HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 GM70!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/28 :  20:57:24  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Är det verkligen nån italienare som först presenterade konceptet? Det första jag såg med liknande konfiguration var denna:

http://www.meta-gizmo.com/Tri/interstage.html

Var snodde han idén i sin tur?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/28 :  23:05:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det är jättegammalt!

Här är ett exempel, översta schemat är från 1922:
http://www.nutshellhifi.com/library/Rosetta_Stone.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/08/29 :  06:25:10  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag menade ju inte att han uppfunnit konceptet
Han snodde väl iden nånstens,sen snodde en bekant iden,och sen jag...
Jag gillar ljudet,och om Lennart gillar det då är det bra

Undrar om inte Erik Andersson har lite erfarenhet av GM70?
För ett antal år sen lämnade jag en Edison 60 på service och rörbyte.
Då fick jag provlyssna en prototyp med enorma rör i ett silver night chassi,nätdelen var extern.Det måste ha vart GM70.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/29 :  08:17:34  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det är tydligen WE, sedemera Altec, som ligger bakom alla goa prylar!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/08/29 08:23:44
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/29 :  08:57:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Dom PP steg jag byggt tycker jag spelar med enorm pondus,nästan som trisse steg

Brukar man inte prata om motsatsen - Transistorsteg med rörkaraktär ...
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/08/29 :  09:14:15  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Det har inte hänt speciellt mycket på förstärkarsidan de senaste åttio åren, allt har bara blivit billigare...
Man kör med en koppling och rör från tidigt trettiotal och Altechorn från 50 talet snacka om bakåtsträvare ! det var bättre förr !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7960 Posts

Posted - 2007/08/29 :  13:28:59  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kopplingarna var säkert nog så fina redan för åttio år sedan, däremot har det nog hänt en hel del med kvalitén på trafona.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2007/08/29 :  14:31:07  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Håller med Time, det var bättre förr
Det mesta som "uppfinns" i dag finns att hitta i "Radio designers handbook" från 30-40-talet.
Tyvärr har jag inte själv hört någon WE-förstärkare, men utifrån vad man kan läsasig till så verkar alla vara lyriska över WE-91B mm (trots sin 40-14K bandbredd )
Ang. GM70, Jo Erik Andersson har byggt med detta rör.
Han hade med denna skapelse vid "Tannoy mania" hemma hoss Micke Y i våras.
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/29 :  14:59:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Angående att det var bättre förr så kan den som är intresserad kolla här:
Varning - Stora bilder!!!
http://bildarkiv.hififorum.nu/Bernt/0403150001.JPG
http://bildarkiv.hififorum.nu/Bernt/0403150002.JPG
http://bildarkiv.hififorum.nu/Bernt/0403150003.JPG
http://bildarkiv.hififorum.nu/Bernt/0403150004.JPG
http://bildarkiv.hififorum.nu/Bernt/0403150005.JPG
http://bildarkiv.hififorum.nu/Bernt/0403150006.JPG
Biografförstärkare från anno dazumal som jag köpte in på
uppdrag av Time. Byggkvaliteten är något extremt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/09/06 :  19:27:46  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Undrar om Lennart har nåt att säga om 6c45 LL1660 och GM70?
Han har ju erfarenhet av Lundahl it trafosar.

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/06 :  21:40:56  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Bernt, vågar knappt fråga om det är min ? i så fall får man ju skämmas att ha den i källaren..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/09/06 :  21:42:58  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Jag snodde kopplingen från SUN AUDIO 2A3 efter att Gizmo pratat sig varm för konceptet.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/09/06 :  23:25:12  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Är lite nyfiken på dom olika typerna av GM 70 som finns "COPPER PLATE & GRAPHITE PLATE TRIODE OUTPUT TUBES",
koppar varianten är dubbelt så dyr och ger mindre effekt än graphite varianten.

Vilken variant är bäst att använda till slutsteg för musikåtergivning?

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/09/06 :  23:57:41  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Bernt: Jag noterar elektronröret med armar och ben.
På mattan alltså, i fotots högra hörn:
http://bildarkiv.hififorum.nu/Bernt/0403150001.JPG

Hör inte han till någon logotyp?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/07 :  09:25:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Logo? Hehe, har jag aldrig tänkt på.

Finns nåt liknande, återkommer.

Time, visst är det din! Skäms!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Lenn Art
Bygg-Harry -05, Mästar-Harry -06, 100.000-klubben

739 Posts

Posted - 2007/09/07 :  21:32:35  Show Profile  Visit Lenn Art's Homepage Send Lenn Art a Private Message  Reply
quote:
Undrar om Lennart har nåt att säga om 6c45 LL1660 och GM70?
Han har ju erfarenhet av Lundahl it trafosar.
Jag använder 6C45P och LL1660 i min 211PSE. I mitt tycke, och i många andras om jag förstått det hela rätt, spelar den kombinationen väldigt bra. Tyvärr har jag aldrig provat GM70 så jag vet inget om hur den är att driva.

Jag rekommenderar gärna lite högre katodström i 6C45P. Kör gärna 30 mA eller mer. Röret släpper då loss mer av sin sång och det gillar jag. Rent allmänt är jag förtjust i ganska djup klass A, så jag provar gärna lite högre strömmar. I min 300B SE kör jag en JAN-specad 5842WA på max-specifikation med LL1660 som mellanstegstransformator. Båda dessa rör är små effekttrioder som sjunger ut fint vid högre strömmar.

Spridningen av data mellan olika exemplar av 6C45P är ganska stor, det har nog sagts tidigare, så den som vill matcha rören uppmanas att köpa några extra.

Man kan väl diskutera om LL1660 är en högklassig mellanstegstransformator. Många tycker att den inte mäter så bra. Sant är att egenresonansen ligger lite för lågt och att den ringer tydligt i fyrkantsvaret. Jag har provat med att dämpa ringningarna på olika sätt, men kommit fram till att den spelar mest öppet och oansträngt om den får spela som den vill.

Jag rekommenderar därför att LL1660 inte belastas. En transformator mellan två trioder ska nog leva sitt eget liv, försök därför inte tygla den.

Jag är villig att tro att drivröret spelar bäst om transformatorn förblir obelastad och att det kanske kompenserar för transformatorns eventuella brister. Jag har använt LL1660 i olika konstruktioner och tycker att den gett mig mycket fint välljud för pengarna.

Vad är rätt och vad är fel? Och av allt det som är rätt - vilket är mest rätt?
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/09/08 :  06:54:45  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Tackar för inputen Lennart.
Då fortsätter jag på det inslagna spåret ock ställer undan oscilloskåpet
Erik Andersson`s Gm 70 variant var det med koppar eller grafit anod?
Just nu funderar jag på säkerheten runt högspänningen.
Det lutar åt en kapslad apparatlåda i plast.
Jag ska be min elektriker sno ihop en låda med europakontakt för ac in,fördröjning och lite plintar och säkrinar.
Är det någon som har förslag på hur man kan få säkra mätpunkter utan att öppna lådan (för anodspänning och ström)?

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/08 :  13:44:31  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hoktuna: Eftersom du redan har 1660 kan du ju löda in dem. Men.... då trafon inte verkar särskilt optimal tycker jag att du ska kontakta Per Lundahl för att få en rekommendation av honom. Kanske det finns ett bättre alternativ. Vilken omsättning ska du ha och vilken nedre gränsfrekvens förväntar du dig?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/09/27 :  16:19:58  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Nu har jag fått mina socklar.
Jag har även rotat fram en galvad låda

Lådan är ganska rymlig

Stooora rör

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7960 Posts

Posted - 2007/09/27 :  16:46:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hehe, det gäller att vara innovativ när det gäller chassin!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/27 :  17:36:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
MÅLA!!!! MÅLA!!!! MÅLA!!!! MÅLA!!!! MÅLA!!!! MÅLA!!!! MÅLA!!!! MÅLA!!!!

SNÄLLA SNÄLLA!!!!! MÅLA!!!! MÅLA!!!! MÅLA!!!!

Jag har tittat på sådana där förzinkade blomlådor i olika former....
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8640 Posts

Posted - 2007/09/27 :  17:40:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hmm,har nog nån gammal förzinkad postlåda i ladan..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/09/27 :  18:59:36  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Om rören är riktigt stora så heter det lys,inte glöd

Med ett skott från höften hamnade jag på 19,9-20v på glöden.

Är det nån som har en trafo att sälja som duger till högspänningen?
2X300 eller nåt i den häraden.
Jag vill klara mej med 450v kondingar så om jag siktar på 900v så måste det bli en dubblare.
Anoderna bör grillas ordentligt för att låta bra säger dom som testat.GM70 med grafit anod låter bäst strax innan anoderna glöder

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/09/27 :  19:02:24  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Brigaden att måla kommer alldrig på frågan

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8640 Posts

Posted - 2007/09/27 :  19:19:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Anoderna bör grillas ordentligt för att låta bra säger dom som testat.GM70 med grafit anod låter bäst strax innan anoderna glöder

Det var det nån hifi-nisse som sa om 572-10 oxå,fast då skulle dom glöda!Nåja dom tog ju slut efter en ganska kort stund..så jag undrar jag,nästa gång ska jag ta det lite lugnare,som med allt annat..

Jag har 2000uf/450v kondingar om du behöver nåt stabilt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000