Author |
Topic |
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 18:50:14
|
Och vad ska det här bli då?
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2009/01/27 00:40:51 |
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 19:02:16
|
motorstyrd volymkontroll/förförstärkare? Edit: Passivt antar jag |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2007/09/16 19:17:52 |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 19:37:16
|
BentAudios motorstyrda TVC med riaa-trafo. Aktiv riaa-del. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 23:26:29
|
Så här blir det: SAC Silk TVC Superpermalloy, 700H induktans. Specialbyggd Shallco-omkopplare med 4 däck istf 2 för att kunna få 22k konstant inimpedans. Har ej sett det applicerat förut. Fjärrstyrd volym och ingångsväljare(relä) från Bentaudio. WE-inspirerat förstärkarsteg med 6H30, har ej bestämt mig för balanserat el. obalanserat än. Konstantström-matning med drossel. Switchad DC-DC nätdel 12-210V. Separat för varje kanal. 12V extern matning med batteri alt. switchat AC-DC 230-12V.
LCR-RIAAn kommer i separat, dubbelt så stor låda.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2007/09/17 07:33:57 |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 09:18:00
|
Otroligt seriöst och läckert! |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 11:02:02
|
När du öser på sådär med ingredienser kan inte ens jag värja mig! Seriöst lattjo bygge!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63648 |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 11:29:37
|
Läckert
Tror nog att AÖ får ta o boka in ett litet studiebesök hema hos dig |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 20:09:48
|
Om du lessnar så bjuder jag en femhundring för rubbet Snacka om seriös |
Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 20:24:36
|
Påminner en del om ett försteg som jag planerade för tidigare. Jag tänkte köra drossellastat 12B4 följt av S&B TVC men du har drivit det lite längre med fjärrstyrning och konstantimpedansstege, snyggt jobbat!
Jag har inte haft tid att köra vidare med min TVC men kanske så småningom? När jag mätte på den funderade jag på att köra inkoppling av olika avslutning eftersom frekvensgången är lite olika beroende på vilken lindning som kopplas in. Ett rätt stort jobb men skall man bygga bra kostar det i planering och arbete. Förhoppningsvis får man igen det efteråt... |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/09/17 : 22:32:41
|
Jag kommer att terminera sekundären med 47k tills vidare. Dessutom parallellresistans på ingången via omkopplaren så att föregående steg ser samma belastning oavsett volymens läge. Inimpedansen kommer att hamna runt 20kohm.
Har funderat en hel del på trafoutgången efter röret och kommit fram till att man även där bör terminera för att röret ska lastas lika oberoende av efterföljande stegs inimpedans. Efterföljande steg kan ju variera från några kohm och flera hundra kohm. Förvånande att det inte snackas mer om det.
Bifogar principschema, med en koppling som kräver nogrann matchning av induktanser och kondensatorer. Då jag använder samma förstärkarkort oavsett vald koppling är det lätt att ändra om det inte låter bra.
På bilden saknas rattarna som är samma benvita som Fender använde på sina gitarr-förstärkare i början 60-talet. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/09/18 : 06:42:12
|
När jag har funderat kring TVC-konceptet har jag kommit fram till att det är lämpligt att ha den efter det förstärkande röret. Då slipper man impedansanpassningen på utgången och i ditt fall blir det en trafo mindre. Man använder i praktiken aldrig de översta lägena av TVC'n och nedtransformeringen får man ju i ännu högre grad än med 2:1-trafon. Man kan köra TVC som balanserad om man vill också. Det förstärkande röret kommer i alla normala lägen att känna en trevligt hög lastimpedans och att man kör konstant max förstärkning i steget är inga problem om man använder rör med mindre förstärkning, därav mitt val av 12B4 som dessutom är linjärt och har en inre resistans som TVC'n trivs med.
Det kommer naturligtvis att fungera bra även med din koppling... |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/09/18 : 08:47:50
|
MatsT: Kan inte hålla med dig eftersom risken är att överstyr TVCn. Den tål "bara" 6Vrms. Med 12B4s bör man få en förstärkning på ca 5x. Det sänker överstyrningsmariginalen med lika många gånger. Från 6V till 1,2V. Ett försteg som "klipper" så tidigt är inte riktigt min melodi eftersom jag använder andra signalkällor än CD. Har iofs ingen aning om hur trafomättnad låter kontra rörklippning.
Ang. balanserat så kan min konstruktion köras balanserad både på in och utgång.
Vet att vi diskuterade överstyrnings-problemet för RIAA där du också ville ha all gain före LCRn.
Kanske jag som tänker fel? Jättebra om vi kan bolla detta, då ämnet är mkt intressant. Iaf för mig . |
Edited by - reVintage on 2007/09/18 08:51:53 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/09/18 : 09:35:54
|
Jag har inte kollat överstyrningsmariginalen på S&B TVC men om det bara är 6V så är det ju ett problem. Kan man inte använda TVC'n på utgången är halva idén borta tycker jag men det finns ju rör med lägre förstärkning om det skulle behövas.
Jag får väl mäta på mina transformatorer och se vad de tål vid tillfälle. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/09/18 : 09:45:57
|
Lite info från: http://www.stevens-billington.co.uk/page102.htm
The limit of the input voltage to the TX-102 depends upon the exact frequency and also the source impedance. For a source impedance of 600 Ohm and the unity gain connection a maximum level of +20dbu (7.75V RMS) is permissible above 40Hz before distortion becomes problematic, at 20Hz +14dbu (3.875V RMS) are permissible. If the split primaries are connected in parallel the level at 20Hz is limited to +8dbu (2V RMS) and above 40Hz to +14dbu (4V RMS). It should be noted that if the specified level is exceeded no damage as such will occur; the device will simply start to show increased distortion. This distortion will only happen at very low frequencies and consist of very low order harmonics, which are usually considered subjectively harmless. So while potentially reaching several percent THD at low frequencies for a severe input overload. In most cases even such levels of distortion will be inaudible or at the very worst musically quite benign.
The input to the TX-102 must be COMPLETELY free of DC offset; the presence of DC current materially degrades the performance of the TX-102 Transformer, both with respect to level handling and frequency response. The Source impedance in general should be as low as possible, the lower the impedance from which the TX-102 is operated the lower the distortion and the wider the effective bandwidth. Generally subjective performance is also improved with lowered drive impedance. It is however not useful to go to extremes, for the unity gain version the 200 Ohm primary winding copper loss suggests a sensible limit to lowering drive impedance at around 60 Ohm, anything lower will not improve things all that much.
At the highest source impedance point the bandwidth may be somewhat compromised and distortion will rise. For the unity gain connection the sensible upper limit of impedance is around 5kOhm, this causing a -1db point of 20Hz. If more attenuation at very low frequencies is allowable (or indeed desired) however, a source impedance of around 15kOhm will result in a -2.7db roll off at 20Hz. For the 6db step-up connection the maximum suggested drive impedance is no higher than 1.25kOhm, again causing a roll off of around 1 db at 20Hz. If a 3db roll off at 20Hz is permissible up to 5k source impedance is permissible. However, in the interest of overall performance it is strongly recommended to keep the drive impedance to the TX-102 as low as is practical. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/09/18 : 11:04:06
|
Har läst detta tidigare och Silk verkar vara en clone av denna trafo men med en högre induktans. De specar dock 6V+ vid 20Hz och 1% och 5V+ vid 20Hz och 1% dist. Tror att jag i annat sammanhang också sett att disten är 2H och som sagt neråt i frekvens. Min grundidé är att jag ville ha trafoingång. Beställ ett par TVC av samma modell nu när dollarn är billig så kan vi jämföra, totalt hamnar man under 2300+moms inkl frakt. Men en omkopplare kostar iofs några spänn. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/09/18 : 11:21:44
|
Med normal musiksignal kommer man säkert att kunna ha 10V i topparna utan några större problem men visst hade det varit bra med lite mer mariginal.
Jag har redan TVC från S&B och det får räcka. Du får gärna låna och jämföra om du vill. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/09/18 : 12:27:47
|
Tror att vi faktiskt har samma topologi i tankarna(vi diskuterade LCR i en annan tråd) om man ser från PU och framåt men kanske med andra signalnivåer och att jag vill ha ett gainsteg till:
reVintage: pu;gain+lcr+gain;tvc+gain;ut
MatsT: pu;gain+lcr;gain+tvc;ut
Ang. signalnivåer vad är nominell resp. max utnivå från en typisk Cd-spelare?
Fick just svar från SAC Thailand som tyckte att man inte behövde terminera sekundären. Jag säger som Dr.Dängrot: Ja´ är schkeptishk! |
Edited by - reVintage on 2007/09/18 14:43:23 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/09/19 : 20:06:49
|
Dum fråga men tänkte du använda de andra två däcken för parallellresistansen på sekundärsidan av TVCn? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/09/19 : 20:47:34
|
Lovan: Om du läser texten i inlägget med schemat så framgår det att terminering på sekundären är fast 47k och att termineringen via omkopplaren ska ske på primären. Det framgår av inlägget varför jag tänkte göra så. Kom gärna med invändningar då man ibland låser sig vid en idé. Tunnelseende? |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 07:27:49
|
Invändningar är väl onödiga men synpunkter kanske?
Vill man ha samma drivbetingelser oavsett inkopplat läge på TVC'n kan man ju göra som du tänkt men det är ju lite som att lägga ett motsånd parallellt med en anoddrossel t.ex och det gör man aldrig (eller åtminstone sällan). I mina planer för TVC ingick maximal anpassning av transformatorns lastbetingelser oavsett läge och det skulle göras med separata avslutningar/länkar på sekundärsidan. Då får man en primärimpedans som varierar och sämst driftsfall vid max pådrag och då gör det nog inte så mycket?! |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 08:42:01
|
MatsT: Dina synpunkter är alltid intressanta. Ang. parallellmotstånd på anoddrosseln så jag inte att liknelsen är så bra eftersom man med anoddrosseln vill ha maximal impedans över hela det använda området och normalt väljer man i förförstärkar/driversammanhang en drossel med så hög induktans så att den inte lastar ner röret. När det gäller TVCn så har den "onödigt" hög induktans vilket möjliggör att man kan jämna ut inimpedansen till låt oss säga ung. 20k. Min grundidé är att ha den konstanta inimpedansen för att ett tidigare lastkänsligt(rör?) steg ska ha samma driftsbetingelser oavsett volymens läge. Om man som du vill köra en LCR-RIAA med modulen sist i kedjan så är den, iaf på papperet, i stort sett helt okänslig för last. Nu gissar jag: Alla sgnalkällor är känsliga för last! Utrymme för lyssningstest på CD, RIAA, tuner etc!
Ska editera när jag kommer till jobbet, har ett Excelark (edit:www.revintage.se/TVC2.xls) som kan vara intressant även om vi har olika grundidéer. Driftfallet blir nu lika dåligt/bra oberoende av läge.
|
Edited by - reVintage on 2007/09/20 09:12:05 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 09:18:20
|
Min tanke när jag designar är att så lite ström som möjligt skall tappas av till nästföljande steg (högsta möjliga impedans) för att lasten man designat med skall vara avgörande. Strömmen som tappas av styr man inte med ingången (om man inte plockar ut signalen vid katoden) och ju mer ström som är "ostyrd" desto sämre blir det om man förenklar lite grann. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 09:37:43
|
De mätningarna som jag gjort på min TVC som är långt ifrån avslutade visade att den mäter förvånansvärt bra vid de flesta sekundärutgångarna men vid riktigt stora omsättningstal finns det en liten ringning när jag kör konstanlast på sekundären. Vid stora omsättningar kan man ju lasta ned rätt hårt med motstånd eller konjugatlänk så jag tror inte det skall vara något problem att få till men min uppfattning är nog att konstantlast på sekundären inte är optimalt.
Det skall bli kul att se vad excel-arket ger! |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 10:38:55
|
Jag ut gick från primärinduktansen som begränsande faktor. I Silks fall 700H vilket vid 20Hz motsvarar 88kohm parallellt med sekundärtermineringen.
Kanske man ska applicera en RC-länk ist för att få samma impedans över hela frekvensområdet, men då blir det ju riktigt krångligt. Får bli ett utvidgat Excel-ark. La in Excel-länken som edit i tidigare inlägg. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/09/20 : 12:12:06
|
Jag förstår nog inte varför du gör det så komplicerat egentligen. Jag skulle tänkt mig nåt i stil med att du har källan direkt in på primären på tvcn och sen på sekundären har du en resistans(R) som ändrar sig enligt tvcn. R=22k*n där n är förhållandet på just det steget av tvcn(in/ut). Mao så får du ändra den resistorn för varje steg på volymkontrollen. Men du har ju redan en fyrdäcksomkopplare så... RC-länken är ju inte heller något problem då iomed att du bara parallellkopplar den över R. När du sedan sätter en buffert efter så borde det väl inte vara några problem alls. Eller?
Jag tror jag precis slog dig på den komplicerade fronten |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
|
Topic |
|