu blev det mycket svårare. Jag har nog spelat i alla fall 15 timmar med den nya nålen. Kanske beror oljudet på något annat? Jag kan kanske få provlyssna Goldringen kontra M75an i affären om jag har tur.
Tack för tipsen! |
|
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2007/10/11 : 21:14:07
|
Kom ihåg att man måste matcha vikt och styvhet hos pickupen (komplians) med vikten hos armen.
Det är en invecklad historia som jag inte riktigt bottnar i, om din radiohandlare inte är genuint kunnig på området och har tillgång till data för din skivspelare, är det kanske lättast att leta på nätet efter vad andra som har samma apparat använder. |
|
|
Gösta
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2007/10/11 : 21:42:27
|
Är det något i stil med att om armen är tung bör man ha ett lättrörligt nålrörsfäste?
Eftersom den kära pjäsen bara tillverkades i 1000 ex och det för 42 år sedan, har jag haft svårt att hitta några andra ägare. Det enda jag vet är att Meindestauflagekraft = 0,4p. Vad det nu betyder...
Borde inte i så fall relationen även fungera åt andra hållet? Om en spelare - som skulle funka bra med en M75a (eller M91a eftersom jag har en sådan nål) - spelar väl med en annan pick-up, betyder kanske det att även min grammofon spelar väl med denna andra pick-up? |
|
|
Gösta
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2007/10/11 : 22:01:49
|
Jag hittade detta hos Shure, angående piratnålar för M75e: "For example, the compliance varied from a low of 0.9 to a high of 11.5. requiring 9.0 grams to track a record with a low compliance stylus, and 2 grams with a high compliance stylus. Th.e high compljance stylus retracted a t 4 grams needle force, allowing the cartridge case to drag on the record surface, thereby becoming inoperative. Re- sponse a t high frequency (relative to the l k c level) ranged,from a 5.5db peak to a drop of 7.5db." Originalnålar vill ha 0,75 till 1,5 p.
|
|
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2007/10/12 : 10:13:01
|
Jag tror man kan resonera så. Men är du säker på att M75 är ursprungspickupen? En annan komplicerande faktor är att M75 fanns (finns) i många olika varianter (E, ED, D etc) med olika egenskaper...
Vid det här laget borde någon gammal räv ha hoppat in i tråden och rett ut begreppen, men vi har ju tyvärr tappat en handfull av våra kunnigaste medlemmar.
En variant är att maila Josef Svalander (www.svalander.se), han kan allt om allt och har säkert något i lager att rekomendera. |
|
|
Gösta
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2007/10/12 : 18:02:13
|
Nja, i bruksanvisningen står det M55 men det sitter en M75e type II på den och eftersom pick-upen kom ett år efter spelaren kanske den inte blev såld förrän M75an kommit och att man då satte på den istället. Jag har mailat Svalander men han gav så vaga svar (och har säkert rätt i att det kan bero på allt möljigt). Men jag vill hoppas att det finns en snabb universallösning för alla mina bekymmer. |
|
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2007/10/13 : 00:22:49
|
=) Det ska säkert lösa sig till det bättre, och resan är en viktig del av målet. Etc, etc. Glöm inte berätta på forumet hur det går när du väl provar något! |
|
|
Gösta
Starting Member
16 Posts |
Posted - 2007/10/20 : 18:49:09
|
Hallå igen!
Nu har den kära apparaten åter tagit sin rätta plats och samma dag fick jag 10 nya skivor på Posten. Jisses vad mycket diskant! Goldringen ger verkligen mycket diskant - om det är bra eller dåligt är jag inte riktigt säker på än...
Alla mina skivor låter inte riktigt så bra som jag ville, men alla skivor låter i alla fall väldigt mycket bättre. Skarpa "S" hör jag nu mest längst in på skivorna och ljudet är mycket mindre framträdande. Att det inte är helt borta stör mig lite, jag håller på och lyssnar på hur det blir med (förmodat) för högt nåltryck. Jag tror att det låter bättre, skillnaden är olika på olika skivor. Priset kanske är mindre rapphet i diskanten överlag så det verkar bli en svår balansgång. Akustiken kanske också spelar roll, rummet är avlångt med snedtak och har betonggolv under en plastmatta. Man blir väl aldrig riktigt nöjd, tyvärr.
Eller så får jag kanske acceptera att begagnade skivor inte är ospelade. |
|
|
|
Topic |
|