HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Seriekopplade regulatorer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/07/03 :  23:37:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Är ganska novis på detta område..
Tjänar man något i rippel undertryckning med seriekopplade spänningsregulatorer?Hellst då över hela audio området.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/04 :  09:58:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du borde kunna göra det teoretiskt men å andra sidan måsste du ju droppa ett antal volt över varje regulator och undran är ju om man med (fasta) regulatorer får ihop det.
Har du å andra sidan en lagom kondensator bank och en bra regulator borde det klara biffen.
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/07/04 :  13:15:18  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
Ta istället och titta på walter jungs superregulator. Tror peranders har några egna versioner av denna.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/04 :  17:22:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här är något att testa/fundera på: http://www.wenzel.com/documents/finesse.html

Den här är lite kul också:

Läs mer på http://www.tubecad.com/2007/06/blog0109.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2007/07/04 :  21:25:37  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Svar ja om du seriekopplar regulatorer så förstärks rippelundertryckningen för varje steg. För audio så lär du dock ha svårt att motivera fler än 2. Se till att du har spänningsmarginal för varje steg. PSRR brukar gå upp med ökad spänningsmarginal över regulatorn, till en viss gräns naturligtvis. Har du för liten marginal sjunker psrr i alla fall.
Någonstans springer man ju på sådana fundamentala gränser som regulatorns egenbrus.

Hjelm
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/07/10 :  18:24:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ta istället och titta på walter jungs superregulator. Tror peranders har några egna versioner av denna.

Har en handfull sådana kort att användas på väl utvalda ställen..

Ja,finess har jag läst om förr,och det funkar ju om man har förbrukare som inte kräver så hög ström typ Opampar mm,om högre förbrukare används verkar det som fler transistorer (mer förstärkning) är nödvändigt.Har dock inte sett någon konstruktion för upptill/mer än 1A.

Läste artikeln som tubecad skriver om i AudioXpress,noterede dock inte dom "fel"som han såg.
Och tydligen kan man använda LM317/337 som shunt.Men det nämms ju inget om hur hög ström något av schemorna klarar (tror jag)är det transistorns effekt tålighet som sätter gränsen?

Hittade oxå: http://www.acoustica.org.uk/t/3pin_reg_notes1.html där lite tips och knåp nämns t.e.x denna:



quote:
För audio så lär du dock ha svårt att motivera fler än 2.

Nej,fler än 2 blir det inte..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/13 :  08:48:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ska man köra mycket ström är det effekttåligheten som sätter gränser. Fler trissor för att tåla effekten alltså.

Figuren ovan, den första regulatorn ger väl en konstant spänning över nästa regulator att jobba med
som jag förstår det. Hur pass mycket bättre blir det egentligen? Det skulle vara kul att veta.
Jag saknar förresten en bypasskonding över R4 i schemat.

Allen Wright har ju sin superreg också, konstantström med LM317 och sen en shunt.
Shuntar har fördelen att de kan ta störningar som kommer bakvägen också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/07/13 :  19:47:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag saknar förresten en bypasskonding över R4 i schemat.

Ja,och ändå kommer schemat från National semiconductors beskrivning..
Ja,hadde varit intressant att veta fördelarna med olika concept,finns ju kavlificerat folk här som kunde ha en regulator/nätagg skola..
Har man byggt några ggr med Lm317/337 "standard koppling" så kanske man vill förfina lite till..
Blir till att söka på nätet och studera lite..
Hittade förresten den här:http://tech.juaneda.com/en/articles/lm317.html

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/07/17 :  22:46:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Lite OT:Såg här Kolla på andra mätningen
Att man INTE ska använda låg ESR e-lyt efter regulatorn,utan en alldaglig på ca 220uf.
Och här:No low ESR
Och det har jag ju,och planerat för..Så det man inte vet lider,man inte av..
Kan vara bra att lära sig MÄTA lite..
Men detta gäller väl inte med shunt och emitterföljare,eller.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/09/02 :  03:38:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har nu byggt en sådan här:



till min lurstärkare,fast med +-12,7v ut istället.Utan last så drar den 160mA/rail..så kylflännsen till transistorena blir VARM.
Ripplet sjönk från ca 12mv till 2mv.Kopplade först en 47uF e-lyt på utgången på den,men såga att ripplet ökade då,så den åkte bort.
Någon som vet varför det ökade med konding?
Samt vad bestämmer ohmtalet på sereiresistorn?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/09/02 :  10:33:41  Show Profile Send esl a Private Message
Om du vill ha en elektrolytbank på utgången så måste den föregås ev en resistans annars kan du få självsvängning... kan vara därför du fick rippel.
3.3 ohm på utgångarna och en kondensatorbank så stor att du bara ser ett minskat rippel.

Fast jag tror att denna regulatorn du har nu är tillräckligt bra utan att du behöver någon mer filtrering...
Du kan ju pröva att lasta den med en frekvensgenerator 5 kHz fyrkantvåg sedan mäter du över 11Ohms motståndet om ripplet får samma bandbredd. I så fall duger regulatorn som den är...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/09/03 :  02:32:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Provade med 3 ohms motstånd och kondingar från 0,1-2200uF,men ripplet ökade så nu kör jag utan.

quote:
Du kan ju pröva att lasta den med en frekvensgenerator 5 kHz fyrkantvåg sedan mäter du över 11Ohms motståndet om ripplet får samma bandbredd. I så fall duger regulatorn som den är...


En liten novis fråga,jag körde tongeneratorn från datorn,5khz fyrkantvåg,full nivå ut,oschilloscpoet på regulator ut(efter motsåndet)genom en konding tillsätter jag fyrkanten före motståndet,nivån blir i stort sett som ripplet,fyrkanten efter motståndet vågen blir MYCKET större.
Men nu var det kanske inte amplituden du menade,eller?

Edit:Ljudet blev något mörkare med denna "efterbrännkammare"
en vanesak kanske..
Hmm,ändrade till global motkoppling,(från lokal)och nu spelar den med en klarhet som den alldrig gjort!Men kanske hjälpte regulatorn till i alla fall,lite då bara..
Vore i alla fall bra att luska ut hur man mäter korrekt med fyrkantvåg.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/09/04 00:03:06
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000