HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 GM70!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/08/25 :  11:30:27  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Förr eller senare så är det ju dags att kila vidare
PÅ planeringsstadiet ligger en singel end förstärkare.
Jag har beställt lite rör,min tanke är 6c45 med it trafo.
Glödström har jag gott om (två st 2x18 600va)
Två feta bryggor från P-A med mur 830.
Jag har även två LL 1660 18ma.
Jag hoppas att reVintage hjälper mej med lite tankar om arbets punkter.
http://cityradio.narod.ru/spr/tubes/russian/detail/gm-70_2.html
Jag hittade ingen engelsk version.
Dräggelhttp://www.dehavillandhifi.com/GM70_2003.htm
Högspänningen blir ju ett kapitel för sig

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7960 Posts

Posted - 2007/08/25 :  12:10:16  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag sitter på ett gäng trafos till ett liknande bygge, skicka ett PM om du är intresserad.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/25 :  13:42:30  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Här ett annat GM-70 blad:

http://datasheets.electron-tube.net/sheets/084/g/GM70.pdf

Har inte räknat men tror att man bör lägga sig över 600V. Det verkar lättdrivet så drivern blir nog inget problem. Återkommer med tänkta arbetspunkter och trafoimpedanser. Har lämpliga nättrafos till HTn.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/08/25 13:43:19
Go to Top of Page

Fuling

7960 Posts

Posted - 2007/08/25 :  14:13:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Undrar om man kan vinna nåt på att pusha GM70 in i klass A2-drift?
I det senaste databladet ser det ut som att det skulle bottna vid ungefär 300V, så om inte linjäriteten skiter sig helt borde det finnas gott om effekt att vinna på att driva gallret en bit in på det positiva.
Jag har som sagt en del tämligen dyrbara järnvaror hemma som bara ligger och samlar damm, jag köpte på mig dem för att bygga en 813-förstärkare som aldrig verkar bli något. Ett tag funderade jag på GM70 istället, främst för att det är mycket enklare att fixa 20V 3A än 10V 5A till glödtrådarna. 845 är också ett alternativ, men det faktum att man får "seriösa" GM70 för mindre pengar än vad kinatillverkade 845 kostar talar emot 845.

Angående högspänningen så finns det en firma på Ebay som säljer maffiga ringkärnetrafos avsedda för rörslutsteg. Man kan t.ex. få en trafo på några hundra VA med 2x300V + 6,3V för helt rimliga pengar.
Firman heter Antek. Jag har använt deras trafon i ett eller ett par byggen och vad jag kan se finns det ingenting att klaga på vad gäller kvalitén. Förutom lågspänningsvarianter finns det "rörtrafos" på mellan 2x150 och 2x800V, 100-800VA.
(Nej, jag får inte betalt av dem för att göra reklam...:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2007/08/25 :  17:08:12  Show Profile Send Oblivion a Private Message  Reply
Fuling:

Vad är det för trafos du har? jag sitter själv i startgroparna för mitt 813 bygge nämligen

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/08/26 :  07:23:35  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Kan det vara lämpligt med paralella rör för att lättare hitta lämplig utg.trafo?
Huuua! det blir varmt
Är det nån som har socklar till gm 70?

Edited by - hoktuna on 2007/08/26 07:46:52
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/26 :  08:10:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
GM-70 har 4 anslutningar men sitter i en 7-pins sockel. Kan det vara samma sockel som 829/832 använder eller kraftigare till 813??

Lite om GM-70 på ärans och hjältarnas språk hittas här:
http://www.pastisch.se/faktiskt/GM70.pdf.

Edited by - soundbrigade on 2007/08/26 08:12:01
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/26 :  08:15:45  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hoktuna: Det är inga problem att hitta lämplig trafo till single GM-70. Gissningsvis hamnar man mellan 5 och 8k beroende på vald arbetspunkt. Blir nog värre med parallella pga den högre effekten. Och varmt lär det väl bli, ställ dem i öppna spisen och dra igång dom istället för att elda.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/08/26 :  08:25:06  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Sockel finns ju här.....
http://www.dehavillandhifi.com/GM70_SOCKET.htm
Inte helt gratis
En till...
http://cgi.ebay.com/PAIR-CERAMIC-SOCKETS-FOR-GM-70-GM70-GM-70-TUBES-NEW_W0QQitemZ140136880748QQihZ004QQcategoryZ48710QQtcZphotoQQcmdZViewItem
Ett tips jag hittade säger att man kan använda socklar till 6c33 om man borrar upp hålen.

Edited by - hoktuna on 2007/08/26 08:41:49
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/26 :  11:07:22  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Ua600V, Ia120mA, Ug-40V, Ra5k ger 8W, H2 1,5%, verkningsgrad 11% (glöd oräknad). Kräver ca 30Vrms för full utstyrning.

Ua800V, Ia120mA, Ug-65V, Rk7k ger 20W, H2 1,8%, verkningsgrad 22%, under 50Vrms för full utstyrning.

Bäst att någon dubbelcheckar denna grovkalkyl. OBS har ej räknat med ev. trafoförluster etc.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/08/26 11:07:58
Go to Top of Page

Fuling

7960 Posts

Posted - 2007/08/26 :  12:02:08  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Oblivion: 2st LL1688 80mA utgångstrafos, 2st LL1671 50mA interstagetrafos, 1 st 2x700V 350mA nättrafo och en 10H 200mA drossel.
Grejorna är till salu.

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/08/26 :  13:09:19  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
600v låter väl uppnåeligt8w duger åt mej.
Jag har ett chassi ämne stående,alu. 500x500mm 100mm hög.

Go to Top of Page

Fuling

7960 Posts

Posted - 2007/08/26 :  13:40:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Enligt kurvorna på databladet i första inlägget så finns det potential att kunna få ut riktigt anständiga effekter redan vid relativt låga anodspänningar om man driver gallret till +25V eller mer. 600V på anoden, runt 100mA anodström och en trafo på nånstans mellan 7 och 10kohm tror jag hade funkat bra parat med ett ordentligt drivsteg.
Med ordentligt drivsteg menar jag något i stil med en CCS-lastad 6c45 som driver en mosfetföljare baserad på någon lågkapacitiv mosfet i stil med 2SK2700 eller IRF820. Kopplingskondingen sitter mellan ingångsrör och mosfet, från mosfet till slutrör ska det vara direktkopplat om man ska kunna köra med gallerström i topparna.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/26 :  16:30:26  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Fuling:
Om kurvorna i första inlägget stämmer så ger 600V och 100mA halvkass linjäritet, hoppas dom inte stämmer. De senare ger 6W med 7k och 4W med 10k. De som Soundbrigade hänvisade till(applikationsexemplet kör 850V, 120mA, 3k?!) liknar mer de senare.
Varför ska man behöva krångla så med drivern så att man blandar in halvledare? GM-70 har ingen extrem ingångskapacitans och ej heller låg känslighet.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/08/26 16:35:53
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/26 :  16:59:50  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fuling - du har ju två 6E5P.
Jag har 9 till om någon vill ha (mot smärre avgift).
Go to Top of Page

Fuling

7960 Posts

Posted - 2007/08/26 :  17:12:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag hoppas också att kurvorna i det första databladet inte stämmer, enda anledningen till att jag hänvisar till dem är att de fortsätter in på positiv gallerspänning. Gör man antagandet att kurvorna däremot ser ut som i det det här bladet (http://datasheets.electron-tube.net/sheets/084/g/GM70.pdf) och att röret fortsätter vara linjärt in på positiv gallerspänning så finns det möjligheter att hämta en hel del extra effekt genom att "krångla" med drivsteget.

En fördubbling av uteffekten är inte helt orimligt. Förstärkaren skulle så gott som alltid spela i det vanliga A1-området men när det behövs mer effekt vid transienter så finns det betydligt större headroom om inte drivern klipper så fort gallret närmar sig 0V.

Lite krångel är det förstås med extra matningsspänningar och högspänningsmosfetar men det finns ytterligare fördelar förutom den jag nämnt: Gallerförspänningen blir helt stabil, man får ett drivsteg som inte bryr sig det ringaste om slutrörets ingångskapacitans (hög bandbredd alltså) och framför allt: Genom att direktkoppla drivern till slutröret slipper man "blocking distortion" vid klippning.
Sistnämnda handlar om att kopplingskondingen laddar ur sig varje gång slutrörets gallerspänning når upp till 0V (vilket tydligen händer titt som tätt vid transienter) med följd att biasspänningen blir fel under den tid det tar för kondingen att ladda upp sig igen.

De här rönen har jag stulit rakt av från www.tubelab.com så det är egentligen mannen bakom den sidan som ska ha beröm/kritik över kopplingen. Han kallar det Powerdrive och hävdar att det ska vara ett tämligen revolutionerande sätt att driva stora slutrör vare sig de är tänkta att arbeta i klass A2 eller inte. Jag har pratat en del med honom och följt många av hans projekt och jag litar en hel del på hans omdöme.

Om jag nu ska bygga nåt med de trafos jag samlat på mig, vare sig det blir med GM70, 845 eller nåt annat så lutar det åt att det blir en variant med relativt låg anodspänning och Powerdrive.
Att GM70 har låg (edit: hög ska det förstås stå) känslighet tolkar jag som att förstärkningsfaktorn är relativt hög, ett tydligt tecken på att röret förmodligen funkar bra och troligtvis är gjort för att köras med gallerström i topparna.
Hög förstärkningsfaktor brukar resultera i 0V-gallerkurvan är relativt flack, det finns så att säga gott om utrymme kvar till vänster om den på diagrammet.
En snabb titt på diagrammet visar att röret verkar bottna vid 250-300V anodspänning om man lägger in en rimlig belastningslinje, kör man "förbi nollan" så kanske man kan bottna röret vid 100V istället med 150-200V extra spänningssving som följd = gott om extra effekt!

Rör med riktigt låg förstärkningsfaktor brukar ha en 0V-linje som pekar nästan rakt upp och då finns det inte mycket användbart utrymme till vänster om linjen, ingen vits att driva gallret positivt alltså.
Rör som däremot har extremt hög förstärkning (t.ex. 811A) måste drivas med positiv gallerspänning hela tiden för att de ska dra någon anodström alls.
Just GM70 verkar vara aningen mer likt 211 än 845 och 211 kan man ofta se i A2-kopplingar. Anledningen är helt enkelt att de annars måste matas med bortåt 1200-1300V anodspänning för att lämna full uteffekt. 1300V klantar man sig bara med en gång...!

Edited by - Fuling on 2007/08/26 17:17:52
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/26 :  17:47:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hoktuna mumlade:
quote:
Ett tips jag hittade säger att man kan använda socklar till 6c33 om man borrar upp hålen.

Är det samma sockel till 813?? Jag beställde från www.tubesandmore.com.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2007/08/26 :  17:52:23  Show Profile Send Oblivion a Private Message  Reply
Ja det är exakt samma, bara att borra upp vissa hål lite så passar GM70 i samma sockel som 813 eller 829

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/08/26 :  17:58:08  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Är det nån som har socklar till 6c33 eller 813 att sälja?

Go to Top of Page

Fuling

7960 Posts

Posted - 2007/08/26 :  18:03:53  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Teflonsocklar till GM70 finns på Ebay. Jag har köpt ett par och de verkar helt ok.

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/08/26 :  18:43:02  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Socklar köpta
Hittade detta,är det samma som något av det tidigare?
http://frank.pocnet.net/sheets/018/g/GM70.pdf

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/26 :  19:29:29  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Fuling: Förstod att du kollat in Tubelab. Om man jämför 211, 845 och GM-70 så bottnar 845 vid ung. samma spänning som GM-70(ca 250V vid 100mA). 211 däremot bottnar strax under 500V. Vill man ha lågohmig drivning kan man lika gärna köra CF eller trafo.
Med de fina järn du har på lager är det som upplagt för en GM-70!

Om man gör som Hoktuna tänkt så lär det funka klockrent utan halvledare.

6C45 med CCS följd av kondensatorkopplad trafo kan vara ytterligare en lösning.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7960 Posts

Posted - 2007/08/26 :  19:53:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Banne mig, jag tar tillbaka det där om att GM70 är mer likt 211 än 845. Tittade på http://frank.pocnet.net/sheets/120/t/T110-1.pdf och där ser det ut som att 845 har en hel del att ge också ovanför 0V-linjen.

Däremot håller jag inte med om att man lika gärna kan köra med katodföljare eller trafo (när man ska upp i A2): gallerströmmen kommer väldigt plötsligt så drivsteget måste ha en extremt låg utimpedans för att inte säcka ihop när signalen passerar nollan.
Visst KAN man köra med katodföljare men jag hävdar med en dåres envishet att en mosfet gör jobbet väldigt mycket bättre i den positionen. Ska man ha en distortionsfri utsignal när lasten plötsligt hoppar mellan megaohm och, säg, 1 kohm så vill det till att komponenten som utgör följaren har väldigt hög branthet och där finns det inga rör som kan mäta sig med mosfetar.
Som parentes vill jag nog också hävda att katodföljare är krångligare att jobba med i och med glödmatning, stora spänningssving mellan katod och glödtråd och att man nog måste ta hänsyn till uppstartsförloppet och ha koll på vad som händer med biasen till slutrören innan katodföljaren blivit varm och börjat leda ström.

Transformatorkoppling är nog i så fall bättre, men ska det funka bra vid övergången mellan negativ och positiv gallerspänning så måste man nog använda en trafo med nedtransformering = enorma krav på spänningssving på primärsidan. Det värsta är väl att bra trafos kostar rejält med pengar.

IT-trafos verkar vara ett väldigt bra sätt att driva stora slutrör, men jag tror ändå att det krävs råstyrka om man ska in på A2-territorier.
Därmed inte sagt att man måste börja krångla med gallerström, det går ju utmärkt att göra som de allra flesta och se till att hålla sig under 0V på gallret hela tiden.
Jag tog upp ämnet mest för att GM70 ser ut att vara en bra kandidat för A2, speciellt med tanke på de relativt låga anodspänningar som nämnts här.
Om/när jag tar itu med mitt bygge (om jag inte får en köpare på järnvarorna) så blir det förmodligen med Powerdrive som drivsteg.
Nu har jag visserligen fina IT-trafos liggande hemma men jag tror ändå inte att det blir fullt lika bra.
Det skulle visserligen vara maffigt med en trestegsraket med IT-trafos kopplade 2:1 och 6B4G eller 6AV5GA som drivrör, men ändå...

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/08/26 :  20:04:12  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Blir det alternativ "s" i mitt fall?
http://www.lundahl.se/pdfs/datash/1660.pdf

Go to Top of Page

Fuling

7960 Posts

Posted - 2007/08/26 :  20:17:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
"S", ja. 4:4,5 omsättning, det borde väl funka bra.

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/08/26 :  21:03:14  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Om man har riktiga högtalare behöver man inte gå in i A2...
Hoktuna, en 6S45 med 1:4.5 räcker bra !

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000