HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pre-plans goes fully balanced
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/20 :  13:35:24  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Lovan: Jo, nu har du nog krånglat till det för dig!

Min metod blir faktiskt enklare pga att jag kan ha ett gemensamt Rload prim från 18dB och neråt och bara behöver 5 motstånd totalt eftersom vissa andra också är gemensamma. I ditt fall kommer det att gå åt över 20 pga den kvadratiskt beroende impedans-transformeringen.

Använd Excel-arket så här för att testa din idé:

Välj Fu till 20 resp. 20000
Lägg in ett stort värde på Rload prim låt oss säga 100000k.
Lägg sedan in 22k som Rload sec och se vad du får för resulterande Zin för 0dB dämpning, 20Hz=17,6k och 20k=22k
Lägg sedan in 0,3446k=344,6ohm som Rload sec och se vad som händer vid 18dB dämpning, 20Hz=17,6k och 20k=22k.
Lägg sedan in 0,00537k=5,37ohm som Rload sec och se vad som händer vid 36dB dämpning, 20Hz=17,6k och 20k=22k.
Mao ord så uppnår du samma resultat genom sekundärterminering.
Terminering gör i båda fallen att man kan uppnå en inimpedans som ligger inom +0/-10%, 60-20kHz.

Ett stort problem dock.......Tillverkaren SAC Thailand rekommendar att man inte ska terminera mer än vad efterföljande last orsakar:

"There is no best optimum loading for TVC, really. Since each tap of secondary will require different value of loading resistor, and that must take loading capacitance of power amplifier and source impedance (CD) into account. I recommend no loading at all, in most case it sounds the best that way.
Ringing is a property that make "TVC" sound different to other. Ringing does not neccessary mean bad sound."

MatsT: Som jag tolkar bilden så ska man inte lägga lasten för långt bak, bättre att lägga den längre fram!

Komplext problem detta. Finns nog inga rätt eller fel. Lyssning på helheten får avgöra!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/20 13:40:14
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/20 :  14:00:30  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Varför göra det enkelt när man kan göra det svårt?

Jag ser nu hur din ide fungerar och den är smart. Men jag måste ändå propagera lite för "min idé":
  • Du har redan en fyrdäcksomkopplare och resistorer kostar inte många kronor ens på Elfa.

• Du kan kompensera induktansen med en RC-länk=No ringing!

• Du behöver inte oroa dig för missanpassningen och kapacitansen iomed att du kommer ha en buffert efter tvcn.

• Du kan ju inte börja stenhårt och sen sakta ner mot slutet

Vilken metod du än väljer så tror jag det blir bra
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/20 :  19:02:02  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Beträffande bilden med den stackars mulåsnan. Hur man kan lasta beror ju lite vad man har att dra lasten med också, med en elefant där fram hade det nog funkat.

Hur illa det är för rör med en impedans som varierar lite grann vet jag inte exakt men det troliga är att det inte gör så mycket så länge den inte blir för låg. Lite praktiska prov kanske inte vore så dumma trots allt.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/20 :  19:53:03  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Sakta men säkert närmar vi oss praktiska lastprov. Så här ser kortet ut:

Saknas gör de LL7901 jag beställt idag.( Edit: Fick lite beslutsångest ang. trafon, kanske ändrar till LL1676 idag pga utrymmes-skäl). De hamnar mellan rör och anod-drosslar. Korten, som har extra tjockt kopparskikt, var från början avsedda för ett annat linjesteg men kommer att passa bra iaf. Kortet monteras i gummibussningar. I RIAAn är även rörhållarna gummiupphängda.

Edit2: Fick ännu mer kalla fötter idag när jag hittade 2st Gardners AF-matching transformers med 1:2+2 omsättning. Fårr bli dessa till prototyptest.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/23 14:44:24
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/22 :  08:45:22  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Nu har jag mätt lite på min S&B TVC. Mätningen avsåg att kontrollera möjligheten att använda buffertsteg med förstärkning före TVC.

Min funktionsgenerator klarade bara att ge 15V toppvärde så det är vad jag provat med och jag har använt spektrumanalys och okulär analys på oscilloskop. Vid högre frekvenser (upp till 1kHz har jag kollat) syns inga problem alls och inte heller vid 20Hz och 15V topp är det några allvarligare problem. Mitt analysprogram hade så dålig upplösning där nere så jag kunde inte se något där och den okulära analysen på oscilloskopet visade en tendens till förändring av sinuskurvans form men inte mer än så. Jämfört med den distortionen som högtalarna kommer att ha vid 20Hz och de nivåerna vi diskuterar så är det garanterat försumbart!

Min snabba mätanalys ger alltså vid handen att det säkert fungerar utmärkt att ha 10ggr förstärkning före S&B TVC om vi antar att en CD-spelare ger max 2V RMS.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/22 :  12:51:04  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Imponerande mätdata! Mao inga problem för vare sig S&B eller Silk(som säger sig sig ha ännu större marginaler).
Hur ser det ut på scopet med 10kHz fyrkant in och stor omsättning?
Blir väl tvungen att haka på mina trafos på tongenerator och scope också!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/22 12:51:45
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/09/22 :  13:08:17  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Jag hade inte så mycket tid att sitta och mäta så fyrkantvågor tittade jag inte på nu men jag har gjort det tidigare.

10kHz är ganska avrundad och med lite ringning vid stora omsättningar men det kan man väl också vänta sig eftersom dämpningen internt i trafon blir minimal då med stort motstånd på sekundären. TVC'n är en av de mest imponerande transformatorer jag har mätt på! Egentligen borde det vara nästan omöjligt att få till med tanke på hur andra transformatorer kan ställa till det med rätt enkla förutsättningar och då inkluderas diverse "fina" transformatorer i detta.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/24 :  01:58:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Revintage,
jag ser att du använder lådan till din line-amp. Det är inte samma innehåll i
den normalt antar jag, bara så att vi håller oss inom reklamreglernas ramar?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/24 :  02:43:57  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Aha, nattpatrullering! Själv sitter jag med ett bokslut som bara ska vara inne imorgon bitti.

Kul att du gillar bygget och tar dig tid att kommentera väsentligheterna.

Jag använder bara en sorts låda oavsett syfte. Däremot är inte frontpanelen den som kommer att finnas på preampen som tråden handlar om. Den är snart på väg från min leverantör i USA och kommer att vara i retrostil i guld och brunt.

FIY vill jag nämna att jag utvecklar och säljer gitarrförstärkare på fritiden, resten av ledig tid räcker ibland till hajfaj-hobby.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/09/24 02:52:00
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/24 :  03:09:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK, ungefär vad jag trodde. Intressant bygge!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/03 :  08:38:54  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ett par bitar till på plats:

Härnast väntar jag på 4st "paper in oil"- kondensatorer: Två billiga ryska 10u från Dahlberg till ingången och två Mundorf Supreme Silber/Öl 1,5u till parafeeeden.

Kiwame kolfilm-motstånd är också på väg. De ska användas både tll primärterminering av TVCn och till kretsen. Ev. blir det kolmassa som gridstoppers.

Kommer att testa ett switchat AC/DC 12V nätaggregat från CO, typ notebook, till glöden. Det är tänkt att B+ ska bli switchat DC/DC men tills vidare kommer jag att köra ett litet stabbat Oltronics som har 1st EL34 som serierör.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/10/03 08:39:49
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/03 :  15:46:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Förbaskat intressant projekt. Det ska bli intressant att höra vad lyssningarna ger sedan.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/05 :  08:54:55  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Oooops!
Det här blev tajt!

Hur mycket värme tål en "Paper in Oil"? Blev också lite fundersam över denna ryska sardinburk då höljet är av järnplåt, mao magnetiskt.

Edit:Googlade lite och hittade bl.a. specen för Sprague Vitamin Q som garanteras från -55 till +125 C.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/10/05 09:03:05
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/05 :  11:44:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Tippar att de håller men livslängden kanske blir förkortad. Undrar hur varmt det blir? 6H30 är ju riktigt heta rör.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/05 :  12:27:21  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ett snabböverslag ger vid handen att glöd och anod har en sammanlagd förlusteffekt om 6-7W/rör. Då all strålningsvärme rimligtvis inte borde vara riktad mot kondensatorena borde det klara sig. Ska haka upp båda rörens glöd och mäta med termometer efter några timmar.

Annars får man ringa till NASA och be att få köpa ett par värmesköldar. Alternativt kanske man kan öppna "sardinburkarna" och använda dem som mini-fritöser.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/10/05 :  16:25:39  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Öppna dom inte,oljan i dessa vill man nog inte ha på salladen.
Dom klarar nog tuffa förhållanden,typ Mig 21,Sputnik eller tjernobyl.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/10/07 :  21:39:03  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Jag hade tagit lite aluminiumfolie emellan röret och kondensatorn som kan reflektera bort strålningsvärmen.
En luftspalt mellan både rör och kondensator bör det va.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2007/10/07 :  21:48:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hur vore det med skärmkåpa som finns till rör?
Men den blir ju varm tillslut oxå.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/09 :  14:18:17  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Tror inte vi behöver oroa oss för värmen. Så här sött blev det:

När sättlimmet härdat ska jag lägga på lite glödspänning för att få visshet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/09 :  21:17:31  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det blev inte särskilt varmt! Uppskattar det till 40-50grader efter 3 timmar. Blir tvungen att hitta ett bättre sättlim eftersom det inte tålde värmen utan att bli mjukt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/09 :  21:24:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
40-50 grader var ju inte så farligt. Men sedan blir det iofs mer med anodström och placerat inne i en låda.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/10/09 :  21:28:08  Show Profile Send Nitram a Private Message  Reply
Det finns väl nån tunn "bikakeplatta" du kan sätta folietejp på kanske?

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/10/12 :  21:34:25  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Eller nåt gammalt visitkort. Aralditlim borde klara temperaturerna?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/12 :  22:36:36  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
När nu sättlimmet härdat färdigt finns inga problem kvar.

Varför...... ska bra komponenter vara så stora, det börjar bli trångt.

Tack och lov så återstår bara några motstånd på undersidan

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/10/14 01:27:53
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2009/01/20 :  12:57:20  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det var ett atg sedan jag pysslade med denna men efter ett mail och lite tips från T. Loesch fick jag lite nytändning.

Hade först tänkt köra fixed bias via TVCn med lysdioder och spänning från nätagg men fick tipset att köra med 3V Lithiumceller(ej laddbara) parallellkopplade med 4,7Meg och 10nF silvermica. Då bias ska vara ca 9V tänkte jag testa med ett 6F22 LiMnO2-batteri från Elfa.

Så här ser det förenklade schemat ut idag där Lundahl-trafon ska kopplas 4:1 ist:

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2009/01/20 12:59:53
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000