HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Skivspelare... vad ska man välja för någon??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2007/09/01 :  21:11:53  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Hittade gamla vinyl plattor i förrådet.
Har ingen vinylsvarv. Vad ska man göra nu när det skulle vara kul att lyssna på gamla skivor? Vad ska man välja??

mvh Leif

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/09/01 :  21:20:34  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Vad sägs om en rega p1. inte dyr men bra ljud och prisvärd.
Finns bl a på hifiklubben.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/09/01 :  21:20:40  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Börja med att bestämma dig för en summa, vad det hela får kosta.
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/09/01 :  21:20:55  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
Ja du! Kan ju säga att man behöver komma upp lite i pris på skivspelare,riaa,pickup m.m. då börjar det verkligen bli riktigt kul.
Vad skulle du kunna tänka dig att lägga totalt?
Testa att posta i Vinyl-tråden istället,eller denna tråd kanske kan bli flyttad dit istället.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/09/01 :  21:23:04  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Flyttar HiFi-diskussion --> Vinylforum.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2007/09/01 :  21:31:13  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Skulle kunna tänka mig några tusen... men inte alltför dyrt.

mvh Leif
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/09/01 :  22:26:34  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Tror också stenhårt på Rega P1.. man kan omöjligt få mer för pengarna.

Dock säljer inte hifiklubben Rega, det har en egen version (Argon) som är väldigt lik en Rega på alla sätt och vis (kan kanske tom vara byggd i samma fabrik??).. men varför köpa "kopior" när man kan få orginalet med en Rega-logga.

Rega P1 säljs bla av Netonnet, och 2500.- inkl PU känns löjligt prisvärt

Edited by - bluemindboy on 2007/09/01 22:28:38
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/09/01 :  23:39:50  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
oops sorry du har rätt bluemindboy. My bad.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/02 :  10:38:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag har sett att det är poppis i USA att köpa P2 och sedan köpa till glastallriken då får du en mycket bättre skivspelare 3490:- för Regan och ca 900:- för tallriken.

Ett annat tips är att köpa iron audio's akryltallrik när man nu byter här är en recention på akryltallriken. http://www.audio-ideas.com/backiss/winter-2004/rega-tweaks-4.html

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/09/02 :  15:58:42  Show Profile Send Zoggy a Private Message  Reply
Hej,
Tror också att en ny Rega ger mesta för pengarna. I vissa fall är en dyrbarare spelare med några år på nacken å bättre PU och så ett bättre alternativ. Det som man oftast glömmer med begade spelare är att man borde serva dem och det brukar kosta pengar, speciellt om man inte kan göra det själv. Om man sen räknar hur mycket olja, rem, ny nål osv kostar så blir det ofta ganska mycket fastän man kanske gjort ett klipp på en äldre spelare.

/Zoggy
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/02 :  16:43:44  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
"Vad ska man välja?"
Har ni nån bra loppis i Växjö?

Titta om du hittar något som ser rejält ut, och där det är lätt att ställa in de här parametrarna på tonarmen:
Antiskating
Vertical Tracking Force
Vertical Tracking Angle
(ursäkta engelskan)

Lägg undan några slantar till en ny nål och en nålvåg och en inställningsschablon, eller leta upp en på nätet som du kan skriva ut.

Vips har du att göra. Det är roligt

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/09/02 :  19:17:05  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Här är annars en finfin som du kan lyfta med enkla medel:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=10155

(om den finns kvar)

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/09/02 :  21:05:23  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Den skivspelaren har jag justerat för ett par år sedan och den var i bra skick dessutom.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2007/09/03 :  08:12:01  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Rega låter intressant... men även en thorens.
Svårt val. Vilken ska jag välja???

mvh Leif
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/03 :  09:08:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Känns som en Rega P1, med arm och PU är ett vettigt förta köp. Borde nästan titta på det själv.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

wolfman
Member

220 Posts

Posted - 2007/09/03 :  10:42:49  Show Profile  Visit wolfman's Homepage Send wolfman a Private Message  Reply
Glöm inte bort Pro-Ject, tex. en Xpression II.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/09/04 :  09:15:49  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nä precis, så fort någon frågar om en bra nybörjarigg så kommer alltid svaren "köp en gammal thorens på loppis, sen byter du PU...".
Visst kan man göra så, men det måste väl vara roligare med en ny fräsch maskin, med nya lager mm. Många gillar rega och ytterligare några gillar Pro-ject. Eftersom jag haft en project(RPM-5) måste jag säga att dom ger bra valuta för pengarna. De ger ordentligt blodad tand iaf.
Rega vs Project. Regorna verkar ha en lättare, fartigare spelstil medans Projectarna spelar med mer tyngd och auktoritet, en smaksak mao.
Det där med att köpa loppisfynd tycker jag är lite som om någon frågar "Jag vill ha en liten trevlig sportbil, inte för dyr men så man kan köra lite på småvägar nedcabbat och njuta av färden, vilken rekomenderar ni?"
"tja det finns ju Miata, Z4, mini cabrio vill man pröjsa mer finns ju Elise och Boxter."
Så kommer svaret "Köp då en UR-Qattro och skruva med den så har du en jävligt bra bil". Visst är det så men hur sexig och bekväm är den, förutom köregenskaperna. Kanske en meningslös irrelevant, liknelse.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/09/04 10:44:00
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2007/09/04 :  10:00:27  Show Profile Send Fyhr a Private Message  Reply
Jag gillar liknelsen Adagio! Då vet jag att jag valde rätt för mig när jag köpte en Thorens, då jag kör en Alfa Romeo från 1982 :)
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/09/04 :  11:12:12  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Håller med Adagio...

Visst kan man skaka liv i sin gamla spelare (som i mitt fall en AR XA från 1970) eller köpa på loppis, eller få till skänks av någon kompis eller äldre släkting. Man smörjer, byter rem och kablar - billigt och bra!. Och skaffar ny pick-up och RIAA - nu börjar det smyga uppåt i pris... Vad göra? Man blir ju ändå inte riktigt nöjd med det gamla tröskverket... Jo, man bestämmer sig för en ny spelare i stället och då måste den ju vara bättre än den man har. Alltså börjar man titta på lite finare spelare (Rega och Pro-ject duger inte ) och märker att man hamnar i prisklass uppåt 20.000:-, kanske ... Rimligt?

Kanske vore det bättre att från början handlat en "lagom" dyr Rega/Pro-ject med hyfsad pick-up och RIAA och totalt hamnat på en budget kring 10.000:- i stället för på 30.000:- och kanske mer än det för att bli nöjd med vinylljudet....




Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/09/04 :  11:33:57  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Fördelen med en rega eller project är ju att man kommer igång på direkten. Ett gammalt loppisfynd kan ju tjäna som lärobjekt, man lär sig ju saker genom att meka, men frågan är ju om man kan bedömma vinylens potensial om man inte vet riktigt vad man pysslar med och om man gör rätt.
Det hela är en smaksak, jag skulle råda en nybörjare (som jag var) att köpa en så dyr spelare som man finner rimligt, om man gillar det man hör så köper man en dyr PU som kan hänga med vid den ofrånkomliga uppgraderingen. Gillar man inte vinyl är det bara att sälja den vidare och acceptera någon tusenlapp i förlust. Man vet i alla fall vad en hel och ren spelare gör eller inte gör.
Ett loppisfyn kan ju för en oerfaren nybörjare avskräcka för all framtid, men för en insatt och/eller kunnig meckarmicke kan den ju verkligen utgöra ett fynd.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/04 :  19:20:23  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Adagio skrev om att "bedömma vinylens potensial"
Jag är inte övertygad om att det viktiga här är att lära Leif B att avgöra vinylens eventuella kvaliteter eller brister.

Leif B skrev: "Vad ska man göra nu när det skulle vara kul att lyssna på gamla skivor? Vad ska man välja??"

Jag gissar att det är viktigt att:
-Skivorna kan börja spelas
-Att nålen är ny och att tonarm/pickup-inställningarna är vettiga så att vinylen inte förstörs och inga missljud uppstår.

Inställningarna får man förstås inte på köpet om man köper en gammal spelare och byter pickupen på en gång. Däremot kan man fråga en kompis eller en HiFi-butik om de har möjlighet och kunskap att göra inställningarna (eventuellt mot en flaska saft eller några pesetas). Vips har man inte bara en välinställd skivspelare, utan även kontakt med folk som vet något om hur en LP ska snurras (slipsten ska dras).

Om Leif sen vill att det ska låta bättre än det gör... så kommer han nog att se till att det gör det.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/09/05 :  04:29:22  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Vad är det för fel på denna vinyl:are?
Du kommmer att hammna dära för eller senare när du är nere i vinylträsket så varför inte investera rätt från början?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14730

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco

Edited by - magnus1967 on 2007/09/05 04:31:07
Go to Top of Page

milesahead
Member

97 Posts

Posted - 2007/09/05 :  09:08:03  Show Profile Send milesahead a Private Message  Reply
smaken är som baken. Kör på det som låter och känns bra! Loppis fynd kan vara guld! Dessutom ska det enligt mig se bra ut också! Men å andra sidan kör jag Fiat!

Hoppas du hittar nåt bra! Mycket nöje!
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/09/05 :  09:16:42  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Det jag föreslog är en Skoda 1100 med skuret urtrampningslager men med Ferrari prestanda!

Sedan är det upp till var och en att besluta vad man vill köpa.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2007/09/07 :  07:30:41  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Svårt att välja för mig som amatör på skivspelare.
Thorens... Rega... Pro-ject... ja vad ska man välja....

Får fundera... usch har fått beslutångest... fyyy....

mvh Leif
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/09/07 :  08:50:24  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hur mycket kan du lägga då?
Jag röstar för att du ser till att få lyssna och pilla lite på en rega och en project i den nivå du tänkt dig, personligen gillar jag projectarna men det är en smaksak.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000