HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Underlag till skivspelare.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/07/04 :  15:09:53  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Vilka olika färdiga produkter finns till skivspelare, gärna lite fräcka bilder? Vad har ni provat, vilka principer ska man tänka på, det verkar inte helt lätt och självklart? Den spelare som jag använder är en stelopererad Kuzma, ingen flytande konstruktion med andra ord. Det är väl lite olika premisser för dessa två olika konstruktions-principer?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/07/04 21:14:05

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2007/07/05 :  00:21:30  Show Profile Send Neon Park a Private Message  Reply
Jag har en plexiglasskiva och Sonic Designs dämpkuddar under plexiskivan den håller upp en Forsell Air Reference tycker det fungerar bra.
Mvh
Thomas
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2007/07/05 :  08:38:38  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Jag tycker du ska prova en vägghylla. Inte ställa något mjukt under den grammofonen, den är inte konstruerad för det.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/07/05 :  09:16:56  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Solid Techs IsoClear fötter är en billig och bra lösning.

Jag har precis som Per nämner ovanför haft lite svårt för mjuk koppling till en produkt som är konstruerad enligt den principen din spelare är, men har du möjlighet att prova så gör det, du kan bli överraskad, det blev jag.

Prova att blanda mjuk (Iso Clear fötter) och hård koppling (typ Ceraball, eller liknande), fungerar bra i min anläggnig.

Svårt att rekommendera när man inte har hört hur det låter. Med underlaget kan du "klangjustera" din anläggning.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Jan I
Member

448 Posts

Posted - 2007/07/05 :  16:29:49  Show Profile Send Jan I a Private Message  Reply
Hva med denne

http://www.multima.no/default.aspx?category=241&id=2891
Mvh Jan I

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61202
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/07/05 :  16:40:56  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Jag har en spider och under skivspelarn en oljad ekplanka...visst ja..spelarn är en AR RD40 DC

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/05 :  19:38:23  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Oavsett konstruktion, så skulle jag börja med ett dött och tungt fundament, exvis betongplatta. Vad som är mellan fundamentet och spelaren får man testa sig fram till.

Med fundament underst kan man efterlikna ett fristående system och tweaka sig fram därifrån. Utan fundament kan allt fara hit och dit okontrollerat bara för minsta justering eller t.o.m skivbyte.

För mig är det nästan ett under att en pick-up överhuvudtaget spelar urskiljningsbart ljud om den inte står på ett bastant underlag. Som att trä en tråd i ett nålsöga på sjön.

Vägghylla är perfekt om väggen är murad eller i betong.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/07/05 :  21:11:23  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
För mig är det nästan ett under att en pick-up överhuvudtaget spelar urskiljningsbart ljud om den inte står på ett bastant underlag.


Det kallas för gravitation calle .

De enda gånger man märker att skivspelare är känslig är just vid mjuka golv t.ex. parkett och andra typer av trägolv. Ett fundament av något slag är att föredra.

Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/07/05 :  21:47:00  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Vägghylla är inget för mig, träväggar med gips på. Min S&S fungerar mycket bra, den är riktigt bastant väger i tweakat utförande med utrustning säkert över tvåhundra kg. Golvet är platta på mark, iofs med parkett med ljuddämpande skumplast imellan. Funderar alvarligt på att borra hål i parketten och ställa S&S-bänkan direkt på betongplattan, stabilare går nog inte att få det. Ca 155 m2 a´10-15cm betong + ett hus på det borde väga en del. Eftersom högtalarna står på parketten med spikes och ARTfötter borde spelaren stå rätt bra isolerad från dom. Översta hyllan är en riktig best frånkopplad från stativet med silikonkuddar, hyllorna är i 2cm specilhärdat och facettslipat glas med en matchvikt på 35kg om jag minns rätt.
Då kanske det inte finns någon anledning till ytterligare en platta under själva spelaren?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/07/05 :  22:01:27  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/07/06 :  02:43:08  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Pro-Ject har ju en "platta/bas" som de kallar Ground It. Finns i två versioner.


http://www.project-audio.com/main.php?prod=grounditdl&cat=accessories&lang=en
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/07/06 :  03:17:45  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag vill bara slå ett slag för vägghyllor. Oavsett väggmaterial kan man få ypperligt resultat om man fäster hyllan i reglarna. Min vägg är spånskiva på regel. Jag har en hemmssnickrad hylla, modell ful, jätteful. På denna har jag två trädgårdsstenar, 40 x 40 x ?? och på den står min i och för sig plintupphängda Luxman. Runt 100 kg buggsson kan stå och hoppa på bjälkupplagt trägolv precis vid denna skapelse utan att pickupen registrerar den minsta störning. När min Luxman stod på hylla kopplad till golvet, kunde man knappt gå över golvet utan att pickupen hoppade över till nästa låt

J. Ullberg
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/07/06 :  06:41:14  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Jag har en Project RPM9.1 med Denon MCpickup. När jag skulle placera skivspelaren var jag beredd på att satsa på något väldigt tungt och stabilt. Jag började dock med att prova ett gammalt klassiskt 70tals koncept nämligen Ikeas lätta, enkla, stabila Lackbord. Mitt kostade ungefär 50kr eftersom jag valde en snygg utgående färg (annars kostar det ca 100kr). Efter det har spelaren stått på detta bord helt problemfritt. Det låter otroligt bra och jag finner ingen orsak att ändra.
Förut hade jag en NADskivspelare (355 tror jag den hette) som påminde en hel del om Rega P2. Den var lite känsligare. Där använde jag "extrafötter" bestående av ljusstaksstenar (granit tror jag) som jag f.ö. köpte när Göfab gjorde konkurs. På stenarna fanns hål avsedda för värmeljus. Dessa passade perfekt till NADspelarens fötter. De blev ett väldigt stabilt och stumt underlag. Dessutom tyckte jag att det var snyggt men om den saken fanns delade meningar.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/07/06 :  10:15:01  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Faktum är att jag fick min nya pu-våg igår och kunde ställa in nåltrycket, jag hade aldeles för högt. Innan kunde jag hoppa utan att konerna rörde sig men om jag sparkade på benen till bänken rörde sig konenrna i långa, långsmma utslag. Testet görs utan rotation med PU nedsäkt på skiva, med rätt nåltryck ges inga utslag ens vid våldsamma sparkar, det är rätt fräckt, om jag knackar på skivan med knogarna vid spelning, hörs det nästan ingenting ut i högtalarna. Kuzman är bra fräck. Det kanske är lite kvasi att fundera på vibrationer i detta fall.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/07/06 :  12:48:44  Show Profile Send Karla a Private Message  Reply
Eref: Jag älskar tips som det där med ljusstaks-stenarna
Det ska jag prova!

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2007/07/16 :  14:29:04  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Jag har precis köpt Solid Tech's Isoclear fötter, ska prova dessa.
Ska först prova att ha hockeypuckar under Isoclear :)
Får se om det funkar, eller kanske något hådare är att föredra.

Audionet: Vad har du under dina IsoClear, Ceraball? Vad har du mer provat?

Har hört både Rega och V.P.I. med IsoClear med lyckat resultat.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/07/16 :  22:24:54  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
Någon som kan tipsa var man kan hitta en skiva i svart sten med måtten 440x365? helst i svart sten.Har fått ett pris på 800:-sådan,är det ett bra pris,eller kan man hitta billigare?
Bor 2mil norr om Göteborg för övrigt.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/07/16 :  22:39:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Någon som kan tipsa var man kan hitta en skiva i svart sten med måtten 440x365?


I mitt garage men det hjälper ju dig inte.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/07/16 :  22:45:56  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/07/17 :  00:59:40  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
svart sten med måtten 440x365? helst i svart sten.Har fått ett pris på 800:-sådan,är det ett bra pris,eller kan man hitta billigare?


Det beror väl helt på vad det är för sten vi pratar om iof. Jag hörde någon som fått offert på ca 1400:- tror jag det var, för marmor om jag inte missminner mig. Den snyggaste svarta stenen jag sett hittils är svart granit från det tragiska Simbabwe.

Ring runt till lite sten-nissar i trakten och fråga så får du ju också lite fler tips på olika sorter kan man tänka?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/07/17 :  01:23:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Den snyggaste stenen som jag vet är Zaire nero den är svart med guldstänk i jag har en sådan som skall bli underlag till skivspelare.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/07/18 :  06:36:31  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
quote:
Zaire nero


Vet du om man kan se bilder någonstans på denna sten?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/07/18 :  09:47:41  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Här finns lite bilder dock gör de inte rättvisa hur stenen ser ut sedan har Zaire Nero bytt namn till Star galaxy på denna sidan http://www.skanemarmor.se/default.asp?ID=204.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/07/18 :  19:05:06  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply

Stabi S ser ju och låter väldigt bra med deras egen Lönn platta.


Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2007/07/19 :  13:13:50  Show Profile Send snaggvovve a Private Message  Reply
Ingen som har testat ovan nämnda "Ground it" ?

Funderar på att skaffa den till min Project 6.1.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/19 :  13:35:30  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Fick bra resultat med en låda med sand och en glasskiva på toppen.
Sanden leder inte vibrationer och det är enkelt att bygga själv.
Alltihop sitter i ett sandfyllt stålstativ som i sin tur står på SD-fötter mot golvet. Stabilt.

Lämnat forumet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000