HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezebox tappar kontakten med nätverket
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/08/08 :  16:02:41  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Hej,

Har en SB v3 som verkar må lite dåligt. Den tappar nämligen kontakten till det trådlösa nätverket hela tiden. Wlanet fungerar bra med andra enheter, och det går bra att köra den via trådat nätverk.

Det som brukar strula är att den inte får någon ip-adress. Om den väl får det, så går det möjligen att bläddra mellan alla låtar men när man spelar upp något så hänger den sig.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?

Mvh
Jonas

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/08/08 :  16:08:57  Show Profile  Reply
Kör du fasta eller dynamiska adressen?

Jag hade problem med dynamiska tillsammans med min netgear-router, så jag kör fasta adresser, funkar hur bra som helst.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/08/08 :  17:19:58  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Har faktiskt en netgear-router, som i sin tur är kopplad till en Linksys access point. Kör med dynamiska adresser nu. Hur ställer man in fasta adresser?

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/08/08 :  17:32:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Du reserverar en IP-adress för en viss mac-adress så kommer enheten alltid få samma IP varje gång. Mac-adressen ser du om du kollar vilka enheter som är anslutna till den enhet som delar ut IP-adresserna i ditt nätverk.

Den riktigt hårda varianten skulle vara att stänga av DHCP-servern och konfigurera hela nätverket manuellt men det verkar vara lite overkill. Vet inte ens om det går med SB, har ingen själv.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/08/08 :  17:38:41  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Hm, verkar inte finnas någon inställning för att ställa in fasta ip-adresser med min router (RP114), mysko. Observera att den tidigare har fungerat utan problem.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2007/08/08 17:39:04
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/08/08 :  20:27:32  Show Profile  Reply
ställ bara in en fast adresse i squeezen och testa, borde funka :)
Den ligger ju alltid online ändå.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/08/08 :  20:49:36  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Har du bra signalstyrka om du kollar i SB ?
Råkade själv rikta om antennen på routern då jag städade vilket gjorde att signalstyrkan halverades.
/Micke
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/08/09 :  09:00:23  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Signalstyrkan är cirka 60 procent.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/08/09 :  09:17:07  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Ok det borde funka, jag ligger mellan 40-60%.
/Micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000