HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt försteg, nya intryck!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/20 :  14:34:32  Show Profile Send OcA a Private Message
Igår landade min Sony TA-E9000ES i racket! Hann bara med en ytterst kort lyssning igår och har lyssnat ett par timmar idag, så ett första genrellt utlåtande bör vara på sin plats!

Liten kort beskrivning bara... Sonyn är en processor av hög klass som klarar DD, DTS, MPEG och ACC. Sitter mycket DSP kraft under huven och komponenterna är av mycket hög standard så vitt jag vet. Även 2 kanalsljudet ska vara väldigt bra på denna vilket inte alltid är fallet. 13 kilo försteg! Väger mer än vad min integrerade Primare A20MkII gjorde!
Byggkvaliteten är i en klass för sig, medan fjärren är riktigt värdelös... En första generations LCD touch panel som är oduglig på det mesta. Inställnignar görs med fördel på fronten via den stora displayen istället, volymen sköter man med fjärren..

Det första som slog mig var att det låter mycket, mycket renare och mer neutralt än Yamahan jag hade innan. Musiken presenteras med bredare ljudbild, högre ljudbild samt med större precision än tidigare. Yamahan lät nästan luddig i både bas och diskant jämfört med Sonyn.
Även detaljeringen har tagit sjumilakliv och saker jag aldrig hört förr har kommit fram vilket är skitkul!

I flerkanalsläge med DTS spår låter det så in i h-e mycket bättre än Yamahan. Basen formligen vräker ur högtalarna och soffan skakar... Då har jag satt allt vad EQ och jox heter på noll... Basen är bergfast och extremt konturskarp, inget fladder eller muller utan ren jäkla urkraft!

Enda nackdelen so far är att diskanten är något hårdare än Yamahan, men med tanke på den högre detaljeringsgraden är det nog mer en fråga om att ställa om öron och hjärna p.g.a den ökade informationen man får. Diskanten blir aldrig essig eller vass, det är bara mer som händer där uppe och det är jag kanske inte så van vid.

Men nu är det verkligen dags att byta ut signalkabeln mellan för och slutsteg! Den akbeln jag har kostade 149 spänn på Onoff och det är ungefär som att köra regumerade däck till Porschen...

Så hittils är jag mer än nöjd! Ohyggligt bra ljud för kaffepengar!

Mer intryck följer...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/09/20 :  14:40:41  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Välkommen till Sony ES klubben

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/09/20 :  14:56:25  Show Profile Send B-200 a Private Message
vad trevligt, grattis.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/09/20 :  15:07:45  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Jasså, du vågade dig inte på en TVC ...

Skämt åsido, grattis! Hoppas du blir nöjd!

Johan
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/20 :  15:11:12  Show Profile Send OcA a Private Message
Haha! Vågar gör jag, men jag ville inte tappa 5.1 ljudet eftersom jag kollar mycket på film... Nu har jag iofs tappat 5.1 ljudet iom att jag saknar slutsteg till center och bakhögtalare, men det är på G!

Måste bara säga återigen att Sonys ES maskiner är nästan äckligt välbyggda! Snacka om kassaskåp! Strömförsörjningen till försteget ser ut att vara hämtat från en mindre integrerad förstärkare!
Dessutom fullt med kopparskärmning inne i lådan och totalt resonansdöd... Impressive!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/09/20 :  15:17:08  Show Profile Send Peg a Private Message
Kul att du gillade den

Med vettiga kablar så försvinner nog den hårda diskanten.

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/20 :  15:19:20  Show Profile Send OcA a Private Message
Peg -> Håller med! Har provat ett gäng Nordost snören hemma med gamla försteget och det gjorde skillnad där med... På alla sätt!

Bara att spara ihop en slant först!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/09/20 :  16:24:18  Show Profile Send U1 a Private Message
quote:
Enda nackdelen so far är att diskanten är något hårdare än Yamahan, men med tanke på den högre detaljeringsgraden är det nog mer en fråga om att ställa om öron och hjärna p.g.a den ökade informationen man får. Diskanten blir aldrig essig eller vass, det är bara mer som händer där uppe och det är jag kanske inte så van vid.


quote:
Med vettiga kablar så försvinner nog den hårda diskanten.



Den återgivningen är väldigt typisk för äldre Sony produkter, tror det är mer än vad kablarna kan fixa. Betoningen i diskanten är något du får leva med.

quote:
medan fjärren är riktigt värdelös... En första generations LCD touch panel som är oduglig på det mesta


Japp, hade en 777ES hembioförstärkare när den kom, tyckte fjärren var häftig ända tills jag började använda den.

Utom dessa små egenheter så gillar jag också deras produkter skarpt, grattis till ett bra försteg

Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/21 :  16:51:20  Show Profile Send OcA a Private Message
Har pillat lite med den inbyggda EQ'n och fått ordning på den lite betonade diskanten. EQ'n är parametrisk med ställbar frekvens som man påverkar. Körde på högsta frekvens som är 10khz och tonade ner 1,5 db vilket gjorde susen! Nu är diskanten fortfarande otroligt detaljerad och luftig, men inte lika påträngande som förut. Gjorde även att bas och mellanregister blev aningens mer utmejslade och det hela låter nu synnerligen välbalanserat!

Har kört ett antal timmar till nu och jag kan inte fatta hur mycket detaljer som kommer fram på mina gamla referensskivor! Skitkul när man sitter och lyssnar och måste spola tillbaka för man upptäcker saker man aldrig hört förut!

Fattas bara en liten kabeluppgradering mellan för och slutsteg samt kanske en bättre digitalsnok från CD'n till försteget, sen är jag nog nöjd... Ett tag till... Kanske...

Ett par bilder lånade från nätet:

Först har vi innanmätet:



Sedan utsidan med den "lyxiga" fjärren:


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/09/21 16:54:53
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/09/21 :  17:33:42  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
När får vi en uppdatering på galleriet? :D
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/09/21 :  23:06:08  Show Profile Send OcA a Private Message
Det kommer så fort jag får låna min brors kamera och hans fotokompetens...
Jag är oduglig med kameror...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000