HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Ipod utan itunes??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/10/07 :  20:40:10  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kan man slippa itunes?? är nämligen gravt allergisk mot detta program.

Finns det något alternativ så att man mer eller mindre kan använda ipoden som extern disk, åtminstone liknande användnings sätt. Alltså drag and drop när man vill flytta låtar mm..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2007/10/07 :  21:00:58  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
beror på modell, men man kan flasha och köra linux om jag inte missminner mig.
kolla in www.99.se och ipod forumet.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/10/07 :  22:13:49  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Har ingen ipod än.
Men jag kan koppla in en sådan till min bilstereo så jag funderar på att skaffa en. Men vill inte bli drabbad av itunes.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/10/08 :  00:16:47  Show Profile  Reply
Usch det är så trist att man inte kan köra vanlig drag n drop som andra maskiner... kanske går med massa hack och skit, men vem orkar det.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/10/08 :  07:48:27  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Verkar allt för jobbigt att lösa detta.
Så det får nog bli att jag kopplar in en "vanlig" mp3-spelare...

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/10/08 :  08:17:13  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Här finns länkar till lite alternativ mjukvara.
Har dock inte provat något själv, men ska prova Anapod Explorer i helgen. Kostar dock 25-30 dollar för fullversion.

http://www.poddox.com/
http://www.redchairsoftware.com/anapod/ctable.php
http://www.simplehelp.net/2007/07/08/10-alternatives-to-itunes-for-managing-your-ipod/

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/10/08 :  09:32:28  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Du får återkomma med rapport när du har testat

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Toko
Starting Member

34 Posts

Posted - 2007/10/11 :  14:17:03  Show Profile Send Toko a Private Message  Reply
Den äldre modellen av Foobar2000 har ett instick som stödjer iPod. Hur filöverföringen funkar med detta program vet jag inte.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/10/11 :  15:05:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Varför vill ni inte använda iTunes?
Är ni ute efter att spela andra filformat?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/11 :  15:05:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Att jag inte läste detta innan jag köpte en POD tíll frun, eftersom jag tvingas administrera innehållet. Får stark MS-känsla över iTunes, måste regga kreditkort för att kunna ladda omslag...hmmmm

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/10/11 :  15:28:36  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jo jag har musik i div olika format. Framförallt mp3, ogg, flac o ape.

Än så länge har jag inte stött på något program som tar över datorn lika mycket som Itunes gör.
Även är man inte kör programmet så ligger det ju o snurrar i bakgrunden.
Kan man hantera ipoden via foobar så är det ett klart alternativ.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2007/10/11 :  15:29:35  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Så illa är det inte, jag hämtar omslag från Ginza och cdon och klistrar in.
Jag tycker programmet är smidigt, men visst är det begränsande avseende filformat.

Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/10/11 :  15:47:41  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message  Reply
Hur kombitabel är då en iPod med flac och ogg?
För jag vet att iAudio (finns på teknikmagasinet) tar flac och ogg riktigt bra, desvärre så är det ju en iPod för min del som lockar mer än en iAudio. Den stora frågan är ju som sagt hur en iPod klarar av andra format.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/10/11 :  16:06:06  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Nix, iPod grejar inte de formaten. Har en iAudio X5 som spelar dem utan problem.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/10/11 :  16:08:50  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message  Reply
Då blev det alltså en iAudio för min del. Skönt att ha lite musik när man sitter på buss eller tåg.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2007/10/11 :  18:30:23  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Måste då bara fråga.. nån som vet hur bra det funkar med linux på ipoden?? efterssom jag varken kör windows eller mac-os, så faller itunes fet-bort, och blir väl tvungen isåfall att hacka om ipoden till att köra linux med gissar jag?!

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/11 :  20:06:08  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
Så illa är det inte, jag hämtar omslag från Ginza och cdon och klistrar in

Hur, var?

Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2007/10/12 :  04:58:23  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message  Reply
Jag antar att han tänker på iTunes och Cover Flow / Album Artwork. Har man en bild i urklippshanteraren så går det att klistra in den på valfritt antal MP3:or och få en bild associerad med dem. På så sätt kan man få en virtuell CD-samling i sitt iTunes att bläddra mellan. Det är rätt trevligt faktiskt. Har man sedan en iPhone eller en iPod Touch kan man bläddra mellan sina skivor med dessa framsidor/omslag. Vissa omslag går att hämta automatiskt om man har konto i iTunes Store. Kostnadsfritt givetvis.

Och måste tillägga att jag också börjar komma bra överens med iTunes. Kör det både på min Macbook och på min PC och jag tycker det är oerhört smidigt och enkelt att synca med sin iPod sen. Sorterar MP3:orna fint i en gemensam mapp också. Jag orkar helt enkelt inte böka med massa filer längre. Är lite av ett strukturfreak och iTunes hjälper mig att hålla ordning.

Edited by - induce on 2007/10/12 04:59:50
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2007/10/12 :  07:52:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är riktigt. Det är bara att kopiera omslagsbilderna som finns ihop med informationen om skivorna hos CDON och Ginza eller Amazon.com och klistra in den i rutan för bilder längs ned till vänster i iTunes efter att du markerat skivan. Syns inte rutan så tryck på knappen "visa/göm bildmaterial/video". Det är faktiskt smidigt att lägga in bilder i musiken i iTunes.

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/10/12 :  08:10:06  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Lindgren: Åtminstone Ubuntu stöder iPod (plug n Play).

http://www.linuxjournal.com/article/9266

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/10/12 :  08:41:16  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
OK, får testa det, för Coverflow verkar ju grymt smidigt.

quote:
Vissa omslag går att hämta automatiskt om man har konto i iTunes Store. Kostnadsfritt givetvis.

Men för att regga konto så måste man ange kontokort eller nåt sånt, och då tycker jag "kostnadsfritt" känns som blahabla.

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/10/12 :  09:55:50  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Åter till topic

Anledning till att jag överväger ipod är att jag kan koppla samt styra den från min bilstereo.
Så funktioner som spellistor, att visa cover mm är inte intresant för min del.
Den ska bara ligga i bilen o skräpa
Laddning mm fixar bilstereon.

Enda vill göra är att kunna lätt kunna lägga till eller ta bort filer o då gärna utan itunes.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/10/12 :  10:20:56  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
kan du inte lägga över det du vill ha på skivor och gå hem till någon som har i-tunes ladda på den och köra. jag menar 160GB disk borde räcka ett tag så du ej behöver hänga där hela tiden. Alternativt ladda hem i-tunes ladda på ipoden avinstallera i-tunes under tiden du ej använder det.

?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/10/12 10:21:18
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/10/12 :  10:34:50  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jo jag har allt funderar på en sådan variant.

160Gb behöver jag inte.
Räcker gott med 4-8Gb (kanske en gamal 20Gb) o så musiken i 192Kbit Mp3.
Duger att ha i bilen

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/10/12 :  10:45:20  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Då så.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/10/12 :  16:10:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Podzilla! Det självklara valet i en allt mer begränsad värld.

http://ipodlinux.org/Main_Page
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000