Author |
Topic |
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2007/09/16 : 00:49:20
|
"De får skriva vad de vill om mej, bara de stavar namnet rätt" (Kapp-Ahl). Citatet illustrerar att publiciteten som sådan är viktigare än innehållet. Senaste tiden har reklamen varit ämnet för en del jobbiga händelser på forumet. Meningarna går minst sagt isär. Hur är det med reklam? På Internet generellt så verkar reklam vara OK. På HifiForum är det lite kluvet. På en del delfora verkar det vara OK med reklam men inte på andra. Reklam är tillåtet på Nyheter och Hifi-kalendern och Butikshyllan. Om en medlem skriver om en produkt under Hårdvara, recensioner, så verkar det vara tillåtet. Om en moderator gör ett besök hos en butik eller en tillverkare, så verkar det också vara tillåtet. Sen har vi det som forummedlemmar skriver under andra delfora, ibland är det tillåtet och ibland inte. Forumets ledning har en klar linje, dock, vi medlemmar på forumet verkar ibland ha svårt att förstå den klara linjen (och den finns naturligtvis de som inte vill förstå). Varför?
Reklam eller inte reklam, utifrån vilka kriterier? Ett kriterium är uppsåtet: Någon önskar skapa publicitet för en produkt eller annat i sin marknadsföring, eller motsatsen, att man inte har några marknadsföringsavsikter. Ett annat kriterium är effekten: Man uppnår en marknadföringseffekt som avsett, eller motsatsen, det råkar bli en marknadsföringseffekt även om det inte var avsikten. Drivkraften bakom reklambegränsningen är väl ett tredje kriterium: Är det störande för forummedlemmarna? Ett fjärde kriterium skulle kunna vara: Stör det marknaden? Måhända finns det ytterligare kriterier.
Varför rör jag till det på det här sättet? Jo, för att illustrera att det är just den röran vi upplever. Om en importör eller handlare marknadsför så är det klockrent. Men hur skiljer man en lycklig ägare som lovordar sin produkt, från en bulvan som smygvägen avser att skapa publicitet kring samma produkt? Troligen omöjligt. Uppsåtet är alltså dåligt bedömningskriterium. Vad gör man om en tråd får en oavsiktlig marknadsföringseffekt? Vad är störande och vad kan rent av vara underhållande? Vad kan forummedlemmen välja bort? Var går gränsen för att en tråd stör marknaden?
Jag önskar en klar linje som även jag förstår. En idé kan vara att skapa ett underforum kallat Reklamkanalen eller något liknande. Där hamnar allt som har en marknadsföringseffekt, oavsett uppsåt. Där hamnar trådar som handlar om en eller få produkter, där hamnar reportage hos handlare och tillverkare, där hamnar Hårdvarurecensioner, där hamnar Linn och Ino och LA Mayro.
Vad tycks? |
Hälsningar Jamo |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
|
|
Topic |
|
|
|