HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ska det behöva vara SÅ känsligt! (PUinstälning)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/09/04 :  11:18:43  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag har ju haft min StabiS ett tag nu, de första veckorna pillades det en hel del, främst med VTA, Azimut, bias och nåltryck. Jag hade ju ställt in pickuppen efter protracktorn.
Jag tycker numera att det låter extremt bra, men i vissa fall på vissa skivor upplever jag lite dist, främst vid komplexa cresendom med både kör och orkester men detta trodde jag låg i inspelningen eller ev smuts precis där. Alla parametrar var ju numera optimerade ju. I gårkväll fick jag en ingivelse att pilla lite med PUinstälningen, en osäkerhetsfaktor på stogiS-armen är att hålen för skruvarna till PUn inte är hål utan spår vilket medger en relativt stor variation i avståndet från armens lager.
Jag flyttade fram och tillbaka och provade massor av instälningar utan att vara helt säker på vad som händ eller vad som var rätt.
Hela tiden använde jag protracktorn sedan lyssnade jag, till slut föll valet på en position där jag precis ser det röda huset på PUn stick fram ca1 mm, sett rakt uppifrån. Sen började lirkandet.
Jag utgick från protraktorn, lyssnade på flera avsnitt, ändrade vinkeln någon tiondels mm hit, lyssnade, tiondel dit, lyssnade fram och tillbaka. Det hela blev bättre och bättre, fenomenet är numera helt borta, ändå sitter jag med viss skräck och väntar på att det ska dyka upp.
Min slutsats är att protracktorn endast är grovinstälning, hur noga man än är måste det tydligen finliras ytterligare för absolut optimalt ljud. Kanske är det för att jag är så nöjd med mina insatser i skruvandet som jag dessutom upplever ljudet som ännu bättre i fråga om klarhet och focus.
Är det verkligen så himla känsligt, man kan ju pilla sig blå och tokig.
Givetvis användes protrcktorn som referens hela tiden så man inte "var ute och cyklade" emn de små ändringar som jag gjorde syntes ej knappt i protracktorn.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/09/04 11:38:27

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/09/04 :  11:38:04  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Ja, det verkar känsligt och ganska pilligt att ha en uni-pivot-arm....

- men kul...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/09/04 :  11:40:45  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja de kräver sin man, både tålamod och intresse. Det gäller dessutom att vara stadig på handen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/04 :  12:58:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jo det kan vara känsligt och det tar tid att lära känna en ny tonarm så att man får ut maximalt av dess kapacitet. Sedan är unipivot armar lika känsliga som vilken tonarm som helst.

En av de bättre protraktor jag har kommit i kontakt med är http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htm den första du ser när du scrollar neråt.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/09/04 :  13:44:28  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Den såg fiffig ut, då slipper man ju flytta själva protracktorn.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/09/04 :  19:14:33  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag känner igen mig väl i din beskrivning Adagio.

Det finns LennArts tråd och det finns ännu bättre protractors. Undrar om de är värda att investera i. Tror jag återkommer om det inom kort

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/04 :  21:03:01  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Man kan göra sin egen protraktor specifikt just för din tonarm om man vill jag har ingen sida jag kan hänvisa till men googla lite så bör man hitta något.

Det calle_jr skriver att det finns bättre protraktors vet jag inte men det finns olika beräkningar på hur det skall vara Baerwald och Löfgren är väl de mest känd då de gjorde en jätte undersökning av vinkelfel på tonarmar som sedan låg till grund för många tillverkare och gör så än idag.

Titta lite längre ner på sidan (enjoythemusic) så hittar man exelblad med just dessa herrars uträkningar och du kan ju skriva ut en egen på papper.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/09/04 :  22:43:33  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag tänkte på protractorverktyg som är framtagna efter Baerwald eller Löfgren eller både och, exvis Wallytractor, Clearaudio eller Feickert.
Enligt vad man läst ger ofta medföljande mallar fel på 3-4mm jämfört med ett riktigt verktyg. Att så stora fel gör skillnad är helt klart, men om det stämmer vet jag ej.
Jag har använt den från Enjoythemusic, så jag får återkomma när jag testat ett verktyg.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/05 :  01:00:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Enligt vad man läst ger ofta medföljande mallar fel på 3-4mm jämfört med ett riktigt verktyg. Att så stora fel gör skillnad är helt klart, men om det stämmer vet jag ej.



Ja där ser man, visst aftermarket produkter kan vara bättre då de kostar lite mer tillverkaren är noggrann med markeringar och mått det gör att slutresultatet för användaren blir bättre.

Jag räknade lite på min tonarm för att jag tyckte att den var inte optimalt inställd med fabrikens mall när jag var klar visade det sig att jag har/hade en felmarginal på knappt 5mm. Att återgivningen blev bättre efter justering var inte förvånande.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/09/05 :  13:33:08  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Jag är väldigt nyfiken på en Feickert, man får kanske önska sig en i födelsdagpresent.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/05 :  13:57:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
intressant den där Feickert protraktorn.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/09/06 :  00:04:00  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
Kommer inte ihåg om du sa hur mycket silikon olja du hade i tonarms tråget, om du har för lite så kan du få denna effekt.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/09/07 :  08:46:28  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Tack pederb, jättetack! Jag har varit lite skraj för att hälla i för mycket olja, jag hade läst på flera ställen på nätet att det var förödande, det var tom någon recesent som ansåg att det var bättre med lite mindre olja än till strecket. Nu fylde jag på ca en halv mm över strecket, vilket lyft. Alla små biljud har försvunnit, hela ljudbilden har klarnat upp och är nu både kristallklar och "ultrasweet" det finns en avslapnad antydan till värme. Både detaljerat och mjukt som siden. Nu känns det som jag verkligen köpt rätt spelare, visst lät den bättre än min tidigare men nu är det löjligt mycket bätre.
Där ser man vilka skilnader det är mellan små inställningsskilnader, och det måste ju vara omöjligt för tidningar och recensenter att bedömma en skivspelare rättvist, det tar ju flera månader innan man får till det.
Än en gång tack.
Ps du har väl viss kontakt med Franc Kuzma, jag har ett litet förslag. Föreslå att man färgar oljan typ röd (om det inte påverkar egenskaperna förstås) då skulle man ju se precis när man passerar strecket, det är lite svårt med transparent olja i ett svart tråg med ett silver streck, men vore oljan röd så. Kanske några till streck som graderingar för att veta när man närmar sig och ser hur mycket man häller i, ett vertikalt streck kanske utöver strecket med den rekomenderade nivån.Ds

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000