Author |
Topic |
Gothmog II
Member
435 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 21:07:28
|
Efter att ha läst alla saliga beskrivningar om OB (nää, inte tampongen) så har jag beslutat att bygga ett par sådana här.
Elementen som används är Visaton B200 bredbandare samt Visaton BGS 40 Bas (15 tum). Har precis beställt dessa från Thomann Cyberstore. det blev ca 1500:- billigare än vad ELFA (El Lurendrejeri För Alla) tog.
Frontbaffeln blir i 25mm Mdf, svart lackerad, och sidorna i stavlimmad ek (bänkskiva 36mm). Måtten är 1216x500.
Jag funderar på att slänga dit en diskant för att hjälpa B200 med den allra översta toppen, säg från 10-12K och uppåt. Någon som har någon ide hur man lämpligast gör detta rent kopplings/delningsfiltermässigt?
Efter helgen börjar jag med frontbaffeln och sidorna, mer bilder utlovas då.
Våta Hifidrömmar till er alla
Tommy |
Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)
Det finns genvägar till det perfekta ljudet |
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2007/07/13 : 22:54:09
|
Kul projekt. Har du kollat in Linnars hemsida? http://www.kensonpro.com/ljudatergivning/designforslag/dipolodahlbergband-0.htm Där har han ett praktiskt exempel på hur man kan utnyttja baksidan för dämpning o på så vis "förlänga" baffeln och få en osymetrisk reflektion. Det verkar finnas plats på dina bafflar. Om man labbar lite i Edge märker man att frekvensgången mår bra av drastisk osymetri av bredbandarens placering. Jag hade skippat diskanten o köpt ett par basar till. OB:s behöver all konarea de kan få i basen. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2007/07/14 : 00:54:53
|
Ännu en som sett ljuset, öppen baffel är underbart. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/07/14 : 01:19:22
|
Det Bardis säger om osymetrisk placering av elementen är rätt viktigt. Jag labbade själv en del med Edge när jag planerade mitt bygge. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2007/07/14 : 09:32:04
|
Att placera elementen asymetriskt kommer väll ge bredbandarens spridning bakåt direkt mot sidväggen, tycker absolut du skall komplettera med en bakåtriktad diskant till det hela.
|
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Gothmog II
Member
435 Posts |
Posted - 2007/07/14 : 10:20:08
|
Osymetrisk placering, gäller det bägge elementen, och i så fall hur placerar man elementen lämpligast? Vilket avstånd från kanten? Kollade lite i Edge, men då jag inte riktigt förstog vad jag höll på med så gav det inte mycket. Ska se om jag kan sätta mig in i programmet bättre efter helgen. Lynn Olsen talade mycket om det 'Gyllene Snittet' när han placerade elementen i Ariel (förvisso inga OB men ändå). Något att applicera?
Vad tror ni, bättre eller sämmre med en extra diskant?
Skall bli väldigt spännande när de blir klara och se om jag får "Skåda Ljuset" Kommer de i närheten av mina Ariel i upplösning, dynamik och väljud så blir jag mer än nöjd, låter de bättre så blir jag antagligen frälst. Tänkte driva dessa med min Aleph 3 så länge, får se om 30 watt räcker.
Tommy |
Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2007/07/14 : 12:55:10
|
Den osymetriska placeringen gäller främst bredbandaren. Delar du basen vid 200Hz spelar det mindre roll för dessa. |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/07/14 : 13:39:19
|
Sitter inte bredbandaren väldigt lågt på skissen?
|
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/07/14 : 19:53:43
|
Tommy,
Du kan nog lungt bygga Nobox enligt ritningarna. B200 har faktiskt nytta av en höjning i området 200-800 Hz, där den dippar lite. Visaton har en engelsk version av sin webb (här Nobox): http://www.visaton.de/en/bauvorschlaege/breitband/noboxbb/bauanleitung.html . B200 sitter 80 cm upp i centrum. Det finns inget program som simulerar ÖB med sidor. Jag spelar B200 utan diskant men man är beroende av att sitta i sweetspot framför allt för att få djupperspektivet rätt. Mina bafflar är 45 cm breda asymmetriska men inte beräknade för rak frekvensgång utan lite baffelhjälp i det nämnda området. Här en länk till en presentation av mina bafflar: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=40594.0 . Jag har ett par B & G Neo 3 PDR liggande som jag tänkte testa tillsammans med B200. Men jag tror inte du blir besviken på B200 i ensamt majestät.
Öppna Bafflar som passiva system är inte alldeles enkelt att åstadkomma. NoBox är en väl beräknad gedigen konstruktion. Vill man börja labba, så ska man nog gå aktivt och med någon form av DSP + adekvat mätutrustning. Därmed inte sagt att en diskant skulle vara särskilt svår att integrera i NoBox. Det tror jag inte. Många med hög känslighet skulle nog passa.
/Erling
|
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2007/07/14 21:25:29 |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2007/07/14 : 23:25:55
|
I filtret för B200 sitter det en spole på 1.5mH med ett motstånd på 10 ohm över. Denna krets används för att dämpa det övre registret. Som scorpion påpekar används säkert baffelstödet tilsammans med denna krets för att uppnå en rakare frekvensgång. Vill man weaka jludkaraktären i det övre registret kan man byta ut 10 ohmsmotståndet. Ju högre värde desto mer faller diskanten. |
|
|
Jolojl
Member
835 Posts |
Posted - 2007/07/16 : 12:34:29
|
Spännande! Den är snygg oxå den där Nobox ...
Johan |
|
|
Gothmog II
Member
435 Posts |
Posted - 2007/07/17 : 11:28:15
|
Nu har jag beställt komponenterna till delningsfitren. Det blev mox motstånd, ett gäng med sådana här
Audyn cap konningar (2st 47uF) det tog ett litet spadtag i plånboken
Men vad skall jag använda till de två 220uF kondensatorerna. Ryska papper i olja? Hittar dock inga så stora på nätet. Finns det något annat alternativ som hellst inte kostar som en begagnad bil och som låter bra.
Tommy |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2007/07/17 : 11:34:14
|
Oj! Vad fina komponenter! Angående 220uF. Tag en hyfsad elektrolyt o parallella den med PIO eller Audyn cap eller någon annan BRA konding med litet o mer ekonomiskt värde. Finns en del i bytestråden. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6796 Posts |
Posted - 2007/07/17 : 11:37:51
|
Visst kostar de en del men här finns de http://www.audioprojekte.de/html/capacitors.html . Det är en trevlig firma svarar på engelska och är snabba att leverera.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/07/17 : 12:16:05
|
Som du ser i schemat har Visaton själva använt en enkel bipolär elektrolyt. Det behöver inte vara audiofil-kvalitet på den här kondingen. Problemet med bipolära elektrolyter är att de inte håller värdet över tid och det är mer problematiskt i ett Zobel-filter när man vill åstadkomma en konstant impedans. Bardis förslag är utmärkt. Kanonlänk Bubbel !
/Erling
|
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2007/07/17 12:25:31 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7945 Posts |
Posted - 2007/07/17 : 14:27:35
|
Vill man ha >100uF utan att behöva ta till elektrolyter så kan man leta efter motor(start)kondingar, de brukar vara uppbyggda med polypropylenfilm i olja och anses funka bra både i delningsfilter och t.ex. nätdelar till rörstärkare. I och med att de är avsedda att sitta i vitvaror och liknande så kostar de inga löjliga audiofilpriser heller. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2007/07/17 : 19:37:51
|
Eller två st vanliga polära som du sätter båda pluspolerna mot varandra och höjer spänningen där med tex ett batteri.
Så har JBL gjort ibland, i tex K2. Då slipper man det olinjära området runt noll. Och storlek är ju inget bekymmer. De vanliga finns ju nästan hur stora som helst. Kom bara ihåg att när du seriekopplar kondingar så måste du ha dubbla kapacitansen från början. |
|
|
Gothmog II
Member
435 Posts |
Posted - 2007/07/17 : 20:00:22
|
Circlo, Ehhh??? Batteri, kondensatorer???? Sorry men jag förstår inte riktigt, lust att förklara för en novis det låter intressant och alltid kul att lära sig nåt nytt.
I morgon skall jag börja snickra på frontbaffeln.
Jahapp, nu väntar jag bara på att div. grejgrunkor skall komma med posten . Fler bilder på ingång då.
Tommy
|
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
|
Fuling
7945 Posts |
Posted - 2007/07/17 : 23:18:43
|
Är de Thumann (Thomann?) som gäller om man ska köpa Visaton B200, eller finns det ännu billigare ställen? Jag tycker att jag har sett dem för 99 Euro styck nånstans, men vart...? |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Gothmog II
Member
435 Posts |
Posted - 2007/07/17 : 23:50:01
|
Tack för den Norska länken scorpion (skorpion, för övrigt det läskigaste lilla kryp jag vet, brrr) måste bara ge ett litet citat därifrån.
Grattis. Høres knallbra ut. Det er flere med multidollar anlegg som har blitt lang i maska og fått tårer i øyekroken når de har fått høre dette elementet i dipol.
Sitter för övrigt och lyssnar på Chromeos senaste skiva, gillar man som jag FET syntbas och funkiga rytmer så har man en euforisk stund när man lyssnar till den. lite ot men kunde inte låta bli.
over and out
Tommy |
|
|
Zoggy
Starting Member
47 Posts |
Posted - 2007/07/18 : 10:27:13
|
Undra om jag ska ta å snickra ihop en liknande konstruktion som min första OB oxå? Kommer jag att sakna bas med endast en 8" bredbandare t.ex.?
mvh Zoggy |
|
|
Gothmog II
Member
435 Posts |
Posted - 2007/07/18 : 11:14:03
|
quote: Kommer jag att sakna bas med endast en 8" bredbandare t.ex.?
Tror nog att det blir ganska basfattigt med endast ett bredbandselement, men väldigt många bygger ju med bara en b200 så prova.
Nu har Thomann slagit alla rekord i snabb leverans I morse dök posten upp med detta.
Betänk att jag beställde grejorna den 14/7 FYRA DAGAR
All heder till ett sådant företag
Och inte nog med det, delningsfilterkomponenterna från HiFiKit kom också idag. Tralala det ÄR julafton
Tommy
|
|
|
Fuling
7945 Posts |
Posted - 2007/07/18 : 13:28:28
|
quote: FYRA DAGAR
Hmm, jag blir frestad att beställa ett par B200. Skulle vilja testa både i öppen baffel och sluten låda på >100L.
Edit: Det blev ett par CSS FR125s för mig istället. Halva priset och helt andra parametrar vilka nog kommer att passa mig bättre. |
Edited by - Fuling on 2007/07/18 14:57:19 |
|
|
Topic |
|