HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Aleph 30 + P (1.7)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2007/06/28 :  22:31:43  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message  Reply
Det är många som har inspererat mig genom att lägga ut sina bilder på pågående byggen, så här kommer lite bilder på vad jag har på gång.

Håll till godo...

Hälsningar

/loovet

Något att utgå ifrån:

// det blev en aleph 1.7 //

Edited by - loovet on 2007/12/27 00:03:48

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2007/06/28 :  22:33:28  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message  Reply
Det börjar att ta form:


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2007/06/28 :  22:35:20  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message  Reply
Med front:


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2007/06/28 :  22:37:06  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message  Reply
Om Big Dady har en blå så vill jag oxå ha en


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2007/06/28 :  22:38:34  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message  Reply
Och en bild bakifrån:


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2007/06/28 :  22:45:44  Show Profile Send Yunick a Private Message  Reply
Mmmm.. stadigt byggt :)

Vad är det för kylare du använder? vart har du köpt dom?

Framför allt.. Vad ska det bli? Gissar på någon av Nelson Pass konstruktion...


Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2007/06/28 :  23:26:21  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message  Reply
Käns riktigt stadigt, men det är nog oxå på sin plats med en beräknad slutvikt på 20 - 30 kg.

Precis som du skriver så ska det en konstruktion a la Nelson och det blir Aleph 30.

Kylelementen är inköpta på RS-Components: Artikel nr 4907040

Edit: ändrat länk till artikelnummer

// det blev en aleph 1.7 //

Edited by - loovet on 2007/06/29 07:39:49
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/06/29 :  01:09:11  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Länken fungerar inte. Session timed out. Kan du ge ett rs-nr?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/06/29 :  09:14:39  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Snyggt var ordet! Och så där härligt tight att montera.

Nu vill ve se lite "fyllning" oxå...

/M
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2007/06/29 :  16:49:58  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message  Reply
rannagarden, tyvärr får vi nog vänta lite ett tag innan dessa lådor fylls. Får transformatorerna i september först Men jag kan lova att det finns annat att jobba på under tiden oxå

Och varför bara göra en när man kan göra två

/loovet



och bakifrån:



// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2007/07/01 :  15:50:10  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message  Reply
Man måste ju ha en förförstärkaare oxå:




// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/07/01 :  16:19:26  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Det var som....attan.

Berätta gärna lie om lådbyggena...hur du har tänkt osv. Jag menar....på forum läggs det ju ofta ner en ¤%&%& massa krut på att diskutera olika typer av filosofier kring elektroniken. Men när man skall bygga hemma så tror jag att det ofta dyker upp problem när man skall få till "den mekaniska biten". Kan vara intresssant att få veta hur du har tänkt ...å varför lådorna ser ut som dom gör.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2007/07/01 :  23:24:39  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message  Reply
hej Ohmega,

När det kommer till diskussioner kring det elektroniska så ligger jag lågt, då min kunskaper där är klart begränsade. Jag kör efter och sen får det vara så...

När det gäller lådorna så sticker väl inte de heller ut speciellt mycket. Är väl i grund och botten en minimalist och tycker inte om för mycket prål, det ska vara rent och snyggt, lite funktionalism över det hela. Anledningen till att det blev två lådor till förförstärkaren är att jag främst vill särskilljag på strömförsörjningen och styrmekaniken (PIC), som hamnar i en låda medan förstärkarkort och den relästyrda volymkontrollen och relästyrda ingångsväljarna kommer att hamna i den andra lådan.

Valet av förstärkare, Aleph 30, med två kanaler i varje gjorde jag för att jag vill kunna pröva att köra mina högtalare (2-vägare) aktivt. Har aldirg användt mig av aktiva delningsfilter tidigare och det ska bli kul att se om det gör någon skillnad.

Ska säga att jag har haft tillgång till en enklare mekanisk verkstad när jag har gjort mina lådor, vilket har underlättat rejält

Hälsningar

/loovet

En bild på lådorna bakifrån;



Och volymratten;


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2007/11/12 :  23:15:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ett tips:sätt ett stort motstång före "den blå"så den bara glöder lite,så tröttnar du inte på den..gör jag på mina Leds.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/11/12 23:16:26
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2007/11/12 :  23:20:06  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message  Reply
Mina lådor till förförstärkaren närmar sig stadiet: klara. Och jag tänkte passa på att lägga ut några bilder...

Frontarna är våtslipade med 400 papper och lackade med matt klarlack.

Just nu sitter bara två skuriv i varje font p g a skruvbrist. Dessa ska dock uppdateras till att vara i rostfritt

lådorna framifrån...


lådorna bakfrån... (icke runda hål är alltid roligare=


Det saknas ännu några kontakter men dessa kommer inom kort.

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/11/13 :  08:09:44  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
otroligt snyggt hantverk oavsett maskinpark!! hoppas på mer bilder!

eoJeud
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/11/13 :  19:24:08  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Detta är vad jag kallar heavyweight DIY!! Nice!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/11/15 :  06:08:32  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Görfräckt!
Snyggt jobb med den infällda ratten!

Påminner mig om mina byggen på "min tid", kul!
Problemet är, som alltid, hur man fixar till en snygg
yta. Helst skall det se ut som om det var fabrikstillverkat.
En tråd om hur man bäst åstadkommer detta skulle sitta fint.

När jag och mina kompisar byggde egna lådor var det inte helt
ovanligt att dessa kläddes i svart plastfolie. Sedan användes
vanliga "gnuggisar" för text och streck mm. Ovanpå allt
lade vi sedan på en lack som plasten tålde. Kommer inte ihåg
vad lacken hette men har inte sett någon sådan på en så där
20 år.

Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2007/11/15 :  22:12:37  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message  Reply
Tackar för de positiva orden, gör inte att man blir mindre benägen att få det hela på plats.

linnar;
är själv riktigt nöjd med ratten och försänkningen. Här får jag dock tacka en kompis + en av farsans kompisar som har bistått med maskinpark.

Är finishen så viktig? Jag trodde att det var ljudet som var det viktiga

Självklart vill man få det så snyggt som möjligt och jag skulle nog säga att det går att komma ganska långt med relativt små resurser. Dock gäller det att vara noggrann. Det jag i dagsläget fokuserar på är att få en OK finish för att och att få det hela att funka. I ett senare läge kommer jag säkert att känna för att lägga till en liten LCD display med mera. Det kommer säkerligen oxå att kompleteras med knappar eller ratt för att välja ingång, och vem vet kanske en liten lysdiod på försteget för att se att det är på, kanske blå

Tycker om när det är stilrent och enkelt så jag tror inte att det komme att bli så mycket "gnuggisar" på mina förstärkare

Idag har jag fått ihop min volymkontroll med tillhörande styrenhet och strömkälla så nu är det dags att få ner det i lådorna.

Hälsn.

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/11/16 :  20:16:14  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
loovet:

"Är finishen så viktig? Jag trodde att det var ljudet som var det viktiga"

Nej, nej, om lådorna låter då måste något vara helt fel....

Edited by - linnar on 2007/11/16 20:16:36
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/11/21 :  19:45:13  Show Profile Send zikkan a Private Message  Reply
Hej!!
Vilken klarlack (fabrikat) använder du till frontpanelerna?? Provat dig fram till någon särskild som funkar bättre än andra??

edit: Förresten, räcker ytan det blir med 240-papper? Har du testat med ännu finare (600,1200 ...) eller blir det overkill??

Mvh

zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Edited by - zikkan on 2007/11/22 08:47:01
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2007/11/22 :  23:30:05  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message  Reply
zikkan;

quote:
Vilken klarlack (fabrikat) använder du till frontpanelerna?? Provat dig fram till någon särskild som funkar bättre än andra??



Första bästa som jag hittade på vår varuhuskedja här i Luxemburg, Cactus. Burken heter "Dupli Colur; Klarlack" och tillverkas av "Motip Dupli Gmbh". Har inte provat några andra lacker...

quote:
edit: Förresten, räcker ytan det blir med 240-papper? Har du testat med ännu finare (600,1200 ...) eller blir det overkill??



Har använt mig av 400-papper och vattenslipat. Känner mig helt nöjd med resultatet,vill ha en matt rå yta. Har inte provat några andra finare papper.

Hälsn.

/loovet

Mvh

zikkan

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2007/11/22 :  23:37:49  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message  Reply
Det mesta börjar komma på plats i lådan som ska innehålla nätdelen plus styrningen för volymkontrollen.



Som ni ser så blir det en nätdel per kanal, samt en för styrningen


- Några kontakter saknas ännu i bakstycket

- Nya kabelskor ska på plats så att sladdhärvan blir bättre vid nätingången

- Traffos ska skruvas fast

- Kablar ska fästas m m

- Jordning ska oxå på plats

Hälsn.

/loovet


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2007/12/27 :  00:19:25  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message  Reply
Lite nya bilder så här i juletider...

Strax innan jul kom ett paket med lite delar och det var dags att sätta fart igen.

Har nu fått en kanal att spela hela vägen från förförstärkare till slutsteg

Ska inte säga hur det låter, har bara spelat ca 10 min. Dels så har jag kylelementet liggande dels så har jag som ni kan se inga kvalitetshögtalare inkopplade. Så det finns inte mycket till lyssningsintryck att komma med. Dock så funkar det



Har dock hunnit med att mäta lite på utgången på denna kanalen och DC ligger väl på hyfsad nivå Har matchat trissorna inom 10mV på både ingång och utgång.



Hälsningar

/loovet


// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/12/27 :  12:06:04  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Av bilden verkar det dock som om du har mätt AC !

- Prydligt bygge!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

loovet
Member

354 Posts

Posted - 2007/12/27 :  13:39:28  Show Profile  Visit loovet's Homepage Send loovet a Private Message  Reply
McGyver;

nu är det ju juletid och det hela gick ut på Fin Fem Fel

Här är den rätta bilden;



Problem verkar jag dock ha, eller? För efter 15 - 20 min ser det ut så här;




Och den fortsätter att stiga för att stabilisera sig kring ca 17mV.

Hälsn.

/loovet

// det blev en aleph 1.7 //
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000